Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Crosstjeck,
..kolla in denna träningstråd på ett annat träningsforum. http://forum.body.se/showthread.php?t=29644
Den handlar om fettförbränning och storleken på underskottet. Postar den för att vi pratat om exakt detta senaste veckan.
Kontentan verkar vara att man ska ligga på stort underskott i början av en diet och sedan krympa ned det.
En annan intressant grej var att 1kg kroppsfett kan släppa ca. 70kcal per dygn. Det säger lite om ramarna för fettförbränning. ...tyvärr :-(
Japp, läste tråden på body. Jag köper helt de teoretiska beläggen för att man ska ta det lungare mot slutet av deffen för att minska muskelförlusten, MEN saken är den att det egentligen endast då man nått en ganska låg BF% som det kan vara rimligt att trappa ner på underskottet. Själv känner jag att det är först när jag börjar närman mig 12-13% som kroppen säger ifrån när man ligger på 1000 kcal i underskott och man bör nöja soig med 700-800. 500 tror jag inte riktigt på eftersom det 1) tar för lång tid 2) marginalerna blir så små att varje minska avvikelse i form av aktivitet eller kcalintag kan "förstöra" siffran för dagen. Dessutom tror jag att kroppen relativt lätt kompenserar för lägre underskott genom minskad aktivitet och förbränning.
En annan intressant grej var att 1kg kroppsfett kan släppa ca. 70kcal per dygn. Det säger lite om ramarna för fettförbränning. ...tyvärr :-(
Have no fear, Crosstjeck is here ;)
Läs följande: http://optimalbody.se/forum/showthread.php?t=1362
Intressant hur folk har tagit det för givet (mig inget undantag) att det är 70 kcal/kg fett som max kan frigöras per dygn när man inte noga läst förutsättningarna för studien. Det är ju ändå den som ALLA refererar till när det gäler fettförbränning.
Senast redigerat av Crosstjeck (2008-08-25 21:51)
Crosstjeck skrev:
Japp, läste tråden på body. Jag köper helt de teoretiska beläggen för att man ska ta det lungare mot slutet av deffen för att minska muskelförlusten, MEN saken är den att det egentligen endast då man nått en ganska låg BF% som det kan vara rimligt att trappa ner på underskottet. Själv känner jag att det är först när jag börjar närman mig 12-13% som kroppen säger ifrån när man ligger på 1000 kcal i underskott och man bör nöja soig med 700-800. 500 tror jag inte riktigt på eftersom det 1) tar för lång tid 2) marginalerna blir så små att varje minska avvikelse i form av aktivitet eller kcalintag kan "förstöra" siffran för dagen. Dessutom tror jag att kroppen relativt lätt kompenserar för lägre underskott genom minskad aktivitet och förbränning.
Have no fear, Crosstjeck is here ;)
Läs följande: http://optimalbody.se/forum/showthread.php?t=1362
Intressant hur folk har tagit det för givet (mig inget undantag) att det är 70 kcal/kg fett som max kan frigöras per dygn när man inte noga läst förutsättningarna för studien. Det är ju ändå den som ALLA refererar till när det gäler fettförbränning.
Ok.. tusen tack cross! *pustar ut* :-)
...Blev uppriktigt talat lite orolig för en sekund.
Ska nog undvika läsa träningstrådar om deffning på body.se
Rätt tävlingsinriktad hemsida. Mkt bra saker också naturligtvis, men med mina förutsättningar (högt BF) är det risk man känner sig otillräcklig när de raljerar över de som har 15% bf.
Har slitit som ett djur senaste halvåret och då är det ju inte så kul veta att man enligt nån vetenskaplig artikel kanske enbart frigjort några enstaka kilo fett.
Är nog bara lite nojig såhär i sluttampen av dieten och då är det ju bra att ha en coach-crosstjeck vid sin sida! :-)
Kändes som att det var läge att kasta ut en livlina där ;) Du har slitit som ett djur med deffen och du har ju verkligen fått bra resultat, det kan ingen ta ifrån dig. Samtidigt så lär man sig av sina misstag, det är oundvikligt att man missar lite här och där.
Jag gillar sidan mest för att det just är lite mer tävlingsinriktat (vissa av grabbarna tävlar ju i Athletic Fitness och BB) samt den enormt höga kunskapsnivån generellt på användarna. Bra ställe om man vill få vettiga svar som det finns belägg för eller är intresserad av kosttillskott.
Nu är det de sista dagarna på din deff så det är bara att kämpa in i det sista. Tror att ditt pannben är rätt tjockt vid det här laget ;)
Gårdagens Överkroppspass:
Bänkpress:
20kg x 15
85kg x 8
85kg x 8
85kg x 7
85kg x 7
Riktigt tungt, men jag känner att trycket börja komma tillbaka så sakta i bröstet.
Chins:
+20kg x 8
+20kg x 7
+20kg x 6
+20kg x 6 -fail
Kändes bättre. Polaren som passade fick instruktioner att inte hjälpa till mer än att hålla balansen.
Lutande hantelpress 45° supersettad med (drag till hakan)
26kg x 8 ss (27kg x 10)
26kg x 8 ss (27kg x 10)
26kg x 7 ss (27kg x 10)
26kg x 6 ss (27kg x 10)
Axelpress:
20kg x 8
20kg x 8
20kg x 7
20kg x 6 +2 med hjälp.
Stångrodd ss (hantellyft åt sidan)
60kg x 8 ss (10kg x 10)
65kg x 8 ss (10kg x 10)
62,5kg x 8 ss (10kg x 10)
62,5kg x 8 ss (10kg x 10)
Stångcurl ss (liggande tricepsextensioner) ss (Preachercurls)
40kg x 8 ss (40kg x 8) ss (ez-stång +20kg x 8)
Kommentar: Detta passet tar fint på överkroppen tycker jag =D
Dagens löppass:
10min uppvärming - sprang väl en 1-2km
6km i terrängspåret
- total tid: 27.56
- halvtid: 13.56 (tror jag)
Kommentar: Om vi nu sprang 6km första gången så har jag på tre gånger sänkt min tid ordentligt. Från 38min till 31,56min till 27,56min. Den senaste tiden ger en snitttid på 4:40 min per km och alltså knappt 45min på en timme. Nu är jag iof inte så navi och tror att jag skulle kunna hålla ett sådant tempo men det känns iaf riktigt riktigt bra. Hoppas få upp rutinen lite mer nu så att man kan kuta på riktigt.
Senast redigerat av Crosstjeck (2008-08-26 22:51)
Riktigt bra chins!
high_school_boy skrev:
Riktigt bra chins!
Verkligen! Bra bänkat också!
Tack grabbar. Jo det känns bra att trycket börjar komma tillbaka nu när man äntligen ligger på bulk igen. Att prova lite extravikt på chinsen tycker jag alla borde prova, även om det blir 5-10kg. Upplever att jag gjort som störst ökningar sedan jag jag börjat köra viktade chins.
Instämmer i det som sagts: Grymma chins!
Ett plus för mkt superset!
Måste känts riktigt gött i armarna superseta biceps med triceps ;-)
Det är bra för muskeltillväxten att, precis som du gör, köra tunga basövningar innan du arbetar dig vidare till småmusklerna. Basövningar (chins, benböj, marklyft, stångrodd) leder till högre halter av GH och därmed bra förutsättningar för muskeltillväxt när du pumpar armarna.
nöta, nöta, nöta...
Ja fan, jag börjar verkligen gilla super och trisetsen. Det känns ordentligt i armarna efter passen och det brukar det inte göra. Sen när det verkar som att man har tunnast stickor i gänget måste man ju onekligligen piska på dem lite mer ;)
Dagens goa benpass:
Marklyft:
20kg x 10
50kg x 8
60kg x 8
60kg x 8
70kg x 8
Knäböj i smith:
15kg x 10
45kg x 8
45kg x 8
45kg x 8
45kg x 8
Hade ganska ont i knät där =(
Benspark ss (lårcurl):
65kg x8 ss (50kg x 8)
65kg x8 ss (50kg x 8)
70kg x8 ss (50kg x 8)
65kg x3 ss (50kg x 8) - aj på bensparken. Bröt.
Stående vadpress ss (sidocrunches) ss (sittande vadpress):
(KV+90kg x 8) - (20) - (40kg x 8)
(KV+90kg x 8) - (20) - (45kg x 8)
(KV+90kg x 8) - (20) - (50kg x 8)
(KV+90kg x 8) - (20) - (50kg x 8)
Technogyms sittade vadpress är verkligen skräp...
Raka crunches ss Ryggreningar:
20 - (+25kg x 8)
20 - (+25kg x 8)
20 - (+25kg x 8)
20 - (+25kg x 12)
Gårdagens Överkroppspass:
Kommentar: Testade ALRIs WTF pumped vilken jag inte gillat innan men denna gång kändes den bättre. Nu jämför jag iofs med att träna utan PWO så den är troligen inte bättre än många av de andra PWOs jag provat. En sak r iaf klart: jag ser fram emot att få träna med likte PWOs produkter i blodet. Energinivå och fokus hamnar på en helt annan nivå.
+ Bänken
Cuffar:
3kg x 10
3kg x 10
Bänkpress:
85kg x 8
85kg x 8
85kg x 8
85kg x 12 - fail
Riktigt skönt! Trodde inte att jag skulle klara av att hålla 85kg passet igenom men 8:orna kändes lätta så det var bara att köra på. Höjer till 87,5kg i nästa pass.
Chins:
KV +20 x 5
KV +20 x 5
KV +20 x 5
KV +20 x 5
Svårt när man börjar gunga =(
Lutande bänk ss drag till hakan i CC:
70kg x 8 ss (20kg x 10)
70kg x 6 ss (20kg x 10) - sänkte lutningen efter denna. Var lite väl brant dvs över 45 grader.
70kg x 8 ss (20kg x 10)
70kg x 8 ss (20kg x 10)
Axelpressar:
20kg x 8
20kg x 8
20kg x 8
20kg x 8
Stångrodd ss hantellyft åt sidan:
62,5kg ss (10kg x 10)
62,5kg ss (10kg x 10)
62,5kg ss (10kg x 10)
62,5kg ss (10kg x 10)
Rodden kändes lätt även fast jag körde mycket striktare än tidigare
Stångcurl ss liggande tricpesextensioner ss Hammercurl med stång:
40kg x 8 ss (40kg x 8) ss (stång+20kg x 8)
Riktigt fina pass!
Inspirerande med dina super- och triset.
85 x 12 i bänken i set nr 4 är inte kattpiss du!
Imponerad av supersetten också, det skulle jag aldrig klara av!
Fina ord!
Jo, super- och trisetten var ju Musicmans idé så det är honom jag förbannar på gymmet hehe ;)
Blev även ett fint löppass idag med grym löparpartner:
Terränglöpning 9km: 41:46
En tid jag är mycket stolt över måste jag säga.
Senast redigerat av Crosstjeck (2008-08-29 19:02)
En tanke slog mig crosstjeck.
Vad anser du är bäst för muskelutvecklingen av följande serier i militäpress:
3x70kg
6x60kg
6x60kg
eller
6x60kg
6x60kg
6x60kg
...brukar själv vilja gå upp ett snäpp ibland på första setet.. cheata lite och söka PB:n. Sen gå ned och köra strikt 2 set.
Alternativet är att köra som jag sett att du gör. Raka serier med samma repsmängd.
Terränglöpning 9km: 41:46
Bra prestation!
41-42 min på 9kg borde innebära ca. 45-46 på milen, vilket är godkänt med beröm.
Jag tror på att köra samma repsantal settet igenom. Det finns fördelar med ditt första förslag som tex variation och att man kanske chockar kroppen lite, samtidigt blir utvecklingen svårare att följa. Om du körde 3x70kg med 6x60 två gånger, är det lika bra som 3x 80kg föjt av 6x50 två gånger? I slutänden blir det väl det man gillar bäst man kör på =)
Tack. Jo jag är som sagt mycket nöjd med den prestationen. Banan är väldigt kuperad vilket är bra inför Tjurruset som är ett renodlat terränglopp.
Gah, vad det känns i kroppen idag. Jäklar vilke skillnad det är i återhämtning mellan 6 och 9 km. Känner mig lätt trasig och grym träningsvärk i benen.
Fina chins i nått av dina senaste pass!
Strongt med en 8a på +20.
Några bilder på dig från senaste? Inte sett bilder på dig på, hmm lång tid iaf :)
Tack Henkee. Tycker att dina pass sett riktigt bra ut dem med.
Bilder tog jag faktiskt med mobilen för 1-2 veckor sen men det var strul med att lägga över dem. Nu tog jag några bilder i förrgår med vanliga kameran. Lite tjockare är man men bilderna blev överlag helt ok.
Okej :)
När lägger du upp bilder igen då ?
Skulle egentligt gett mig ut idag och kört intervallträning i mördarbacken men någonstans kändes det så jäkla skönt att bara slapp och ta det lungt idag. Kännt mig trött och hängig under dagen så vi tar ett tungt pass på gymmet i morgon istället.
Därför bjuder jag på gårdagens pass istället:
Kommentar: Nu minns jag varför jag inte gillade 12-reppare. Desstuom blev det ju inget pass i söndags heller så jag körde lite ben innan. Fan man börjar ju slappa till sig redan...
Knäböj i smith:
35kg x 12
35kg x 12
35kg x 12
Benspark SS Lårcurl:
60kg x 12 SS 45kg x 12
60kg x 12 SS 45kg x 12
60kg x 12 SS 45kg x 12
Bänkpress:
75kg x 12
75kg x 12
75kg x 12
Chins:
KV +10kg x 12
KV +10kg x 9
KV +10kg x 9
Lutande hantelpress SS drag till hakan:
22kg x 12 SS 27kg x 12
24kg x 12 SS 27kg x 12
24kg x 12 SS 27kg x 12
Axelpress:
18kg x 12
18kg x 9
18kg x 9
Helt slut...
Stångrodd SS Hantellyft åt sidan:
55kg x 12 SS 10kg x 10
55kg x 12 SS 10kg x 10
55kg x 12 SS 10kg x 10
Stångcurl SS Tricepsextensioner SS Preachercurl:
35kg x 12 SS 35kg x 12 SS EZ+15kg x 12
Sen så ville så klart polaren göra sådana där fotbollscrunches när man svingar upp raka ben mot ngn som står bakom...
25
16
18
52 set totalt. Sen gick jag hem och sköt mig själv....
Senast redigerat av Crosstjeck (2008-09-02 20:44)
Förstår hur det känns, men tycker du ska vara nöjd av att genomfört ett sådant pass. 52 set är grymt mycket.
Upplever själv att mina vikter är lägre än normalt för närvarande. Verkar som superset, kort vila/högt tempo och lite "post-deff" förslitningar gör att dagsformen, kortsiktigt, påverkas såhär i början av bulkperioden.
Om någon månad kommer resultaten och då är det vi som äger! ;-)
Senast redigerat av Musicman1 (2008-09-02 20:54)
"What we do in life echoes in eternity!" ;)
Hur ser ditt matintag ut efter träning cross? (tänker specifikt då du tränar på kvällen, efter jobb)
Vad brukar du käka?,
ungefärliga mängder?
(vet att du inte räknar kcal under bulk, men mellan tumme och pekfinger)
samt vad dricker du till maten?
Ex.
Du tränar kl. 18.
Gainer (18:10) hur stor? vilka kosttillskott?
Middag (19:00) (käkar du dig mätt? proppmätt? halvmätt?)
Kvällsmål? när?, vad?
Behöver lite referensramar angående det jag skrev om i min tråd för någon månad sedan.. om aptit och kost.
Tack på förhand.
Senast redigerat av Musicman1 (2008-09-03 20:52)