Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 6 7 8 9  

VIA DOLOROSA - min träning, mitt lidande

Registrerad: 2006-08-28

WOW

Registrerad: 2004-10-28
Webbsida

floppix: Tack! När man får en perfekt cykeldag är det helt underbart, eftersom största delen av dem blåser bort. Jag rekommenderar att du nån gång när vädret bjuder upp tackar ja och tar en svängom på cykeln. Det är värt det.

Tryman: Den var inte grym, cyklingen. Den var snäll och givmild!

Ironwoman: Jag ligger lite efter tider jag satte under motsvarande gynnsamma omständigheter ifjol, men det här var nog årets hittills bästa utdelning. Jag har lokaliserat mina svagheter till (1) kontrollera hastigheten i motvind och (2) tempo. En pulsklocka - or watt? - kunde avhjälpa det förra.

Då är det mest jag som är konstig. När det kommer till cykel kan jag aldrig matcha mina tävlingsresultat på träning, iaf har jag inte klarat det tidigare. Hoppas det blir så iår med.

Det som jag mest märke när jag började köra med pulsklocka var att jag körde alldeles för hårt i alla uppförsbackar, för att hålla pulsen rel konstant måste jag krypa fram, men har lärt mig det nu. Kör man för hårt uppför, blir det ju svårt att hålla tempot på platten efter...

Webbsida

Eftersom jag aldrig cyklat på tävling så vet jag ju inte hur det går, men nog fanns där en del kvar i benen att få ut igår. Dessutom får jag ju draghjälp i mina tävlingar sen.

Jo, det är lätt hänt att man håller alltför hög puls i uppförsbackarna, men jag tror jag börjar lära mig. Är det små backar så håller jag hög fart under normala träningspass, men är det stora tar jag det ytterst varsamt och försöker hitta snackpuls. Motvind däremot... krävs nog nån slags mätare för att få mig att inte fukta krutet där.

Webbsida

Vaknade lite sent i morse efter lite insomningssvårigheter, men klättrade genast upp på cykeln och tog ett tempopass. 31.6km/h på 27km (inkl. transport) i ~8m/s med- och motvind. Kände mig lite matt i benen och tror att det finns ganska mycket att hämta ännu, bara jag fortsättningsvis nöter på och sedan får en bra formtoppning. Nu ska jag krypa tillbaka ner i biblioteksgrottan.

Webbsida

Uppe i ottan och stack sömndrucken iväg på ett långpass. 168 kilometer och, stadstransporten exkluderad, ett snitt på knappa 28km/h (~5m/s). Ganska bra trots ganska trist miljö och trist väder. Nu är dock händer och akter möra.

Senast redigerat av Jesus (2007-05-27 15:53)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Vad är ottan i din värld? Med tanke på att mitt långpass idag blev en "morgonjogg" i min värld... 12.15.... :-(
Dags att ordna upp dygnsrytmen, tror jag...

Gooddiegood med träningen. Cykeltävling i tankarna?

Webbsida

460 kilometer totalt på cykeln den här veckan. Nu känner jag mig lagom övertränad inför den sista tuffa veckan. Sedan torde förberedelserna inför Birkkalas skandinavialopp främst innebära vila och annat otrevligt. Spännande att jag verkar ha gått upp något i vikt under veckan, trots drygt 18 timmar konditionsträning.

I http://www.helix-bbs.net/style_emoticons/default/heart.gif food!

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

+1

Det var på 92km-veckan som min minibulk startade (lite omedvetet av sig själv) XD

Cykeltävling på G! Oh så skoj. Hur långt? Hm. Du ska vara övertränad nu. Sen ska du bli ännu mer övertränad. Sen ska du bli lat, uttråkad och galen. Sen tävlar man (har jag fått höra av Sveriges marathonelit :)

Webbsida

floppix skrev:

Vad är ottan i din värld? Med tanke på att mitt långpass idag blev en "morgonjogg" i min värld... 12.15.... :-(
Dags att ordna upp dygnsrytmen, tror jag...

Sju svensk tid. Åtta finsk tid. Jag tror jag föredrar din dygnsrytm. Att krypa fram från under-täcket-värmen och ta sig ut i sitta-på-cykeln-i-regn-kylan vid den tiden var väldigt, väldigt krävande.

floppix skrev:

Gooddiegood med träningen. Cykeltävling i tankarna?

Yes Box Alright. Ett skandinavialopp om veckorna två.

Webbsida

floppix skrev:

Det var på 92km-veckan som min minibulk startade (lite omedvetet av sig själv) XD

Man blir ju bara så hungrig när man tränar!

floppix skrev:

Hur långt?

220km

floppix skrev:

Du ska vara övertränad nu. Sen ska du bli ännu mer övertränad. Sen ska du bli lat, uttråkad och galen. Sen tävlar man (har jag fått höra av Sveriges marathonelit :)

De har så rätt. Det är precis så jag gör. Jag sitter bara och väntar på att jag ska bli sur och otrevlig på kuppen.

Webbsida

Vecka 20:

Måndag: Löpning - 7 km - återhämtning - 42 min
Tisdag: Cykling - 77 km - distanspass - 160 min
Onsdag: Cykling - 26 km - återhämtning - 60 min
................Stretch/Rehab/Balans - 20 min
Torsdag: Cykling - 27 km - tempopass - 60 min
................Cykling - 35 km- återhämtning - 65 min
Fredag: Cykling - 79 km - distanspass - 188 min
Lördag: Cykling - 47 km - återhämtning - 113 min
Söndag: Cykling - 168 km - distanspass - 385 min
................Stretch/Balans/Rehab - 20 min
-------------------------------------------------------------
Totalt:  1128 min (Cykling 1036 min, Löpning 42 min, Stretch/Rehab/Balans 50 min)

Uppladdning och formtoppning. Bra mängd och ganska bra kvalitet och överträningen börjar kännas av. Nästa vecka sjunker mängden något medan kvaliteten förhoppningsvis höjs. Förhoppningsvis är väderprognosen (regn och åska) felaktig. Tråkigt dock att inte kunna springa eller styreträna just nu.

Senast redigerat av Jesus (2007-05-27 21:26)

Grymt bra tränat!

Webbsida

Ironwoman: Jovars, det känns ju faktiskt av, såväl mentalt som fysiskt och... i sadeln. Förhoppningsvis ger träningen nån form av resultat i tävlingen, även om det säkert blir en del taktiska aspekter att ta i beaktande.

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Jesus skrev:

Ironwoman: Jovars, det känns ju faktiskt av, såväl mentalt som fysiskt och... i sadeln. Förhoppningsvis ger träningen nån form av resultat i tävlingen, även om det säkert blir en del taktiska aspekter att ta i beaktande.

Var går loppet av stapeln?

Webbsida

I Tammerfors. Det startar klockan åtta på morgonen, så det blir verkligen tidig väckning för att såväl hinna köra dit som förbereda sig.

Hur lång tid tar det att köra dit? Man ska vara lite försiktig med längre turer i bilen innan, kan riskera att bli stel. Jag har aldrig kört någon längre sträcka till ett lopp, men åkt 2 timmar.

Webbsida

Det torde inte ta mer än just två timmar. Förhoppningsvis är vi där i god tid innan och hinner promenera runt lite innan start.

Webbsida

Har kämpat för att låta bli att cykla under fyra dagar, men idag är det dags igen. Väderprognosen är god: 24-27 grader sol och svaga vindar. Perfekt för en helg med, förhoppningsvis, totalt 350 km cykling.

Senast redigerat av Jesus (2007-06-01 11:22)

Registrerad: 2006-03-15

Har det varit lika bra väder i helgen på andra sidan vattnet?

Webbsida

Tryman: Varmt, klart men ganska blåsigt. Har dock haft lite annat att göra, så cyklingen har det inte blivit mycket av.

Webbsida

Gårdagens cykelpass: 100km i hårt tempo (31.52km/h). Ensam i spåret, nästan vindstilla men något kyligt sent på kvällen (startade 21.30). Cyklade delvis med en obekväm jacka och långärmat under. Inga kolhydrater under passet, så den sista halvtimmen var rejält tung. I övrigt årets tuffaste och bästa pass. Jämn fart genom hela passet. Roligt att formen är ganska toppad så här innan tävling. Idag är det dock lite kämpigt att gå i trappor.

Angående tävlingen nästa söndag är skadinaviadistansen knappast lämplig med tanke på att starten är redan 06.00, vilket skulle innebära en helt sömnlös natt innan tävling. En distans på 135km startar sent nog, men det är inte ännu helt klart om vi åker den.

Angående resterande säsong kan den bli ytterligare stympad OM jag åker till Brasilien snart. Löpning, styrketräning och fotboll är inga problem, men att åka dyr glänsande cykel bland alla favelor är nog inte att tänka på. Å andra sidan har de byggt en massa lull lull inför Pan American Games, och jag tror vi har tillgång till en lägenhet där i "Olympiabyn".

Senast redigerat av Jesus (2007-06-04 17:01)

Webbsida

Uh. Kanske jag tog i för hårt igår. Att gå påminner om l'Alpe d'Huez i motvind och regn.

Registrerad: 2006-03-15

Brasilien, det var grejjer det. När vet du om du åkder dit? Håller med om att det kan vara jobbigt att få till cyklingen om du åker dit.
En polare till mig kan annars rekommendera spanair om du ska åka och träna cykel. De slarva bort hans cykel och tar lång tid på sig med pappersarbetet.

Webbsida

Det borde väl klarna om nån vecka. Sitter och räknar på hur jag ska göra med cyklingen. Vill verkligen inte vara ocyklad i två månader nu när formen är så god. Nån aning om hur mycket det kan kosta att ta cykeln på flyget? Den är ju lätt men något skrymmande.

Sidor: 1 … 6 7 8 9  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB