Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 31 32 33 34 35 … 71  

A.I.A - Hur man bygger en soldat

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Onsdag 7 November 2007

0800 - Uppvakning

0830 - 0840 | Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2

Push-up                       20 R + 5 R på knä
Jack knife sit-up            30 R
Elevated push-up 80 cm  12 R
Side raise                     20 R x 2
Narrow descent push-up 6 R
Hindu squat                  40 R
Pronated pull-up            10 R

Duration: 8 minuter

1215 - 1305 | Cardiovascular Activity: Medium Distance Model 12

Sträcka:    10.4 km
Version:     Hard
Hastighet: 13.5 km/h

Kommentar: Jag har nog aldrig sprungit 10.4:an på "Hard" förut, så jag hade mina funderingar inför passet. Det är en lätt lutning jämns med hela banan vilket gör det hela mer intressant; beroende på vilken version man väljer bör resultera i en drastisk skillnad i duration. Detta övertygade mig om att det skulle vara en ganska stor tidsskillnad jämfört med "Easy" men resultatet verkade vara över mina förväntningar. En liten lustig grej var att precis innan jag skulle börja springa så tänkte jag "13.5 km/h", rent spontant... Prestationen känns mer psykologisk än fysisk, som att jag brutit igenom ett mentalt hinder. :)

Duration: 46 minuter

1830 - 1940 | Martial Art - Jeet Kune Do

1. On guard position
2. Lower body tools:
                            • Front kick
                            • Side kick
                            • Rear knee thrust
                            • Rear hook kick
                            • Back kick
3. 4 Basic defence positions
4. Upper body tools:
                             • Straight lead
                             • Finger jab
                             • Lead hook
                             • Uppercut
                             • Elbow strike
                             • Backfist punch
                             • Rear cross
                             • Rear hook
5. Combinations & feinting
6. Movement:
                   • Advance/retreat
                   • Sidestep left/right
                   • Circling left/right
                   • Quick advance/retreat
7. Evasiveness

20 R på alla moment | Höger resp. vänster "stance" på alla övningar

Kommentar: Det gick bra, fast jag funderar på att försöka få in "Combinations" även för sparkteknikerna... eller tom blanda både sparkar och slag i det momentet för att få en totalitet, så att säga.

Duration: 66 minuter

2230 - 2245 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

1. Wall straight leg calf stretch
2. Standing hamstring stretch
3. Standing single leg calf stretch
4. Standing single leg hamstrings stretch - 85 cm elevation
5. Seated abductor stretch
6. Sidelying quadriceps stretch
7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch
9. Seated lower back stretch

6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

Duration: 17 minuter

2330 - Nedsläck

---

Webbsida

Torsdag 8 November 2007

0800 - Uppvakning

1015 - 1155 | Endurance: Marching Model 16

Version:    Easy
Hastighet: 6.4 km/h
Extra vikt: + 15 kg

¤ Complementary Strength ¤

Push-up 10 R - BW + 15 kg
Step-up 24 R - BW + 15 kg (på varje ben)
Squat    10 R - BW + 15 kg

Duration: 98 minuter

1825 - 1930 | Specific Strength Achievement Programme Model 7 - "Medium"

1. Military press             10 R x 4 S - 18.5 kg
2. Lying tricep extension 10 R x 4 S - 18.5 kg
3. Crunch                     10 R x 4 S - 1/3 BW + 10 kg
4. Squat                      10 R x 4 S - BW + 26 kg
5. Calf raise                  10 R x 4 S - BW + 36 kg
6. Barbell row                10 R x 4 S - 36 kg
7. Wrist curl                 20 R x 4 S - 16 kg
8. Reverse wrist curl      7 R x 4 S - 16 kg

Duration: 65 minuter

2130 - 2145 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per övning | Vänster resp. höger ben på övningar som kräver det

2325 - Nedsläck

---

Webbsida

Sådär ja, då har man sökt till Utlandsstyrkan igen! :)

Det blev följande tjänster:

FS16 - Afghanistan

1. Skyttesoldat
2. Vakt-/eskortsoldat

KS18 - Kosovo

1. Skyttesoldat
2. Söksoldat
3. Skyttesoldat/kspskytt

Mvh

Från: Kalmar/Arvidsjaur
Registrerad: 2005-07-27

Jag ber till de högre makterna att du kommer in :).

Från: Skurup
Registrerad: 2007-01-03

Äntligen:D, lätt du kommer in!!

Webbsida

Tackar, tackar! :)

Fast mina tidigare erfarenheter säger något annat och jag har mina egna aningar... ^^

Mvh

Jo men lita inte på dig själv, tänk såhär, varje gång jafg har sökt har jag varit sämst, nu är jag bäst:P, det funkar:D

Registrerad: 2005-05-29

Jag hoppas du kommer in homie det skulle göra dig glad :D..Och det vill vi alla här på forumet :D

Webbsida

Sjoblad: Jo, jag förstår hur Du tänker. För varje gång som jag söker bör mina chanser öka, så jag ska försöka tänka så istället. Nu är jag dessutom med i Hemvärnet, det hoppas jag ska vara till stor hjälp. :)

Hardstyle: Ja, jag skulle bli riktigt glad alltså... det är ett steg närmare mot mitt livsmål, något som jag vill göra. Det känns väldigt bra att ha Erat stöd, jag tackar med min största ödmjukhet. :)

Mvh

Webbsida

Fredag 9 November 2007

0800 - Uppvakning

1105 - 1220 | Cardiovascular Activity: Long Distance Model 13

Sträcka:    5.6 km + 7.3 km ~ 12.9 km
Version:     Easy
Hastighet: 11 km/h

Duration: 70 minuter

1900 - 1915 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2330 - Nedsläck

---

Ja jag hoppas att du verjkligen kommer med, men hur många gånger har du sökt nu?

Men nu är du med hemvärnet osså så du bör komma med, när får man reda på om man kommit med eller inte?

mvh

Webbsida

Tack! :)

Med denna gång inräknad har jag sökt vid åtta tillfällen under de senaste två åren. Jag får hoppas att min verksamhet inom Hemvärnet kan hjälpa mig att göra utlandstjänst, man håller sina kunskaper färska samtidigt som man får lära sig något nytt.

På Försvarsmaktens hemsida har man satt ut riktlinjerna vecka 14 2008 för antagningsbesked, men jag märker om jag kommit med eller inte före den tidsangivelsen eftersom man brukar göra telefonintervjuer med de som anses kvalificerade några veckor innan. Får jag inget samtal, då är sannolikheten att jag inte får delta. "C'est lá vie".

Mvh

Webbsida

Lördag 10 November 2007

0800 - Uppvakning

1030 - 1220 | Endurance: Marching Model 16

Version:    Easy
Hastighet: 6.3 km/h

Kommentar: Nacken börjar ta mer och mer uppmärksamhet, snart blir det dags att experimentera med axelremmarna. Jag tror det är den obekväma belastningen på nacken som gör att det tar längre tid att gå, faktiskt.

Duration: 99 minuter

1825 - 1900 | Specific Strength Achievement Programme Model 8 - "Light"

|Push-up              11 R - BW (2 cirklar "Hindu"-, 2 breda, 2 fingrar & 2 knogar)
             |Jack knife sit-up   20 R - BW
  I Cirkel  |Hindu squat         30 R - BW
             |Static back raise  20 S - 1/3 BW
             |Supinated pull-up 5 R - BW

8 Cirkulationer

Kommentar: Jag är lite besviken på mig själv, jag har en tendens att breda ut alla "Push-up" vilket gör att den största belastningen hamnar på "Pectoralis major" när jag istället borde koncentrera mer på "Triceps". Det känns som att jag vill slippa träna och bara göra det så fort som möjligt, måste ändra på detta!

Duration: 32 minuter

1915 - 1930 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

0030 - Nedsläck

---

Webbsida

-//-  Rapport 1.8 - 5/11 -- 11/11 2007  -//-

Styrka

Specific Strength Achievement Programme:

Det går bra, jag får försöka att nöta in teknik och vänja kroppen med nuvarande belastning inför styrkefasen som ska komma om ca 5 veckor. Sedan får jag se hur det blir, vad en ökning kommer bestå utav? Mera repetitioner, mera vikt eller flera set? Jag får naturligtvis anpassa för varje pass syfte, men frågan kvarstår.

"M6" var väldigt... enkelt att genomföra. Det kändes inte alltför ansträngande att lyfta och dra i vikterna, vilket skapade en relativt osäker känsla inom mig. Om man tittar på "M6" och "M7", så verkar det vara en relativt jämn nivå på vikterna mellan passen. 36 kg, vilket är den tyngsta vikten för tillfället, förekommer under båda passen, trots att det är "M6" som betraktas som det "tunga" passet. Ligger jag på rätt nivå i förhållande till det syfte jag tränar under varje pass?

Jag måste nästan skaffa en skivstångsställning om jag vill kunna träna bättre, tror jag. Jag kommer inte kunna utveckla min förmåga i "Squat" eftersom axlarna inte är tillräckligt starka, samma förhållande gäller även för "Bench press". Ett framtida inköp, kanske?

Jag kanske måste ändra lite på "Push-up" under "M8"; min tendens att "breda" ut armarna gör att "Triceps" knappt får någon träning alls. Det är inte bra! Jag får slänga in några vanliga och möjligtvis några "Narrow descent push-up" i programmet. Man kanske även kan dra nytta av "Basic Strength Programme", jag har märkt att "Elevated push-up 80 cm" inte tränar det som jag är ute efter. Jag gör den övning fel, tror jag och därför kanske jag kan skippa den och möjligtvis göra någon anpassning för att få en bättre träning för just "Triceps". Jag får se...

Kardiovaskularitet

Interval Programme: Mitt lilla nederlag släppte, som tur var. Det känns skönt, nu kommer jag att kunna springa bättre hädanefter på det passet.

Medium Distance: Jag kanske oroade mig för mycket, det blev en mycket bra tid, trotts att det var "Hard". Det kanske är jag som inbillar mig att det är en såpass stor skillnad? Hur som helst, jag får se vad nästa vecka erbjuder men jag behöver iaf inte pressa mig för att få en viss speciell tid. Jag får ta det som det kommer, då brukar jag få bäst resultat.

Long Distace: Det gick lite långsammare, men det är väl sådant som händer. Långdistanspasset har minsta möjliga krav, det handlar bara om att kunna ta sig runt den sträckan som det handlar om. Tid och fart är inte lika speciellt, bara jag konstant finner mig i ett löpande tillstånd så uppfyller jag kravet.

Uthållighet

Sakta börjar sig smärtan i nacken uppenbara sig och det blir jobbigare för varje minut som går. Det verkar som att det bästa sättet att kunna bära en packning på ryggen är att låta bröstet ta vikten, att man spänner åt ryggsäcken rejält så att den inte hänger på nacken för det är då som det börjar ta emot. Problemet är bara att medans man går så sjunker ryggsäcken ner, trots att man har spänt åt den så hårt som möjligt. Jag märkte att man kan trycka upp ryggsäcken en bit vilket gjorde att nacken blev fri från belastning men efter ett tag har den åkt ner igen. Riktigt störande...

Sedan undrar jag hur andra personer klarar av bära så mycket vikt? Jag har börjat titta på en tv-serie som heter "SAS - Are you tough enough?" En tävling där man låter civila personer att pröva på den brittiska elitstyrkan SAS utbildning, självklart lätt modifierad. Just nu ser jag på djungelsäsongen där deltagarna släpar runt en packning på 25 kg plus stridsväst (4 kg?), vapen (3 kg) och vatten (8 kg) samtidigt som de går upp- och nerför branta sluttningar i flera timmar i en miljö som erbjuder 38 grader Celsius och 97% luftfuktighet! Man mår illa bara av att titta på det och här kommer jag och klagar på futtiga 15 kg... det känns fel att jag klagar, liksom. :P

Övrigt

Vikt: 71 kg

Jag har gått vidare från "Tao of Jeet Kune Do" till "Bruce Lee's Fighting Mehod", en bokserie i fyra delar som ska agera som ett komplement till den förstnämnda titeln. Denna serie är rena motsatsen till "Tao of Jeet Kune Do", den känns mer kommersiell och mer av en guide i att lära sig Jeet Kune Do. Men den är även väldigt enkel i texten och har bilder vilket är bra. Så länge man läser den med ett öppet sinne, så kan man nog förstå lite mer om Jeet Kune Do, tror jag. En liten fälla som man kan ramla i, är att gå för mycket på alla bilder. Att göra precis som bilderna visar, Ni vet? Det finns en risk att förlora sin individualitet, så att säga. ^^

Nästa veckas helg blir lite annorlunda då jag ska på min första Hemvärnsövning! Syftet är att pröva våran fysik, ett lämpligt elddop för min del mao. Jag missar ett marschpass och cirkelträningen på Lördag i förmån till någonting tuffare, hoppas jag. Jag vet inte vad som komma skall, men jag förväntar mig att bli driven så långt att jag svimmar eller spyr (nej, inte riktigt :P). Då har jag något att gå efter, får se om min träning har resulterat i något... om jag tränar tillräckligt? ;)

Ska jag undvika Fredagens långdistanspass i löpning inför denna övning? Någon som har förslag gällande detta?

---

Webbsida

Söndag 11 November 2007

0910 - Uppvakning

1000 - 1010 | Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2

1520 - 1610 | Specific Flexibility Programme Model 18 Prototype

1. Hindu squat                                                            40 R
2. Front leg swing                                                        20 R x 2 (på varje ben)
3. Wall straight leg calf raise                                          6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder)
4. Standing hamstring stretch                                        6 djupa andetag
5. Standing single leg calf stretch                                   6 djupa andetag
6. Lying single leg hamstring stretch                               6 djupa andetag
7. Kneeling single leg hamstring stretch                           6 djupa andetag
8. Standing single leg hamstring stretch - 85 cm elevation  6 djupa andetag
9. Hip rotation                                                            40 R (åt varje håll)
10. Panther stretch                                                     10 R x 4 S
11. Lying lateral leg raise                                              20 R x 2 (på varje sida)
12. Lateral leg swing                                                    20 R x 2 (på varje ben)
13. Side kick                                                              10 R (på varje sida)
14. Seated abductor stretch                                         6 djupa andetag
15. Standing single leg abductor stretch - 47 cm elevation 6 djupa andetag
16. Split stance back raise                                            10 R x 4 S

Kommentar: Jag utökade programmet med lite mer repetitioner på vissa moment samt lade till två nya övningar; "Lying lateral leg raise" och "Split stance back raise". Den förstnämnda lade jag in för att värma upp höften lite mer, få den bättre aktiverad. Den andra övningen kan liknas åt en ballistisk stretchövning, man ställer sig bredbent som att man ska gå ner i en split. Därefter böjer man överkroppen neråt, man ska försöka nudda golvet med sina händer. Sedan reser man sig upp och repeterar rörelsen. Jag har märkt att jag har svårt att hålla en rak linje genom kroppen, sett från sidan, i denna ställning och när jag försöker att räta upp mig så känns det i höften. Den är väldigt intensiv, så trots all uppvärmning var jag rätt mör i höfterna efteråt. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, jag har inget att gå efter...

Duration: 46 minuter

1800 - 1835 | Tai Chi

1. Statisk träning: "De 7 grundpositionerna" - 6 djupa andetag (á ca. 5 sekunder) per moment

2. 1 Serie (20 övningar) x 5 R + 1 Serie i spegelvänd ordning x 1 R

Duration: 36 minuter

2200 - 2215 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

0000 - Nedsläck

---

Webbsida

Cycle: 2 | Phase: 1 | Week: 2 | Type: Regular

Webbsida

Här kommer ett filmklipp om Tai Chi:

http://www.youtube.com/watch?v=TBvF6r6DOvc

Jag är lååångt ifrån denna eleganta kroppskontroll men det är riktigt inspirerande att titta på. :)

Mvh

Webbsida

Måndag 12 November 2007

0800 - Uppvakning

Narrow descent push-up 10 R
Narrow descent puhs-up 10 R

1140 - 1215 | Cardiovascular Activity: Interval Programme Model 11 Advanced 1

Fas 1: [Uppförsbacke, medel fart, 51 - 56 sekunder | Nedförsbacke, låg fart, 62 - 65 sekunder] x 8 R

Fas 2: [Lätt kuperad urban miljö, medel fart, 12 minuter] x 1 R

Kommentar: Jag fick korta ner sträckan i backträningen pga is, kunde därför inte springa hela backen upp och ner. Därför blev det så snabba tider på "Fas 1", men det var mycket givande ändå. Det blev mer intensivt, kändes det som. Det gick bra och jag tror att jag kan klämma in några extra repetitioner om så skulle behövas. Sedan när jag skulle påbörja "Fas 2" så möts jag av en grupp med löpare! De var ca 20 st, så många har jag nog aldrig sett när jag varit ute och motionerat... :P

Duration: 28 minuter
____________________________________________________________________________________________________

Kvällens kampkonstpass utgick pga HV-verksamhet. Jag fick iaf en liten promenad på ungefär en timma. :)
____________________________________________________________________________________________________

2200 - 2220 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

Duration: 18 minuter

0000 - Nedsläck

---

Webbsida

Tisdag 13 November 2007

0800 - Uppvakning

0830 - 0840| Basic Strength Programme Model 1 Advanced 2

1015 - 1200 | Endurance: Marching Model 16

Version:    Hard
Hastighet: 6.2 km/h

Kommentar: Det var trögt i början av marschen, berodde nog mest på att det var kallare än vanligt och att det blåste samtidigt som snön (!) började att falla över staden för första gången i år. Sedan låg jag i tankekretsen att behöva ligga ute i fält under dessa förhållanden, att gå med en 10 kg tyngre packning och känna en allmän trötthet i kroppen och ha frusna fingrar... inte roligt. Men allteftersom jag gick vidare så blev det bättre, solen tittade fram efter ett tag och det slutade att snöa så de sista kilometrarna var inte alltför jobbiga. I överlag gick det bra, trots att packningen gjorde sig påmind på nacken och att det blev lite långsammare än förra gången.

Duration: 100 minuter

1820 - 1900 | Specific Strength Achievement Programme Model 6 - "Heavy"

1. Bench press         5 R x 4 S - 36 kg
2. Lying leg raise      10 R x 4 S - 1/2 BW + 4 kg
3. Deadlift               5 R x 4 S - 36 kg
4. Supinated pull-up 5 R x 4 S - BW + 4 kg
5. Lateral raise        6 R x 4 S - 4.5 kg (på varje arm)
6. Rear lateral raise  6 R x 4 S - 4.5 kg (på varje arm)
7. Neck raise           10 R x 4 S - 36 kg

Kommentar: Det kändes lite ostrikt under passets gång, inte lika full koncentration som vanligt men det gick bra ändå.

Duration: 42 minuter

2200 - 2215 | Lower Body Flexibility Programme Model 9 Advanced 1

7. Seated glute stretch
8. Pretzel stretch

2245 - Nedsläck

---

Registrerad: 2006-05-13

Du lägger ner mer tid på att skriva upp dina pass här än det tar för dig att utföra dom va?

Webbsida

Nej.

Registrerad: 2007-05-05

Låg du inne som bevakningssoldat, isåfall var?:)

Registrerad: 2006-05-13

Mr_W.P skrev:

Nej.

Varför?

Webbsida

Kiwium skrev:

Låg du inne som bevakningssoldat, isåfall var?:)

I Östersund, på Flygflottilj 4 (F4). Det är nerlagt idag.

Mvh

Webbsida

The_Original_XIII skrev:

Mr_W.P skrev:

Nej.

Varför?

...?

Det tar mindre tid.

Senast redigerat av Mr_W.P (2007-11-15 09:31)

Sidor: 1 … 31 32 33 34 35 … 71  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB