Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 … 24  

on_the_edge - En dagbok om träning

Från: Planeten X
Registrerad: 2006-11-01

Hehe jag har lyckats med både skada och förkylning samtidigt så man känner sig lite butter minst sagt... 2 dagar sen jag gjorde illa axeln idag och det känns bättre, men det känns fortfarande. Tror jag ska prova lite rygg och ben imorron och vila resten tills på måndag. Då borde det vara bättre i axeln, får känna. Minsta känning och jag avbryter.

Kan det verkligen vara rotatorcuffarna som spökar, jag har fått uppfattningen att de sitter i ryggen? känns mer som det gör ont i själva axeln, på framsidan. Smärtan sitter liksom mellan deltoid anterior och deltoid lateral kan man säga.

Torsdagens träning

Marklyft
1*8 50kg Uppvärmning
1*6 70kg
3*6 80kg

Stångrodd
1*8 40kg
3*6 50kg

Böj
1*6 35kg
3*6 45kg Skönt att öka lite, även om det fortfarande är dåligt

Benspark
1*8 40kg
3*8 50kg Funderar varför jag är så stark här. Provat olika inställningar men tar alltid lika mkt :-S

Omvända hyperextensions för mage
4*10 10kg

Kommentarer: Fortfarande förkyld men tänkte bara träna lite lätt för att se om axeln kändes. Men den kändes bra (körde iofs inga pressar). Körde dock tyngre än jag borde, kändes segt i huvudet så jag strök några övningar. Mitt ego är för stort för mitt eget bästa... Ska försöka köra lite tior framöver, framförallt för att undvika skador, + att omväxling förnöjer.

Träning idag fast jag inte borde...

Militärpress
1*1 stången La ner direkt. vila tills måndag. Alla pressar uteslöts

Böj
4*6 45kg

Stångcurl
1*8 25kg Kändes lätt men axeln ville inte här heller så jag la ner

Div magövningar såsom crunches, liggande benlyft, maskin

Kommentarer: Skulle inte tränat egentligen men var i stan och hade inget att göra så jag besöt mig för att känna på statusen i axeln. Den var uppenbarligen inte med på noterna så jag la ner, men hoppas kunna köra lite lätt iaf på måndag. Drabbas av en fruktansvärd träningsabstinens om jag inte får träna... Spec eftersom mina axlar och bröst släpar. Känns surt att öka som fan i rygg, där jag redan ligger före, och stå still eller gå bakåt i det som ligger efter.

Måndagens träning. Fortfarande småsnorig (irriterande) men det är på väg att gå över, vilket jag iofs har trott i en vecka.

Marklyft
1*8 50kg
2*5 80kg
1*3 100kg PB nice o reppa tresiffrigt
1*2 100kg

Stångrodd
1*8 40kg
3*6 50kg
1*8 50kg PB iaf i reps

Militärpress
1*10 20kg Axeln kändes nästan ok, men ville inte ta några risker. Fortsatt vila tills minst onsdag

Stångcurl
1*10 25kg
2*8 25kg
1*6 25kg Tog det lugnt pga att axeln kändes pyttelite

Hantelpress rehab
1*3 8kg Nej här var det tvärstopp, trots uppvärmning av rotatorcuffen innan. (Körde med lätt hantel med armen på smithstången ni vet). Verkar vara värst med bröstövningar, spec när man har utsatt axeln för lite innan. Smärtan känns inte i början, men efter ngt set kommer den.

Pushdowns
2*8 35kg
1*8 40kg
1*8 45kg Här var axeln inget problem, men dips gick inte. Provade med mkt hjälpvikt men det kändes ändå.

Kommentarer: Drag går bra, press dåligt. Har alltid varit ojämn men nu drar ryggen ifrån mer pga smärta i tunga pressar. Bara att vila, eller är lätt träning att föredra (förutsatt att det inte gör ont)?

Onsdagens träning

Böj
1*8 bara smithen
1*6 45kg
3*6 50kg PB

Benspark
1*8 40kg
1*8 50kg
2*8 60kg PB

Sittande lårcurl
1*6 30kg
2*8 40kg
2*8 50kg Hatar övningen men måste ju köra ngt för baksidan

Omvända hyperextenions för mage (sitter på en platta, lutar mig bakåt, benen håller fast kroppen)
4*10 10kg

Liggande benlyft
4*10

Magmaskin
4*8 45kg

Div andra magövningar, bl a sidebend i kabelhiss

Kommentarer: Nice pass, förutom en extremt envis förkylning. Körde lite rotatorcuffträning för att stärka axeln, men jag veitfan om det blir bättre. Axeln har känts bra i en vecka, men jag vet att så fort jag ska börja lyfta lite tugnt (obs fortfarande högrep) så börjar smärtan komma krypande tillbaka

Torsdagens träning. Idag var det tänkt att axeln skulle vara frisk, men så var icke fallet.

Uppvärmning av cuff 4*15

Hantellyft åt sidan
4*8 6kg Strikt, fint och smärtfritt

Upprätt rodd
4*8 30kg Fortfarande stabilt

Militärpress
1*10 20kg Instabilt - axeln började kännas lite, men inget allvarligt. Slut på axelträning här, men kände mig ändå trött i dem.

Hantelpress rehab
1*10 5kg Inga allvarliga smärtor
1*10 8kg Högg inte till, men smärtan började nu komma krypande så all press lades ner.

Skivstångscurl
4*10 25kg

Pushdowns
5*10 35-40kg Ända tricepsövningen jag kan köra just nu

Kommentarer: Skitpass, axeln blir inte bättre. Den håller till vissa axelövningar, men nästan inga pressar, kan inte ens bänka skivstången utan smärta. Blev även lurad av en kompi att testa liggande cc, och det var idiotiskt. Hade iofs inte spec tungt men redan på första repen högg det till i axeln igen. Postar en fråga i annan forumdel aå vi kan utreda den här axlen en gång för alla.

Fredagens träning

Marklyft
1*6 60kg
1*6 80kg
3*3 90kg

Stångrodd
1*8 40kg
3*8 50kg

Chins
5,5

Liggande benlyft
3*15

Situps
2*10
2*10 med vridning

Kommentarer: Kort pass, men hyfsade resultat. Blir konstiga spliter nu tills jag kan träna bröst igen. Axlen får helt vila från pressar nu tills på torsdag. Får se hur det känns då igen. Blir antagligen ben och armar på måndag.

Måndagens träning

Böj
1*8 35kg
1*6 40kg
1*5 50kg
1*3 50kg
2*6 40kg

Benspark
1*8 50kg
1*8 60kg
1*10 60kg PB
1*8 60kg

Sittande lårcurl
1*8 40kg
2*8 45kg
2*8 50kg

Stångcurl
1*10 stången
2*10 25kg
3*6 30kg PB, lite sving på slutet :-P

EZ-curl
4*6 20kg + stång. Skulle kört hantelcurl, men det ville inte axeln

Pushdowns
1*10 40kg Lätt
4*10 45kg PB Har de ändrat utväxling? Kör alltid i samma hiss
1*10 40kg

Avslutade med maxning av pullups
8,3 Skönt o klara en åtta. För ett tag sen körde jag 4*8, men men...

Kommentarer: Böjen gick sådär, men bensparken blev det PB i iaf. Även PB i stångcurl och pushdowns, vilket var skönt. Känns dock jobbigt att dra ifrån axlarna och bröstet. Axeln gjorde inte ont idag, förutom när jag skulle köra hantelcurl :-S. På onsdag blir det rygg,mage och på torsdag ska jag känna efter hur axeln känns.

Onsdagens träning:

Marklyft
1*8 60kg
1*6 80kg
1*3 100kg
1*1 110kg PB Gick iväg och snacka med en kompis, när jag kom tillbaka hade en biff tagit över stången så då var det färdigmarkat.

Stångrodd
1*8 45kg
4*8 50kg Ett extra set för att kompensera den uteblivna marken

Olika magövningar bl a

Crunches
4*10 10kg

Kommentarer: Nice PB marken men den satt hårt inne. Repen var inte tekniskt nygg, men upp kom jag iaf. Ska köra lättare ett tag framöver för att nöta teknik och inte slita så mkt på ryggen. Imorron ska jag känna hur axeln känns, antagligen kommer det gå åt helvete. Upprätt rodd och sidolyft vet jag iofs att jag kan köra, men det pressar är jag fundersam över. Bröst kan jag inte köra några övningar för alls, så det känns surt. Bumpar upp min gamla tråd för mer axelfrågor.

Edit: Missade dagens stora höjdpunkt: Gymmet har införskaffat ett powerrack och en sprillans skivstång till det. Nästa pass ska jag börja laborera med fria böj. Sen är det skönt att slippa ha stången på golvet när man ska ladda den för mark. Även militärpress blir skönare nu :-)

Senast redigerat av on_the_edge (2006-12-06 15:52)

Torsdagens pass

Rotatorcuffträning
6*15 inåt
4*15 utåt

Bänk
1*10 skivstången
1*3 Färdigbänkat förbannade jävla axel#¤#&%

Upprätt rodd
3*8 30kg
1*8 32,5kg PB
1*6 32,5kg

Sidolyft
4*8 6kg

Liggande sidolyft för baksida
4*10 4kg Första gången, trodde jag skulle vara starkare här pga stångrodden - men icke

Militärpress
1*1 20kg Avbröt oväntat...

Avlslutade med några fler set rotatorcuff

Kommentarer: Varför har jag inte kört inåtrotationer förut? De verkade träffa mitt problemområde rätt bra så from nu blir det cuffträning varje träningspass

Måndagens träning:

Böj (fortfarande i smithen, racket var upptaget)
1*6 45kg
3*6 55kg PB
1*6 50kg

Benspark
1*10 50kg
3*8 60kg
1*8 50kg

Sittande lårcurl
1*8 40kg
4*8 50kg

Rotatorcuff
Inåt 3*15
Utåt 3*15

Stångcurl
1*10 20kg
4*6 30kg Rätt ostrikt ibland

Pushdowns
1*10 35kg Provade lite dips med hjälp innan men det gick inte pga axeln
5*10 45kg

Kommentarer: Ska boka en instruktion för riktiga böj, det blir kul. Annars tuffade det på, kan vara ngt mer PB orkar inte kolla. Axeln kändes sådär, kanske liiiite bättre. Eller så är det bara önsketänkande... Såg f ö svensk rekord i framåtroterade axlar på gymmet idag. En snubbe som jag i princip bara sett köra bänk, råkade se honom från sidan idag. Axlarna var fanimej nästan framför bröstet.

Från: Tattargymmet
Registrerad: 2006-11-16

Grattis till alla PB:n edge. Verkar nästan som om du tar ett nytt varje träning, fin utveckling och krya på axeln!

Kör hårt! ;)

Tackar, nybörjarökningar är nice :-). Tyvärr tror jag detta fenomen är orsaken till min pajade axel... Man blir helt i extas och lastar på mer och mer, tillslut brister det. Försöker numera behärska mig och köra +5 reps.

Jo, kan mycket väl vara så. Alla fästen osv måste ju hänga med också.

Hade själv dåligt i axlarna för bara några veckor sedan iom med hantellyft åt sidan som jag tror berodde på överbelastning, lätt hänt i sådana övningar.

Senast redigerat av Slingen (2006-12-12 16:59)

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Rotatorcuffträning är klart underskattat. Alla borde köra det, men få verkar göra det. Man blir ju helt utstirrad på gymmet när man gör de övningarna av nån anledning. Skulle tippa på att det är för att jag är tjej och de tror att det är nån töntig tjejövning som ska ge "slanka muskler", haha ;)

Hehe får väl erkänna att jag också tyckte det såg larvigt ut innan jag visste vad det var. Men nu har jag själv bitit i det sura äpplet och insett att det är nödvändigt - även om det inte är speciellt kul. Det är nog inte många som börjar träna rotatorcuffar innan de skadar sig/eller åtminstone får ont, vilket ju är lite synd. Man lär sig the hard way...

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

on_the_edge skrev:

Hehe får väl erkänna att jag också tyckte det såg larvigt ut innan jag visste vad det var. Men nu har jag själv bitit i det sura äpplet och insett att det är nödvändigt - även om det inte är speciellt kul. Det är nog inte många som börjar träna rotatorcuffar innan de skadar sig/eller åtminstone får ont, vilket ju är lite synd. Man lär sig the hard way...

Tell me about it.. Mina första erfarenheter av cuffträning kom först hos sjukgymnasten, där man sen fick spendera över ett år.. =/

Onsdagens träning

Rotatorcuff
3*15 inåt
3*15 utåt

Marklyft
1*8 60kg uppvärmning
2*6 80kg
1*6 90kg
1*3 90kg Här la jag av eftersom jag slog stången i knät. Ont så in i %¤&@%!

Stångrodd
1*8 40kg
2*8 50kg
2*7 50kg Hmm misstänkt tugnt

Pullups
6,6,6,5

Omvända ryggresningar (en slags situps). Tänk att man sitter på en pall med fotstöd och lutar sig bakåt
3*10 10kg

Situps
3*10 10kg

Magmaskin
3*8 40kg

Situps med vridning
2*10 vänster
2*10 höger

Kommentarer: Marken gick bra, bortsett från knät, men stångrodden var misstänkt tung. Har aldrig kört stångrodd med denna skivstång förut så jag börjar misstänka att bänkstången är lite lättare. Även stångcurlen i måndags var misstänkt tung. På den nya står det 20kg, men inget på bänkstången. Äh, jag skiter i detta nu, är antagligen samma vikt. En annan irriterande grej är att jag inte kan köra chins, bara pullups, pga axeln f n.

Torsdagens träning

Rotatorcuff
3*15 inåt
3*15 utåt

Lateral raise
4*8 6kg

Upprätt rodd
4*8 30kg

Sedan kommer vi till den sorgliga historien bröst och framsida axlar...

Bänkpress
2*10 stången varken bättre eller sämre än förut

Provade x antal övningar med varierande grad av smärta i axlarna och tillslut fastnade jag för bröstpress i maskin. Gick att köra hyfsat tugnt 10-15 reps utan att axeln gjorde spec ont. Körde sex set och var faktiskt rätt trött i bröstmusklerna efteråt. Militärpress är fortfarande inte möjligt att köra :-(. GAAAAH jag blir galen på denna axeln det går ju aldrig över. Är mkt noggrann med rotatorcuffarna nu, men det verkar inte hjälpa - kanske är det inte det som är felet?

Det i särklass värsta är att alla mina 15+reps-i-maskin-kompisar säger "Vi sa ju det du borde köra maskiner som oss". Vad säger man liksom, jag bygger inte bättre än dem, och dessutom drar jag på mig skador... Börjar bli rejält trött på detta nu. Det positiva är att jag antagligen får ett ofrivilligt juluppehåll på ca två veckor av olika skäl, och då kanske axeln kan bli ordentligt frisk. Sedan kommer jag förhppningsvis bygga som f-n i vår (hoppas kan man ju iaf), och då jävlar! Motivationen är det inget fel på i alla fall hoppas bara kroppen kan använda den.

Tillbaka från gårdadens humörsvacka...

Fredagens träning

Rotatorcuff
4*15 inåt
4*15 utåt

Stångcurl
3*6 30kg Tugnt
2*6 27,5kg

EZ-curl
4*6 20kg + EZ

Triceps - drag med rep ovanför huvudet
1*10 30kg Skööön övning och inte ont i axeln
2*8 40kg
2*10 35kg

Pushdowns
4*10 40kg

Avslutade med

Repdrag
1*10 35kg

EZ-curl
1*10 20kg +EZ

Kommentarer: Hade egentligen träningvärk i hela kroppen nästan, men armarna kändes fräschast så jag körde dem. Fick riktigt bra kontakt och skön pump på slutet faktiskt. Skönt att inte triceps blir lidande av axeln, även om jag kanske inte kör de optimala triceps-övningarna. Mina armar är smala så detta passet var bra för psyket,tröjan satt löst runt armarna när jag började och hårt när jag var färdig :-)

Måndagens träning

Rotatorcuff
3*15 inåt
3*15 utåt

Marklyft
1*5 70kg Hmm kändes inte ok ena knät åkte åt sidan vid nersättningen
x*x 90kg Helkass teknik, mest ettor och tvåor bestämde mig för att sänka för bättre teknik
3*6 80kg Bättre
1*6 90kg Ok

Stångrodd
3*8 50kg
2*6 55kg PB

Pullups
6,6,5 MÖÖÖR i ryggen nu

Mera rotatorcuff

Sittande bröstpress i maskin (GAAAAY)
1*10 30kg Uppvärmning
5*10 40kg Axeln ok

Hantelpress
1*1 12,5kg Tänkte att när pressen gick så bra skulle detta kaaanske gå, men icke.

Div mage; situps o dyl.

Kommentarer: Det är något mystiskt med min teknik i mark. I den negativa fasen åker vänstra knät utåt så hela kroppen kommer snett - vad kan detta bero på? Axeln börjar gå mig på nerverna nu, den vill inte bli frisk. Det verkar som problemet inte är själva pressen, maskinpress går ju. Verkar mer som det är ngn balansmuskel som jävlas. I hantelpress t ex känns det som det är muskeln som hindrar hantlarna att åka åt sidan som gör ont. Detta gör att hantelpress går sämre än bänk, där jag iaf kan köra lite lätt. Kan det verkligen vara rotatorcuffarna som jävlas. Har tränat dessa i ett par veckor nu, iofs har de kanske blivit ngt bättre, men inte bra. Aja blir en viloperiod nästan två veckor nu pga julen o allt. Ev blir det träning på onsdag.

Testa gå till läkare och få axeln undersökt?

Ang. att knät åker utåt så hände/händer ibland exakt samma sak för mig i knäböj. Kommer inte riktigt ihåg vad min styrkelärare sa att det berodde på men det var nåt med att jag var svagare på ena benet eller att kroppen gjorde det för att hjälpa till. Kanske inte samma för dig, men jag "höll emot" de efterföljande gångerna jag tränade knäböj och då gick det bort.

Senast redigerat av Slingen (2006-12-18 20:12)

Känns inte spec motiverat att gå till läkare när skadan inte stör mig i vardagen. Dessutom tror jag att den kommer gå över, för eller senare. Antar att det är vila som är den bästa medicinen (vilket läkaren antagligen också skulle komma fram till), och det står ju som sagt på schemat.

Ang marken så tror jag du har rätt. Jag testade att aktivt hålla in benet och efter ett tag funkade det hyfsat, så det löser sig nog med lite träning.

Inte tränat sen i måndags, dessutom festat hårt i veckan. Fan vad man känner sig slapp. Äter antagligen för lite också, men det känns inte motiverat att ligga på plus när man inte tränat på fem dagar. Det kan ju omöjligtvis bygga spec mkt muskler, mest fett. Nåja veckans lilla underskott tas antagligen igen de kommande dagarna, med råge...

Axeln har varit helt fri från rehab sen i måndags också, men det återupptas idag men minihantlarna. En anledning till att axeln krånglar tror jag också är att jag oftast sover på den sidan. Har märkt att när jag vaknar på morgonen gör axeln lite ont, så jag ska försöka sluta sova på den.

Ingen träning under julhelgen och det blir inget förrän efter nyår. Ser det som en viloperiod för axeln, men hade nu tänkt börja med lite armhävningar och pullups för att inte slappa till fullständigt. Verkar som axeln pallar armhävningar nu iaf, men det blir väl inga maxningar ändå.

Har även skaffat ett gummiband för axeln och det verkar rätt skönt, blir nästan som i cable. Axeln har nu varit fri från tung träning i 11 dagar. Börjar kännas bättre, men det är inte 100%. Vore skönt om man kunde köra lite bänk och militärpress efter nyår.

Läste förresten en intressant sak på flashback skrivet av Axon, att man inte skulle träna rotatorcuffar i början av ett pass. De skulle då bli överansträngda av den efterföljande tunga träningen. Detta gjorde mig villrådig, hur ska jag göra?

Sidor: 1 2 3 4 … 24  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB