Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

havreshake

Registrerad: 2006-03-30

hej!

tror att jag för ett tag sedan på forumet läst om att man kunde mixa havregryn i mixer och dricka det istället för att t. ex käka musli med mjölk, går bra mycket snabbare ochså. men hur som helst, blandar man med mjölk eller vatten och var det något mer man skulle ha i. vad är godast, tycker ni. så tips på en shake man kan käka på morgonen skulle vara bra =).

//wildchild

Från: Tokyo
Registrerad: 2004-07-20

2 dl havregryn, 4 dl vatten. Gor grot pa det. Hall ner det i en shaker.

Hall ner en skopa Whey och lite mjolk/vatten. Shaka, tillsatt mer mjolk/vatten for onskad konsistens.

Hall i olja for okad kcal.

Drick! Jag maste tugga lite grann men det har ar ett hyfsat bra recept.

Registrerad: 2006-03-30

okaj, tackar. får bara plocka fram mixern nu.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Borde inte konsistensen bli bättre om man inte gör gröt på havregrynen först?

Från: Linköping
Registrerad: 2004-01-30

Jag gör en shake på havregryn.. proteinpulver ner i en mixer för att ge grynen en omgång sen ner i en shaker och fyll upp med mjölk.. skaka för livet sen äll upp med mer mjölk och skaka sista gången. Låt det stå sig en liten stund så grynen får dra åt sig lite vätska så det inte blri för kornigt. Sen drick.. skaka lite imellanåt då grynen gärna sticke rtill botten och det är en väldigt otrevlig överraskning. Jag kör på AXAs gryn då dom är bäst faktiskt och tro mig, det är STOR skillnad på grynen ,speciellt i denna shaken..

Registrerad: 2005-07-07

själv kör ja på en följande: 4dl havre + 4dl mjölk + 1 banan

brukar bli nån omelett till oxå.
2hela+2vitor

Registrerad: 2006-10-08

Hur stor skillnad är det, nyttighetsmässigt, om man gör gröt av havregrynen eller om man kör de i en shaker råa som ni gör här? Borde väl bli bättre ur GI synpunkt att göra gröt av de små liven?

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Roper skrev:

Hur stor skillnad är det, nyttighetsmässigt, om man gör gröt av havregrynen eller om man kör de i en shaker råa som ni gör här? Borde väl bli bättre ur GI synpunkt att göra gröt av de små liven?

I de allra flesta havredrinkar har man dels med betydligt mer än bara havre, och dels blandar man på mjölk och inte på vatten som med gröt. Summan är att GI är mer eller mindre omöjligt att jämföra, inte bara för att det är så många blandade saker utan också för att olika människor blandar i olika saker. Vad gäller näringsvärde förutom det går ingenting nyttigt förlorat (eller borde inte iaf) av att man mixar det istället för att koka gröt. Tvärtom har jag för mig att jag såg en gammal studie som sade att saker tillagade i mikron, om man nu gör sin gröt där, förlorar en hel del viktiga mikronäringsämnen, men det är inget jag kan länka till tyvärr.

Från: Sotenäs Gym&Motion
Registrerad: 2007-06-15

2dl Havregryn, en banan, en näve frysta hallon, 4-5dl lättmjölk.
Gå loss med en stavmixer på det och det blir mums.

Registrerad: 2007-09-06

Någon som kan ge ett recept till en som hatar banan?  får kväljningar när jag testar med banan :(  kom gärna med recept :)

Registrerad: 2006-08-17

Päron, hallon och yoghurt, plus ev mjölk och havregryn, det är gott! Fast jag gillar bättre att ha grynen ovanpå så att de inte blir så blöta, men då försvinner idén med allt-i-ett-shake.

Registrerad: 2006-11-25

HUR KAN MAN HATA BANANER!??!!! Vill veta näringsvärdet :(

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB