Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 … 71  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Tack för kommentaren Teargaz! Intressant att läsa. Jag kan också hålla med om att uthållighet kommer före styrka i soldatlivet och att stadsskytt ÄR jobbigare än bevakningssoldat. :) Bevakningssoldat... den enda tjänsten där Du går upp i vikt, hehe. Men mitt schema, rent generellt, verkar väl vara inriktat på uthållighet? Många repetitioner på styrkeövningarna och löpning tre gånger i veckan? Mardrömsscenariot för att ha för lite styrka är om man måste förflytta en skadad kamrat. Då sätts styrkan på prov, vill jag säga. Sedan går väl styrka och uthållighet hand i hand. Jag hade nog presterat sämre utan min styrketräning...

Webbsida

29 Jan 2007

0820 - Basic Strength Development Routine

Push-up              24 st
Jack knife sit-up   30 st
Elevated push-up 17 st
Side raise            30 st
Reverse chin        12 st

Duration: ca 9 minuter

1200 - Löpning

Typ: Intervall

Program 1: ca 55 sekunder, medel fart, uppförsbacke | ca 60 sekunder, låg fart, nedförsbacke - upprepades 10 gånger

Program 2: ca 20 sekunder, hög fart, plan mark | ca 30 sekunder, låg fart, plan mark - upprepades 16 gånger

Ang. Prog. 2: Jag måste ha räknat totalt fel ända sedan början, det har alltid varit 16 gånger på program 2. Märkte inte det förrän nu.:P

Duration: 31 minuter

---

Frukost:    438 kcal
Lunch:      1211 kcal
Mellanmål: 145 kcal
Middag:     833 kcal

Totalt: 2627 kcal  Behov: 2573 kcal  Skillnad: 54 kcal +

Webbsida

30 Jan 2007

Elevated push-up 17 st

1020 - Marschering

Sträcka:    16 km
Hastighet: 5.9 km/h
Extra vikt: + 9.5 kg

Duration: 162 minuter

1735 - General Development Routine

Typ: Cirkelträning

|Push-up                            13 st - BW (2 axelbredd, 2 breda, 2 fingrar & 2 knogar)
           |Lying leg raise/knee drawing 20 st - 1/2 BW
           |Crunch                             15 st - 1/3 BW + 5 kg
     I     |Squat                               13 st - BW + 26 kg
  Cirkel  |Calf raise                          30 st - BW + 26 kg
           |Stiff-leg dead lift                15 st - 1/2 BW + 26 kg
           |Chin                                 8 st - BW
           |Neck raise                         20 st - 26 kg

Upprepades 8 gånger

Duration: ca 70 minuter

---

Frukost:    301 kcal
Lunch:      1364 kcal
Mellanmål: 236 kcal
Middag:     1518 kcal

Totalt: 3419 kcal  Behov: 3069 kcal + 146 kcal  Skillnad: 204 kcal +

Webbsida

31 Jan 2007

0720 - Basic Strength Development Routine

Elevated push-up 17 st

1115 (?) - Löpning

Typ: Medeldistans

Sträcka:   7.3 km
Hastighet: ?

Duration: ?

Blev lite strul med klockan, hörde signalen på stoppuret och började springa. Tog fram klockan på slutet, trodde att jag stängde av den när jag i själva verket satte på den?! Riktigt skumt... synd, för det gick riktigt bra. :(

---

Frukost:    533 kcal
Lunch:      1139 kcal
Mellanmål: 142 kcal
Middag:     814 kcal

Totalt: 2628 kcal  Behov: 2622 kcal  Skillnad: 6 kcal +

Senast redigerat av Mr_W.P (2007-02-01 09:55)

Webbsida

1 Feb 2007

0835 - Basic Strength Development Routine

Elevated push-up 17 st

1050 - Marschering

Sträcka:    10.4 km
Hastighet: 6.9 km/h

Duration: 91 minuter

1720 - General Development Routine

|Push-up                            13 st - BW (2 axelbredd & 2 breda)
           |Lying leg raise/knee drawing 20 st - 1/2 BW
           |Crunch                              20 st - 1/3 BW + 2.5 kg
     I     |Squat/forward lunge            13 st resp. 5 st - BW + 26 kg
  Cirkel  |Calf raise                          30 st - BW + 26 kg
           |Chin/reverse chin                8 st - BW
           |Neck raise                         20 st - 26 kg

Upprepades 4 gånger

Duration: ca 30 minuter

---

Frukost:     599 kcal
Lunch:      1348 kcal
Mellanmål: 149 kcal
Middag:     568 kcal

Totalt: 2664 kcal  Behov: 2736 kcal + 194 kcal Skillnad: 266 kcal -

Webbsida

2 Feb 2007

0835 - Basic Strength Development Routine

Elevated push-up 17 st

1050 - Löpning

Typ: Långdistans

Sträcka:    14.4 km
Hastighet: 12.4 km/h

Duration: 70 minuter

---

Frukost:    332 kcal
Lunch:      1754 kcal
Mellanmål: 137 kcal
Middag:     1307 kcal

Totalt: 3530 kcal  Behov: 3090 kcal + 266 kcal  Skillnad: 174 kcal +

Webbsida

3 Feb 2007

Elevated push-up 17 st

1050 - Marschering

Sträcka:    10.4 km
Hastighet: 6.5 km/h

Duration: 100 minuter

1700 - General Development Routine

|Push-up                                             7 st - BW (2 axelbredd, 2 breda, 2 upphöjda,
           |                                                                       2 "diamant, 4 fingrar & 4 knogar)
           |Lying leg raise/kneedrawing                   10 st - 1/2 BW
           |Crunch                                              10 st - 1/3 BW + 2.5 kg
     I     |Hindu squat                                        20 st - BW
  Cirkel  |Calf raise                                           30 st - BW
           |Good morning                                     10 st - 1/2 BW
           |Chin                                                  4 st - BW
           |Neck bridge/half chinese arc/chinese arc 2 st/ 10 sek/ 5 sek ("chinese arc" gjordes
           |                                                                                    enbart på de två sista)

Upprepades 16 gånger

Duration: ca 75 minuter

---

Frukost:    480 kcal
Lunch:      1003 kcal
Mellanmål: 270 kcal
Middag:     1070 kcal

Totalt: 2823 kcal  Behov: 2795 kcal + 26 kcal  Skillnad: 2 kcal +

Webbsida

Söndag - Summering

Det har varit en oturens vecka... skador har uppenbarat sig och dragit ner moralen och vissa träningsmoment. Och det hela började på den 27 Jan 2007.

Styrketräning

Den 27 Jan var slutklämmen i mitt försök att hitta en bra träningsmetod för ryggradssträckarna. Jag har haft diverse problem med att hitta en övning som jag kände gav bra resultat och mitt letande hade slutligen hamnat vid "Stiff-leg dead lift". Lade in övningen i programmet den 25 Jan med 10 reps och en extra vikt på 26 kg och fick ett bra resultat. Detta ledde till överambition och drog därför till med ytterligare 5 reps på den 27 Jan. Söndagen visade ett perfekt moment av träningsvärk i ryggradssträckarna. Jag kände "Ok, då var det problemet löst. Jag fortsätter med denna övning!" Vad jag inte visste var att det skulle skapa nya problem. På den 30 Jan var det inget märkligt, måste haft litet extra kraft och vilja men på den 1 Feb så vände vinden. Smärta så fort man lyfte på skivstången! Efter två cirklar så kände jag att det var ingen idé att fortsätta och improviserade det resultat ni kan läsa om. Min uppfattning om "liten vanlig träningsvärk" började ändras till "överansträngning" och "skada". Jag bestämde mig för att inte använda skivstången resten av veckan ut. Detta ledde till den intressanta version av cirkelträning som jag gjorde på den 3 Feb, inga vikter alls. Bara kroppsvikt. Men med facit i hand så kan jag säga att det var ett mespass. Om jag kör det programmet igen så kommer jag definitivt att minska till 8 cirklar och mer reps. Det som däremot var bra med programmet var att jag fick tillfälle att köra två nya varianter av armhävningar (upphöjd och "diamant") samt "Hindu squat". Det var även en härlig känsla av att man faktiskt inte hade några hjälpmedel, bortsett från chin-stången. Man gjorde allt själv så att säga. Om ryggen inte har återhämtats sig på den 6 Feb så ska jag definitivt köra detta program igen! Som läget är nu så verkar ryggen återhämta sig. Det känns inte lika intensivt. (eller så har jag vant mig vid smärtan... :P) Hoppas bara att jag kommer bli bra igen. :)

Ökningar från ursprungsprogrammet:

I. Basic Strength Development Routine

Push-up              + 4 st
Jack knife sit-up   + 10 st
Elevated push-up + 2 st
Side raise            + 10 st
Reverse chin        + 2 st

Definitivt inga ökningar på flera veckor framöver! Speciellt cirkelträningen. Om något så ska jag minska på repsen.

Marschering

Vi tar detta före löpningen eftersom nästa olycka skedde här. OBS! Äckelfaktor är närvarande. Känsliga läsare varnas! ;) Överambitionen hade dragit vidare till ytterligare ett område. Inte bara skulle jag öka vikten på ryggsäcken, nej; jag skulle bestämt öka marschsträckan också! Inte lite heller, hela 6.5 km! Så på med kängorna och ryggsäcken och ut for jag. När man har haft kängor på sig under 10 månaders värnplikt accepterar man att det kan skava lite grann om man går lite extra länge. Därför tyckte jag att det var lika bra att fortsätta efter 10 km, visst det skaver lite... inget mer med den saken. >EEERRRGGH!< Fel! Kom tillbaka, tog av kängorna, satte mig ner, drog av strumpan på vänster fot och... tada! Inte ett skavsår, inte en vattenblåsa utan ett stor obekväm blodblåsa på hälen, med en diameter som en femkrona! Mmm... mums.

"Det var det", trodde jag. Ingen marschering, ingen löpning. Jag kommer att förtvina bort! Lyckligtvis var så inte fallet tack vare löparskorna. Ingen irritation på blåsan över huvudtaget när man har dem på sig. Räddaren i nöden, säger jag bara. Fast det var lite oroligt den 3 Feb. Mina kunskaper om skador på fötterna sträcker sig ungefär till att man ska tvätta skavsåret och sätta tejp och häfta på det. Sedan dubbla par strumpor. Blodblåsa... visste inte ens att det fanns! Vattenblåsa får man om man bränt sig, blodblåsa... ja. En kort visit på Internet gav mig tipset att inte sticka hål på den (duh...) och att inte utsätta den för irritation. Så, är det någon som har erfarenheter om blodblåsor, dela gärna med Er! Hur lång läketid osv. Behöver inte ge några förebyggande tips, det läste jag om när jag surfade på nätet häromdagen. :)

Så, efter denna incident så kommer marschsträckan ligga på stadiga 10 km. Får pröva att istället få ner durationen eller lägga på mer vikt om så är fallet. Men just nu är 9.5 kg ganska givande. Känns i nacken efter bara en halvtimma, resten är mentalt... och att gå med händerna bakom ryggen. Hjälper ganska mycket. Detta eller lägga belastningen på axlarna funkar också.

Löpning

Ja, intervallpasset ändrades p g a vädrets makter. Börjar springa uppför backen och ser att den sista biten av sträckan har två isbäddar lagda över vägen. "No guts, no glory" funkar inte här, så jag stannade framför första isbädden och vände om. Fick ändå ett rätt så ok program, det var intressant.

Och så oturspasset, den 31 Jan. Typiskt att klockan skulle få ett spel och inte ta tiden. Det som gick så bra! Jag vill inte låta för skrytsam men det måste ha legat på 14 km/h. Det sade bara >Swoosch!<

Ingen ökning kommer att ske. Bättre att försöka få ner tiden istället.

Mat

Lite strul, tycker jag. Har missat ena dagen, lägger till det på den andra. Det känns lite osäkert. Är det okej att göra så? Jag ska i alla fall sluta med det. Kommer att göra det bättre nästa vecka.

Vikt: ca 67.5 kg

Jag ska köra en viktkoll nu, väger mig nästa söndag för att se om jag äter tillräckligt. Så nästa vecka får jag svar på hur det står till med det. Jag kan inte ge någon exakt siffra med decimaler och hg-angivelse. Har en mekanisk våg, ingen elektronisk.

Jag har fått lära mig en läxa, kanske på det svåra sättet? Eller har jag kommit undan lindrigt? Det kunde ju ha blivit värre, menar jag. Men "skynda långsamt" är ett bra sätt att beskriva slutsatsen. Riktigt dumt av mig att tänka så som jag gjorde. Fast ibland så behöver man en spark i rumpan så man inte glömmer hur det känns. Då vet man vad man ska satsa på istället. :)

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Fullständigt underbar sammanfattning och sätt att dra lärdom av dina erfarenheter och lära känna din egen kropp, kost, förmåga, you name it!

Inte skynda för fort är en sanning som håller, i de flesta sammanhang. Sedan sjukgymnasternas favorit också: inte öka mer än en parameter åt gången! Ökar du längd, öka inte hastighet eller veckomängd samtidigt. Ökar du vikt, öka inte antal reps eller set samtidigt. Osv...

Ang. blodblåsan: jag har aldrig låtit bli att punktera dem, trots att jag vet att "alla" säger att man inte ska det... Jag har tagit en steril (kokad) nål och punkterat mitt på, klämt ut blodet, tvättat lite med Klorhexidin, satt på ett skyddande plåster av något slag, och det läker på några dagar... Se till att hålla rent och snyggt bara, så går det fort.

Har ingen aning om hur det blir om man inte punkterar den.

Webbsida

floppix skrev:

Har ingen aning om hur det blir om man inte punkterar den.

Jag kanske ska låta den vara så får vi ytterligare kunskaper att dra lärdom av...? :) Bör det inte vara som en vanlig blåsa att kroppen börjar bygga ny hud under blåsan? Man tycker ju att blodet bör koagulera och sedan behandlar kroppen området som ett vanligt sår?

Har Du varit fysiskt aktiv efter att Du "spräckt" en blåsa och satt förband på den eller har Du vilat?

Tack för "klappen på axeln"!

Mvh

Webbsida

Jo, det har blivit ett Compeed förstärkt med vanlig vit kirurgtape, och sedan har jag varit fysiskt aktiv med det lilla omslaget. När blåsan lagt sig och blodet är urtappat så blir det ju inget tryck eller skav kvar, så det har gått finfint. Att jag gjort så beror antagligen på att jag löptränar och inte vill tappa träning på att vila en blåsa, men du tränar ju så mycket annat att vi kanske kan experimentera lite med din blodblåsa och se hur den utvecklar sig opunkterad?! Skulle vara kul faktiskt. Släng upp en bild på skiten om du kan :-)
To be continued...

Webbsida

Att slänga upp en bild kan ju förstöra stämningen. "Så farligt ser det inte ut ju?!" Nej, jag tänker Eran fantasi få flöda fritt men jag kommer berätta om bölden börjar utveckla ögon och mun med huggtänder och få liv. >Mmmhuurgh, mmurgh!< :P

Men jag kommer låta den vara kvar så får vi se vad som händer...? Kanske missar löpningen och marscheringen i några dagar...

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Kan väll annars vara lite skönt att ha nån liten böld att prata med om du känner dig ensam ;P

Från: Stockholm
Registrerad: 2006-10-11

Kollade igenom dagboken och måste säga att det ser fin fint ut! Bara att bita ihopp och piska på. Det var dock en sak som slog mig. Du ligger ofta på ett väldigt litet överskott. Känns som att det ger för lite marginal, dvs det räcker om du går i 20 minuter en dag och vips så är överskottet borta. Vet inte hur du ställer dig till att äta lite mer, men själv skulle jag nog önska större marginal.

Hur går det med ansökningarna till utlandsstyrkan? För övrigt kan du ju söka till Nordic Battle Group. Har fått tonvis med rekryteringsmaterial från dem under en ganska lång tid nu och någon nämnde att de söker typ alla som hade 10-7-7 som slutbetyg.

Webbsida

Crosstjeck: Jag hade en fundering under förra veckan på att öka kcal-intaget men fick lite "feedback" från Englund angående det. Och jag tyckte att hans åsikter om just detta ämne hade en bra grund till att inte öka intaget. Men jag kör en "viktkoll" just nu. Vi får se hur det går denna vecka, om jag måste minska, öka eller ligga kvar.

Ansökningarna... ligger tyvärr inte i mitt ansvar. Jag lämnade in ansökningar till tre olika missioner (Kosovo, Afghanistan och NBG) redan i oktober-november skiftet. Men med tanke på att det är runt ca 6000 (kanske ännu mer?) sökande till 2000 platser till enbart NBG, så ska jag nog inta ha för höga förhoppningar; bara fortsätta söka och träna. :)

Tack för Ditt inlägg!

Mvh

Edit: Englund... :P

Senast redigerat av Mr_W.P (2007-02-04 21:27)

Webbsida

4 Feb 2007

Elevated push-up 17 st

---

Frukost:    480 kcal
Lunch:      917 kcal
Mellanmål: 144 kcal
Middag:     1054 kcal

Totalt: 2595 kcal  Behov: 2199 kcal + 198 kcal Skillnad: 198 kcal +

Registrerad: 2004-07-24

Avundas dej grymt, hur gör du för att räkna ut alla kalorier? För det verkar ju inte precis som du gissar dig fram som en annan ..!

//Robin

Webbsida

Jag gick in på Svenska Livsmedelsverkets hemsida (www.slv.se) och sökte i deras livsmedelsdatabas på alla dem komponenter (frukt, grönsaker, kött, mejeri, maträtter etc) mitt matintag består av i kcal/100 g. Sedan skrev jag upp resultaten på ett dokument så att jag fick en lista. Denna lista lägger jag bredvid min lilla våg och räknar med en mini-räknare ut hur många kcal ett mål mat består av varje gång jag ska äta och för in det i en matdagbok (kollegieblock :P). Det tar lite extra tid men jag har vant mig. :)

Webbsida

Alltså, jag bara måste:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthre … mp;page=14

Länken i inlägg 209. Har gjort mitt liv MYCKET lättare! Check it out...

"För er som inte får det o fungera, kolla inställningar under menyn: Verktyg - makro - säkerhet ställ in medel säkerhet så får ni upp frågan om ni vill aktivera eller inaktivera makron. För att det ska fungera måste inställningen vara aktiverade."

Webbsida

Oj, det var ett ambitiöst projekt. Tack för tipset! En fråga: hur gör Du när Du äter? Springer Du fram och tillbaka mellan datorn och tallriken? Eller fyller Du tallriken, äter upp och kollar efteråt på datorn?

Webbsida

Fyller tallriken (ja, jag kommer ihåg vad jag ätit) och kollar efteråt på datorn. Slipper miniräknaren, det är den stora vinsten!

Webbsida

Tycker Du inte att det är svårt att få rätt mängd kcal?

Webbsida

Hur menar du? Syftar du på totalt över dagen?

Nej, eftersom jag inte bryr mig så jättemycket om huruvida jag går plus/minus exakt varje dag så är det inte svårt. Så länge jag varken går upp eller ner i vikt (om jag inte har som syfte att göra det, vilket jag inte har just nu) så bryr jag mig mest om att få i mig tillräckligt mycket per vecka.

Annars har jag ju vägt det jag äter, grejen med den där excel-filen är ju att man slipper räkna ihop själv samt att jag tycker det är jäkligt bra att få den procentuella fördelningen mellan näringsämnena...

Webbsida

Verkar som Du och jag är rena motsatsen för tillfället då, hehe. Jag vill nämligen ha koll på vikten men behöver inte veta om näringsämnena. Det har jag inte riktigt lärt mig ännu... :P

Men om jag nu skulle ändra mig så har jag Dig att tacka för att Du visade mig excelprogrammet. :)

Mvh

Webbsida

5 Feb 2007

Elevated push-up 17 st
Diamond push-up  10 st