Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Jag vill ha åsikter om min nya träning.

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

OBS! För Er som vill snabbkolla inlägget, leta efter orden i fet stil. :)

Okej...

2007 nalkas och tänkte därför lägga om min träning. Kommer lägga upp en skiss på ett möjligt schema och vill ha Era synpunkter! "Yay!" som man säger i Japan. :D

Grundfakta:

21 år
ca 185 cm
ca 75 kg

Mål:Bli stark och uthållig för livet som soldat i Försvarsmakten.

Del 1. Morgongympa

Övningar

Armhävningar
Sit-ups
Upphöjda armhävningar (fötterna på en fönsterkarm)
Fällknivssit-ups
Omvända chins

1 set med så många reps som möjligt, kommer inte avslöja mina gränser än... ;) Duration: 15-20 minuter.

Del 2. Huvudaktivitet (mitt på dagen)

Löpning (Måndag, Onsdag, Fredag) Krav: Milen på 55 minuter. Eftersom jag redan klarar detta så är siktet inställt på att förlänga sträckan, korta ner tiden och möjligen vara fit-for-fight för Göteborgsvarvet 2007. Duration: 1.5 - 2 timmar löptid.

Promenad - Marschering (Tisdag, Torsdag, Lördag) Krav: Inga direkta, bara ut och gå. I början promenader på ca 30 minuter. När det känns okej så ökar man till 1 timma. Efter det, släng på en tom ryggsäck. Vänja ryggen först, sedan packa den till olika viktstadier. Börja med 2.5 kilo, öka till 5 kilo, 7.5, 10 osv. 30 kilo packning på en 2-3 timmarsvandring bör väl vara ett bra slutmål. Ett par vristvikter kan nog göra susen också. Detta är naturligtvis ett långsiktigt program... Duration: 30 min - 3 timmar.

Del 3.Kompletterande träning (orättvis titel kommer Ni se...) (eftermiddag, kväll)

Styrketräning 1 (Tisdag, Torsdag, Lördag)

Typ: Helkropp

Övningar:

Clean and Press (vet ej den svenska termen. Marklyft följt av Drag till hakan med Skivstång, avslutas med Militärpress)
Skivstångcurls
Skivstångspress bakom nacken
Drag till hakan med skivstång
Knäböj
Skivstångsrodd
Bänkpress
Pullover

Har inte bestämt motstånd, reps, sets eller duration än. Detta är trots allt bara en skiss. Programmet, i övrigt, är inspirerat av kampkonstnären Bruce Lees styrketräning. :D

Styrketräning 2 (Måndag, Onsdag, Fredag)

Typ: Mage, underarmar och höft

Övningar:

Sidlyft med hantel
Liggande benlyft
Crunches
Sidoböjningar
Sit-ups
Handledscurls (båda hållen)
Handstärkare
Utsida höft liggande på sidan

Samma som program 1; ej bestämt motstånd, reps, sets eller duration. Meningen med detta program är att komplettera program 1. Skulle man kanske lägga till någon övning för nedre ryggen?

Allt som allt: 12 träningar i veckan. Jag tränar nio gånger nu och ser fram emot det nya träningsschemat... om jag väljer att ha det. Jag tror att ett helkroppsschema kan vara bättre än mitt nuvarande 3-splittsprogram för att få bättre styrka och uthållighet. Flera muskler som jobbar samtidigt och ökat blodflöde genom kroppen. Jag hade fått ett råd från Veteranen att ha ett cirkelträningspass och funderar att pröva det först istället för styrketräningsprogrammen.

Ex. Armhävningar, övning för magen, knäböj, "burpee", chins osv.

Med andra ord; lite BRAK. Kanske köra det i en månad och se vad som händer. Träningen hamnar ju då bara på sex gånger i veckan(en promenad på en halvtimme är ju inte mycket...) och det hade ju suttit fel... ;) Lite och ofta i början. Sedan kan man börja utveckla. Stretching efter varje pass är obligatoriskt. Då blir man fin och mör. :)

Så! Det var allt. Vad tycker Ni? Har jag missat något, påpeka det så ska jag lägga till i efterhand.

Tack på förhand.

Ordet är fritt!

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Oj, schemat ser kanon ut. Dock kan det bli jobbigt med BRAK dagen efter ett av passen om du har kört mycket triceps och bröst dagen innan. Men du känner ju bäst själv. Jag tycker iaf att det låter som ett skitbra schema, kul att läsa om någon som lägger upp ett heltäckande schema och inte bara styrketräningsschema :)

Senast redigerat av Englund (2006-12-15 20:11)

Från: Kalmar
Registrerad: 2005-07-27

Mr_W.P skrev:

Styrketräning 1 (Tisdag, Torsdag, Lördag)

Typ: Helkropp

Övningar:

Clean and Press (vet ej den svenska termen. Marklyft följt av Drag till hakan med Skivstång, avslutas med Militärpress)
Skivstångcurls
Skivstångspress bakom nacken
Drag till hakan med skivstång
Knäböj
Skivstångsrodd
Bänkpress
Pullover

Har inte bestämt motstånd, reps, sets eller duration än. Detta är trots allt bara en skiss. Programmet, i övrigt, är inspirerat av kampkonstnären Bruce Lees styrketräning. :D

Styrketräning 2 (Måndag, Onsdag, Fredag)

Typ: Mage, underarmar och höft

Övningar:

Sidlyft med hantel
Liggande benlyft
Crunches
Sidoböjningar
Sit-ups
Handledscurls (båda hållen)
Handstärkare
Utsida höft liggande på sidan

Samma som program 1; ej bestämt motstånd, reps, sets eller duration. Meningen med detta program är att komplettera program 1. Skulle man kanske lägga till någon övning för nedre ryggen?

Clean & Jerk eller Stöt som den heter på svenska är allt annat än ett marklyft följt av drag till hakan osv. Det är ett explosivt lyft som har helt andra poänger än de övningar i serier som du jämför det med. Sök reda på en bra guide till utförande.
Vet inte om stångcurl är värt att slösa tid på när du är ute efter funktionell styrka. Kör militärpress framför huvudet istället för bakom, stor skaderisk. Drag till hakan är inget måste när du har militärpressen. Pullovers används mycket sällan. Kör Pullups istället. Sidolyft med hantel är ingen direkt styrkebyggande övning. Massa får du av basövningarna. Så trötta inte ut dig med sånt. Liggande benlyft låter som dragonflags. Crunches och situps tycker jag hör hemma bland uthållighetsgörat och inte på gymmet. Lägg till en tung magövning. Utsida höft låter inte sådär supernödvändigt heller.

Exempel på bra övningar: Marklyft, Knäböj, Stående vadpress, Pullups, Chins, Dips, Militärpress, Bänkpress, Raka mark, Stöt & Ryck. Placera ut dessa under tre dagar i veckan i helkroppspass så tror jag att du har en bra grund.

Sorry om jag sågar dig lite, menar verkligen inget illa men styrketräningen har utvecklats en del sedan 70-talet och Bruce tränade väl inte optimalt direkt... Dessutom är det ju bättre att börja lugnt och skruva uppåt än att börja extremt, bränna ut sig och sedan rehabba i en månad och SEDAN börja lugnt ;). Lycka till!

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-12-10
Webbsida

Wow! Tack för tipsen, Thewind! Roligt att Du tycker mitt schema ser bra ut Englund. Känns bara mer motiverande! :)

En fråga: Om jag tar bort "Skivstångscurls" och "Drag till hakan med skivstång"; förlorar jag inte möjligheten att utveckla biceps? Jag vet ju att chins ger biceps sin måttliga mängd, men behövs inte lite mer träning för biceps än bara chins? (Kan ju ha fel...)

Jag ska med denna information se över schemat och göra det bättre. Men vad tror Ni om cirkelträningen? Kan det vara bra och lägga undan vikterna ett tag och se vad som händer med kroppen?

Tack.

Från: Kalmar
Registrerad: 2005-07-27

Biceps får vad dom behöver med tunga roddar och chins/pullups. Fina armar kommer du få, det kommer basövningarna se till.

Circuits är bra för kondisen och uthålligheten. Kan vara en bra grund.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB