Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 57 58 59 60 61 … 71  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Lördag 23 Augusti 2008

0655 | Uppvakning

0715 - 0720 | Basic Strength Programme

1. Push-up              25 R
2. Jack knife sit-up   30 R
3. Knuckle push-up   10 R
4. Side raise            20 R x 2
5. Hindu squat         40 R
6. Supinated pull-up 12 R

Duration: 7 minuter

0915 - 1100 | Endurance: Marching

Sträcka:    10.4 km
Version:    Hard
Hastighet: 6.1 km/h
Extra vikt: + 20 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 8 R + 20 kg
Step-up 24 R + 20 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 20 kg

Duration: 103 minuter

1905 - 1920 | General Purpose Strength Programme

|Push-up             20 R (2 cirklar vanlig handfattning & 2 breda)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  8 R

4 Cirkulationer

Duration: 16 minuter

1930 - 1955 | Lower Body Flexibility Programme

1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 26 minuter

2315 | Nedsläck

---

Webbsida

-//-  Rapport 5.8 - 18/8 -- 24/8 2008  -//-

Styrka

General Purpose Strength Programme:

Jag tror jag vet varför det kändes så trögt på "Push-up" under Tisdagens pass, jag hade mina armar för högt upp. Med detta menar jag att själva vinkeln på armarna var mer på en horisontell nivå med kroppen jämfört att ha de i en parallell vinkel ex. Därför fick "Deltoideus" och "Trapezius" arbeta mer än vanligt, misstänker jag. Detta ändrade jag till Torsdagens program och det var nästan en skrämmande skillnad i fråga om prestanda! Man lär sig av sina misstag och nu har jag en riktlinje att gå efter isf... :)

Kardiovaskularitet

Jag vill gärna misstänka frånvaron av min ordinarie styrketräning som primär anledning till att jag inte sprang lika bra under Onsdagens och Fredagens löppass dock är det inget jag kan bevisa men min teori kretsar kring att utsätta musklerna i benen för en tyngre belastning än den som alstras vid enbart ens egen kroppsvikt. Så det så! :P

Uthållighet

Ingen kommentar.

Övrigt

Jag gjorde ett litet besök i Sigyns nya träningsdagbok under veckan ang. behovet att ha ett mål. Enligt min nuvarande åsikt är det inte nödvändigt att ha ett mål att sträva efter men enligt Lajne är det det, varpå han även gjorde en liten kommentar angående detta ämne i Sigyns träningsdagbok. Efter att ha läst hans inlägg fick jag plötsligt en tanke som kanske gav mig en möjlig orsak till varför jag besitter den åsikt som jag har, jag lyckades även skriva ner denna tanke:

"Vi tror genom vad vi gör. Mitt intresse för Tao är att se 'den andra möjligheten', känner jag därför en ånger för de val jag har gjort under mitt liv? Min önskan att inte ha ett mål beror då på en besvikelse till mina val därav mitt låga självförtroende. Jag är inte säker i mig själv vilket betyder att jag kan inte fokusera, kanalisera min uppmärksamhet till något specifikt. Jag har istället blivit inspirerad av påståendet att om man har förväntningar i sitt liv så är man dömd till att bli besviken. Istället skall man släppa sådana ambitioner för att uppnå ett stadie av konstant överraskning."

"Är se att tro eller är tro att se?" är kanske en lämplig fråga att ställa i detta sammanhang men jag undrar inte om det är både och? Att se är att tro och att tro är att se, det är ett samspel utan dess like. Det är ingen början eller start, det går inte att välja den ena framför den andra och att göra en sådan process gör att vi tappar synen på det som egentligen skall observeras, rörelsen! Mitt behov är att må bra, därav mitt val att resa genom Tao då det egentligen ger mig en bild av världen som är nämast min egna vy. Jag ändras därför inte, jag försöker istället att fortfarande forma världen till min egen skapelse och uppfattning men samtidigt som jag skriver dessa ord minns jag vad skrev i förra veckans "Rapport"; det handlar inte om att ändra sig till något bättre utan att öka sin uppmärksamhet till vad som händer i och omkring en! Med detta sagt vill jag bara säga att jag känner mig inte längre besviken över att jag inte har lyckats åstadkomma något inom mig själv. Inte heller känner jag mig glad över att ha upptäckt något nytt eller hittat något som jag har glömt, jag känner mig bara... tyst. Observerande... harmonisk... lugn. Det är varken plus eller minus som registreras i mitt sinne över det jag upplever, det har inte ens börjat ännu! Det är stadiet som ligger före, stadiet av 'ingenting'...

Min resa genom Tao har fått en ny riktlinje då man ska försöka finna det ursprungliga till allt man söker. Ju längre bort man är från källan, desto mer förvrids bilden. Man skall därför inte hitta svaret i formen på lövet eller grenens utsträckning från trädet utan i stammen, roten till det som har skapats. Jag har alltid utgått från Bruce Lee och hans visa ord men på senare tid har jag lyckats se bortom denna källa av inspiration och hittat ett frö till denna växt. Det är just därför som jag har fått upp ögonen för taoismen ex. då detta var något som Bruce hämtade inspiration från och nu kan jag lägga till ytterligare en enhet på denna lista; Jiddu Krishnamurti. Jag har inte läst så mycket om denna person i sig men jag vet att Bruce fattade ett tycke för hans skrifter så därför skall jag försöka att ägna lite mer tid åt denna person och vad han skrev för att öka min förståelse. På ett sätt känner man sig som en detektiv som försöker lösa ett mordfall eller en arkeleog som gräver djupare och djupare ner i marken för att hitta något antikt föremål som senare skall utforskas. Man går längre och längre bakåt i ett förhändelselopp för att hitta ett svar på det som har skett, den typen av spännande känsla känner jag när jag får upp ögonen inför något nytt. Något outforskat...

Avslutningsvis vill jag visa detta citat då det låter väldigt positivit, tycker jag:

"Man måste lära sig att sola fast det regnar." - Robin Ticciati

---

Registrerad: 2008-03-24

Intressant läsning!, roligt att utvecklas och känner att du mår bättre =)

Webbsida

Nu ska Du få en intressant dock extremt oortodox tolkning på Ditt svar, spicegirl_17...

Roligt att Du finner min text intressant att läsa men resten av Din mening är lite oklar för mig just nu faktiskt:

...roligt att utvecklas och känner att du mår bättre...

1. Menar Du att Du upplever det som roligt att DU utvecklas och att DU mår bra av att jag mår bra?

eller

2. Tycker Du att det är roligt att JAG utvecklas och mår bättre?

I det första fallet så kan jag ju bara vara glad att Du känner en utveckling för Dig själv som person samt att Du upplever ett välmående av att jag skulle må bra, det är en fin omtanke. Men (!) om det är det andra fallet så undrar jag lite över sambandet mellan att utvecklas och att ändras... Av vad jag har kommit fram till så har jag ju inte ändrats till något bättre, jag skrev att jag varken känner mig missnöjd eller glad över det faktum att jag har funnit något igen efter att ha tappat bort det. Istället kände jag mig neutral inför vad som stod framför mig, tystnaden mellan mig och problemet agerade som en kedja som höll mig kvar fast utan att känna mig fängslad eller begränsad över mitt spelrum och vad jag hade runt omkring mig. Men ändå så finns en nivå av utveckling av mitt sinne i detta projekt... hm, jag ändras genom att inte ändras för att kunna ändras MED ändringen... :S

Oj nu tappade jag bort mig själv i mina egna ord, upplevde Du också samma typ av förvirring? Du får ursäkta min överdrivna tolkning av Dina ord men det var så jag uppfattade de men med trots allt detta sagt så misstänker jag att det Du ville framföra med Ditt inlägg var av en mycket vänlig natur vilket gör mitt sista ord i detta inlägg till tack! =)

Mvh

Senast redigerat av Mr_W.P (2008-08-24 14:52)

haha! Mr. W.P - av vad jag har lärt mig och vad jag anser personligen är att alla är olika individer , alla försöker leva sitt liv. Jag har fått en mkt större syn på livet än vad jag tidigare haft, med hjälp av dig. Jag har bildat en egen uppfattning om världen på ett annat sätt, och det har hjälpt mig som människa! Men nu måste jag faktiskt säga att ibland blir det lite to much, men se det inte så negativ kritik utan se det mer som en mening som du kan tolka som du vill. :P

Självklart ville jag muntra upp dig =)

iband blir det lite för mycket av det goda ;) Jag förstår dock din reaktion på mina ord!

edit: Japp, jag blev lite förvirrad =P

Senast redigerat av spicegirl_17 (2008-08-24 15:04)

Webbsida

Det är lugnt, jag tar det inte som negativ kritik. I slutändan är det ju mottagaren som bestämmer om det är kritik eller ej, man tolkar ju menar jag... =P

Tack för att Du vill muntra upp mig även fast jag redan är glad men glädje är definitivt något man måste få extremt mycket utav innan det är nog, så Du behöver inte oroa Dig om att det blir för mycket för min del. =)

Det var meningen att Du skulle bli förvirrad med mitt senaste inlägg. ^^

Mvh

Mr_W.P skrev:

Det är lugnt, jag tar det inte som negativ kritik. I slutändan är det ju mottagaren som bestämmer om det är kritik eller ej, man tolkar ju menar jag... =P

Tack för att Du vill muntra upp mig även fast jag redan är glad men glädje är definitivt något man måste få extremt mycket utav innan det är nog, så Du behöver inte oroa Dig om att det blir för mycket för min del. =)

Det var meningen att Du skulle bli förvirrad med mitt senaste inlägg. ^^

Mvh

haha, du har rätt i det. Glädje är svårt att få för mycket av- det är härligt! Fast o andra sidan kom jag på nu att kan man verkligen inte få för mycket av glädje? I sport t ex? vinna hela tiden , eller det kanske har mer att göra med prestationer än ren glädje. Men jag tänkte på att hela tiden vinna vinna vinna, hur roligt är det i längden om man inte har några motgångar..

Edit: inser nu att det är lite fel ute,

Webbsida

Nja, Du är inte helt fel ute tycker jag. =)

Det är klart att man kan få för mycket glädje, man kan alltid få för mycket av något. Jag syftade mer på hur mängden glädje är högre tolererbar än jämförelsevis med mängden sorg. Glädje är lättare att bära än sorg då vi blir just glada av glädje medan sorg är tyngre och har därför en högre grad av effekt på oss. Det är som kolhydrater och fett, olika mängd energi per gram. Det är den första nivån, att uppleva rätt mängd av känslor för att skapa en jämvikt i sitt liv.

Sedan kan man fråga sig hur man skall kunna uppskatta glädjen om man inte har några motgångar som kan definiera och värdera arbetet mot att uppnå glädje? Om Du först vet vad som är dåligt, vet Du även sedan vad som är bra. Det är den andra nivån, att acceptera båda aspekternas egenskaper för att bruka de till Din fördel.

Till slut blir det dags att eliminera skillnaden mellan glädje och sorg då de blott är moln på himlen som skymmer solen från att skina på Dig, enligt Tao iaf. Frågan är hur man inser detta och det är den tredje nivån... Den tredje vägen, varken det ena eller det andra utan både och.

I grova drag, iaf. =P

Mvh

Mr_W.P skrev:

Nja, Du är inte helt fel ute tycker jag. =)

Det är klart att man kan få för mycket glädje, man kan alltid få för mycket av något. Jag syftade mer på hur mängden glädje är högre tolererbar än jämförelsevis med mängden sorg. Glädje är lättare att bära än sorg då vi blir just glada av glädje medan sorg är tyngre och har därför en högre grad av effekt på oss. Det är som kolhydrater och fett, olika mängd energi per gram. Det är den första nivån, att uppleva rätt mängd av känslor för att skapa en jämvikt i sitt liv.

Sedan kan man fråga sig hur man skall kunna uppskatta glädjen om man inte har några motgångar som kan definiera och värdera arbetet mot att uppnå glädje? Om Du först vet vad som är dåligt, vet Du även sedan vad som är bra. Det är den andra nivån, att acceptera båda aspekternas egenskaper för att bruka de till Din fördel.

Till slut blir det dags att eliminera skillnaden mellan glädje och sorg då de blott är moln på himlen som skymmer solen från att skina på Dig, enligt Tao iaf. Frågan är hur man inser detta och det är den tredje nivån... Den tredje vägen, varken det ena eller det andra utan både och.

I grova drag, iaf. =P

Mvh

Jag håller med dig! mängden glädje är som glass, man kan aldrig gå för mycket haha ;P
nej, men seriöst så var det så jag menade i mitt förra inlägg.

Webbsida

Chokladglass, misstänker jag i Ditt fall? ^^

Mvh

Webbsida

Söndag 24 Augusti 2008

0755 | Uppvakning

0815 - 0820 | Basic Strength Programme

1825 - 1920 | Martial Art: Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
               • Basic
               • Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Low lead thrust
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Low rear thrust
                             • Rear cross
                             • Rear hook
6. Combinations
7. Support:
               • Attack in recovery
               • Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
                 • Advance/retreat
                 • Sidestep left/right
                 • Circling left/right
                 • Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
                     • Bobbing left/right
                     • Weaving left/right
                     • Slipping left/right

Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Duration: 55 minuter

1925 - 1950 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 8 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 27 minuter

2155 | Nedsläck

---

Webbsida

Cycle: 7 | Phase: 1/4 | Week: 2/8 | Type: Regular

Mr_W.P skrev:

Chokladglass, misstänker jag i Ditt fall? ^^

Mvh

chokladglass, eller vanlijglass med hemmagjort chokladsås hmmmm :D

Webbsida

Måndag 25 Augusti 2008

0455 | Uppvakning

0515 - 0520 | Basic Strength Programme

3. Finger push-up     10 R

1705 - 1745 | Cardiovascular Activity: Interval Programme - "Kurz"

Fas 1: [Uppförsbacke, (48) 52 - 56 sekunder | Nedförsbacke, 62 - 64 sekunder] x 10 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, 12 minuter] x 1 R

Kommentar: Nja, det gick väl sådär. Jag kände att jag inte gav lika mycket under "F1" som jag faktiskt hade kunnat prestera om jag skall vara ärlig men jag skyller detta på mitt arbete som hade fått mig att jobba i en hukande postion hela dagen, lite öm i benen mao. Under "F2" sprang jag förbi ett bostadsområde i samma stund som sopbilen gjorde sitt regelbundna besök. Vinden lyckades förmedla stanken av sopor säkerligen 100 meter redan innan man kom fram till sopbilen och den lukten var verkligen inte att leka med. I samband med ansträngningen från att springa så föll tankarna omedelbart på hur man mår när man ska spy... ;X

Duration: 31 minuter

1815 - 1845 | Lower Body Flexibility Programme

4. Lying hamstring stretch (towel)
7. Shin knee seated toe stretch
8. Standing iliotibial stretch
9. Pretzel stretch

Duration: 30 minuter

2140 | Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 26 Augusti 2008

0455 | Uppvakning

1905 - 1935 | Specific Strength Achievement Programme - "Heavy"

1. Bench press:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

2. Lying leg raise:

3 R
3 R
3 R
3 R

3. Deadlift:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

4. Barbell row:

3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg
3 R x 51 kg

5. Upright row:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg

6. Reverse wrist curl:

3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
3 R x 31 kg
2 R x 31 kg (Dålig form så jag godkände bara två repetitioner)

Duration: 31 minuter

1950 - 2015 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 25 minuter

2135 | Nedsläck

---

Registrerad: 2005-05-29

Du har ju blivit starkare du har ökat i bänken vad ja ser o säkert i dom andra :)

Webbsida

Jaså? Ja förmodligen, antar jag. Kroppen anpassas väl och då kan jag lägga på nya vikter men jag har faktiskt lite problem att se mina ökningar iom att jag ändrade antalet reps och sets för att kunna öka vikterna på stången och eftersom jag har ett ursprung i konditionsträning så förväxlar jag koncepten mellan styrka och uthållighet... :/

Men tack så mycket, de orden värmde kompis! :)

Mvh

Webbsida

Onsdag 27 Augusti 2008

0455 | Uppvakning

1655 - 1740 | Cardiovascular Activity: Medium Distance

Hastighet: 14.2 km/h

Kommentar: Hi hi hi... Det regnade... Mycket... Jag sprang ändå... Jag blev dyblöt... men ändå nöjd med min prestation. ^^

Duration: 44 minuter

1805 - 1835 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

Duration: 28 minuter

2145 | Nedsläck

---

Registrerad: 2005-05-29

Kommentar: Hi hi hi... Det regnade... Mycket... Jag sprang ändå... Jag blev dyblöt... men ändå nöjd med min prestation. ^^

Du höjer mig med dom orden. :D..

Webbsida

Äh det var ju bara lite vatten som man brukar säga men det var ju roligt att höra att Du blev glad, kämpa på! ^^

Mvh

Webbsida

Torsdag 28 Augusti 2008

0455 | Uppvakning

1850 - 1920 | Specific Strength Achievement Programme - "Medium"

1. Military press:

9 R x 26 kg
9 R x 26 kg
9 R x 26 kg

2. Crunch:

9 R + 14 kg
9 R + 14 kg
9 R + 14 kg

3. Squat:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

4. Calf raise:

9 R x 46 kg
9 R x 46 kg
9 R x 46 kg

5. Pronated pull-up:

9 R x BW + 4 kg
9 R x BW + 4 kg
6 R x BW + 4 kg
3 R x BW + 4 kg

Kommentar: "Military press" var sega och "Pronated pull-up" var mördande, jag kände mig alldeles uppumpad och stel i armarna efter den sistnämnda övningen. Usch... =P

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2130 | Nedsläck

---

Webbsida

Fredag 29 Augusti 2008

0455 | Uppvakning

1645 - 1755 | Cardiovascular Activity: Long Distance

Sträcka:    15.1 km
Hastighet: 13.1 km/h

Kommentar: Älvsborgsbron plus frisk motvind är ingen höjdare. Först uppför den branta Karl Johansgatan med hoppet om att jag efteråt skulle få behöva springa över till den västra gångbanan av bron pga dess reparationsbygge vilket skulle ge mig en liten stund för återhämtning... Döm om min förvåning när jag får se att det är den östra gångbanan av bron som enbart är öppen för trafik vilket gör att den branta uppförsbacken praktiskt taget förlängs på direkten med brons naturliga krökning, kaka på kaka minst sagt. Och så motvind när jag spran på bron, mjölksyran var i högsta grad närvarande. Jobbigt...

Efter Älsborgsbron så fann jag mig själv springa på en lätt nedåtlutad raksträcka med ett fritt synfält i alla riktningar och från avståndet hör jag plötsligt ett dovt ljud av ett flygplan närma sig bakom mig. Till slut blir ljudet så klart och aktuellt att jag misstänkte att planen kommer att passera min nuvarande position varav jag tittar upp och skådar en äkta, genuin "Spitfire" på den ljusblå himlen! Den skulle bidra med sin närvaro på en flygshow som äger rum i utkanten av Göteborg under helgen och även om jag snarare har en förkärlek till stridsvagnar (i synnerhet tyska stridsvagnar) från andra världskrigets repertoar av memorabilia så har jag definitivt full kapacitet att känna igen en "Spitfire" när den seglar uppe i skyn. Jajamensan, den ovala vingformen går verkligen inte att ta miste på! I ackompanjemang hade planet två kamrater vid sin sida men jag lyckades inte riktigt se vad dessa två var för modeller dock lurade en tanke i mitt huvud efter mina observationer att en av de var en "P-51D Mustang"... *ryser av glädje* Detta var rentav sagt j*vla fantastiskt och jag klassade det som en ypperlig belöning av att jag lyckades ta mig över Älvsborgsbron. Det var grädden på moset, pricken över i:et, löken på lax... eh ja okej kanske inte den där sista associationen men jag blev riktigt glad när jag såg dessa flygplan i luften, en perfekt avslutning på detta lopp. :D

Duration: 69 minuter

1825 - 1855 | Lower Body Flexibility Programme

9. Pretzel stretch

2130 | Nedsläck

---

Webbsida

Lördag 30 Augusti 2008

0730 | Uppvakning

0750 - 0755 | Basic Strength Programme

1030 - 1215 | Endurance: Marching

Version:    Easy
Hastighet: 6.2 km/h
Extra vikt: + 20 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 10 R + 20 kg (Gött e de la änna! :P)
Step-up 24 R + 20 kg (På varje ben)
Squat    10 R + 20 kg

Duration: 101 minuter

1855 - 1920 | Specific Strength Achievement Programme - "Light"

|Push-up             17 R (2 cirklar vanlig handfattning, 2 breda & 2 "Narrow descent"-)
             |Jack knife sit-up  20 R
  I Cirkel  |Hindu squat        30 R
             |Static back raise 20 S
             |Pronated pull-up  7 R

6 Cirkulationer

Kommentar: "Static back raise" var jobbigast... :/

Duration: 22 minuter

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2330 | Nedsläck

---

Webbsida

-//-  Rapport 5.9 - 25/8 -- 31/8 2008  -//-

Styrka

Jag kom att tänka på Hardstyles vänliga ord som han skrev i mitten av denna vecka om att jag har blivit starkare och visst har vikterna på motståndet ökat men jag kan av någon anledning inte släppa tankarna om intensiteten. Jag tror att det är mitt förhållande till konditionsträningen som smittar av sig här i att jag verkar finna läget som sådant att jag inte kan bara lyfta en enda repetition på en visserligen högre vikt än vad jag brukar använda utan jag måste även uppleva den här helt ologiska, "brännande" känslan av att musklerna arbetar, "pumpen" av mjölksyra etc. Det är så löjligt, jag har ju denna information framför mig på bordet men jag kan fortfarande inte verka vilja godkänna min utveckling... Varför? :S

I övrigt vill jag bara säga att träningen går jättebra, det tråkiga är att jag kommer att missa Tisdagens "Heavy"-program till förmån för en HLR-kurs inom hemvärnet men vem vet, kanske de låter oss prova på lite lyfttekniker på varandra så får man lite styrketräning från det perspektivet? ^^

Kardiovaskularitet

Det var mycket intressant att springa i det intensiva regnvädret under Onsdagens löppass, efter ett tag var polotröjan som jag hade tagit på som förstärkningsplagg så blöt och tung att det kändes som att man bar på en kroppsrustning som slog på bröstet likt en slägga. Det är också väldigt främjande för karaktären att utsätta sig för dessa "speciella" förhållanden, man lyckas trotsa något större än en själv eller känna en viss form av anpassning till sin omgivning... Jag vet inte men något åt det hållet iaf. :P

Uthållighet

Jag kom att tänka på en sak; när jag är ute och går så finner jag det till stor hjälp att kunna lägga sin uppmärksamhet på något annat för att "glömma" den tunga packningen. Man låter fantasin flöda och man är nästan i ett stadie av dagdrömmande när man är ute och går kan man säga. Men (!) hur funkar det när det verkligen är dags, hur gör man när man är ute på fältet? Att dagdrömma sig bort då är ju bara idiotiskt, då måste man vara medveten om sin position på slagfältet så att säga. Man måste spana över sin omgivning, fokusera på att upptäcka möjliga hot samt alla andra klichéer som innefattar en sådan uppgift samtidigt som man finner sig själv bära denna tunga packning. Det är skillnad på en civil marsch och en militär marsch är det jag vill komma fram till vilket skulle isf innebära att jag inte tränar enligt de riktlinjer man skall använda, den mentala aspekten blir plötsligt mycket mer viktig än den fysiska varpå jag ställer mig själv en fråga om jag kan hantera det? Dock efter lite reflektion lyckas jag se ett samband mellan att dagdrömma sig bort och att lägga medvetandet på att söka av omgivningen, båda dessa handlingar gör att man lägger sitt sinne på ett annat ärende än att känna den tunga packningen skära in i nacken på en så helt fel ute är jag nog ändå inte. :)

Övrigt

Nej, inget filosofiskt dravel denna vecka. ;)

---

Webbsida

Söndag 31 Augusti 2008

0755 | Uppvakning

0815 - 0820 | Basic Strength Programme

1820 - 1920 | Martial Art: Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools [20 R]:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
3. 4 Basic defence positions [20 R]
4. Parrying [10 R]:
               • Basic
               • Counter-attack
5. Upper body tools [20 R]:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Low lead thrust
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Low rear thrust
                             • Rear cross
                             • Rear hook
6. Combinations
7. Support:
               • Attack in recovery
               • Defence in combinations
8. Footwork [10 R]:
                 • Advance/retreat
                 • Sidestep left/right
                 • Circling left/right
                 • Quick advance/retreat
9. Evasiveness [10 R]:
                     • Bobbing left/right
                     • Weaving left/right
                     • Slipping left/right

Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Duration: 55 minuter

1925 - 1950 | Lower Body Flexibility Programme

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 24 minuter

2140 | Nedsläck

---

Sidor: 1 … 57 58 59 60 61 … 71  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB