Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jaha.. då blev det ett lättare bröst och vadpass idag. Kännt mig lite krasslig sen lördags men är nästan helt återställd.
Vader:
5x9 á 17 platter stående vadpress
5x7 á 45kg sittande vadpress
Bröst:
4x4-6 á 38,5kg hantlarna hantelpress i snedbänk
4x8 pec dec
Mat:
Frukost: grovt bröd med mager leverpastj. Kasseinproteindrink.
Mellanmål: En halv fralla med ost och gurka (de bjöd på det på ett möte... inte bra med vitt bröd)
Lunch: Potatis, majsgratäng och bacon. 3dl mjöl. 2 hårtbröd.
Mellanmål: 250g keso
Middag: Ris och kycklingfilé med curry och lättgrädde (13%, oatly, vegetabilisk).
Efter träningen gainer.
Kvällsmål 1: Lätt ostkaka, 130g.
Kvällsmål 2: Kasseinproteindrink.
Ingen höjdarmatdag idag...
Träning (Ben och biceps):
Kändes skitbra till en början, men sen i 2:a setet benböj högg det till i sidan av låret. Blev lite av en sträckning. Hankade mig fram dock...
4,3,4,3 á 110kg benböj
4x10 á 80kg raka marklyft
4x7 bencurl
5,5,4,3 á 40kg skivstångscurl
4x8-10 i bicepsmaskin.
Avslutade passet med 10minuter stepmaskin.
Senast redigerat av Musicman1 (2007-01-17 21:39)
Mat:
Frukost: Lite yoghurt naturell
Mellanmål: 2brödskivor grovt bröd med leverpastej. En kasseinproteindrink.
lunch: grönsakssoppa med 2 bröd grovt bröd och 4 ostskivor. 3dl mjöl. Pankakor med lite sylt och grädde till.
Mellanmål: Keso 250g
Middag: Pommesfrites med fläskfilé och svamp. Lite ketchup till pommes.
Efter träningen gainer.
Kvällsmål 1: Åt lite leftovers från middagen.
Kvällsmål 2: Kassindrink med 2 dl mjölk.
Träning (axlar och mage)
Började värma upp med 3x15 för cuffarna (drag mot kroppen) och 3x15 för drag fram från kroppen.
4x7-8 frammåtlutade hantellyft
4,4,4,3 á 31kg hantlarna i axelpressar
5,4 á 26kg hantlarna i axelpressar
4x7-8 Sidolyft i maskin
4x10 Benlyft för mage
3x12 höftlyft för mage
3x10 sneda situps
3x20 magmaskin
avslutade med 10min stepmaskin
Mat:
Frukost: Yoghurt naturell
Mellanmål: en halv ostfralla m. kaffe
Lunch: Vegetarisk lasange
Mellanmål: kasseinproetindrink
Mellanmål 2: Yoghurt naturell med mussli och 2 brödskivor m. leverpastej
Efter träningen gainer
Middag: Ris med kyckling o. curry
Kvällsmål: ? ?
Träningspass (rygg och triceps):
7,7,6,5,5 Chins med kroppsvikt
7,7,7,7,5 á 80 kg rodd
1x7 á 55kg rodd (strikt och fint för att pumpa ur allt ur musklerna)
Kände för att köra lite marklyft. Blev en pyramid:
1x6 á 110kg
1x3 á 140kg
2x1 á 160kg
1x1 á 170kg
4,4,4,4 á 50kg tricepsextencions liggandes på plan bänk m. EZ-stång.
10,10,10,8 tricepscurl med rep i kabel
avslutade med 10 min stepmaskin.
Jaha.. då var det dags för högareps och variationsveckan.
Körde på ganska lätt (80-90%) samt testade nån ny övning.
Bröst:
4x15 Bänkpress i maskin
3x12 Kabelkross för övre bröst (drag nedifrån och upp)
Vader:
4x12 i vadmaskin som liknar benpress (fast omvänt)
4x12 sittande vadpress
Handleder:
3x10-12 Handledscurl
2x10 omvänd handledscurl
Avslutade med 15 minuter rask promenad på löpbandet.
Okeeej.. då var man tillbaks efter en lååång veckas drängförkylning.
Måndag (bröst, vader och handleder):
5x8 á 17 plattor i stående vadpress
5x8 á 45kg sittande vadpress
2x4-5 á 38,5kg hantlarna i hantelpress med snebänk
2x4-5 á 41kg hantlarna i hantelpress med senbänk
4x8 pec dec
Avslutade passet med 2x20 handledscurl samt 2x15 suspinerad hanledscurl.
Tisdag (ben och biceps):
4,4,3,3 á 110kg benböj (hade lite lätt känning i vänsterlåret men klarade det ändå)
2x10 á 50kg djupa knäböj (körde lite rehab på slutet)
4x8 á 80kg raka marklyft
8,8,8,6 á 35kg bencurl
5,4,4,3 á 40kg bicepscurl
4x7-8 bicepscurl i maskin
Senast redigerat av Musicman1 (2007-01-31 08:34)
Var länge sedan jag skrivit i dagboken. Har lite svårt skriva i dagbok eftersom jag känner att jag blir viktfixerad. Därför tar jag det etappvis.
Här kommer lite stats. Siffrorna är Maxningar (och mätningar) från denna vecka (v. 33). Kan vara kul jämföra med längre fram:
Marklyft: 11 reps á 150kg
Benböj: 8 reps á 120kg
Bicepscurl, rak stång: 10 reps á 40kg
Militärpress, stående: 4 reps á 70kg
Hantelpress, snedbänk för bröst: 10 reps med 41kg hantlarna
Chins, kroppsvikt: 13 reps
Bänkpress: 1 reps á 100kg
Bicepsmått: 40,5cm (höger) 41cm vänstra.
(lite knepigt beroende var på armen jag mäter. Har en lång överarm och tricepsen smalnar av drastiskt mot slutet av armen).
Midjemått: 98cm (hugaligen. riktigt illa!!! Men får klara mig till deffen nästa vår.).
Morgonvikt: 83,6 kg
Tänkte bulka till hösten och vintern samt satsa på att göra en seriös deff till våren. Målvikten är 86kg (morgonvikt) och därefter deffa ned mig till närmare 80kg.
Senast redigerat av Musicman1 (2007-08-07 17:33)
Det var kanske den sjukaste marklyftserien jag sett. En 11:a på 150?!?!?
Det var kanske den sjukaste marklyftserien jag sett. En 11:a på 150?!?!?
haha *asgarv*... vadå?
Är lite rädd köra för tungt i mark eftersom jag sträckte en skinkan tidigare i våras. Försöker att ligga på mellan 6-12 reps.
Slänger även in en helkroppsbild där man ser mina (dåligt utvecklade) ben.
Jobbar dock rätt hårt och prioriterar ben rätt bra i träningen. Målet är att inte släpa efter inom 1-2 års tid.
Senast redigerat av Musicman1 (2007-07-29 12:04)
Har slängt in en drös med Före/efterbilder i tråden med samma namn.
Då köpte man ny våg...
Väger ett kilo mer med den nya vågen än med grannens våg som jag lånat senaste 2 månaderna...
hmm
Ser grovt ut! Kanske lite mer bänk? :)
Ser grovt ut! Kanske lite mer bänk? :)
Ok. Tack för tips! :-)
Tänkte lägga om träningen lite så jag ska byta ut hantelpressarna mot bänkpress. Har inte kört bänk seriöst på länge.
Tror du bröstutvecklingen skulle bli bättre med bänk?
Självklart musicman. Jag har också problem med mina bröst pga brister i träningen men mitt djurpass med 8 set rak bänk, 3 set snedbänk och 3 set smalbänk har gjort underverk på kort tid.
OMSTART!!!
Efter att ej skrivit nått i träningsdagboken på typ 1 miljon år så tänkte jag börja försöka skriva in min vikt och strukturen på mina träningspass.
Jag har träffat en PT några få tillfällen under sommaren och hösten som primärt hjälpt mig att få ordning på kosten. Det första jag fick göra var att göra en kostregistrering. Därefter fick jag läsa lite böcker om kost (en hel del Paulún) samt ställa om matvanorna.
Jag har haft katastrofalt dåliga matvanor förut med en stor del mättat fett, snabba kolhydrater och för lite frukt och grönt. Så det blev en hel del att ändra.
Nästa steg blev att börja väga maten, vilket jag gjorde första gången i november. Det visade sig att jag har legat på ett för lågt kalloriintag större delen av den tid jag tränat vilket förklarar mkt av den dåliga viktökning jag haft.
Eftersom jag var oklar i min målsättning så har jag velat fram och tillbaks under hösten och vintern samt körde en kombinerad deff och muskelökning mellan november och januari. Det gick inte så bra så jag valde att enbart satsa på bulk i februari och mars. Jag följer följande kostschema idag (ungefär... vissa dagar är man extra hungrig och käkar lite mer.. andra dagar får man inte i sig maten):
Jag bör ligga runt ca. 3700 kcal under bulkperioden, fördelat på:
Frukost: 750 kcal
Mellanmål: 120 kcal (proteindrink om jag hinner bli hungrig efter jag gått en 20 min promenad till jobbet)
Mellanmål: 310 kcal
Lunch: 650 kcal
Mellanmål: 310 kcal
Middag: 750 kcal
Gainer: 530 kcal
Kvällmål: 350 kcal
Generellt ser matschemat ut såhär:
Frukost:
80g Havregrynsgröt, 2 ägg, 3-4 dl juice, 15 valnötter, 1 kapsel fiskolja, 1dl minimjölk till gröten och en halv banan nedmosad i gröten.
Mellanmål 1:
1 skiva grovt bröd med rökt skinka/kalkon, 15st hasselnötter (eller en till brödskiva med skinka), 2dl minimjölk, 1 äpple/päron
Lunch:
Gör nån lunchlåda som har följande näringssammansättning (25% fett, 55% kolisar, 20% protein). Blir oftast nått i stil med:
Ungslagad lax, med fullkornspasta, kokta grönsaker samt ringla olivolja över.
Nötfärsbiffar med bulgur och grönsaker samt lite olivolja.
Mellanmål 2:
Samma som mellanmål 1.
Träning (mån, tis, tors, fre. Vilar helgerna)
Gainer gjord på vassleprotein och kolhydrater köpta på farmacia.cc
Middag:
Samma typ som lunchen. Brukar oftast göra 7-10 matlådor varje lördag som täcker lunch och middag hela veckan.
Kvällsmål
Varierar, men oftast nått i stil med 1 burk kesella + frysta bär, 1 äpple samt 1 skiva grovt bröd med skinka.
eller
1 kycklingfilé, 3dl minimjölk, frukt.
Sen brukar jag lik förban_at bli hungrig när jag lagt mig vilket innebär att jag måste upp och hälla i mig lite mjölk eller fil. Men men... sån är jag...
För närvarande tränar jag på följande sätt:
4-5 tunga veckor (4-8 reps) följs av 5-6 lätta veckor (12-15 reps).
Tränar 4 dagar i veckan med följande split:
Dag 1 = Ben + vader
Dag 2 = Armar
Dag 3 = Bröst + axlar
Dag 4 = Rygg + mage + underarmar + vader
Orsaken till att jag följer detta upplägg är att jag prioriterar armar och vader.
Vaderna är min flaskhals. De jä-la trummpinnarna har förföljt mig hela livet. Men nu kör jag dem 2ggr vecka... och det är smärta som gäller. Inget annat. De ska växa.
Jag ska försöka skriva ned passen dagligen men kommer inte att skriva upp vikterna. Orsaken är helt enkelt att det gått in prestige i min träning. Jag är inte helt trygg ännu i min styrke och volymutveckling, varför jag jämför mig med andra på detta forum. Effekten blir att jag väljer att "cheata" tyngre vikter istället för att köra strikt, bara för att få skriva större siffror i denna dagbok. Därför väljer jag att bara presentera övning, antal set och reps.
Kan väl även nämna att jag, efter inrådan av PT, kör ganska seriöst med den negaitva fasen. Började med det i november och fick sänka vikterna rejält. Bara för att nämna ett exempel så körde jag på 41kg hantlarna i bröst innan jag körde med negativ träning. Idag kör jag på 28kg. :-(
Sedan i måndags har jag, efter inspiration av Crosstjeck som också finns på detta forum, börjat väga mig varje morgon och tänker nu skriva upp det fortsättningsvis.
Såhär ser statsen ut. Morgonvikt denna vecka:
Måndag: 84,4kg
Tisdag: 84,5
Onsdag: 84,8
Torsdag: 84,8
Fredag: 85,2
Lördag: 85,1
31 mars börjar jag min deff. Målet är att gå upp till minst 86,5 kg innan dess (ett mål som jag satte tidigare i somras).
Sen deffar jag tills början av juni. Sommaren (juni och juli) blir lite lågsäsong då jag ska satsa på löpning och försöka få fram magrutorna som nu ligger gömda bakom 4 lager späck.
tror det var allt...
Nu kör vi! :-)
Börjar iofs med att nämna att jag har vilodag idag och söndag. Polare som har fest, men jag ska köra nyktert. Ska träna ben på måndag och vill inte riskera att jag är degig. Fredag är i så fall bättre festa på så hinner man hämta igen sig till måndagen.
Senast redigerat av Musicman1 (2008-02-23 16:12)
Morgonvikt 84,5kg.
Lite störigt tappa 0,6kg över en dag. Speciellt när jag haft en bra ökning hela veckan.
Förklaringen kan vara att jag var ut igår och det blev sent. Inge alkohol dock, men dålig mat. Käkade hyfsat under dagen, men sedan blev det lite hoppigare. Körde middag på restaurang ca. kl. 21-22. Sen käkade jag inget mer på hela kvällen förutom en Smoothie som nattamat kl. 4 på morgonen.
Var i säng ca. kl. 05.
Ska försöka äta bra idag så jag tar tillbaks förlorad vikt tills imorgon.
Ingen träning idag. Har redan kört 4 pass denna vecka och börjar ny omgång på måndag.
Senast redigerat av Musicman1 (2008-02-24 11:09)
Vikten varierar ganska mycket över veckan så de där 0,6kg är inget att oroa sig över. Själv kan jag tappa upp till 1 kg och säkert 2kg om jag dricker mcket alkohol. Du har ju uppenvarligen ett väldigt bra upplägg på matfronten så det är bara att köra på.
Vikten varierar ganska mycket över veckan så de där 0,6kg är inget att oroa sig över. Själv kan jag tappa upp till 1 kg och säkert 2kg om jag dricker mcket alkohol. Du har ju uppenvarligen ett väldigt bra upplägg på matfronten så det är bara att köra på.
Ok.
gött höra. Blev lite orolig där ett tag.
Får se hur det rör sig nästa vecka.
Nu ska jag försöka vara lika duktig som du att föra statistik över vikt och träning :-)
Man lär sig mycket av det.
Lite om maten idag:
Idag ska jag göra 8st matlådor. 3st med fullkornspasta och älgfärsbiffar (nån som vet kcal innhållet i älgfärs?). 2 matlådor med egenhändigt gjorda hamburgare med grovt hamburgerbröd, avokadoröra och sallad.
2 matlådor med äggnudlar, lax, grönsaker och olivolja.
Frukost idag:
Idag har jag käkat proteinberikade amerikanska pankakor med frysta bär till (Paulun recept), minimjölk och frukt till.
Lunch:
På kvantum har de färiga maträtter som de gör själva. Kostar 39:90 och är svingoda. Går att välja vissa som inte är så onyttiga. Eftersom jag lagar mat själv brukar det vara skönt att unna sig 1-2 st. som lunch under helgerna. Idag blev det lax och potatisgratäng med ärtskidor. En hel del mättat fett i gratängen, men ändå hyfsat bra näringssammansättning totalt då jag drack minimjölk till samt att laxen innehåller bra med protein och nyttigt fett.
Resten av dagen:
Ska försöka klämma 2 mellanmål och sedan köra middag bestående wokkad kycklingfilé, fullkornsnudlar samt grönsaker.
Blir nått kvällsmål också.
Morgonvikt: 85,3kg
Befinner mig i tredje lätta veckan och idag blev det ett benpass. Körde:
Benböj 3x12
Utfall 3x12 (hantlar)
Benspark 3x12-15
Bencurl 3x12-14
Vader i benpress 3x24-30
Supersetade med omvända tåhävningar i smith för tibalis (20-30 reps).
Sittande vadpress, körde pyramid:
3x12-15 där jag tog bort 10kg efter varje set och körde ca. 5-10 reps till.
Var duktigt trött efter benen och fick blanda lite av min gainer som sportdryck för att inte tappa orken helt.
Nu blir det 2 mål mat innan sova.
Imorgon blir det armar.
Senast redigerat av Musicman1 (2008-02-25 20:35)
Morgonvik 85,4kg
Blev ett armpass idag:
3x12 Stående bicepscurl med stång
3x12-13 Hantelcurl i scott
3x12-14 Discobiceps
3x12-19 Tricepspress med EZ (fick en jävulsk bra kontakt)
3x12-17 Press bakom huvet med rep
3x12 Tricepspress i kabel
Avslutade med 12 minuter cardio på löpbandet. Körde 7,5km/h med 4,5% lutning. Brände 150 kcal.
Imorgon blir det vilodag.
Morgonvikt 86kg
Vilodag idag ;-)
Har du lämnat victoriastadion? Varför det :P
Jäkla snabbt det går uppåt!