Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 59 60 61 62 63 … 71  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Registrerad: 2008-03-24

Mr_W.P skrev:

...h*n blir aldrig fet. XD

Skämt åsido, tack för förtroendet! =)

Mvh

hahah ;) Den var rolig

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Måndag 8 September 2008

0455 | Uppvakning

0515 - 0520 | Basic Strength Programme

1. Push-up              25 R
2. Jack knife sit-up   30 R
3. Finger push-up     10 R
4. Side raise            20 R x 2
5. Hindu squat         40 R
6. Supinated pull-up 12 R

Duration: 7 minuter

1650 - 1725 | Cardiovascular Activity: Interval Programme

Fas 1: [Uppförsbacke, (53) 59 - 66 sekunder | Nedförsbacke, 72 - 76 sekunder] x 8 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, 11 minuter] x 1 R

Kommentar: Jag maxade på den sista repetitionen i uppförsbacken därav numret i fetstil och parentes, det var härligt att kunna genomföra. Under "F2" hade jag ännu en gång en cyklist på de sista 200 - 300 metrarna som fick agera hare åt mig, det tog inte lång tid förrän jag sprang om denne likt Hjulben... >Meep-Meep< ...kändes det som iaf. ^^

Duration: 29 minuter

1750 - 1820 | Lower Body Flexibility Programme

1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Lying hamstring stretch (towel)
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 28 minuter

2140 | Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 9 September 2008

0455 | Uppvakning

3. Knuckle push-up   10 R

1850 - 1920 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R
3 R
3 R
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

Kommentar: "Bench press" kändes tung att genomföra och jag tror att det berodde på en inkorrekt form samt ett dåligt utförande men resten av passet flöt på väldigt bra tyckte jag! :)

Duration: 30 minuter

1935 - 2000 | Lower Body Flexibility Programme

4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 25 minuter

2125 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:12)

Webbsida

Onsdag 10 September 2008

0455 | Uppvakning

1645 - 1730 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Sträcka:    10.4 km
Version:    Easy
Hastighet: 14.2 km/h

Duration: 44 minuter

1805 - 1835 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 31 minuter

2145 | Nedsläck

---

Webbsida

Torsdag 11 September 2008

0455 | Uppvakning

1850 - 1915 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press:

9 R x 26 kg
9 R x 26 kg
9 R x 26 kg

2. Crunch:

9 R + 14 kg
9 R + 14 kg
9 R + 14 kg

3. Squat:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

4. Calf raise:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

5. Pronated pull-up:

9 R x BW + 4 kg
9 R x BW + 4 kg
6 R x BW + 4 kg
3 R x BW + 4 kg

Kommentar: Bästa genomförd övning under programmet; "Squat". Bra form och teknik, mycket glädjande. :)

1925 - 1950 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 24 minuter

2120 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:13)

Kul att det gick bra =)

Webbsida

Tackar, tackar.

Det kändes väldigt bra måste jag säga, det var inga tankar om att hitta rätt fotställning, hur det skulle gå osv. utan jag gick på ren, spontan känsla. Ryggen kändes extremt stabil under momentet, blicken riktades instinktivt en bit uppåt och det kändes knappt som att man hade den där extra vikten på sin nacke när man tryckte sig upp med benen. Alltså; inga tankar i sinnet ledde till att en fri väg skapades för den instinktiva reaktionen - grundat ur konceptet av den gynnande effekten i att bara 'göra' - att skapa mitt agerande var det jag ville förmedla med detta inlägg. :)

Mvh

Webbsida

Fredag 12 September 2008

0455 | Uppvakning

1640 - 1755 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Hastighet: 12.6 km/h

Kommentar: När jag sprang förbi Göteborgsoperan blev jag stannad av en turist som var i behov av att besöka en toalett, jag försökte i brist på kännedom om omgivningen dirigera honom till en möjlig toalett i närheten så gott jag kunde, människan praktiskt taget kved när han ställde frågan. Jag hoppas att det gick bra för honom och jag sprang därifrån med den betryggande känslan att jag inte behövde finna mig i en likartad sits iaf... :/

Under loppet upplevde jag även en märklig antydan till paranoia då väldigt många människor jag mötte under loppets gång verkade titta på mig väldigt konstigt tyckte jag men jag vet inte varför. Ser jag så j*vlig ut när jag springer eller? På gränsen till lite läskigt, faktiskt. Loppet i övrigt gick sådär. Jag var inte lika hurtig på att springa, lite nedstämda känslor saktade ner mig. :(

Jo, jag fick se en "skinhead" också. Svart bomberjacka och byxor i samma färg med höga, bruna läderkängor samt kort, snaggat hår. Om inte det, så var det en wannabe iaf. Vem vet, han kanske skulle gå på en maskerad? :P

Duration: 72 minuter

1825 - 1850 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 27 minuter

2135 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-13 08:19)

Webbsida

Lördag 13 September 2008

0655 | Uppvakning

0715 - 0720 | Basic Strength Programme

0915 - 1100 | Endurance: Marching

Hastighet: 6 km/h
Extra vikt: + 25 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 5 R + 25 kg (Wohoo!)
Step-up 24 R + 25 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 25 kg

Kommentar: Den kalla luften lyckades vidga mitt perspektiv, det kändes som att jag alltid hade en stor distans mellan omgivningen och den punkt jag befann mig på för tillfället. Ett hus som bara låg kanske 5 meter från den väg man gick på upplevdes snarare som att det låg 100 meter ifrån en. Det var mycket tyst och lugnt, inte många människor ute. En molnlös, blå himmel och sol förstärkte sinnesuttrycket av den utökade vidden av tomhet, det var som att gå ensam på månen tyckte jag. Lugnt... :)

Duration: 103 minuter

1920 - 1945 | Specific Strength Achievement Programme - "Light"

|Push-up             17 R (2 cirklar vanlig handfattning, 2 breda & 2 "Narrow descent"-)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  7 R

6 Cirkulationer

Duration: 23 minuter

1955 - 2020 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 23 minuter

2330 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:13)

kommenterar först på ditt förra löppass, du kanske sprang så snyggt och alla liksom " wooow,kolla killen" =P

Ditt andra löppass: Vad kul att du känner så när du sprang, keep it up!

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-09-14 10:21)

Webbsida

-//-  Rapport 6.1 - 8/9 -- 14/9 2008  -//-

Styrka

Specific Strength Achievement Programme:

Det börjar uppstå lite problem med tekniken under två speciella övningar; "Bench press" och "Pronated pull-up". Den första övningen är ett rent mysterium för mig, jag lyckas aldrig få ett riktigt bra utförande. Det är alltid något som gör att det känns tveksamt, är det inte kontraherade skulderblad så är det för lite svank; är det inte för lite svank så är det för dåligt buktryck och är det inte för dåligt buktryck så pressar jag inte upp stången i rätt riktning osv. Till skillnad från de andra övningarna i min repertoar där det bara är att trycka eller dra så verkar jag lägga alltför mycket tid på att hålla koll på alla dessa faktorer som är essentiella för en säker bänkpress vilket har fått mig att undra om denna förvirring i min hjärna tar upp för mycket koncentration? Dock så slås denna befriande teori sönder och samman när jag bara försöker pressa upp skivstången, resultatet blir tom sämre! Vad skall jag göra? :S

I "Pronated pull-up" så känns det som att jag enbart låter armarna göra arbetet och på något konstigt sätt kopplar ut ryggens muskler, det är märkligt. Det kanske är den rena motsatsen till "Bench press", att jag är så fokuserad på att bara dra mig uppåt att tekniken blir offrande vilket leder till att jag förlorar mer kraft än vad som egentligen behövs? Det är i slutändan armarna som hindrar mig från att fortsätta och "Deltoideus" konstigt nog. Ja jag vet, man skall inte gå efter "kontakt" i musklerna men lite känsla av att rätt muskler arbetar vore ju uppskattat... :/

Så vad jag är ute efter i dessa övningar är beskrivningar på tekniken som associerar till alternativ fokusering. Jag vet inte om detta stämmer men jag tror mig ha läst att under "Pronated pull-up" skall man tänka på att försöka dra sig själv upp med utgångspunkten i armbågen för att gynna sitt utförande. Jag har visserligen inte provat detta ännu så jag kan ej bekräfta detta påstående som ett effektivt, hjälpmedel men själva teorin låter intressant för min del. Jag tror nämligen att jag fokuserar på fel saker under övningarna. :(

Kardiovaskularitet

Kardiovaskularitetsfas på gång! Jag har inga specifika mål utan kommer bara att köra på som vanligt. Det brukar nästan bli ett bättre resulat då, det är bättre att skapa nya mål än att sträva mot de. Alltså, man skapar nya prestationer oväntat än att göra en antagning innan man skall utföra själva handlingen. Eh... Tao, liksom. :P

Uthållighet

Ett dåligt marschpass och ett bra är väl summeringen av denna cykels uthållighetsfas dock så hade båda en gynnande effekt för utvecklingen tror jag. Det dåliga marschpasset stärkte psyket då jag vandrade i ösregn samtidigt som packningen var bekymmersam att bära medan det bra marschpasset satte en större betoning på det fysiska... kanske?

Övrigt

Under veckan snubblade jag över ett intressant ord; mindervärdeskomplex. Det bara dök upp i huvudet på mig och jag gjorde en sökning på nätet och fann dessa tre punkter från en hemsida:

http://web4health.info/sv/answers/bipol … triade.htm

1. Den negativa självbilden

Patienten uppfattar sig själv som mindervärdig, otillräcklig eller oönskad. Han eller hon uppfattar att psykiska eller kroppsliga tillkortakommanden är orsaken till negativa erfarenheter och ser sig därför som värdelös pga sina brister. Det är också vanligt att det egna beteendet upplevs som moraliskt förkastligt eller otillräckligt, vilket leder till en överdriven självkritik och att patienten ständigt undervärderar sig själv.

Jag kan faktiskt anse mig själv som otilräcklig ibland, jag grundar saker på tidigare erfarenheter som förmodligen har resulterat i ett misslyckande (dock möjligtvis baserat på omgivningens förväntningar snarare än min egna) varav jag har blivit rädd för att en likartad händelse skall ske igen men om jag får jämföra det med ett så enkelt exempel som att lägga handen på en varm spisplatta? Det gör ont, inte f*n gör man det då en gång till eller? En logisk förklaring för att undvika smärta som kan ha tagits till det extrema då det har överförts till sociala omstädigheter kanske? Och låt mig inte ens börja på området kring självkritik!

2. En tendens att alltid tolka erfarenheter negativt

Patienten upplever det som att omvärlden ställer höga krav och/eller att det finns oövervinneliga hinder i vägen för att förverkliga livsmål. Den trötthet och brist på energi som följer med en depression ser patienten inte som ett symptom på sjukdomen, utan som ett personligt tillkortakommande. De negativa föreställningarna bekräftas gång på gång genom de negativa tolkningarna.

Om jag får relatera till ett konkret exempel? Att söka jobb finner jag extremt svårt, då man läser platsannonser som alltid begär en ung människa med mångårig erfarenhet, hög akademisk utbildning samt förmågan att hantera flera saker samtidigt ("spindeln i nätet" är en sådan term som blir våldtagen av detta), helst under press, stress och Ragnarök med Harmageddon som efterrätt. Sådant kan verkligen få mig ur balans och skapa en enorm osäkerhet i mig själv varav jag blir rädd (brist på energi och trött?) att leta vidare. Kraven att nå denna plats av självklarhet att ha jobb i vårat samhälle blir plötsligt ganska tuff men ändå vill jag då se mig som ganska realistisk när jag hanterar en uppgift som skall lösas. Vad som behöver göras, vad som krävs och hur man skall uppnå det önskvärda resultatet blir avgörande ståndpunkter i min reflektering och det urartar snarare inte till en rädsla för att genomföra projektet utan mer en respekt för den mängd arbete som krävs och att man behöver en enorm karisma, självsäkerhet och framförallt kunskap i det aktuella ärendet för att lösa problemet. Något som jag inte har, kunskap dvs. Rädslan för att göra andra besvikna och ledsna är det som är min största oro. Detta är dock ändå grundat i att mitt ego skadas, man blir avvisad, isolerad som efterföljd osv. [Hmm, klarar jag inte av självständighet? Jag kan finna ensamhet som ganska uppfriskande ibland men om min rädsla är i att bli isolerad... En ond cirkel.]

3. Negativa förväntningar på framtiden

En person som lider av depression utgår ifrån att hans eller hennes svårigheter och lidande aldrig kommer att ta slut och förväntar sig ständigt att misslyckas och uppleva bakslag. Patienten har svårt att förställa sig att depressionen är övergående eller behandlingsbar, utan förväntar sig en ständig försämring utan varje hopp på en positiv förändring.

Lite lustigt om jag associerar detta med mina senaste upptäckter inom Tao, behovet för att misslyckas är avskräckande enligt mindervärdeskomplexet medan jag med hjälp av Tao har lyckats finna ett litet ljus i att faktiskt behöva misslyckas då det är genom detta man erhåller kunskap, man lär ju sig av sina misstag menar jag. Konceptet om att 'göra' förstärker min kunskap om vad jag som person kan åstadkomma. Ett ökat själv-förtroende, så helt drabbad är jag nog inte av denna psykologiska term. Jag kan se en positiv utveckling menar jag men jag kan även relatera till att ens behov och problem aldrig kan försvinna i ens liv. Det är lite som energi, man kan inte skapa eller förstöra energi men man kan förvandla den. Jag kan göra mina problem till något gynnande så att säga genom att anpassa mig till de och sedan arbeta mig runt de eller vad man skall säga och allt grundar sig i hur man uppfattar sin omgivning. Om man är tom i sinnet så ser man allt klart och fräscht men om man har tankar i vägen så skymmer man sin sikt.

Mitt rum som sinnet lever i är en röra verkar det som men jag anser mig inte behöva anlita en städfirma för att det skall bli rent, jag kan städa själv! Inte så att jag har något emot en "proffesionell organisation" som har kunskap inom området och erbjuder sin hjälp men jag tror att det kan förstärka mitt hinder i att inte kunna inse min egen förmåga. Jag vill inte falla ner i soffan av lathet, jag vill vara stark! [Dock så kanske det är så att jag inte anser mig värdig att ta emot en sådan form av hjälp då jag anser att det är ett för stort åtagande för lilla mig... Hmm, onda cirkeln fortsätter.]

"Idel solsken gör öken." - Ordspråk

Ett varningens ord om att bara lycka i livet kan även skapa... torka? Det blir ännu mer intressant om man för in detta ordspråk i Krishnamurtis skrifter om att hitta sanningens ljus... [Eller så berättigar detta val av ordspråk mina dåliga tankar en fortsatt existens...]

---

Webbsida

spicegirl_17 skrev:

kommenterar först på ditt förra löppass, du kanske sprang så snyggt och alla liksom " wooow,kolla killen" =P

Ditt andra löppass: Vad kul att du känner så när du sprang, keep it up!

Nja, de tittade mer på mig som "Vad gör han för något?" och "Hehe, vilken mödis." Man såg liksom en känsla av chock i deras ögon men jag vet inte... Det var nog bara min inbillning. :)

Ja, det blir lite mer lekfullt när man utnyttjar någon annan till sin fördel. ;)

Mvh

Webbsida

Söndag 14 September 2008

0755 | Uppvakning

0815 - 0820 | Basic Strength Programme

1850 - 1950 | Martial Art: Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
               • Basic
               • Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Low lead thrust
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Low rear thrust
                             • Rear cross
                             • Rear hook
6. Combinations
7. Support:
               • Attack in recovery
               • Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
                 • Advance/retreat
                 • Sidestep left/right
                 • Circling left/right
                 • Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
                     • Bobbing left/right
                     • Weaving left/right
                     • Slipping left/right

Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Duration: 62 minuter

2000 - 2025 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 26 minuter

2200 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:14)

Webbsida

Cycle: 7 | Phase: 3/4 | Week: 5/8 | Type: Cardiovascularity

Webbsida

Måndag 15 September 2008

0455 | Uppvakning

1705 - 1745 | Cardiovascular Activity: Interval Programme

Fas 1: [Uppförsbacke, 57 - 66 sekunder | Nedförsbacke, 72 - 75 sekunder] x 10 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, 12 minuter] x 1 R

Kommentar: Det var lite... trögt att springa i backen måste jag medge men det gick rätt hyffsat rent överlag.

Duration: 34 minuter

1810 - 1840 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 30 minuter

2200 | Nedsläck

Edit; jag sprang ju 12 repetitioner i backen, inte 10! :P

Edit 2; nej det ska vara 10! Mitt huvud irrar... XD

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-22 06:07)

Webbsida

Tisdag 16 September 2008

0455 | Uppvakning

1900 - 1930 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R
3 R
3 R
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

Kommentar: Hmm, det kanske inte är så mycket i tekniken utan snarare i kraften som jag behöver fokusera mer på under "Bench press"? Jag märkte rent generellt att det gick lite bättre under detta pass då jag försökte få in lite mera explosivitet i själva utförandet... Detta initativ till att öka farten av själva momentet smittade även av sig till resten av programmet och det gick bra.

Duration: 29 minuter

1945 - 2010 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2135 | Nedsläck

---

Webbsida

Onsdag 17 September 2008 (Operation Market Garden)

0455 | Uppvakning

1715 - 1800 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Hastighet: 14.4 km/h

Kommentar: Förvånad över att det blev en så bra tid, jag tyckte att jag sprang långsammare än så men där ser man... Alltid roligt med överraskningar. :)

Duration: 43 minuter

1825 - 1855 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2245 | Nedsläck

---

Webbsida

Torsdag 18 September 2008

0455 | Uppvakning

1840 - 1910 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press:

9 R x 26 kg
9 R x 26 kg
9 R x 26 kg

2. Crunch:

9 R + 14 kg
9 R + 14 kg
9 R + 14 kg

3. Squat:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

4. Calf raise:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

5. Pronated pull-up:

9 R x BW + 4 kg
9 R x BW + 4 kg
6 R x BW + 4 kg
3 R x BW + 4 kg

Kommentar: Jag prövade på en ny "visualiseringsmetod" under "Pronated pull-up", att försöka vinkla ut armbågarna under själva momentet i hopp om att få en bättre uthållighet under övningen. Den enda skillnaden var att jag inte hade lika stor "pump" i armarna efteråt vilket kan kännas både skönt som lite synd faktiskt... :P

Duration: 27 minuter

1920 - 1945 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2145 | Nedsläck

---

Webbsida

Fredag 19 September 2008

0455 | Uppvakning

1635 - 1745 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Hastighet: 12.9 km/h

Duration: 70 minuter

1815 - 1845 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2135 | Nedsläck

---

Webbsida

Lördag 20 September 2008

0655 | Uppvakning

0715 - 0720 | Basic Strength Programme

0905 - 1010 | Endurance: Marching

Sträcka:    5.6 km
Version:    Hard
Hastighet: 5.5 km/h
Extra vikt: + 25 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 5 R + 25 kg
Step-up 24 R + 25 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 25 kg

Duration: 61 minuter

1435 - 1500 | Specific Strength Achievement Programme - "Light"

|Push-up             17 R (2 cirklar vanlig handfattning, 2 breda & 2 "Narrow descent"-)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  7 R

6 Cirkulationer

Kommentar: Jag fick flytta fram detta pass på dagen eftersom jag skulle ut på stan under natten och supa skallen av mig! ...Nej jag skojade bara, hihi och den som tror att jag sysslar med sådant skall inget hopp hava vid läsandet av denna dagbok. Vem tror Ni att jag är, va? :P

Jag skulle iaf bort på en släktträff under kvällen varav det tidigare klockslaget på detta program dock upplevde jag en känsla av dålig fokusering under träningen, som att jag blev osäker på antalet repetitioner jag genomförde. Det kändes lite diffust mao, men jag tror att det funkade bra.

Duration: 22 minuter

1510 - 1535 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

0000 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:15)

Webbsida

-//-  Rapport 6.2 - 15/8 -- 21/8 2008  -//-

Styrka

Specific Strength Achievement Programme:

Jag har nu en möjlig teori om varför min ihärdiga kamp under "Bench press" inte fortskrider till min direkta fördel: fart. Jag saknar hastighet, explosivitet och kraft i utförandet vilket har en viss logik pga min lugna och försiktiga personlighet. En känsla av ömhet präglar min närvaro lika mycket i förhållande mot personer som mot materiella ting, ex. en skivstång. Det kanske låter mesigt men det är så jag fungerar helt enkelt. Hur som helst så börjar jag misstänka att betoning bör inte ligga alltför mycket på de olika tekniska faktorerna som är närvarande under övningens moment utan snarare det nu klichéeartade dock mycket korrekta talesättet "Lyft upp viktj*vlen!" I slutändan blir det en fråga om anpassning och det kan bara ske genom att 'göra' så det blir till att nöta in ett utförande som stämmer överens med syftet mao. Denna teori kan säkerligen komma att bli aktuell under resten av min repertoar av övningar.

Jag har även försökt korrigera mitt utförande av "Pronated pull-up" genom att dra ut armbågarna under momentet för att skapa en känsla av "bredd" i övningen så att arbetet fördelas jämnt över de involverade muskler. Det märkliga är ju bara att den s k "kontakten" man kan känna ibland under ett arbete är inte ett resultat som framhäver vilka muskler som är delaktiga så denna teori bör vara mer eller mindre nonsens dock så vet jag att mina armar är de som sviker först när tröttheten av denna övning slår till... :S

Kardiovaskularitet

Ingen kommentar.

Uthållighet

Jag kommer nog aldrig sluta förundras över hur dåligt jag presterar på 5.6:an, det går jättelångsamt ju! Och eftersom jag jämför med 10.4:an hela tiden så tycker jag att det inte borde ta 60 minuter att gå 5.6:an utan snarare 50 minuter men jag antar att detta är samma problem som jag hade med långdistanslöpningen, farten ökar bara om sträckan är längre. Om jag vill ha samma hastighet på 5.6:an som jag har under 10.4:an så måste jag öka mitt tempo. Jaja, dravel. :P

Övrigt

Hmm, jag har en fundering kring ett citat:

"In Buddhism, there is no place for using effort. Just be ordinary and nothing special. Eat your food, move your bowels, pass water and when you´re tired go and lie down. The ignorant will laugh at me, but the wise will understand." - Bruce Lee

Om jag är simpel i mitt leverne, så blir behoven också simpla. Om behoven är simpla, så blir mitt leverne simpelt. Är det jag som då kontrollerar mina behov eller är det jag som är kontrollerad av behoven? Övervinner jag de eller är jag fortfarande tyglad av de?

En annan fundering:

"I maintain that truth is a pathless land, and you cannot approach it by any path whatsoever, by any religion, by any sect. That is my point of view, and I adhere to that absolutely and unconditionally. Truth, being limitless, unconditioned, unapproachable by any path whatsoever, cannot be organized; nor should any organization be formed to lead or coerce people along a particular path." - Jiddu Krishnamurti

Alltså, sanningen går inte att beskåda genom en struktur, ett system etc. Man finner istället sanningen genom att vara fri från dessa definitioner och framförallt, när man upplever genom sitt eget skapande ('att göra'). Men:

"This is no magnificent deed, because I do not want followers, and I mean this. The moment you follow someone you cease to follow Truth. I am not concerned whether you pay attention to what I say or not. I want to do a certain thing in the world and I am going to do it with unwavering concentration. I am concerning myself with only one essential thing: to set man free. I desire to free him from all cages, from all fears, and not to found religions, new sects, nor to establish new theories and new philosophies."

- Jiddu Krishnamurti

Om jag nu skall använda orden i Krishnamurtis första citat, betyder inte det då att jag följer de orden? Är det då inte jag som skapar ett nytt system utav de genom att använda de, följa de? Samtidigt så kan jag inte glömma att om jag inte hade läst dessa ord från början så hade jag inte tänkt på att söka efter denna sanning. Om någon säger att man skall hitta sin egen väg så verkar man ju bara följa en annans väg, man är fortfarande bunden till ett system... Och att följa sanningen, är det sanningen?

Avstånd är att se helheten. Ju längre bort man är från objektet, ju mer ser man. Därför är det inte alltid så bra att vara totalt insnöad på ett ämne utan man kan behöva en liten andpaus till och från. Man skall nästan glömma det man håller på med för att sedan återkomma, då har man ett nytt och fräscht perspektiv kring det hela. Man upptäcker plötsligt det man har missat, man får svar på sina frågor. Det är lite som gravitation, ens intresse drar en närmare men istället för en klar förståelse får man en grynig kunskap som är mer en börda än en lättnad att ta del av. Man har en större översikt över en stad om man är uppe i luften än när man står mitt i en gränd och ser husen sträcka sig ända bort till horisonten. Ändå utesluter inte det ena från det andra, man måste ha båda erfarenheterna. En plan är lika meningslös som att inte ha en plan. Harmoni är vad som gäller, en kombination av de båda. Den planlösa planen eller den planerade planlösheten.

"So what I’m saying actually you see, it’s a combination of both. I mean, here it is the natural instinct and here is control. You are to combine the two in harmony… not if you have one to the extreme you will be very unscientific. If you have another to the extreme, you become all of a sudden a mechanical man. No longer a human being, so it’s a successful combination of both. So therefore it’s not pure naturalness or unnaturalness. The ideal is unnatural naturalness or natural unnaturalness." - Bruce Lee

---

Registrerad: 2006-05-13

Hur går det här?

Webbsida

Det går bra antar jag, tackar som frågar. Om Du själv fick svara på den frågan efter att ha läst lite i min träningsdagbok, vad hade Du sagt då? :)

Mvh

Registrerad: 2006-05-13

Jag tycker då det ser ut att rulla på bra jag med;)

Webbsida

Söndag 21 September 2008

0755 | Uppvakning

0815 - 0820 | Basic Strength Programme

1905 - 2005 | Martial Art: Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
               • Basic
               • Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Low lead thrust
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Low rear thrust
                             • Rear cross
                             • Rear hook
6. Combinations
7. Support:
               • Attack in recovery
               • Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
                 • Advance/retreat
                 • Sidestep left/right
                 • Circling left/right
                 • Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
                     • Bobbing left/right
                     • Weaving left/right
                     • Slipping left/right

Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Kommentar: Jag kände mig inte alltför inspirerad under passet vilket ledde till att det även blev lite ofokuserat i hur jag utförde teknikerna. Det blev istället ett nötande av alla rörelser vilket kan ha sin fördel också visserligen men det kändes mer som att jag svek mig själv genom att göra så, jag hade ingen uppmärksamhet kan man säga. :/

Duration: 63 minuter

2015 - 2045 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2135 | Nedsläck

---

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:15)

Sidor: 1 … 59 60 61 62 63 … 71  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB