Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 9  

VIA DOLOROSA - min träning, mitt lidande

Registrerad: 2004-10-28
Webbsida

Vecka 5:

Måndag:  Styrketräning - Rygg, Biceps, Ben - 60 min
............Cykel/Trainer - styrkeintervaller - 34 min
Tisdag: Styrketräning- Axlar, Mage, Ben - 60 min
Onsdag: Löpning - 2km -tempo - 10 min
............Styrketräning - Bröst, Triceps - 60 min
............Löpning/löpband - Återhämtning - 10 min
Torsdag: Fotboll - Träning -  75 min
Fredag: Skidåkning - 135 min
Lördag: Löpning - 15km - distanspass - 88 min
Söndag: Skidåkning - 195 min
-------------------------------------------------------------
Totalt: 727 min (Löpning 108 min, Styrketräning 180 min, Cykel 34 min, Fotboll 75 min, Skidåkning 330 min)

Sammantaget en bra och stimulerande träningsvecka. Förutom rikligt med varierande träning sökte jag behandling för min benhinneinflammation hos en massör. Efter två mycket smärtsamma besök känns benen bättre. Dessutom kändes det så kul att åka skidor, att ett litet intresse för ett långlopp nästa vinter vaknat. Har inte kunnat mäta min vikt under normala omständigheter.

Senast redigerat av Jesus (2007-02-17 21:37)

Webbsida

Vecka 6:

Måndag:  Styrketräning - Rygg, Biceps, Ben - 70 min
Tisdag: Skidåkning - 60 min
Onsdag: Skidåkning - 120 min
Torsdag: Skidåkning - 145 min
Fredag: Vila (Sjuk)
Lördag: Löpning - 4km - återhämtning - 25 min
Söndag: Löpning - 15km - distanspass -  90 min
...............Styrketräning - Axlar, Biceps - 30 min
Totalt: 540 min (Löpning 115 min, Styrketräning 100 min, Skidåkning 325 min)

Vikt: -0.4kg

En sparsam vecka, med fokus på rehabilitering och återhämtning. Även om det känns ganska tungt att hålla tillbaka på träningen, är friska ben belöning nog!

Senast redigerat av Jesus (2007-02-18 21:40)

Webbsida

Vecka 7:

Måndag:  Styrketräning - Lår, Bröst, Triceps - 90 min
............Cykel/Trainer - återhämtning - 30 min
Tisdag: Styrketräning- Vader, Mage, Rygg - 60 min
............Cykel/Trainer - styrkeintervaller - 50 min
Onsdag: Styrketräning - Axlar, Biceps, Glutes - 90 min
............Löpning - 9km - återhämtning - 51 min
Torsdag: Löpning - 7km - återhämtning - 40 min
Fredag: Cykel/Trainer - återhämtning - 32 min
............Cykel/Trainer - återhämtning - 72 min
Lördag: Löpning - 18km - distanspass - 102 min
............Styrketräning - Bröst, Triceps, Vader - 90 min
Söndag: Cykel/Trainer - distanspass - 120 min
Totalt: 857 min (Löpning 193, Styrketräning 360 min, Cykel 304)

Vikt +0.5kg

En tidskrävande mängdvecka, med något onödigt låg kvalitet i och med många återhämtningspass. Styrketräningen går bra, med mer fokus på bra basövningar, och löpningen känns roligare än på länge. Skumt att jag, enligt mina relativt noggranna beräkningar legat på, i snitt, -1000kcal/dag, tränat nästan 15 timmar, och gått upp ett halvt kilo. I don't think so...

Senast redigerat av Jesus (2007-02-26 20:23)

Webbsida

Deffstatistik för Feb. 28 i förhållande till  Feb. 4

Total kroppsvikt: - 0.9kg
BF%: -2.5 proc.enheter
Fettvikt: -2.1kg

Förutom en del oundvikliga mätfel, så motsvarar statistiken väl hur det känns och hur det ser ut. Att den fettfria kroppsvikten skulle ökat, beror nog på vätskebalansen. Jag upplevde mig som mycket "torr" vid den senaste mätningen. Tempot i viktnedgången är bra. Då jag dessutom ökat betänkligt i styrka, så finns det ingen orsak att förändra något i min nuvarande metod.

Senast redigerat av Jesus (2007-03-08 09:50)

Webbsida

Vecka 8:

Måndag:  VILA
Tisdag: Styrketräning- Rygg, Mage, Lår - 90 min
............Cykel/Trainer - styrkeintervaller - 42 min
Onsdag: Styrketräning - Axlar, Biceps, Glutes - 90 min
............Löpning - 7km - tempo + återhämtning - 37 min
Torsdag: Cykel/Trainer - distanspass - 120 min
Fredag: Styrketräning - Bröst, Triceps, Vader - 90 min
Lördag: Styrketräning - Rygg, Mage, Lår - 90 min
Söndag: VILA
Totalt: 559 min (Löpning 37, Styrketräning 360 min, Cykel 162)

Vikt -0.8kg

På grund av en helgkurs och i förhoppning om att låta benen återhämta sig, blev det ännu en ganska lätt träningsvecka. Tempopasset var klart sämre än jag hade hoppats, och jag låg inte ens på fjolårets halvmaratonhastighet, men det tar sig säkert.

Senast redigerat av Jesus (2007-03-08 09:33)

Webbsida

Today was a good day! Avklarade styrketräningspasset på 75% av normal tid, och satte personbästa i 9/10 övningar. Tänk om jag hade samma effektivitet i löpningen också.

Webbsida

Vecka 9:

Måndag: Styrketräning - Axlar, Biceps, Glutes - 90 min
............Löpning - 15km - distanspass - 91 min
Tisdag: Futsal - träning - 60 min
Onsdag: Styrketräning - Bröst, Triceps, Vader - 90 min
............Cykel/Trainer - styrkeintervaller - 54 min
Torsdag: Löpning - 10km - distanspass - 60 min
............Fotboll - träning - 60 min
Fredag: Styrketräning - Rygg, Mage, Lår - 90 min
............Cykel/Trainer - återhämtning - 30 min
Lördag: Löpning - 2.1 km - intervaller - 15 min
Söndag: VILA
Totalt: 640 min (Löpning 166, Styrketräning 270 min, Cykel 84 min, Futsal 60 min, Fotboll 60 min)

Förutom under helgen så var veckan ok, men det känns trist att benen fortfarande inte är bra. Nu ska jag se till att få inflammationen att ge med sig: köpa nya skor, boka tid till massören, springa betydligt mindre samt isa och tänja bättre. Samtidigt ska jag ändra lite i träningsprogramet och försöka få det mer effektivt, både för att spara tid och för att göra lite snabbare framsteg. Fram till att benhinneinflammationen är ett minne blott ska jag springa bara 1-2 korta pass i veckan, ta paus från fotbollen och futsalen, fokusera på cykling, styrketräning och rehabilitering. I övrigt böt jag tillbaka till kreatin monohydrat från KP3 och jag tycker mig få bättre effekt. Viktökningen stör inte, men jag har inte kunnat väga mig under normala förhållanden så jag vet inte exakt hur det hela tagit sig.

Senast redigerat av Jesus (2007-03-12 11:41)

Webbsida

Vikt: + 2.3kg

Kreatinuppgång. Får hela tiden påminna mig om att jag INTE ätit 15000kcal för mycket under en vecka...

Senast redigerat av Jesus (2007-03-13 20:46)

Registrerad: 2006-08-28

Jesus skrev:

Vikt: + 2.3kg

Kreatinuppgång. Får hela tiden påminna mig om att jag INTE ätit 15000kcal för mycket under en vecka...

Med din träningdsdos skulle det vara svårt...

Webbsida

Jo, det skulle väl ha krävts ungefär 40.000kcal på en vecka isf, vilket motsvarar 650 ägg, 210 burkar tonfisk eller 120 liter fettfri ekologisk mjölk.

Webbsida

Årets första cykelpass! 57 solvarma kilometrar i skärgården längs torra vägar! Snitthastigheten var hyfsad, och styrkeintervallerna på trainern har haft god verkan. Jag kände mig mycket stark i backarna. Det är visserligen svårt att veta exakt hur formen är när jag varken kan mäta puls eller kadens, men det kändes mycket lovande.

Webbsida

Snart har jag en personlig skadelista lika lång som ett fotbollslag. Från och med idag kan vi lägga till en rejäl sträckning i trapezius. Å andra sidan klarade jag av ett kortare tempopass utan större smärtor i benen. Mister du en, står dig tusen åter! I somras hade MFF's fans en "poll" om var den olycksalige Jari Litmanen skulle skada sig näst: vänster ögonbryn vann, och några veckor därpå knäppte sportchef Borg en kapsyl i ögat på Jari med månader av vila som följd. Sålunda ber jag Er: snälla, gissa inte ens var jag skadar mig näst!

Senast redigerat av Jesus (2007-03-17 21:25)

Registrerad: 2007-01-12

Jesus skrev:

Från och med idag kan vi lägga till en rejäl sträckning i trapezius.

Hur lyckades du med det? Ren och skär otur eller?

Personligen så använder jag inte kreatin då jag inte tycker att det ger någon effekt men jag har hört att det ska finnas varianter som inte gör att man går upp i vikt (krealkalyn tror jag att det heter)

Webbsida

Jag körde marklyft och greppet gav efter och i nån skum reflexrörelse som fångade en ganska tung stång så...

Jo, jag har använt kreatin som inte medför vätskeansamling, men det är dyrare och kändes inte speciellt mycket bättre. Viktökningen kanske medför en träningsfördel i löpningen! När jag plötsligt kan tappa 2.5kg innan en tävling, så lär det gå undan!

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Är inte kreatin ganska kontraproduktivt om man satsar på långdistanslöpning?

Webbsida

Nej, det tror jag inte. Om du tänker på viktökningen så är det, när man tränar, ingen stor skillnad om man väger 70 eller 72 kg. Däremot kommer steget högst antagligen att kännas lite extra lätt när man snabbt kan tappa dessa två kilon innan en tävling. En annan fördel är ju ökad kapacitet i både styrketräning och plyometrisk träning. Rätta mig kvickt om jag har missat nåt.

Webbsida

Vecka 10:

Måndag: Cykling - Tempo - 45 min
Tisdag: Styrketräning - Axlar, Biceps, Glutes - 90 min
............Cykel/Trainer - styrkeintervaller - 50 min
Onsdag: Cykel - 57km - distanspass - 133 min
Torsdag: VILA
Fredag: Styrketräning - Bröst, Triceps, Vader - 90 min
............Cykel - 27km - backträning - 67 min
Lördag: Löpning - 3 km - tempo - 15 min
............Styrketräning - Rygg, Mage, Lår - 90 min 
Söndag: Styrketräning - Axlar, Biceps, Glutes - 90
Totalt: 670 min (Löpning 15, Styrketräning 360 min, Cykel 295 min)

Vikt: -1.5kg

Rehabiliteringen av benhinneinflammationen är på god väg, och jag tror jag sakta kan öka på löpmängden igen. Att vädret tillåtit cykepass utomhus är ganska ovanligt för årstiden, men med tanke på min situation kommer det väl till pass. Ökar fortfarande stadigt i styrka i nästan alla muskelgrupper, och det är bara de eländiga sträckningarna som förtar stämningen. Helgens träningsmatch ställdes in, och snöstormen tillät knappast cykling heller, så söndagen blev lite ineffektiv.

Senast redigerat av Jesus (2007-04-15 14:46)

Webbsida

Deffstatistik

för Mars 20 i förhållande till  Feb. 28

Total kroppsvikt: -0.7kg
BF%: -2.95 proc.enheter
Fettvikt: -2.32kg

för Mars 20 i förhållande till  Feb. 4

Total kroppsvikt: -1.7kg
BF%: -5.28 proc.enheter
Fettvikt: -4.43kg

Att kroppsvikten hållits hög igen beror antagligen på kreatinet. Deffen går bra. Det känns inte tungt eller svårt. Jag äter ganska mycket, och ibland får jag trycka i mig lite extra för att inte ligga på för stort underskott.

Hur känner du att du orkar med att hålla tryck i träningen. Går det bra eller blir den lidande?

(jag har väl 3-4 kg över tävlingsvikt på kroppen och undrar om det är värt att plocka bort dem)

Från: medelklasshelvetet
Registrerad: 2006-11-14
Webbsida

Jesus, din träningsvolym är helt galen. Önskar att min älskade tillät mig träna så mycket.

Webbsida

Ironwoman: Det är precis det som förvånar mig. Jag har ett tidigare okänt tryck i styrketräningen, medan distanslöpningen och motsvarande cykling går finfint. Det enda som kanske lider på grund av kaloriunderskottet är tempopassen. Annars, så sägs det att en 1%ig förminskning av fettprocenten ger en 1%ig förminskning av din tävlingsresultattid. För mig är det värt det. Om det är värt det för dig vet jag inte.

Johanw: Det är ju det där med mansförtryck! Min träning är "mutual interest" eftersom jag får sån ångest om jag inte tränar. Det är nog därför.

Jag har tänkt att då jag kommer i riktigt bra form om några år så är det absolut värt den tiden, men funderar lite fram och tillbaka till sommarens tävlingsäsong som mer är test hur långt jag kommit. Det är ju mest distans jag kör som om det känns bra så blir det ju mer frestande när du kommer att den går normalt.

Webbsida

Ironwoman: Med tanke på träning, så kan jag inte tänka mig att det finns några stora fördelar av 3-4kg nedgång i fettvikt. Det är nog bara till för tävlingsresultatet. Ja, eller av estetiska skäl, men med din träning kan jag inte tro att det är problemet. Till det faktum att min träning funkar bra trots kaloriunderskott hör att jag planerar min kost minutiöst. Jag tror verkligen inte någon med stor träningsvolym kan ligga på -1000kcal/dag och leva på vitt bröd och tonfisk allena. (Inte för att jag tänker mig att du "slarvar" med kosten).

Senast redigerat av Jesus (2007-03-21 15:56)

Nej träningsmässigt finns det inga fördelar alls. Mätte kroppsfett senast förra året och fick 22 %, sedan dess har pappa frågat om jag har gått ned i vikt, utan att jag gjort det, så jag antar att jag iaf inte har mer kroppsfett. Så rent träningsmässigt ligger jag ganska optimalt, att ha lite fett gör ju återhämtningen och muskeluppbyggningen bättre. Etiska skäl bryr jag mig inte i. Så det som är kvar är tävlingsresultatet, på en tävling. Sedan för att få bra vinterträning skulle jag gå upp igen... hmm det är nog inte värt det.

Jag äter väl ca 90% perfekt.

Webbsida

Enligt vad du säger här så är det nog ingen idé att trixa med fettvikten - det är ju bara när du verkligen kan tänkas behöva en formtopp som det är någon egentlig nytta. I ett långlopp vinner man ju, rent teoretiskt, nån sekund per 30gram mindre skorna väger. Detta spelar ju ingen som helst roll för nån annan än de som faktiskt behöver få bort en sekund för att knipa världsrekordet. Sedan är det ju trevligt att lyssna till hur glad någon som joggar lite ibland är över sina fjäderlätta skor.

Senast redigerat av Jesus (2007-03-21 16:52)

Sidor: 1 2 3 4 … 9  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB