Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Fan igår blev det en fetingfylla, inte bra alls. Men det var ju iofs en månad sist så det kunde jag väl unna mig. Ångrar mig dock idag när man sitter och är bakis, samtidigt som jag har träningsvärk. Skärpning nu!
Måndagens träning
Marklyft
1*6 80kg
1*5 100kg
2*4 110kg PB med 3 reps
Stångrodd
1*6 50kg
2*6 60kg
Pullups
6,6,4
Liggande lårcurl
1*6 41kg
1*6 45kg
2*6 50kg PB
Raka marklyft
4*6 70kg Ner i golvet på sista setet
Skivstångscurl
1*6 30kg
1*6 35kg
1*5 35kg
1*6 30kg
Vxl hantelcurl
3*5 12,5kg Vänstern släpar
1*6 10kg
Situps
3*8 10kg
Magmaskin
3*6 xxkg
Sidebend i cc
3*6 73kg
45 graders stående vadpress (hade tid över)
4*10 xxkg
Kommentarer: Bra intensitet i detta pass, lade därför in lite vader på slutet. Borde ta tag i vaderna men det är ju så tråkigt. Annars var det PB i mark, körde fyror på mitt tidigare max. Förvånad att greppet pallar fortfarande, kör faktiskt överhands. Även lårcurlen gick över förväntatan. Allt som allt ett riktigt bra pass.
Grattis till PB:t i mark! Var väldigt länge sedan jag själv kom upp i måttliga vikter där...
Danke, mark går bra just nu. Imorron tänkte jag lasta på lite i böjen också och se hur det går, förhoppningsvis blir det iaf en fyra på 70kg.
Tisdagens träning
Bänkpress
1*6 50kg
2*4 55kg PB med 3 reps
1*6 50kg
Hantelpress
1*6 17,5kg
3*4 20kg PB
Knäböj
1*6 50kg
1*6 60kg
1*4 70kg PB
1*6 60kg
Benspark
4*6 68kg
Militärpress
1*6 30kg
1*3 35kg PB Fail på trean
3*6 30kg
Sidolyft
1*6 7kg
3*6 8kg PB
Smalbänk
1*6 40kg
3*6 42,5kg PB
Liggande extensioner
4*6 25kg
Avslutade med lite tricepspump och några set för baksida axlar.
Kommentarer: Ja vad säger man PB i det mesta, RIKTIGT skönt pass. Var lite seg innan passet, trodde jag höll på att bli sjuk, men det gick ju ändå. Var lite stel i underkroppen sedan gårdagens mark, därför var böjarna lite sisådär. Godkänt djup iaf, men inte ATG. Har nu 235kg i SL-total med 4 reps på resp övning, ett stort steg mot mitt mål. Edit: Ett genidrag av mig att lägga bröst först, då får axlarna vila när jag kör böj --> bättre MP
Edit2: Slog i armbågen på en utstickande bult på en dörr på eftermiddagen. Ont så in i h*e och nu smärtar det såfort jag böjer armen. SATAN den där dagen var för bra för att vara sann. Hoppas det är bra tills på torsdag, annars bryter jag ihop. Inte en skada till nu, precis när det börjat gå bra. Det får inte hända, det kommer inte hända!
Senast redigerat av on_the_edge (2007-02-06 18:22)
Vilodag idag. Tror förresten jag har hamnat på en viktplatå, kommer inte över 80kg. Börjar bli riktigt jobbigt nu att trycka så mkt mat hela tiden, men trägen vinner. Jag SKA väga 82kg den 15 mars.
Armbågen gör inte så ont längre så den är nog 100% imorron igen. Blev lite orolig där ett tag.
Torsdagens träning
Marklyft
1*8 60kg (värmning)
3*8 90kg
1*10 80kg
Skivstångsrodd
3*10 50kg
Latsdrag
3*8 60kg
Liggande lårcurl
2*10 41kg
2*8 41kg
Raka mark
4*10 60kg
Skivstångscurl
1*10 30kg
1*8 30kg
2*10 25kg
Situps
3*10 5kg
Vxl hantelcurl
2*8 11kg
Kommentarer: Helt ok pass, jobbigt med 3*8 90kg i mark, skapligt andfådd blev jag. Sen fick jag som vanligt en extrem pump i underarmarna efter latsdraget. Inget fel på det, men det här var lite väl mkt. Det enda jag är missnöjd är skivstångscurlen, där jag körde på tok för ostrikt. Massa sving i slutet på nästan varje set. Ska sänka nästa gång. För övrigt har jag passerat 80kg i morgonvikt nu, känns skönt. Undrar vart alla kilon tar vägen? Jag har samma byxor som när jag vägde 10kg mindre, iofs sitter de något tajtare nu, men ändå. Ungefär lika mkt fett på magen också känns det som. Hoppas detta innebär att jag har byggt lite muskler, känns som det iaf. 15 mars kommer det predeff-bilder, inget att hurra över kanske, men bättre än när jag vägde 68 iaf.
Fredagens träning
Bänkpress
1*6 50kg Nehe för tungt tydligen
3*8 45kg
Hantelpress
2*10 15kg
2*8 15kg
Knäböj
2*10 50kg
2*8 50kg
Benspark
4*10 52kg
Militärpress
1*8 25kg
1*8 30kg
2*8 25kg Sista två repsen med hjälp av benen
Sidolyft
2*10 6kg
Smalbänk
1*8 40kg
2*8 35kg
Liggande extensioner
3*8 22.5kg
Kommentarer: Efter ben lade jag på ett kol eftersom jag ville hinna med en buss. Setvilan på axel- och tricepsövningarna blev alldeles för kort och påverkade vikterna. Iofs kanske bra med kort setvila som omväxling. Hela passet tog en timme, inklusive fyra set rotatorcuff.
Var tvungen att komma och kika lite i din träningsdagbok nu när du var inne och klottrade i min =P
Snyggt PB i mark! Du har verkligen ökat fint i den övningen!
Hur går det med bänken och militärpressen. Ser ut som du står lite stilla där eller har jag fel?
Ja jag är verkligen pinsamt kass i MP och BP. Började iofs på 20kg i MP och typ 30 i BP, men ändå. Jag pajade axeln i slutet av november och fick vila axlarna och bröstet helt ända tills början av januari. Då var jag tillbaka på noll i princip. Sedan dess har jag ökat ok, nu kör jag iaf 4*55kg och i hantelpress är jag uppe på 20kgs-hantlarna. Rimligen borde det komma mer ökningar där snart, men vem vet. Jag verkar ha extremt dåliga anlag för press i allmännhet (var alltid sämst på armhävningar på gympan osv).
Ska som sagt fortsätta bulka till 15 mars, hoppas jag ökar mycket tills dess. Har satt som mål att ta 270kg i SL-total, och för att klara det bör jag nog bänka minst 65kg. Kan nog dra 125 i mark och böja 80 och då räcker det.
Måndagens träning
Marklyft
3*1 110kg Ingen kraft alls idag
2*4 100kg
Sittande rodd
4*6 60kg
Liggande lårcurl
4*6 45kg
Skivstångscurl
1*6 30kg
1*4 35kg
2*6 30kg
Situps
3*10 5kg
Kommentarer. Katastrofpass, strök hälften av alla övningar. Redan på marken märkte jag att jag var helt kraftlös, sedan pinade jag mig bara igenom passet. Kom på att jag antagligen är sjuk, är extremt trött trots mkt sömn. Skit att man ska gå och bli sjuk nu, blir inte träning förrän jag är frisk igen
Måndagar ;)
Haha, nej men, krya på dig :)
Tackar, känner mig faktiskt lite bättre redan nu, men tränar nog inte imorron ändå. Lite besviken är jag för jag hade det tagit det lugnt i helgen, sovit mkt och inte festat. Och så får man detta som tack av kroppen...
Onsdagens träning
Bänkpress
2*4 55kg
2*6 50kg
Hantelpress
3*4 20kg Vänstern failar
1*6 17,5kg
Knäböj
1*6 60kg
1*4 65kg Jävligt nära att faila i botten, pust!
2*6 60kg
Benspark
3*6 68kg
Militärpress
1*6 30kg
1*4 35kg
2*4 32,5kg
Sidolyft
1*6 7kg
3*6 8kg
Smalbänk
1*6 40kg
1*2 50kg PB (Fellastat)
3*5 45kg PB
Liggande extensioner
1*6 25kg
1*4 30kg PB
2*5 25kg
Kommentarer: Inte 100% tillbaka efter sjukdomen ännu märker jag, saknade lite kraft. Böjen var riktigt läskig, höll på att faila och ramla bakåt. Racket har inga stoppar heller, det är bara en vinglig ställning. Lite besviken är jag över MP och BP (som vanligt), ingen ökning där. Däremot verkar triceps gå bra, fina ökningar där.
Svankar du ordentligt när du bänkar? Hur ofta kör du bröst?
Jag har kört såhär: man tar en vikt som man klarar 4 reps på. Nästa vecka gör du 5. Nästa vecka 6. Sen höjer du vikten lite igen och kör samma sak igen. Det är lite segt men det är väldigt effektivt för att ta sig ur svackor. Ibland kan man fuska och hoppa upp lite snabbare än man "får". Men detta schemat har funkat för mig, har gått från 40 kilo till 65 och theres a lot more to come.
Jag kör bröst (och alla andra muskler också) två ggr/v. Ena dagen 4-6 reps gristungt (i enlighet med dina max-OT-principer). Andra passet kör jag 8-10 reps, lite lättare - men fortfarande tungt (1-3 reps från fail). Vet inte vad det är som gör bänken så trög, verkar ju konstigt att hamna på en platå såhär i början. När jag började bänkade jag som sagt typ 30kg så framåt har det ju gått, men inte den takt som det borde. Sen kanske det ska nämnas att jag inte har tränat bänk speciellt länge heller.
Jag började med styrketräning i november. Sedan skadade jag axeln i slutet av nov tror jag. Det tog lång tid innan det blev bra, kunde inte träna bröst och axlar igen förrän i mitten av januari. Så egentligen har jag ju bara tränat bröst i två månader kanske, dessutom med ett stort break i mitten som gjorde att jag hade tappade den ökning jag gjorde i november.
Jag kör inte speciellt strikt i bänken, dvs jag svankar lite - ingen triumbåge dock. Försöker hålla lillfingrarna vid markeringarna och hålla ut armbågarna från kroppen. Tror inte min teknik är speciellt dålig, även om jag inte direkt har tekniktränat någon gång. Däremot i hantelpress märker jag att jag inte har så bra teknik. Ibland failar jag långt innan jag borde, mest beroende på att jag tar ner hanteln i fel bana tror jag.
Strikheten i bänk har inget med hur mycket du svankar att göra. Svanka på, det ger bara extra stabilitet.
Kanske borde dra ner till ett bröstpass i veckan då?
Jag tycker min 2*2-split fungerar bra. Det är nog inte överträning jag lider av så två pass/v borde inte vara ngt problem. Jag ska försöka svanka lite mer i bänken och se hur det går.
Torsdagens träning
Marklyft
1*8 80kg
2*8 90kg
Stångrodd
3*10 50kg
Latsdrag
3*8 60kg
Liggande lårcurl
2*10 41kg
1*8 41kg
Raka marklyft
3*8 65kg
Skivstångscurl
3*8 30kg
Vxl hantelcurl
3*8 11kg
Kommentarer: Körde tre istället för fyra set på varje övning pga tidsbrist, hela passet tog 55 min. Skönast var raka marken, hela vägen ner och ingen känning i ryggen. Hantelcurlen på slutet var dock ingen höjdare, lite sving. Men man kan ju inte köra silverhantlar :P
Fredagens träning
Bänkpress
1*8 45kg
3*10 45kg
Hantelpress
2*8 17,5kg
2*10 15kg
Knäböj
4*10 50kg
Benspark
4*8 60kg
Militärpress
1*8 30kg
3*8 25kg
Sidolyft
4*10 6kg Lätt
Smalbänk
1*8 Fail wtf?? Fick hjälp av en snubbe som såg att jag failade.
3*8 35kg
Liggande extensioner
1*8 25kg
3*8 21kg Tog emot psykiskt att använda kärringstången, men kändes ännu dummare att lasta två 1.25:or på vanliga stången...
Kommentarer: Ok pass, men märktes att jag hade kört tungt för två dagar sen. Det blev för lite vila. Triceps var helt kass och orsakade en oväntad fail i smalbänken, irriterande. Nu blir det en vilovecka med skidåkning. Förhoppningsvis kommer man tillbaka lite starkare efter vilan, spec med tanke på att jag ska hålla mig nykter.
Edit: Har kollat lite och tydligen fanns det ett gym dit jag skulle :D. Så jag tänkte slänga in tre styrkepass nästa vecka, tillsammans med skidåkningen. Detta innebär att jag kommer bli tvungen att äta brutala mängder mat, spec med tanke på att jag fortfarande bara väger 80kg.
Senast redigerat av on_the_edge (2007-02-17 18:38)
Hemkommen från fjällen nu, tre styrkepass blev det. Dock ingen benträning, eftersom det rimmar illa med skidåkning. Minns inte exakt hur passen såg ut men skriver upp det jag kommer ihåg iaf.
Måndag: rygg, triceps
Hantelrodd: Några tior på 26kg
Mark: Några set på 100-110kg. En fyra på 110kg, riktigt tung.
Stångrodd: Ett par åttor på 60kg (PB) och ett par sexor.
Latsdrag och sittande rodd: Inget spec.
Smalbänk: Lätta åttor på 42,5kg.
Liggande extensioner (EZ): 15kg+EZ
Pushdowns mm: Inget spec
Onsdag: Biceps axlar
Militärpress: Hmm 6-8 på 30kg tror jag.
Upprätt rodd: Åttor på 30 och en sexa på 35.
Sidolyft: Åttor på 8kg
Framåtlutande sidolyft: Tior på 5kg.
Hantelcurl: Åttor på 12kg
Stångcurl: Sexor på 30kg
Pullups: 6,5
Torsdag: Bröst, mage
Bänkpress: 6-8 på 50kg
Hantelpress: Några sexor och en åtta (PB) på 21:kgs-hantlarna.
Lutande hantelpress: 4-8 på 18,5kg
Div magövningar.
81kg i morgonvikt imorse, fint gainat i fjällen mao. Bara ett kilo kvar nu och det är 18 dagar kvar - alltså ligger jag helt i fas med planeringen. Kanske t o m kan bli 82,5kg. Ska ner till 75 sen tänkte jag iaf.
Måndagens träning
Marklyft
1*6 90kg
1*5 110kg PB med en rep
1*1 120kg PB Greppet maxat, tappa stången i toppläget
1*5 110kg
1*6 100kg
Skivstångsrodd
4*6 60kg
Pullups
3*5
Liggande lårcurl
1*6 50kg
1*5 50kg
2*5 45kg
Raka marklyft
4*6 70kg
Skivstångscurl
4*6 30kg Striktare än vanligt
Vxl hantelcurl
2*4 13,5kg
2*6 11kg
Situps
4*6 10kg
Magmaskin
4*6 xxkg
Kommentarer: PB i mark, men om jag ska gå tyngre behövs remmar. Med annorlunda värmning och remmar hade nog 130kg kunnat åka upp. Men jag ska nog köra lite lättare framöver för att fila teknik och spara ryggen. Tror inte ryggen var direkt rak på 120kg. Även stångrodden skulle nog sänkas lite för jag har svårt att hålla svanken i den också. Annars flöt det på rätt bra, lite känning i ryggen på raka marken. Var nog vanliga marken innan som ställde till det. F ö spräckte jag ett par brallor idag... Ska bli skönt när deffen drar igång, arslet börjar kännas lite tjockt nu.
Tisdagens pass
Bänkpress
1*6 50kg
1*4 60kg PB
1*3 62,5kg PB igen!
1*4 60kg
Hantelpress
1*6 21kg
1*4 21kg Fail vänster pga dålig teknik
2*6 21kg
Knäböj
1*6 60kg
1*4 65kg
2*5 65kg
Hacklift
4*6 40kg+släde Rätt nice, inte lika disco som benspark heller.
Militärpress
1*6 30kg
2*4 35kg Lite hjälp med benen
1*4 32,5kg
Sidolyft
4*6 8kg
Smalbänk
3*6 45kg
Liggande tricepsextensioner
1*6 25kg
2*5 30kg
Kommentarer: Äntligen lossnar det! Så jävla skönt att öka i bänken. Kunde nog fått upp 70kg, men ville inte slita på min axel. Böjen gick hyfsat, även om baksidan var kass sen igår (även ryggen). Hackliften var rätt nice, bättre än benspark iaf. Lite fundersam över hur djupt jag ska gå bara, gick nästan fulldjupt men det verkar inte så bra för knäna. Kan nog lasta på 50 till nästa gång. Vad är förresten normala vikter i hacklift? Samma som i böjen? Kände mig även lite starkare i MP än vanligt, även om jag fick ta hjälp av benen för att få 35kg fyra ggr.
Morgonvikt 81,5kg - längtar till deffen! Känner mig tjock och kan bara ha ett par brallor :-(