Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Trots att det hittills varit en mycket lätt träningsvecka kändes det oerhört segt med löpningen idag. Lårmusklerna kändes tunga och trötta, spänsten var obefintlig och viljan likaså. Jag undrar om energiunderskottet börjar slöa ner mig.
Jag beställde också nya däck, slangar och ny styrlinda från Tyskland. Däcken är lite smalare än de jag har nu. Det är säkert däckbredden som varit den stora skillnaden mellan Merckx och mig. Nu blir det ändring på det!
Senast redigerat av Jesus (2007-04-08 20:27)
Vecka 13:
Måndag: Styrketräning - helkroppspass - 30 min
Tisdag: Fotboll - träningsmatch - 45 min
Onsdag: Styrketräning - helkroppspass - 105 min
............Löpning - 4.5 km - intervaller - 27 min
Torsdag: VILA
Fredag: Löpning - 13.2 km - distanspass - 80 min
Lördag: Styrketräning - helkroppspass - 105 min
Söndag: Cykel/Trainer - intervaller - 55 min
............Löpning - 5 km - intervaller - 30 min
............Rehab/Plyo/Balans - 30 min
-------------------------------------------------------------
Totalt: 505 min (Löpning 135 min, Styrketräning 240 min, Cykel 55 min, Fotboll 45 min, Övrigt 30 min)
Vikt -1.3kg (variation 1.3 kg) måndag - torsdag, sedan dess har vågen inte fungerat.
Trasig vecka! Vädret och alla röda dagar har gjort det omöjligt att cykla, så flera träningspass gick således förlorade. I övrigt har det varit ganska hög intensitet i passen. Började dock känna mig ganska klen och sliten under helgen, så jag tankade lite extra en dag. Förhoppningsvis får jag mer mängd i cyklingen nästa vecka.
Senast redigerat av Jesus (2007-04-10 16:28)
Fredag, stämmer siffrorna där?
Nä, det gör de tack och lov inte. Tack för iakttagelsen!
Tror jag får ta mig över till Åbo på träningsläger under sommaren. Vad sägs? Undrar om Jennie blev glad ifall jag offrade min semester på att träna med dig?
Vi kunde leka kanske leka räkornas pumping iron...
Senast redigerat av johanw (2007-04-10 17:21)
Ja! Alternativt så gymmar vi på Finlandsfärjan i kombination med Breakfast Buffét Bulk!
Oj, vad det går trögt just nu. Jag känner mig hängig, trött och irriterad samtidigt som motivationen är helt borta. Cykeln jävlas, fotbollsskorna sprack, löpskorna är slutkörda, benhinnorna jävlas också... vädret jävlas allra mest. Känns som om hela säsongen skulle gå åt helvete. Dessutom har jag stött på problem i viktnedgången. Jag tror jag får i mig för lite krubb, men samtidigt börjar viktnedgången avta. Usch!
Enligt Harris & Benedict gäller för senaste månaden
Förbrukning/dag
Totalt: 3372Kcal
Basal: 1748Kcal
Livsstil: 737Kcal (Jag är relativt stillasittande, och har tänkt mig att detta är rejält i överkant)
Träning: 842Kcal (Rimligt)
Intag/dag
2072Kcal
Om den basala och träningsrelaterade förbrukningen stämmer, så blir mitt underskott större än -700kcal/dag genast min livsstil förbrukar mer än 180Kcal/dag. Blir nog att äta mer. Ska försöka nå 2250Kcal/dag, och se vad som händer.
Jag håller med Elin i Fucking Åmål: Jag vill bulka!
Senast redigerat av Jesus (2007-04-12 00:06)
Men Elin i Fucking Åmål ville väl knulla? Nuff said om dina behov.
Tycker inte att det är så illa, Jesus Amalia. Tror att du skulle behöva en chokladbit och få igång lite bastuförbränning. Om inte annat så gynnar det humöret. Har du datum-mål med din viktminskning? Är det hela världen att den saktat ner lite? Annars är det väl mer gynnsamt att få ut rejält av bra träning än att tappa snabbt i vikt... FFS kom inte och säg att det är Beachen som stressar?! :)
Elin ville knarka. Och nej, inte är det beachen som spökar, men jag vill ner så snabbt som möjligt för att inte behöva kånka runt på isterband säsongen igenom. Jag hade tänkt kunna sluta bry mig i viktreducering i juni. Men, du har så rätt, choklad och bastu. Jag ska ta dig på orden, faktiskt.
Skönt att springa och cykla när vädret är bra. Heja vädret! Idag kunde jag deffa bort ett baslager och handskar, och genast sprang jag som ett jehu! Otroligt hur mitt humör vänder med vind och väder, och idag är det sol i sinne - sannerligen.
Jag kontrollerade mitt fettintag och det var alldeles för lågt. Nu har jag inkluderat makrill, olivolja, valnötter, avokado och linföolja i min dagliga diet.
Snittade 28.5km/h längs en ganska backig 80km runda, i mycket vindpinat före. Kändes verkligen bra, men jag har lite problem med cykeln ännu och får ganska ont i korsryggen. Jag ska nog klara mig runt mitt första skandinavialopp på 30km/h.
Anyhow, nu är det dags för pique-nique i det gröna innan ett pass på gymmet!
Fetta på i picnic-korgen. Fett is the shit (jag har lyssnat duktigt på machine gun och Ironwoman och äter fett så fluffy ferret skulle jubla åt det.) Vad låg du på för nivåer kom du fram till? Vad har du ökat till nu? Hoppas kraft och välmående kommer till dig nu, det funkade bra för mig att fetta kosten så jag tror på att det kan hjälpa dig också.
Hoppas kilona samarbetar och träningen går fortsatt fiiiiiint.
Skön cykling! och vädret är ju inte helt fel det heller :)
jag har ju precis köpt mig en cykel och börjat cykla, går det att jämföra cykelhastigheter med motsvarande löphastighet? och vad är en bra medelhastighet när man cyklar?
Hade gött
/Flash
floppix skrev:
Fetta på i picnic-korgen. Fett is the shit (jag har lyssnat duktigt på machine gun och Ironwoman och äter fett så fluffy ferret skulle jubla åt det.) Vad låg du på för nivåer kom du fram till? Vad har du ökat till nu? Hoppas kraft och välmående kommer till dig nu, det funkade bra för mig att fetta kosten så jag tror på att det kan hjälpa dig också.
Hoppas kilona samarbetar och träningen går fortsatt fiiiiiint.
Fettintaget hade fallit så lågt som 25-30g/dag, vilket är, roughly, 0.4g/kg. Nu siktar jag på att komma upp i minst 60g/dag. Fattar faktiskt inte att jag ätit så lite fett, men mycket av den mat jag gillar är ganska fettsnål.
Tack! Det hoppas jag med.
Flash skrev:
Skön cykling! och vädret är ju inte helt fel det heller :)
jag har ju precis köpt mig en cykel och börjat cykla, går det att jämföra cykelhastigheter med motsvarande löphastighet? och vad är en bra medelhastighet när man cyklar?
Hade gött
/Flash
Cykelhastighet låter sig inte riktigt jämföras med löphastigheter av flera orsaker: löpteknik, aerodynamik, cykel, däck för att nämna några. Dessutom är det svårt att cykla med lika hög puls som man har när man springer. Mina långpass (>80km) på cykel håller jag nog under 30km/h. Ett tempopass(15-50km) är oftast över 30km/h. Och bara för den omöjliga jämförelsens skull, så springer jag långpassen på 5-6min/km, och tempopassen på 3.50-4.20km/h.
Hade gött med racern själv!
Vecka 14:
Måndag: Styrketräning - helkroppspass - 75 min
Tisdag: Löpning - 15km - distanspass - 81 min
Onsdag: Styrketräning - helkroppspass - 105 min
............Fotboll - träningsmatch - 60 min
Torsdag: Cykling - 27 km - backträning - 66 min
Fredag: Löpning - 6 km - intervaller - 36 min
Lördag: Cykling - 81 km distanspass - 165 min
............Styrketräning - helkroppspass - 90 min
Söndag: Cykel - 100 km - distanspass - 235 min
............Rehab/Plyo/Balans - 30 min
-------------------------------------------------------------
Totalt: 943 min (Löpning 117 min, Styrketräning 270 min, Cykel 466 min, Fotboll 60 min, Övrigt 30 min)
Utan tvekan årets bästa vecka. Alla pass hade en tydlig funktion, och alla pass genomfördes på ett bra sätt. Att sedan hela min lekamen smärtar och att alla träningsaccessoarer är trasiga spelar faktiskt mindre roll nu. Alla säsongens mål har kommit steget närmare, och prognosen kan skrivas upp ett snäpp. Har ökat mitt energiintag och speciellt fettintaget och det lär behövas framöver när träningen ska bli lite tuffare. Vågen är fortfarande ur funktion, men spegeln säger att fettprocenten sjunker.
Senast redigerat av Jesus (2007-04-15 16:53)
Det är bara omkring en månad kvar till den första löptävlingen för i år och jag är hopplöst långt efter i träningsschemat. Jag vägrar ställa in, men får nog ta tävlingen mer som ett träningspass med sportdrycksdukning. Trist.
Senast redigerat av Jesus (2007-04-17 22:37)
Jesus skrev:
Det är bara omkring en månad kvar till den första löptävlingen för i år och jag är hopplöst långt efter i träningsschemat. Jag vägrar ställa in, men får nog ta tävlingen mer som ett träningspass med sportdrycksdukning. Trist.
Det går att träna på tävling. Riktigt roligt, körde min tröskel-10:a på tävling i söndags, lagom provocerande för alla utmattade motionärer när man drar iväg och springer lika mycket till efteråt. Det är inte i Sthlm du ska tävla redan om en månad?
Nope. Det är nåt byalopp där jag brukar köra min backträning på cykel, så det är ett synnerligen tungt lopp på 18K. Hela tiden upp eller ner. Jag måste bli herre på täppan och vinna över den där förbannade vägen...
Vad springer stockholmarna om en månad?
Jesus skrev:
Nope. Det är nåt byalopp där jag brukar köra min backträning på cykel, så det är ett synnerligen tungt lopp på 18K. Hela tiden upp eller ner. Jag måste bli herre på täppan och vinna över den där förbannade vägen...
Vad springer stockholmarna om en månad?
Heja dig!
Stockholmarna springer t. ex. Milspåret, aka. Student-SM... 23 maj. Kan väl få räknas som "om en månad"?
Dagens distanslöpning på 14K gick kusligt enkelt. Visserligen inget höjdartempo (5.30/km), men det kändes absolut ingenting ingenstans. Länge sedan jag haft en sån Runner's High.
Eftersom min våg är trasig, och jag är måttligt intresserad av att fixa den just nu, så mätte jag fettprocenten istället. 9.19% sa kalipern, vilket är en riktigt bra utveckling. Eftersom jag ätit lite mer, varit lite mindre noggrann, tagit råd om choklad och bastu på allvar, och ökat mitt fettintag duktigt, så litar jag på mätfel.
Jesus skrev:
Eftersom min våg är trasig, och jag är måttligt intresserad av att fixa den just nu, så mätte jag fettprocenten istället. 9.19% sa kalipern, vilket är en riktigt bra utveckling. Eftersom jag ätit lite mer, varit lite mindre noggrann, tagit råd om choklad och bastu på allvar, och ökat mitt fettintag duktigt, så litar jag på mätfel.
What's the deal med choklad och bastu, baby? Låter som sånt jag gillar!
Det är en ny deffmetod. Man äter en massa mörk choklad med hälsobefrämjande fettsammansättning, vilket ökar fettoxidationen, och sedan svettas man ut allt i bastun. Busenkelt. =)
Choklad och bastu var nog främst ett råd om att slappna av författat av forumets egen Flopp.
Jesus skrev:
Det är en ny deffmetod. Man äter en massa mörk choklad med hälsobefrämjande fettsammansättning, vilket ökar fettoxidationen, och sedan svettas man ut allt i bastun. Busenkelt. =)
Choklad och bastu var nog främst ett råd om att slappna av författat av forumets egen Flopp.
>ooohhhmmmm> (sveper in som ett medium)
Om jag bara har haft 0,5 ‰ delaktighet i någons ökade prestationsförmåga, förbättrade resultat, samt ökade hälsa och välbefinnande så är jag mer än glad. Det verkar ju ha lossnat upp lite för dig... Ang. fettintag så ligger vi ungefär på samma realmängd, 58-68 gram brukar jag få i mig varje dag har jag konstaterat nu. Det är bra mycket mer än i vintras. Och orken finns med på ett helt annat sätt nu (och jag i min tur tackar Ironwoman och MachineGun och en läkare på GIH).
Och den där kalipermätningen... Det är ju svårt att klara alla mätpunkter på sig själv. Gjorde du det? Annars blir ju värdet lite konstigt. Vikten och fettvikten är av störst betydelse för din löpning va? Som du själv sagt; det är ju inte som om du är något fettberg nu direkt.
Fortsätt träna bra, chill out ibland, så kommer persen förhoppningsvis röjas ner som energiskog i sommar. :)