Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 … 6  

questan testar löpning igen (tidigare namn: Vätternrundan 2007)

Registrerad: 2004-04-09

Dags för ett nytt försök att klara varvet! gjorde ett patetiskt försök år 2000...men då bröt man o tog spårvagnen hem efter 15km ungefär.

Är 25 år, 177cm o väger just nu 92kg...började året på 101. så de går åt rätt håll...men långt kvar till målvikten! har förhoppningar om att kunna få ner den till 70kg till maj nästa år då loppet går. gäller bara att kroppen håller ibörjan...benhinnorna ömmade när jag försökte att springa i våras! fixat inlägg till skorna o köpt sånna me bättre dämpning. känns mycke bättre nu...men kommer nog att sitta på motionscykeln rätt så ofta ibörjan ändå!

ska försöka att tänka på vad jag äter. men nyttigt till 100% kommer de inte bli...en onyttig dag per vecka har jag som mål

förut idag blev det cykling. 90min...cyklade me lätt motsånd. så blev bara 800kcal.

//Stefan

60min på motionscykeln blev det idag! får nog räcka...90 min känns för tungt! Inte så jätte hög förbränning idag heller. 653kcal blev det...men rätt så nöjd ändå! formen e kass...o jag gjorde det direkt efter att jag vaknade! hög rpm o hög puls o svettades som fan!!

Siktar på mitt första löppass efter jobbet imon. blir nog 4,5km...o troligtvis nöjer jag mig me det resten av augusti. finns de krafter efter löpningen så kan man alltid cykla en stund.

//Stefan

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Hej och välkommen till forumet!

Kul med fler som har löparambitioner. För att komma igång med löpning handlar det mkt om att gradvis vänja kroppen vid belastningen, för att slippa problem med benhinnor, knän, andra leder osv. Ett löppass per månad hjälper nog inte till mkt där, då är det bättre att ta det riktigt lugnt och varva lätt löpning med gång i början innan man ökar på distans/hastighet. Kolla gärna på upplägget i det här "kom igång-programmet": http://www4.marathon.se/traningsprogram … mp;Rac_ID=

Lycka till!

/Zandra

Tackar! skrev lite otydligt...ska hålla mig till distansen 4,5km hela augusti. blir nog löpning varannan dag ungefär.

Ute på första rundan idag! gick ungefär lika trögt som vanligt...o började gå efter 3km ungefär. får se ifall jag springer imon. kanske lika bra att cykla lite istället...

//Stefan

Löpning: 4,5 km...23min 32sek

Benen känndes tunga! men klarade det jag planerat...så de va positivt. vänder efter halva sträckan...o då visade
klockan 11min 20sek! så tappade rätt så kraftigt på hemvägen.

vilodag imon! har skoskav på vänsterfoten o lår som e rätt så möra!

//Stefan

Löpning: 4,5 km...22min 50sek

Inte lika tung idag! så varannan dag får de bli ett tag...o cykling kör jag nog bara till vintern om de e för halt! öppnade på
11min 10sek o avslutade lite starkare än senast. men långt kvar tills nått man kan kalla form...för då ökar jag på hemvägen!

//Stefan

Från: Stockholm/Löparspåret
Registrerad: 2006-01-09

Hejsan! Vad kul med en löpare till!

förstår inte varför jag e så korkad att jag slutar hela tiden...som längst hållt på 8 månader o sedan gett upp! har som mål att springa längre lopp efter göteborgsvarvet. så får hoppas att man inte tappar suget...oftast så slutar jag när sommaren kommer. varmt som fan i lägenheten o man får dålig sömn. så måste se till att spara ihop pengar till AC!

Ingen träning idag...tar löpning imon som planerat. kör bara lite lätta övningar me gummibandet...o kanske lite armhävningar o sit-ups idag.

//Stefan

Idag gick de inte så bra! fick känslan av att de gick långsamt som fan...o att de inte fanns några krafter alls i kroppen! men de va fel...vände på 10min 40sek. några minuter senare så orkade jag inte mera o började gå istället...

VECKA 1
Gick hyffsat o e rätt så nöjd me träningen...inte ätit så mycke onyttigt heller. bara burger king igår. och benen har inte ömmat så mycke...bara skoskav som stört.

Målet för nästa vecka e att fortsätta me 4,5km varannan dag. ska oxå försöka laga nått annat än köttbullar o makaroner...lr så gör jag ett försök att slå mitt rekord på 216 köttbullar på 1 vecka!

//Stefan

Löpning: 4,5 km...22min 18sek

rätt bra flyt på löpning idag! öppnade på exakt 11min o avslutade på 11min 18sek. kan bli längre distanser innan augusti e slut...men får se hur de känns senare i veckan

Ömmade för mycke när jag sprang idag...så la ner efter 2km. går oftast över snabbt men idag satt de i hela tiden. så bättre att lägga ner i tid än att halta några veckor igen.

Benen inte ok ännu. så måste tyvärr hålla igång kroppen me lite cykling...körde 30min innan jobbet idag. fan va jag hatar att cykla...

Registrerad: 2006-01-12

tråkigt att du inte kan springa. Jag hade lite ömmande benhinnor när jag precis köpt träningskort i januari och gick från ganska lite/oregelbunden/långsam löpträning när vintervädret och ljuset tillät, till att kunna springa nästan när och hur jag ville på löpband.... men jag lade av direkt när det ömmade och körde mycket lutning när jag väl sprang och då gick det över väldigt fort. det är säkert individuellt men jag hoppas du är backontrack snart!

Blev 60min på motionscykeln idag! körde på lätt motstånd...men borde ge nått iallafall!

hittade ett svar på en fråga om benhinnor som en idrottsläkare svarat på

"Benhinneinflammation är i princip en överbelastningsskada. Orsakerna varierar; hårt underlag, dåligt dämpande skor, övervikt, för snabb upptrappning av träningen, vridning av fotbladet vid löpning som förvärras av vissa skor m m. När inflammationen väl kommit igång är den mycket lättprovocerad och återkommer snabbt om den inte får läka ut. Den tar minst 3 månader att läka om orsakerna elimineras, men besvärstiden är kortare, vilket ofta får till följd att den drabbade återgår till samma aktivitet för tidigt, vilket gör att besvären snabbt återkommer."

som mest haft 1 månad uppehåll sedan jag sprang me fel skor innan sommaren...så om jag går efter den texten så ska jag hålla mig till motionscykeln ett tag. lr??

Registrerad: 2006-08-06

questan skrev:

Blev 60min på motionscykeln idag! körde på lätt motstånd...men borde ge nått iallafall!

hittade ett svar på en fråga om benhinnor som en idrottsläkare svarat på

"Benhinneinflammation är i princip en överbelastningsskada. Orsakerna varierar; hårt underlag, dåligt dämpande skor, övervikt, för snabb upptrappning av träningen, vridning av fotbladet vid löpning som förvärras av vissa skor m m. När inflammationen väl kommit igång är den mycket lättprovocerad och återkommer snabbt om den inte får läka ut. Den tar minst 3 månader att läka om orsakerna elimineras, men besvärstiden är kortare, vilket ofta får till följd att den drabbade återgår till samma aktivitet för tidigt, vilket gör att besvären snabbt återkommer."

som mest haft 1 månad uppehåll sedan jag sprang me fel skor innan sommaren...så om jag går efter den texten så ska jag hålla mig till motionscykeln ett tag. lr??

Har du väl utvecklat benhinneinflammation är det ett helvete att bli av med. Om jag var du skulle jag sitta på cykeln i de där tre rekomenderade månaderna. Inte roligt men tyvärr ett nödvändigt ont. Bättre att bli bra en gång för alla än att ständigt drabbas av problem och behöva göra månadslånga uppehåll stup i kvarten.

Inställd på cykling nu...känns la helt ok ändå! Idag blev det 90min o 890kcal. Inte så stor koll hur mycke man ska förbränna på cykling för att va i bra form. men som mest på 60min har jag gjort mig av me 950kcal. så jämför man me det e de rätt så värdelöst.

60min cykling idag. hoppas motivationen håller i sig...för då kanske vikten börjar gå ner lite.

Dags för en liten uppdatering...ingen ide tidigare för bara fokuserat på att dra ner på godis/läsk! men nu har jag börjat träna lite...började me att gå 60min(16 december). men benhinnorna ömmade efter några km så de va ingen höjdare! nöjde mig me 60min o cyklade lite istället.
Blev c:a 50min på cykeln i söndags...60min igår...o 60min idag! cykling sliter inget så ska fan träna varje dag!!

Fått ner vikten till strax under 87kg så snart så kanske man slipper bli retad för tjockis på jobbet =)

Eftersom benhinnorna vägrar ge me sig så ska jag nog till läkaren i januari...jag börjar bli rätt säker att de inte läker av sig självt o att operation behövs. vilket jag verkligen inte vill!! men får se va dom säger. Saknar löpningen o den känslan man får efter ett lyckat träningspass...OSLAGBART!!!

Från: Göteborg
Registrerad: 2006-02-08

87kg, bra kämpat!

Vi har exakt samma stats nu, 177cm och 87kg.
Du siktar iofs lite lägre än mig, 70kg. Det är 5-10kg lättare än va ja hade planerat.

Kämpa på bara, hoppas benen blir bra så du kan springa igen.

Bra jobbat med viktminskningen!

Trist med benhinnorna. Jag vet hur du har det, har själv en jävligt envis benhinneinflammation :( Jag har fått komma igång och rehabspringa lite, men det är drygt som fan att jogga 3-5 km i snigeltempo när man har kondition och kapacitet för betydligt mer :( (har tränat spinning mm för att hålla igång kondisen under tiden). Benhinneinflammationer verkar inte ge sig av sig självt utan behandling, det verkar inte riktigt gå att vila bort. Vet dock inte om det ens går att operera om det är vanlig benhinneinflammation det handlar om. Är det däremot en sekundär benhinneinflammation från ett kompartementsyndrom, så kan man ju operera för kompartement och då borde ju benhinnorna läka ut. Gå till en idrottsläkare i första hand, husläkare säger oftast bara vila och voltaren.. =/ Sen är det bra (eller närmast nödvändigt skulle jag vilja påstå) att kontakta en sjukgymnast eller naprapat (med idrottsskadeerfarenhet) för att få hjälp med behandling och rehab.

Hoppas benen blir bättre snart.
Lycka till!

Tackar! hade kanske gått ner fortare om jag skippat besök på burger king. men en gång i veckan måste jag!

Skulle jag hålla igång bra me cyklingen så kanske rubriken borde ändras till vättern rundan 2007?? lite sugen på det...fast isåfall så räcker nog inte 60min...

questan skrev:

Tackar! hade kanske gått ner fortare om jag skippat besök på burger king. men en gång i veckan måste jag!

Skulle jag hålla igång bra me cyklingen så kanske rubriken borde ändras till vättern rundan 2007?? lite sugen på det...fast isåfall så räcker nog inte 60min...

Äh, en ätardag kan man unna sig. Dessutom spelar det ingen roll vilken takt viktminskningen går i, huvudsaken är att det går neråt och att man sedan kan hålla sig kvar på målvikten utan att gå upp igen. Går man ner långsamt ökar chanserna för att bibehålla viktminskningen otroligt mkt.

Är också lite sugen på Vätternrundan, men det får bli 2008. Däremot funderar jag på Tjejvättern i år, då den bara är 9 mil, så det borde man ju klara med lite vilja :D Detta eftersom jag är lite sugen på att göra Tjejklassikern. Det finns ju alltid Halvvättern på 15 mil om 30 mil känns övermäktigt.

9 mil e rätt lång distans de oxå...längsta jag cyklat e 5mil. va c:a 17år sedan o jag hade BMX! de tänker jag inte ha i juni. har en hyffsad cykel i garaget...men får nog investera i nått bättre om de ska bli 30mil

60min på cykeln idag oxå. blev som igår...cykling sent som fasiken 01-02. får ta o sluta me det!!

Registrerad: 2006-08-28

Cykel är faktiskt ganska lätt att komma långa distanser på. Det tar lite tid och kan bli tråkigt, sedan kan tiden göra att man får ont (knän, pga lång tid på sadeln, rygg, nacke är vanliga ställen). Även om det låter fruktansvärt långt upplever många att de blir tröttare efter Lidingöloppets 3 mil och Vasaloppet.

Kom på att Tjejvättern krockar med Stockholm marathon. Det får bli backup-planen om benhinnorna förbjuder mig att springa en mara då med andra ord :D

Sidor: 1 2 3 … 6  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB