Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 60 61 62 63 64 … 71  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Cycle: 7 | Phase: 3/4 | Week: 6/8 | Type: Cardiovascularity

Webbsida

Måndag 22 September 2008

0455 | Uppvakning

0515 - 0520 | Basic Strength Programme

1. Push-up              25 R
2. Jack knife sit-up   30 R
3. Finger push-up     10 R
4. Side raise            20 R x 2
5. Hindu squat         40 R
6. Supinated pull-up 12 R

Duration: 7 minuter

1710 - 1750 | Cardiovascular Activity: Interval Programme "Kurz"

Fas 1: [Uppförsbacke, (49) 52 - 56 sekunder | Nedförsbacke, 61 - 64 sekunder] x 12 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, 12 minuter] x 1 R

Kommentar: Backlöpningen krävde sin kraft och energi vilket Ni kan märka på den extremt låga maxningen som jag valde att ha som avslutning under "F1". Det var därför jag tog med den i min rapportering, bara för att visa hur kämpigt jag upplevde det. Jag lyckades heller inte att springa "F2" lika hurtigt som vanligt just pga den krävande backlöpningen men i det stora hela gick det bra tyckte jag.

Duration: 36 minuter

1815 - 1845 | Lower Body Flexibility Programme

1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Lying hamstring stretch (towel)
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 29 minuter

2135 | Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 23 September 2008

0455 | Uppvakning

3. Knuckle push-up   10 R

1905 - 1935 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R
3 R
3 R
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

Kommentar: Ytterligare försök med att få in mer explosivitet i programmet med utgångspunkt i "Bench press", det gick bra under de tre första seten i den nämnda övningen till att bli lite knepigt på det sista men enligt min utvärdering betyder det att mitt problem hamnar återigen på tekniken. Det känns som att jag jagar något som jag aldrig kommer att få grepp om just pga av att jag jagar det, förstår Ni? En mer positiv sak är att min ökning av kraft i utförandet lämpade sig bra på de andra övningarna.

Duration: 31 minuter

1950 - 2015 | Lower Body Flexibility Programme

4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 25 minuter

2130 | Nedsläck

---

Webbsida

Onsdag 24 September 2008

0455 | Uppvakning

1730 - 1815 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Sträcka:    10.4 km
Version:    Hard
Hastighet: 14.4 km/h

Kommentar: En seg start men allt eftersom så blev det bättre, jag kände en lättnad över att jag fick en så bra sluttid. :)

Duration: 43 minuter

1840 - 1910 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 28 minuter

2145 | Nedsläck

---

Registrerad: 2008-03-24

Hu tycker du att träningen går, vad är ditt mål med träning? =)

Registrerad: 2005-09-21

Du är ju en maskin! Orkar inte läsa hela tråden men av vad jag läst så tränar du konstant. Starkt jobbat. :D

Från: Kalmar
Registrerad: 2004-04-07
Webbsida

Shit, verkligen grym blog måste jag säga. Du är precis som ovanstående skribent sade, en maskin!

Webbsida

spicegirl_17: Jag tycker att träningen går bra, ibland kan jag tycka att min utveckling går lite långsamt men då vänder jag på steken och påpekar till mig själv att jag varken lider av någon skada eller en försämring i min kapacitet och det känns tryggt. "Always look on the bright side of life." :)

Mitt mål med träningen är att uppnå en nivå av fysisk standard som är acceptabel för att verka inom ramen av en soldats miljö. Jag söker till Försvarsmaktens utlandsstyrka titt som tätt och har även planer på att söka till Officersprogrammet nästa år med hoppet om att en dag få jobba som officer.

Max-O och Madball: Tack så mycket, det var roligt att höra! Era kommentarer är likt oljan som gör att maskinen är välsmord, det bidrar till en ökad disciplin i min träning. :)

Mvh

Webbsida

Torsdag 25 September 2008

0455 | Uppvakning

1850 - 1920 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press:

9 R x 26 kg
9 R x 26 kg
9 R x 26 kg

2. Crunch:

9 R + 14 kg
9 R + 14 kg
9 R + 14 kg

3. Squat:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

4. Calf raise:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

5. Pronated pull-up:

9 R x BW + 4 kg
9 R x BW + 4 kg
6 R x BW + 4 kg
3 R x BW + 4 kg

Kommentar: När jag skulle sätta ner skivstången på golvet efter det andra setet under "Calf raise" a lá "Stiff leg deadlift"-style så känner jag hur det spänner till i "Tensor fasciae latae" samt "Abductor magnus". Inget allvarligt mer än att det kändes lite ömt när jag skulle lyfta upp stången inför det tredje setet men jag valde att använda en annan lyftteknik för säkerhets skull, jag vill misstänka att det var en typ av överansträngning pga ovana men det är inget jag kan bevisa... :P

Duration: 27 minuter

1930 - 1955 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2135 | Nedsläck

---

Mr_W.P skrev:

spicegirl_17: Jag tycker att träningen går bra, ibland kan jag tycka att min utveckling går lite långsamt men då vänder jag på steken och påpekar till mig själv att jag varken lider av någon skada eller en försämring i min kapacitet och det känns tryggt. "Always look on the bright side of life." :)

Mitt mål med träningen är att uppnå en nivå av fysisk standard som är acceptabel för att verka inom ramen av en soldats miljö. Jag söker till Försvarsmaktens utlandsstyrka titt som tätt och har även planer på att söka till Officersprogrammet nästa år med hoppet om att en dag få jobba som officer.

Max-O och Madball: Tack så mycket, det var roligt att höra! Era kommentarer är likt oljan som gör att maskinen är välsmord, det bidrar till en ökad disciplin i min träning. :)

Mvh

vad coolt att du tänker satsa så =D Jag håller alla mina tummar! Man behöver vara stark, uthållig, smidig ?

edit: Ja, always bright side ;)  (bra film)

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-09-26 07:56)

Webbsida

Tack för stödet! Ja det är nog bra att besitta alla de egenskaperna, det verkar dock ligga en större betoning på uthållighet rent generellt men jag ser en anledning att utveckla alla förmågor då jag finner mig själv inte lika utvecklad för att enbart kunna koncentrera mig på en enda kategori.

Mvh

Webbsida

Fredag 26 September 2008

0455 | Uppvakning

1705 - 1810 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Hastighet: 13.4 km/h

Kommentar: Jag gjorde en tempoökning rent generellt och det kändes mer gynnande för benen vilket var trevligt. Intressant faktiskt då jag under dagen snarare upplevde en nervositet eller ängslan över att ta mig ut och springa detta pass men så fort jag började att springa så tog det inga många meter av löpning innan de tankarna var borta med vinden. Jag fick även se en alkoholpåverkad pirat samt en man i en rosa kanindräkt utan kompletterande huvudbonad under loppet, Göteborg förvandlas till skymningsvärlden efter kl. 1700 på en Fredag efter löning verkar det som... =P

Duration: 68 minuter

1840 - 1910 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2155 | Nedsläck

---

Webbsida

Usch jag tror att jag har dragit på mig en förkylning, har nämligen ont i halsen när jag sväljer. En kollega på jobbet sjuknade in under veckan och jag har väl förmodligen blivit smittad av denne, dessutom tror jag att Fredagens löppass bidrog till en stor del av detta insjuknande då jag valde att ge mig ut i enbart en t-shirt som överkroppsplagg. 15 grader utomhus, milda vindar och en svettdränkt t-shirt kan ha kylt ner mig mer än nödvändigt som i sin tur försvagade immunsystemet vilket skapar vägen helt fri för en invasion av bakterier. Väldigt dumt gjort av mig konstaterat så här i efterhand men hur som helst så får jag skippa all träning för Lördagen och se hur jag mår på Söndagen. I värsta fall blir det väl ett litet träningsavbrott på en vecka, kan jag tro. :/

Mvh

Oj ,tråkigt med en förkylning på g, du får sova mycket nu i helgen! Ja, där jag bor har det varit fint väder och nästan sommarlikt och självklart blir man så dumdristig att man tar av sig alldeles för mycket =P Krya på dig! Du får fightas emot bakterierna! =)

Webbsida

Tack, jag får använda mig av "4F"-regeln:

1. F ind the enemy.
2. F ix the enemy.
3. F lank the enemy.
4. F inish the enemy.

Grundläggande taktik för krigföring inom markstrid, den här sjukdomen skall bekämpas på samma sätt! :P

Mvh

haha!! =) Do that!

Webbsida

-//-  Rapport 6.3 - 22/9 -- 26/9 2008  -//-

Min förkylning förvärrar mitt dåliga självförtroende något fruktansvärt, jag känner mig skeptisk till nästan allt jag gör. Jag känner nästan ett hat mot mig själv då jag anser mig inte kapabel att kunna formulera mig sanningsenligt i de ord jag skriver (tom just nu), allt bedöms negativt av den pessimism som skapas till följd av dåliga tankar så bli inte helt förvånade om det går en tunn röd tråd av självkritik genom denna "Rapport"... :(

Styrka

Specific Strength Achievement Programme:

Min teori om att betona kraft under momentet i "Bench press" visade inga tecken på en komplett lösning för mitt problem vilket gör att jag nu finner mig tillbaka på ruta ett igen där utgångspunkten är brister i tekniken som hindrar mitt utförande. På ett sätt vill jag se mig själv som en forskare som i sitt laboratorium organiserat avverkar den ena tesen efter den andra genom logik och metodik för att till slut få fram en vetenskapligt, korrekt lösning men å andra sidan känner jag mig även väldigt vårdslös i mitt beteende då jag plötsligt gör ett antagande och sedan förespråkar dess natur till en nästan orpoportionerligt stor nivå vilket slutar med att jag istället vilseleder andra. Jag skapar en förväntan som är dömd till att bli krossad av brist på kunskap, motivation och/eller intresse från min sida. Denna "slit-och-släng"-attityd är rena motsatsen till min lugna och försiktiga personlighet vilket bekräftar ytterligare en gång att jag bara skapar ett löfte som inte kan hållas från min ända av problemet då jag finner en avsky mot ett sådant agerande. Det blir en ond cirkel inom den onda cirkeln...

Den kommande styrkefasen under denna cykel uteblir pga min förkylning, tråkigt nog. Jag såg mest fram emot att få öka setmängden under "Heavy"-programmet men så blir nu icke fallet utan istället måste jag införa en rehabiliteringsvecka efter mitt tillfrisknande för att försäkra mig om att jag inte kommer i osynk med min träning. Jag kommer därför avsluta denna cykel redan nu då jag inte anser mig hinna göra något mer vettigt under denna period. Bättre lycka nästa gång.

Kardiovaskularitet

När jag hade sprungit färdigt "F2" under Måndagens intervallpass så kände jag en vrede inom mig själv, jag var inte nöjd med sluttiden som jag fick på detta moment och började uppleva en besvikelse i att jag inte hade presterat lika bra som jag hade kunnat bara pga en rädsla för smärtan som mjölksyran hade framkallat om jag hade ökat mitt tempo. Jag kände mig bunden av min egen kropp och valde därför att se ner på mig själv men någonstans bland all denna tumult så fanns förnuftet som frågade; varför kan jag inte nöja mig med mitt resultat? Jag hade trots allt haft en högre grad av ansträngning under "F1" med extra repetitioner i backlöpningen, logiskt sett tar det ut på en större mängd energi än vanligt vilket gör att ett moment efter denna aktivitet bör påverkas till ett sämre resultat men av någon anledning registrerades inte detta faktum i mitt sinne. Detta crescendo för mig in på något som Vedad skrev i sin träningsdagbok nämligen vidden av att kämpa är essentiell för utveckling... Dock i min egen tolkning av detta påstående så betyder det isf att jag upplevde det som svårt att genomföra denna handling, varför fann jag det svårt eller svårare än vanligt? Krav, press... nej, jag vet inte. :$

Jag borde ha vetat bättre än att bara ta på mig en t-shirt som överkroppsplagg under Fredagens långdistanslöpning, förkylningen kommer ju som ett kvitto på ett sådant idiotiskt agerande. Nåja, det blir en läxa att minnas iaf men jag ville påpeka detta igen bara för att det var onödigt gjort. Skärp till Dig, Mr_W.P!

Uthållighet

Ingen kommentar.

Övrigt

Summering av cykel nummer 7; bra, jag tror mina klagomål är blott petitesser om jag skall vara ärlig.

Kan ens mål kontrollera ens personlighet? Jag säger "kontrollera" istället för "påverka" då det senare alternativet är mer logiskt i en sådan fråga men om jag får dela med mig mina tankar kring detta?

Jag vill bli en soldat. I många sammanhang baseras soldatens agerande på en fråga mellan liv och död, i synnerhet när det handlar om att undvika att ens kamrater far illa eller att oskyldiga skadas. I en sådan miljö är det därför viktigt att vara ärlig i sitt beteende och ge raka svar, annars tenderar man att försvåra sitt handlande. Alla soldater bär på ansvaret kring detta grundläggande behov (liv och död), om någon försvinner så blir det därför jobbigare att upprätthålla ansvaret. Detta skapar en stor press på soldaten som måste undvika all form av förlust för att slippa bära en tyngre börda därav är disciplinen (läs intresset) hög då behovet är så nära individens existens. Att ignorera detta ansvar skulle då betyda att man skadar sig själv, man blir vårdslös mot sig själv vilket skapar en absolut konflikt i en individs strävan om att existera.

Lösningen är då att jobba tillsammans, en enda person kan inte bära hela ansvaret för en grupp utan det är den kombinerade kapaciteten av samtliga människor som gör allt möjligt. Fokus ligger inte längre på sig själv som enskild person utan på gruppen som helhet vilket leder till paradoxen att genom att avsäga sig sin individualitet så upprätthålls gruppens närvaro vilket främjar den enskildes fortsatta existens. Jag som person är inte längre en individ i sig, dock är jag fortfarande en länk i kedjan så att säga. Jag har fortfarande en uppgift, ett syfte och ett ansvar, vill jag som individ fortsätta leva måste min grupp överleva. Jag kan därför inte tänka på mitt eget isolerade, välmående om jag vill fortsätta leva, jag måste istället ha en ödmjukhet, ett sinne för organisering och en passion för perfektionism så att jag kan grunda mitt agerande som korrekt i förhållande mot det ansvar jag skall bära tillsammans med mina kamrater. Aktualiserar jag mitt mål genom att sträva mot en annans mål, är då mitt mål det egentliga målet?

Jag får be om ursäkt, när jag själv läser igenom dessa två stycken så känns det som att jag tappar själva syftet men i grund och botten så undrar jag helt enkelt om att mitt dåliga självförtroende härstammar ur en känsla av säkerhet när jag skall agera som soldat, jag kan inte bara tänka på mig själv och mina intressen utan måste även visa hänsyn till mina kamrater då det är de som gör det möjligt att lösa en uppgift som ligger så nära konceptet om liv och död.

Jag är inte ute efter att berättiga ett koncept, följa ett system och skapa regler för att leva. Jag vill bara förstå varför jag tänker som jag gör men det blir bara så absurt efter ett tag. Jag springer runt, runt, runt kring dessa frågor så att det bara urartar till den meningslösa debatten om hönan och ägget, vilket kom först? Jag söker ett svar men avskärmar mig hela tiden från sanningen! Det är tröttsamt men ändå hyser jag en sympati till att om jag blir trött kommer jag att stanna upp och låter då det som jag jagar komma mot mig istället. Samtidigt så känner jag mig fången av alla influenser, Tao som påpekar vidden av tolerans och att det är inte problemet som är det egentliga problemet utan hur jag ställer mig till det. Det låter rimligt för mig men jag känner mig fortfarande kontrollerad, knappast fri och självständig i att acceptera detta påstående. Det känns som att allt är redan skapat, förutbestämt från vårat intresse av kunskap. Jag kan inte göra något utan att bli dömd för att härma någon som redan har gjort det. Jag 'gör' inte ens längre... :(

Det kan vara så att jag känner mig extra nere eftersom det är tröttsamt för kroppen att hantera en sjukdom, tröttheten påverkar sinnet negativt vilket gör att man blir mer lättretlig som i sin tur skapar en högre grad av aggression, speciellt hos en som har dåligt självförtroende då man tror att man skall finna hopp, tro och sanning om livet i att plåga sig själv, asketism. Men jag har valt att skriva ner dessa känslor och ord mest för att fånga själva ögonblicket så att jag kan lära mig av det och även visa Er hur ett dåligt självförtroende kan frammana sig som. Det finns visserligen flera sätt men här är iaf ett av de...

Nästa helg skall jag på en HV-övning, jag hoppas bara att jag blir frisk tills dess. Det är ganska hög aktivitet på de övningarna, många saker att ta del av på ganska kort tid.

Det blir ett avbrott i denna träningsdagbok tills jag blir frisk igen, jag återkommer. Ett litet ljus i mörkret är att jag känner mig redan bättre. :)

---

Jag vet knappt vad jag ska skriva, men jag hoppas att du kommer på ett sätt att må bra. Du kanske ska gå till en specialist? Eller är jag ute och cyklar nu?

Krya på dig =D

Ps. Förlåt mig för det kanske lite kalla svaret, men jag förstår verkligen vad du menar, att allt hamnar kors och tvärs och så sitter man där. Keep on fighting! Bra att du skrev ner dina tankar!

/ spice

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-09-29 16:46)

Webbsida

Du får skriva vad Du vill, varje ord hjälper mig i min process att må bättre. Det viktigaste är inte resultatet som handlingen skapar utan snarare själva utförandet av handlingen. Bara så att jag kommer i rörelse, förstår Du vad jag menar? =)

Ditt svar var inte kallt, dock har jag lite svårt att förklara min relation till "specialister" för tillfället pga tidspress och förmodligen även okunskap blandat med dåligt självförtroende men jag får försöka återkomma med ett svar om det är ok?

Tack för Ditt stöd, jag känner mig redan friskare från förkylningen och jag är även lite lugnare då jag fick släppa ut lite känslor genom att skriva ner de där tankarna! Livet går vidare och vi likaså. =)

Mvh

Webbsida

Cycle: 8 | Phase: 1/5 | Week: 1/9 | Type: Rehabilitation

Webbsida

Måndag 6 Oktober 2008

0455 | Uppvakning

1710 - 1735 | Cardiovascular Activity: Rehabilitation Programme

Sträcka:    5.6 km
Hastighet: 13.3 km/h

Kommentar: Jag lyckades springa detta pass två gånger under förra veckan efter mitt tillfrisknande, det första passet fick samma sluttid som denna löprunda medan det andra hamnade på 26 minuter vilket gör mig väldigt överraskad att det plötsligt känns så dogmatiskt att ligga på dessa tider. Hur som helst är jag nöjd med mitt resultat. :)

1815 - 1850 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 33 minuter

2150 | Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 7 Oktober 2008

0455 | Uppvakning

1935 - 2000 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
2 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R
3 R
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

Kommentar: Valde att enbart minska i setantalet för att vänja kroppen och i överlag gick det bra... förutom på "Bench press". Det känns som att jag har tappat jättemycket i den övningen, hade väldigt svårt att lyfta stången under den övningen. :/

Duration: 22 minuter

1910 - 1935 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 24 minuter

2200 | Nedsläck

---

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Maskinen själv fan aldrig pauser i träningen:) undra bara hur det går med stretchingen? jag skulle behöva bli mycke vigare och ganska snabbt så tänkte fråga om råd.. det är du som är mästaren inom kampsport nu:)

Webbsida

Jo en liten paus hade jag allt under förra veckan då jag var sjuk... Lite maskinunderhåll. :P

Min stretching går bra fast bara i den bemärkelsen att jag lyckas uppehålla det som jag har lyckats åstadkomma, jag ser inga direkta framsteg längre så att säga. Mina tips för att stretcha är lite men väldigt ofta, stretching är ju samma sak som all annan träning då man måste öka gradvis och inte köra gasen i botten vilket ökar skaderisken rejält så ta det försiktigt! För övrigt tror jag att Du skall vända Dig till Kel Aksye här på forumet, han för ju en stretchingdagbok. Han om någon bör kunna ge Dig den hjälp Du behöver. :)

Tack för förtroendet men jag är definitivt inte någon mästare inom kampsport, jag tränar ju inte ens inom den kategorin. ^^

Mvh

Webbsida

Onsdag 8 Oktober 2008

0455 | Uppvakning

1655 - 1725 | Cardiovascular Activity: Rehabilitation Programme

Sträcka:    7.3 km
Version:    Easy
Hastighet: 14 km/h

Kommentar: Det var ett bra tag sedan jag senast sprang denna sträcka, jag kommer inte ens ihåg när jag gjorde det och jag är för lat för att kolla upp det men hur som helst så var jag mer eller mindre stensäker på att jag skulle slå mitt gamla PB 32 minuter vilket bekräftades mycket korrekt när jag stannade klockan efter att ha sprungit färdigt. :)

Duration: 31 minuter - PB

1750 - 1820 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2145 | Nedsläck

---

Sidor: 1 … 60 61 62 63 64 … 71  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB