Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3 4 5 6  

questan testar löpning igen (tidigare namn: Vätternrundan 2007)

Registrerad: 2006-08-28

Jag kör mycket med trainer. Det är bra, lite tråkigt att bara sitta inne, men det är ju du van, jag kör med mp-3 och textade program och klarar mig bra med det. Problemet med trainers är ofta ljudet och vibrationerna, men den du har sett ut är en av bra kvalitet så jag tror inte att det ska vara något större problem (förutom om bor i lägenhet i ett dåligt hus med lägenheter under dig med grannar som gillar att klaga). Det finns två olika motståndssystem, olja som du har, det är den bättre varianten och sedan magneter. Oljan kan stänka lite (ytterst lite) men jag har iaf min oljetrainer på en stor kartong. Ett däck utan mönster är ett måste, smala däck är även bättre. Motståndet på trainers styrs både med en skruv (eller liknande) vid bakhjulet och via växlarna på cykeln. Trainer är klart att föredra framför vanlig motionscykel inomhus om man vill tävla ute sedan. Fler trainers på nätet hittar du på http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ … ampanj_ID=

Jag har inte heller problem med ryggen så mycket, däremot att kunna hålla mig sittande på en tävlingssadel, en av pappas fd arbetskamrater fick en skavsårsblåsa på pungen under Vättern. Kul för oss, mindre kul för honom. Vadderade cykelbyxor utan underkläder under samt vaselin eller liknande hjälper mycket.

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Tränar du nån styrka? Bålstabilitetsträning skulle jag iaf rekommendera minst 1 gång/vecka om man satsar på nåt längre lopp inom löpning eller cykling. När bålen inte orkar med längre blir det lätt att man får dålig hållning vilket kan leda till att man får ont på ställen man inte hade behövt få ont på.

Registrerad: 2004-04-09

Ironwoman skrev:

Jag kör mycket med trainer. Det är bra, lite tråkigt att bara sitta inne, men det är ju du van, jag kör med mp-3 och textade program och klarar mig bra med det. Problemet med trainers är ofta ljudet och vibrationerna, men den du har sett ut är en av bra kvalitet så jag tror inte att det ska vara något större problem (förutom om bor i lägenhet i ett dåligt hus med lägenheter under dig med grannar som gillar att klaga). Det finns två olika motståndssystem, olja som du har, det är den bättre varianten och sedan magneter. Oljan kan stänka lite (ytterst lite) men jag har iaf min oljetrainer på en stor kartong. Ett däck utan mönster är ett måste, smala däck är även bättre. Motståndet på trainers styrs både med en skruv (eller liknande) vid bakhjulet och via växlarna på cykeln. Trainer är klart att föredra framför vanlig motionscykel inomhus om man vill tävla ute sedan. Fler trainers på nätet hittar du på http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ … ampanj_ID=

Jag har inte heller problem med ryggen så mycket, däremot att kunna hålla mig sittande på en tävlingssadel, en av pappas fd arbetskamrater fick en skavsårsblåsa på pungen under Vättern. Kul för oss, mindre kul för honom. Vadderade cykelbyxor utan underkläder under samt vaselin eller liknande hjälper mycket.

Verkar som den sidan har lite trevligare cyklar! fick ofta skavsår av löpning...så bra att tänka på det till cyklingen oxå! ingen granne som klagat ännu...o då har jag cyklat 02-03 som senast. så bra isolerat...lr så e grannarna bara fega??

machine gun skrev:

Tränar du nån styrka? Bålstabilitetsträning skulle jag iaf rekommendera minst 1 gång/vecka om man satsar på nåt längre lopp inom löpning eller cykling. När bålen inte orkar med längre blir det lätt att man får dålig hållning vilket kan leda till att man får ont på ställen man inte hade behövt få ont på.

nej...inte dratt igång me nån styrka ännu. nån bra övning som du kan tipsa om??

10 Januari: 60min i bra tempo...t-shirten vägde rätt mycke efter! då e man nöjd!! anmälde o betalade oxå för vättern rundan idag...så nu e de bara att köra på! har ett tag kvar tills start! men får nog börja tänka lite på boende...hotell verkar va uteslutet...tälta vette fan om jag har lust me asså! kanske ska hyra en husvagn lr husbil ! de hade fan varit nått de

questan skrev:

machine gun skrev:

nej...inte dratt igång me nån styrka ännu. nån bra övning som du kan tipsa om??

Vanliga kroppsviktsövningar som stärker muskelkorsetten.

Crunches
Sneda crunches
Rygglyft
Plankan

mm

Får nog ta o börja med det lite lätt snart. men väntar nog några veckor till

13 Januari: Benen behövde vila lite...kanske inte 2 dagar. men jobbet gör att de blir svårt me träning på fredagar! idag blev de 90min o lyckades hålla pulsen på en bättre nivå...runt 130-135! så imon blir de nog ett till 90min...lr så kanske de blir lite längre! får se imon hur de känns...

14 Januari: ökade på några minuter idag! till 120 min!! måste nog plocka fram en t-shirt till nästa gång som passar träning lite bättre...satt rätt så slimmad längs ryggen. fy fan

Funktionsmaterial is the shit! Rekommenderar Coolmax (finns bl.a. från Craft), ClimaCool/ClimaLite (Adidas) och Dri-fit (Nike). Har man en gång börjat med funktionsmaterial vill man aldrig använda bomull igen när man tränar. Tycker det är bra mycket trevligare att träna när man slipper vara överhettad och plaskblöt större delen av passet, bara för att sen bli iskall under stretchingen när det blöta blir kallt. Kan vara bra att hitta några modeller av diverse träningsplagg och prova ut dem i god tid innan ett långlopp också, så att man slipper spendera onödigt mkt energi på att störa sig på irriterande sömmar, skavsår etc under själva loppet.

Registrerad: 2007-01-12

Merinoull rockar fett! Luktfri, värmer även när materialet är blött och är fantastiskt bekväm. (Jäkligt dyrt också förstås...)

Edit: Kom på att det kanske räknas som reklam om man postar en länk, så jag tog bort den.

Senast redigerat av tungviktslöparen (2007-01-17 22:05)

machine gun skrev:

Funktionsmaterial is the shit! Rekommenderar Coolmax (finns bl.a. från Craft), ClimaCool/ClimaLite (Adidas) och Dri-fit (Nike). Har man en gång börjat med funktionsmaterial vill man aldrig använda bomull igen när man tränar. Tycker det är bra mycket trevligare att träna när man slipper vara överhettad och plaskblöt större delen av passet, bara för att sen bli iskall under stretchingen när det blöta blir kallt. Kan vara bra att hitta några modeller av diverse träningsplagg och prova ut dem i god tid innan ett långlopp också, så att man slipper spendera onödigt mkt energi på att störa sig på irriterande sömmar, skavsår etc under själva loppet.

har en adidas t-shirt i nått sådant material i lådan som jag använde förr när jag sprang. men får ta o köpa flera! iskall pga stretching blir jag inte...för orkar inte stretcha. (cyklar för fullt men tänkt att skriva in allt på söndagar)

tungviktslöparen skrev:

Merinoull rockar fett! Luktfri, värmer även när materialet är blött och är fantastiskt bekväm. (Jäkligt dyrt också förstås...)

Edit: Kom på att det kanske räknas som reklam om man postar en länk, så jag tog bort den.

funkar de bra så kan de få kosta lite extra! får se hur många sparade semester dagar jag får i pengar...den som ska betala ut ska fundera på det tills på fredag! trött man blir...får jag inte ut dom i pengar så tar jag ledigt hela mars o tränar som fan istället!!

Det är dumt att hoppa över stretchingen, men det vet du säkert redan.

machine gun skrev:

Det är dumt att hoppa över stretchingen, men det vet du säkert redan.

inte fått så mycke träningsvärk ännu av cyklingen! verkar skonsamt att sitta inomhus i högre temp o utan fartvind som kyler ner. så länge benen känns bra tycker jag de e meningslöst att göra nått som inte behövs

Senast redigerat av questan (2007-01-18 15:40)

questan skrev:

inte fått så mycke träningsvärk ännu av cyklingen! verkar skonsamt att sitta inomhus i högre temp o utan fartvind som kyler ner. så länge benen känns bra tycker jag de e meningslöst att göra nått som inte behövs

Stretching har inte något med träningsvärk att göra, det är skadeförebyggande. När man använder sina muskler mycket (speciellt om träningen är ensidig) finns det risk att de blir stela. Det finns iofs massor av folk som aldrig stretchar, men jag tror det straffar sig i längden.

EDIT: Om man inte är överrörlig, då ska man undvika stretching som berör just de lederna.

Senast redigerat av machine gun (2007-01-18 16:06)

........VECKA 3...........

Måndag: 60min cykling
Tisdag: 60min cykling
Onsdag: 60min cykling
Torsdag: Vilodag
Fredag: 60min cykling
Lördag: 90min cykling
Söndag: 120min cykling

En bra vecka! mest nöjd me att jag tränade på fredag...men att äter för mycke onyttigt e lite onödigt. bra rutin på cyklingen...nu e de dags hålla sig till burger king 1 dag i veckan...inte 3st som denna. så ska bli spännande o se efter några veckor me bättre disciplin va vågen visar!! hållt sig runt 87kg ett tag...men nu vill jag få ner den

här va det ett tag sedan man skrev! nån vättern runda blev det inte...vänsterknät började strula...vilade 3 veckor o försökte igen. fick känningar i knät på första passet efter vilan...då tog motivationen slut o jag sålde cykeln.

Börjar skriva här igen för att jag beställt löparskor. ska ge det en till chans...känns som benhinnorna kan klara av det. går det inte nu blir det operation...en jobbarkompis har varit elitlöpare o han säger att de e helt kört o att det enda som hjälper e operation...hoppas verkligen att han har fel!

vikt just nu 95kg...så innan jag tar några löpsteg så blir det till att gå. nån månad med 60min innan frukost måste jag nog köra på hur jäkla trist det än är...för drar jag igång för tidigt så lär aldrig benen hålla!

Välkommen tillbaka! Synd att knäna också började strula. Hoppas det går bättre med benen den här gången. Börja superförsiktigt och öka superlångsamt, så borde det kunna gå vägen. Annars får du satsa på simning eller nåt kanske? Crawl är ju skonsamt mot knäna dessutom.

Jag blev av med mina smalbensproblem när jag träffade på en fantastiskt massör, som konstaterade att det inte alls var benhinnorna utan en hel hord muskelknutar i mina smalben som var orsaken. Ingen operation, men 2-3 ganska smärtsamma timmar på bänken löste mina problem (helt klart värt det). Värt att prova?

ska börja väldigt lugnt...ingen stress att få resultat. simmat lite men gav mig inte nått...känslan efter ett lyckat löppass e helt underbar! vill nå dit igen...

massage kanske kan va nått...får nog kolla upp det. men det tar jag om benhinnorna inte klarar av löpning. sprang med helt fel skor! 65-70kg var dom dämpade för när jag vägde strax över 100kg...inte så lyckat! det som gör att jag tror det läkt bra är att de va några månader sedan jag fick känningar av att gå. kännde av benhinnorna om jag gått mycke en dag...nått jag sluppit den senaste tiden. knät har jag iofs känt av...men det ska nog inte störa mig när jag springer.

hämtade ut ett par asics kayano förut...passar bra för en tjockis.

Senast redigerat av questan (2007-09-14 17:21)

Får hoppas det blir bättre med nya skorna då. Har du fått hjälp att prova ut dem, så att de är rätt för dina fötter och ditt steg? Kayano är till för överpronation har jag för mig.

machine gun skrev:

Får hoppas det blir bättre med nya skorna då. Har du fått hjälp att prova ut dem, så att de är rätt för dina fötter och ditt steg? Kayano är till för överpronation har jag för mig.

jupp...har sprungit på band o fick dom. har ett par i garderoben men dom e några år så funkar inte att springa med längre.

idag var jag ute o gick en stund...testade oxå att springa 1km oxå. inga känningar under tiden lr när jag sprang. fast varit med om det förr...tar några gånger innan benhinnorna blir irriterade.

funderade lite på ifall jag fått ont dom andra gångerna pga att jag cyklat några veckor innan för att få bort några kilon. då blir oxå konditionen bättre men benen blir inte starkare...så när jag stuckit ut på löpning så har jag haft kondition o sprungit sönder benen. idag så va jag tvungen att stanna o pusta ut efter 1km...för då va jag helt slut! kanske benstyrkan hinner komma innan jag orkar springa längre distanser.
aja...får se hur det blir...om 1-2 veckor ungefär så har det alltid börjat göra ont dom andra gångerna.

Distans 4,2km...sprang c:a 75% o gick resten. inga känningar ännu o jag börjar bli optimistisk...kanske skiten håller denna gången?! vore helt jävla underbart.

Senast redigerat av questan (2007-09-17 21:58)

Håller tummarna för att benhinnorna håller sig i schack. Ta det superlugnt med ökningar och se till att benen får vila mellan gångerna, så borde det kunna gå vägen.

pdf:en som länkas härifrån innehåller flera ganska bra tips: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php … ostcount=3

machine gun skrev:

Håller tummarna för att benhinnorna håller sig i schack. Ta det superlugnt med ökningar och se till att benen får vila mellan gångerna, så borde det kunna gå vägen.

pdf:en som länkas härifrån innehåller flera ganska bra tips: http://kolozzeum.com/forum/showpost.php … ostcount=3

Intressant läsning! ska öka väldigt långsamt...gillar inte att träna utan att få resultat. så kommer att springa utan klocka. vågen ställer jag undan. kan nog göra att jag inte stressar fram resultat.

Sidor: 1 2 3 4 5 6  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB