Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Cycle: 7 | Phase: 2/4 | Week: 3/8 | Type: Endurance
Måndag 1 September 2008 (Operation Fall Weiss)
0455 | Uppvakning
0515 - 0520 | Basic Strength Programme
1. Push-up 25 R
2. Jack knife sit-up 30 R
3. Finger push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
6. Supinated pull-up 12 R
Duration: 7 minuter
___________________________________________________________________________________________________
Dagens löp- och stretchpass uteblev till förmån för ett möte inom Hemvärnet dock (!) med ett inbakat fyspass. Det började med en uppvärmning:
|Push-up 5 R
|Sprint upp- samt nerför en backe 10 - 15 meters avstånd enkel resa
|Sit-up 5 R
5 Cirkulationer
Detta följdes av div. mobilitets- och stretchövningar. Därefter var det dags, jag skulle få springa hinderbanan! Jag fick aldrig göra det under lumpen så jag hade ingen tidigare erfarenhet från denna typ av träning. Olyckligtvis är mina känslor inte alltför positiva av mitt resultat då resten av mötet klassades enligt mig som administrativt sk*tsnack vilket gör att jag nu står på klippan av frustation blickandes ner mot djupet av vrede vilket även påverkar min bedömning av hur jag presterade på hinderbanan. Visst, jag kom i mål men min bristfälliga teknik på samtliga hinder har tagit rejält på den ynka lilla mängd självförtroende som jag besitter. Om Ni vill få ett exempel på mitt genomförande så kan jag bara hänvisa till filmen "Full metal jacket" där karaktären Leonard (aka "Gomer Pyle") tampas med att försöka springa en hinderbana, resultatet är inget vidare mao. Så just nu känner jag mig ganska nerstämd över vad jag hoppas att min fysiska träning skall kunna åstadkomma... Lyckades heller inte kolla hur lång tid det tog för mig att genomföra hinderbanan. Uppskattad total duration för hela fyspasset; ca 30 minuter. :(
___________________________________________________________________________________________________
2200 | Nedsläck
---
Tisdag 2 September 2008
0455 | Uppvakning
1. Push-up 25 R
3. Knuckle push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
____________________________________________________________________________________________________
Dagens styrketränings- och stretchpass uteblev till förmån för en utbildningskurs inom Hemvärnet gällande hjärt- och lungräddning. Det var mycket intressant, en kunskap som är brukbar även inom det civila. :)
____________________________________________________________________________________________________
2130 | Nedsläck
---
Hinderbanor är en vanegrej. Inget att haka upp sig på. Du spöar ju de flesta på halso.info och inom hela försvaret för den delen, i bland annat löpning.
Tack så mycket, de orden värmer! :)
Jo jag börjar själv känna att självförtroendet sakta men säkert stiger tillbaka lite grann och efter att ha skaffat en distans på två dygn från själva händelsen så underhåller jag mig själv med orden "Det som inte dödar en, stärker en." :P
Mvh
Onsdag 3 September 2008
0455 | Uppvakning
1. Push-up 25 R
3. Finger push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
1655 - 1740 | Cardiovascular Activity: Medium Distance
Sträcka: 10.4 km
Version: Hard
Hastighet: 14.4 km/h
Kommentar: Skönt att få kunna ägna sig åt något som man är van vid, lägg även till ett träningsavbrott på två dagar vilket gjorde att jag garanterat hade en mängd av överskott i energi att få ut från kroppen. Jag kände mig lite som en hund faktiskt, man måste få springa av sig. Det var skönt, jag sprang som en galning under vissa delar av loppet dock hoppades jag på att jag skulle få ett nytt "PB" i samband med den extra mängden av energi men så blev det inte... ^^
Duration: 43 minuter
1810 - 1840 | Lower Body Flexibility Programme
1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Lying hamstring stretch (towel)
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch
6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det
Duration: 28 minuter
2250 | Nedsläck
---
Hehehe your tha dawg ;)
Vov vov. ^^
Edit; fast jag hade hellre velat vara en tiger. <3
Mvh
Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-05 06:09)
Torsdag 4 Augusti 2008
0455 | Uppvakning
1. Push-up 25 R
3. Knuckle push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
1835 - 1900 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"
1. Military press:
9 R x 26 kg
9 R x 26 kg
9 R x 26 kg
2. Crunch:
9 R + 14 kg
9 R + 14 kg
9 R + 14 kg
3. Squat:
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
4. Calf raise:
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
5. Pronated pull-up:
9 R x BW + 4kg
9 R x BW + 4kg
6 R x BW + 4kg
3 R x BW + 4kg
Kommentar: Under den allra sista repetitionen av "Military press" var det så segt att trycka upp stången att det snarare kändes som en statisk övning och jag började misstänka tanken om fail men plötsligt ser jag faktiskt hur stången sakta stiger uppåt och jag märker även att det är "Deltoideus" som är den primära muskelgruppen som genomför detta. Till slut kom den upp men den repetitionen kändes som en evighet, märklig händelse. I övrigt var passet lite slarvigt utfört tycker jag, det kändes som att jag stressade mig igenom alla övningar vilket kan ha påverkat formen. *rynkar på näsan*
1915 - 1940 | Lower Body Flexibility Programme
4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch
6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det
Duration: 24 minuter
2130 | Nedsläck
---
Fredag 5 September 2008
0455 | Uppvakning
1. Push-up 25 R
3. Finger push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
1605 - 1715 | Cardiovascular Activity: Long Distance
Sträcka: 15.1 km
Hastighet: 12.8 km/h
Duration: 71 minuter
1755 - 1825 | Lower Body Flexibility Programme
4. Lying hamstring stretch (towel)
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch
2150 | Nedsläck
---
Över 50 000 visningar!
Jag vill tacka Er som kommer in och läser i min träningsdagbok, det är en bra motivation för mig och för att hedra denna siffra planerar jag att lägga upp lite bilder på min nuvarande dagsform, lite som en bonus kan man säga. Förhoppningsvis kan jag lägga upp bilderna på Söndagen. :)
Mvh
härligt, det vill jag se =)
have no clue what ur typing but its organised! how does the pretzel stretch taste? :P
spicegirl_17 skrev:
härligt, det vill jag se =)
Roligt att få höra, jag ser fram emot Dina kommentarer. Jag hoppas bara att jag kan lägga upp bilderna imorgon, jag lånade nämligen farsans kamera för att ta korten och jag måste föra över bilderna till hans dator som av någon oförklarlig anledning inte är inkopplad men som han lovade att han skulle göra idag men inte gjorde det och ja... Gubbe. :P
Mvh
özermaatka skrev:
have no clue what ur typing but its organised! how does the pretzel stretch taste? :P
No clue?! Well I... I mean it's English, 'ello (Cockney-accent, of course). I figured for someone who lives in a country where English is the native language, my journal would be quite easy to follow and understand... Guess I was wrong. =P
Yes, I tend to keep things organized so thanks for noticing that. The pretzel stretch taste salty, especially for my hips... ;)
Best regards
its not the exercises that i dont understand its all the comments etc.:P. i dont communicate in english here i grunt and growl works well :P
Well if that´s the case then maybe I should do one week of reporting completely in English just for you? In that way you will at least get an idea on what I´m talking about, like Lajne did in his journal but on a slightly bigger scale I´d like to imagine... Although don´t worry too much, my commentaries are nothing special really. It's mainly grunting and growling, it works well. ;)
Best regards.
Lördag 6 September 2008
0655 | Uppvakning
0715 - 0720 | Basic Strength Programme
1. Push-up 25 R
3. Knuckle push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
0910 - 1055 | Endurance: Marching
Sträcka: 10.4 km
Hastighet: 5.7 km/h
Extra vikt: + 25 kg
¤ Complementary Strength ¤
Push-up 3 R + 25 kg (Skit!)
Step-up 24 R + 25 kg (På varje ben)
Squat 10 R + 25 kg
Kommentar: Det regnade under hela marschen så det blev att ta på sig regnstället innan man gick ut. Under vissa delar var det ganska trevligt, lätt regn som dränkte bort omgivningen för att skapa en mycket lugn och folktom upplevelse. Under andra delar så regnade det så intensivt att jag blev riktigt pessimistisk och undrade varför man inte lika gärna kunde hälla ett vattenfall på mig för att få det överstökat och när det blåste tillsammans med regnet var det bara otrevligt. Efter ett tag insåg jag att pga regnet tillsammans med den tyngre packningen så kunde jag inte ens tänka på att försöka få en bra tid på marschen utan jag sade till mig själv att det viktigaste är att jag går hela sträckan oavbrutet så tiden blev väldigt chockerande för mig när jag tittade på klockan efter det sista steget, det var värre än vad jag hade väntat mig men jag skyller på regnet och att packningen tryckte obehagligt på ena höften vilket gjorde att jag inte kunde gå lika fort. Mina fötter blev även dyblöta, mina gamla kängor har gått några mil för mycket... Den futtiga prestationen i "Push-up" bidrog knappast till ett bättre resultat. Sammanfattningsvis; skit. -.-
Duration: 109 minuter
1855 - 1920 | Specific Strength Achievement Programme - "Light"
|Push-up 17 R (2 cirklar vanlig handfattning, 2 breda & 2 "Narrow descent"-)
|Jack knife sit-up 20 R
I Cirkel |Hindu squat 30 R
|Static back raise 20 S
|Pronated pull-up 7 R
6 Cirkulationer
Duration: 23 minuter
1935 - 2000 | Lower Body Flexibility Programme
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
Duration: 25 minuter
2330 | Nedsläck
---
Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:11)
-//- Rapport 6.0 - 1/8 -- 7/8 2008 -//-
Styrka
Ingen kommentar.
Kardiovaskularitet
Ingen kommentar.
Uthållighet
Ingen kommentrar.
Övrigt
Ingen kommentar.
Jag har inget att reflektera för tillfället, allt känns lite diffust just nu och jag kan därför inte riktigt samla mina tankar till skrivna ord... Det är lite som att öppna en butik mitt under en renovering, det är ju inte färdigt ännu så att säga. Nåja, bättre lycka nästa gång kanske? :P
---
haha, farsor är lite jobbiga ibland ;)
Ja, tyvärr... :P
Bilderna blev inget vidare så jag kommer inte att lägga upp de tyvärr, jag får återkomma vid ett annat tillfälle för detta ändamål. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för detta, jag hade själv hoppats på att de skulle bli bra men så är icke fallet. Gör om, gör rätt mao... :(
Mvh
åh vad tråkigt, men men.. den som väntar på något gott... =)
Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-09-07 15:16)
...h*n blir aldrig fet. XD
Skämt åsido, tack för förtroendet! =)
Mvh
Söndag 7 September 2008
0755 | Uppvakning
0815 - 0820 | Basic Strength Programme
1. Push-up 25 R
3. Knuckle push-up 10 R
4. Side raise 20 R x 2
5. Hindu squat 40 R
1830 - 1930 | Martial Art: Jeet Kune Do
1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
• Front kick
• Side kick
• Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
• Basic
• Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
• Straight lead
• Finger jab
• Lead hook
• Low lead thrust
• Elbow strike
• Backfist punch
• Low rear thrust
• Rear cross
• Rear hook
6. Combinations
7. Support:
• Attack in recovery
• Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
• Advance/retreat
• Sidestep left/right
• Circling left/right
• Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
• Bobbing left/right
• Weaving left/right
• Slipping left/right
Höger resp. vänster "stance" på alla övningar
Duration: 61 minuter
1940 - 2005 | Lower Body Flexibility Programme
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
Duration: 27 minuter
2200 | Nedsläck
---
Senast redigerat av Mr_W.P (2008-09-24 06:12)
Cycle: 7 | Phase: 2/4 | Week: 4/8 | Type: Endurance