Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej
Undrar om ni kan hjälpa mig med just tips till frullen
Hatar att äta frukost har ingen matlust precis efter att man vaknat.
Och har svårt att äta när ja kommer till jobbet pga mina arbetsuppgifter som konsult.
Har ni tips på bra kombinationer som är lättätna och som är bra att äta... och snabba att göra. Kanske till å med så att man kan hinna äta det när man kommer till jobbet.
tacksam för svar
Hej! Något som är lätt att laga är havregrynsgröt. Vatten, havregryn och sedan värm. Hela proceduren går på... tja, 5 min, kanske. Det är också nyttigt! :)
Eller bara bröd och vatten med en banan vid sidan om. Helt okej, tycker jag. Annars får Du väl göra några mackor kvällen innan och lägga de i kylskåpet under natten. Sedan är det bara och roffa åt de på morgonen.
Har Du tillgång till mikrovågsugn och vatten på jobbet, så skulle jag satsa på gröten. :)
Hoppas jag gav någon hjälp. :)
Mvh
http://www.halso.info/forum/t-25648.html
Gröt på havrekli är grymt gott och lätt att äta, blir inte så mastigt och geggigt och har ett bra näringsvärde. (kolla tråden i länken ovan så får du mer info)
Valfria favoritpålägg i tunnbröd, så att du har en smidig tunnbrödrulle att hålla i näven och tugga lite på då och då - vips har du fått i dig lite frukost!
Testa att ställa en termos vid sängen med hett vatten i. Det första du gör på morgonen när du vaknar är att ta några stora klunkar. Den varma vätskan kan många gånger få igång hungerskänslorna. Annars vet jag många som rekommenderar folk med frukost-aptit-brist att äta en mogen banan det första dom gör när de öppnar ögonen. Testa först det ena sen det andra och slutligen båda? Gröt är som sagt annars väldigt milt för magen..
toppen gröt blir det nog eller en tunnbrödsrulle i bilen påväg till jobbet...
thx ibland så måste man få igång fantasin
jag har samma problem,som jag nämnt på en tidigare tråd. men men du kan testa göra smoothies, det funkar bra och är lätt att få ner (lol, har bara testat i två dar nu men ändå) mixa färsk eller frusen frukt med lite yoghurt.
angående gröten, låter som en bra ide att testa det, strö över lite linfrön så blir det dessutom lite nyttigare.
men är tunnbröd så bra att äta =)
är det inte vitt?
Du sa inget om vikt ner- eller uppgång. Tunnbröd kanske inte är det bästa nyttigast brödsorten, men vafan, tränar du hyfsat och har en normal vikt och kroppsbyggnad, samt nyttigt pålägg och nån frukt vid sidan, så är tunnbröd smidigt som fan till frukost.
Det är inte en ingrediens vid en måltid som avgör om du blir en ohälsosam försoffad tjockis eller ej...! Snarare vad du stoppar i dig vid alla måltider under alla årets månader och hur mycket du aktiverar din kropp med fysisk träning och andra hälsosamma övningar. Det är det som avgör.
Hade själv väldiga svårigheter att få i mig frukost på morgonen, men som med allt annat så blir det oftast bättre med tiden, gäller bara att kämpa på!
okay sant som du säger floppix. å så som ja ser det så tränar ja duktigt =)
tack för alla svar
Jag håller med om att man kan vänja sig. Kan ta lite tid bara. För att variera tunnbrödet med är det väl nästan lika smidigt med en fullkornsfralla? Om det blir kladdigt kan man slå in den i lite folie.
Själv har jag heller ingen aptit på morgonen men sen jag börjat träna så har jag blivit tvungen att trycka i mig nått på morgonen.
Jag exprimenterade en del innan jag hittade en klar vinnare:
Smoothie på bär och frukt blandat med lätt A-fil, kruskakli, vetegroddar, valnötter samt lite skivad frukt i det, sen klämmer jag även ett eller två kokta ägg brevid ! Står sig länge på det och det är nyttigt och jädrans gott !
Kanske lite jobbigt att stå och göra smoothie varje morgon så jag brukar göra 1 liter i taget så har man ståendes i kylen !
grymt bra tips... ska testa det också. Mycket frulle blir det.
Mitt absolut bästa frukost-tips. Alprosojamjölk(den som smakar vanilj) en banan, 1-2 dl hallon, en tesked kanel och 1 tsk linfrö. Ljuvligt gott. Kan varieras i det oändliga, med sojamjölk och banan som bas
Brukar göra havregrynsgröt med lite banan + 4-5 äggvitor (stekta, scrambled) vid sidan om..
Ett tips för att göra gröten lite mer intressant är att dra till naturapoteket eller liknande affär och köpa en massa fröer (eller bär/frukt och allat annat som kan tänkas vara gott) om detta nu faller er i smaken, allt från linfrön, pumpakärnor, sesamfrön och solrosfrön
Vet iaf att jag har 5 små kartonger med sådant ståendes på fläkten i köket..
Ner med lite sådant i gröten och en hackad banan går på ca 5min.. blir rätt gott dessutom..
Mvh Robin
Senast redigerat av я o b ι и (2007-03-15 01:11)
har själv svårt att äta när jag precis vaknat, men jag tvingar mig till det..som några redan nämnt så är havregrynsgröt utmärkt till frukost