Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Bitig. Ordentliga lats, hyffsade axlar och benen ser rejäla ut.
Det man ser på bilderna är mer än bra. Ovanligt biffig för en boxare faktiskt! Bra att du kör mer på uthållighet nu för du behöver inte bekymra dig om utseendet i alla fall ;)
Om boxningen skulle gå åt h-e kan du alltid satsa på en karriär i BB-ing haha
Tack Stevebc. Bodybuilding är inte min grej, trots att det kanske verkar så på kroppen... tar jag kreatin så kommer jag se ut som michelinmannen, så jag undviker det nu. Det brukar alltid resultera i en viktuppgång på 4-5 kg - som jag sedan tappar. När jag bulkade i juni (med kreatin) vägde jag 91 kg. Sedan slutet av juni har jag inte använt kreatin, och därför tappat ca 4 kg.
Shit pommes! :) Du har en riktigt välbyggd, komplett kropp!
Bitig. Ordentliga lats, hyffsade axlar och benen ser rejäla ut.
Ja, latsen är jag nöjd med - det beror på att jag älskar chins ;-) bröstmusklerna har krympt, för jag har inte kört bänk på över en månad nu och jag har aldrig varit speciellt stark i bänk, orkat som mest 3x10 på 80 kg. Axlarna påfrestas rejält i boxningen, så de hinner knappt återhämta sig och har snarare krympt sedan jag började med boxningen. Benen har alltid varit riktigt grova, nog pga. all kampsport jag tränat genom åren.
Ok, det har inte blivit några uppdateringar senaste dagarna pga. forumflytten, men mycket har hunnit hända. Jag har kommit till insikt om både svagheter (som jag väljer att se som möjligheter till förbättringar) och styrkor. Jag väger 88 kg, men jag ska sikta på att gå matcher i 81-kg klassen. Killarna i 91-kg klassen är lite för långa för mig. I alla fall för närvarande, innan jag bemästrat (i den mån det låter sig göras) tekniken.
Mest utvecklande tycker jag sparring, säckboxning och skuggboxning är. Jag har börjat sparra nu, och har hittat en bra sparringpartner i min egen storlek och viktklass.
Plus och minus-lista:
+ Otrolig räckvidd
+ mycket bra vänsterjabb
+ hög precision
+ bra bålstyrka
- Spänd
- Läser inte motståndaren så bra ännu
- Måste bli bättre på att slåss på insidan
- Tänka på att kliva framåt när jag slår och sätta kroppstyngden bakom slagen, framför allt att tänka på när jag slår krokar.
- Bli mer aggressiv (jag tycker det är svårt att misshandla någon som jag tycker om eller inte är arg på). Detta är en mycket viktig punkt. Det finns många som TRÄNAR som djur, men man måste BLI ett djur också. Det är den mentala biten som är svårast och som skiljer vinnarna från förlorarna i boxning, tror jag.
Jag har börjat läsa Joyce Carol Oates, på rekommendation av Stalker (tack!), och jag instämmer i hennes insikt om att motståndarens svagheter är mina styrkor och vice versa. Naturligtvis kräver detta att man känner sin motståndare eller kan läsa honom bra. Lite har jag avläst och kunnat utnyttja.
Jag fick tipset att BARA träna boxning, inte styrketräning. Kroppen är redan vältränad, det är tekniken som ska nötas in. Man tror att jag är redo att gå matcher snart, redan under hösten. Jag tänker dock lite mer långsiktigt och siktar på en större tävling i februari 2007.
Skenbenen och handleden gör ont.
Eftersom det är viktigt att träna händer och nacke för en boxare, gör jag följande övningar i tät följd före läggdags varje kväll:
25-50 Armhävningar på fingrarna
12+ Nackrullningar från brottarbrygga
25-50 Armhävningar på knogarna
25 Huvudrullningar (motsols respektive medsols)
2-5 min Plankan
Löpningen har jag blivit tvungen att dra ner lite på så att benen kan återhämta sig. Det känns som att skelettet ska spricka när jag springer. Jag antar att skelett och leder inte hunnit anpassa sig till min nya tyngd. När jag började styrketräna i juni vägde jag runt 84 och nu väger jag runt 88.
Om elden fortsätter brinna på detta sättet så kommer din fysik snart att vara i stil med elit vbad gäller boxning. Såvida du inte skadar dig eller liknande förståss. Hoppas du utvecklas tekniskt och taktiskt lika fort!
Tack thewind, jag ska göra mitt bästa. För mig handlar det inte lika mycket om att vinna över andra, som att överträffa mig själv i det jag gör. Det är inte så viktigt för mig att bli "bäst", som att bli så bra som jag kan bli. Om man blir bäst så är det förstås kul, men det är ännu roligare om man gör sitt personliga bästa. Det är ofta de prestationerna, "person-bästa", som glöms bort i tävlingssammanhang. Att t.ex. vinna världsmästartiteln av en avdankad, gammal boxare utan att anstränga sig nämnvärt - och då bli "bäst" i världen - är inte lika imponerande, tycker jag, som att anstränga sig till sitt yttersta, men förlora mot någon som är i ännu bättre form. Man är sin egen måttstock så att säga.
Det kanske inte har så mycket med träningen att göra, men det är lite grand av min filosofi i alla fall.
För att lägga till lite relevant innehåll i mitt inlägg, så är det just teknik och taktik jag fokuserar på. Attack/kontringar/försvar, distanser (framför allt insidan eftersom jag är bra på längre distans), kombinationer (slå många slag utan att förlora balansen eller tappa garden)...
Ha det bra och tack för att du följer min träningsdagbok!
Senast redigerat av T-Rex (2006-08-13 10:42)
Jag har kommit fram till att jag har en bra boxarkropp. Min överkropp är längre än mina ben. Varför är det bra? jo, det är bra för räckvidden och jag har en mycket bra räckvidd. Många som är långa inom tungvikt har långa ben, men kortare överkropp än vad jag har. Nu har jag inte studerat kropparna hos killarna på just mitt gym, men i allmänhet är det så.
Idag gick det väldigt bra. Jag övade på fotarbetet mest, men även kontringar & försvar, dvs. det var idel teknik. Jag avslutade med lite towel-pullups, jag har ökat i dessa. Det är väldigt bra för greppet.
Jag säckboxades också lite grand. Jag väljer den tyngsta säcken. Den väger nog över 100 kg. Beskrevs av en elitboxare på klubben som "en mur". Jag fick den att dansa. Höger handled smärtade lite när jag gjorde högerkrokar, men så småningom försvann smärtan helt. Det gjorde inte heller ont i benen som tidigare. Jag håller på att övervinna mina krämpor, vilket är bra.
Stretching får man inte glömma! är man inte rörlig kan man inte vrida sig och kan man inte vrida sig så får man ingen kraft i slagen. Jag avslutar alltid mina träningspass med en ingående stretching av alla relevanta muskelgrupper.
Det går framåt.
Fasen, dig skulle man inte vilja möta i en mörk gränd! Ser jävligt bra ut alltihop. Stort plus till v-formen.
Kul att du läser Oates, en av mina favoritförfattare :).
Jag försöker få upp min oerhört patetiska gubbkondis (31 år) och är bra sugen på lite hopprep som jag provat på tidigare men utan att veta hur jag ska lägga upp det.
Kan du några bra länkar med videos eller tips hur man lägger upp träning med hopprep (för ture turist :)). Skulle vilja ha lite tips på hoppmönster att träna på och intervaller och dyl.
Hojta när det börjar dra ihop sig till match, det kan bli sevärt :)
mvh, Stalker
stalker skrev:
Kul att du läser Oates, en av mina favoritförfattare :).
Jag försöker få upp min oerhört patetiska gubbkondis (31 år) och är bra sugen på lite hopprep som jag provat på tidigare men utan att veta hur jag ska lägga upp det.
Kan du några bra länkar med videos eller tips hur man lägger upp träning med hopprep (för ture turist :)). Skulle vilja ha lite tips på hoppmönster att träna på och intervaller och dyl.
Hojta när det börjar dra ihop sig till match, det kan bli sevärt :)
mvh, Stalker
Rephoppning är utmärkt träning, för uthålligheten, rörligheten, fotarbetet, timing, balans, rytm... Det är därför som hopprepet är ett av boxarens främsta träningsredskap. Du får dessutom snygga axlar, rumpa, vader och bränner fett.
För att kolla att hopprepet har rätt längd ställer du dig mitt på repet och drar handtagen mot armhålorna: handtagen ska räcka precis till armhålorna.
Hoppa fort och landa mjukt, på trampdynorna.
Du kan hålla repet på olika sätt. Det vanliga är att man fixerar överarmarna intill kroppen och underarmarna sträcker du framåt-nedåt i en 45 graders vinkel mot kroppen. Det blir svårare om du håller armarna i 90 graders vinkel mot kroppen, alltså parallellt med golvet.
Olika övningar:
Spring på stället: antingen lyfter du benet i en 90 graders vinkel mot rumpan (tränar hamstrings) eller så lyfter du knäet högt i en 90 graders vinkel mot kroppen (tränar quadriceps)
Spurta: spring med höga knän (som ovan) så fort du kan
Hoppa jämfota från sida till sida
Sidledes jämfotahopp med twist: som ovan men du vrider på höften också
Häl-tå-hopp: du landar med ena foten fram och den andra foten strax bakom så att dess tår står i kontakt med främre fotens häl - och så växlar du fram och tillbaka.
Split-hopp: tänk dig att du åker längdskidor. Du landar med ena foten fram och den andra något längre bak. Som ovan fast avståndet mellan fötterna är större.
Jämfota hopp fram och tillbaka
Hörn-hopp: hoppa längs en kvadratisk bana, från hörn till hörn. Varje gång du snurrar repet ett varv hoppar du till nästa hörn i kvadraten.
Spärra ut benen åt sidorna (Vet inte vad jag ska kalla det): tänk dig att du gör övningen jumping jacks eller gör en snöängel i snön (utan att röra armarna). Du börjar med fötterna ihop och när du landar så spärrar du ut fötterna åt sidorna, sedan landar du med fötterna ihop, utspärrade, ihop...
Variation på ovan: istället för att landa med fötterna ihop, så korsar du ena foten med den andra, isär, ihop med korsade fötter, isär, ihop med korsade fötter osv.
Hopp med armarna korsade: korsa armarna när repet är på väg ner och hoppa igenom den ögla som bildas.
Enbenshopp i pyramid: hoppa 1 gång på ena benet, 1 gång på andra, 2 hopp på ena benet, 2 på andra, osv. upp till 10 hopp på ett ben.
Dubbel-hopp: snurra repet två varv för varje hopp, istället för ett.
Variation på ovan: gör dubbel-hopp på ett ben, 5 reps per ben.
Trippel-snurr: snurrar repet 3 ggr för varje hopp! (mycket svårt) En variation kan vara att dessutom hoppa på ett ben. Inget som jag klarar i alla fall.
En mycket jobbig övning är att hopp rep med böjda knän.
Förutsatt att du har plats kan du springa omkring och hoppa mellan varje steg.
Ytterligare en avancerad variation på alla övningarna ovan är att använda handtag med tyngder (jobbigare för armarna) eller viktmanschetter kring handlederna.
Hur ofta du ska hoppa är svårt att säga. Själv hoppar jag så ofta jag kan. Jag hoppar (intensivt i 3 minuter, vilar 1 min) x 4. Lyssna på din kropp. Du bränner mer fett om du hoppar på tom mage på morgonen.
Sedan är det bara att variera övningarna ovan. Ge dig inte på det svåraste först. Börja med att hoppa vanligt, bara upp och ner på plats, när du tycker att det är för lätt så kan du börja variera rephoppningen med hjälp av övningarna ovan.
Du kan utforma träningspass med inslag av andra kroppsövningar också, för att ytterligare variera din träning:
30 sek rephoppning med höga knän (spurta)
10 armhävningar
20 situps
15 knäböj
Upprepa ovan 4 ggr
Avslutningsvis en inspirerande videosnutt med Ross Enamait:
http://www.warriorforce.com/jumprope.wmv
electric_wizard skrev:
Fasen, dig skulle man inte vilja möta i en mörk gränd! Ser jävligt bra ut alltihop. Stort plus till v-formen.
Tack!
Fast jag är så snäll så ;-)
En film som jag ska hyra på tips av Axell här på forumet (tack!) är When We Were Kings som handlar om bl a Ali med Ali himself i rollen.
Kanon bra form!
Ser mycket bra ut. Riktigt bitig för att vara boxare! (riktigt bitig hur som helst!)
Fortsätt med uppdateringarna, mycket kul att följa :)
Tack för hjälpen, ska spara dina exempel på hopptekniker. Gymmets hopprep är gräsligt dåliga och gamla, ska köpa ett eget när lönen ploppar ner :)
When we were kings är suverän på alla sätt och vis, en av dom bästa dokumentärer jag sett.
Min sparringpartner kom inte i dag heller, så jag körde solo. Det blev först skuggboxning där jag övade nya slagserier, t.ex. vänsterjabb-rak höger-vänster krok-höger uppercut-vänster krok. Jag försökte få flyt och automatik i rörelserna. Sedan hoppade jag lite hopprep för fotarbetet, men var tvungen att avbryta för att det gjorde för ont i smalbenen.
Därefter övergick jag till säckboxning och fortsatte med slagkombinationerna på en angle-bag, en säck som är vinklad så att man även kan slå upper-cuts. Jag slog snabbt och hårt. Lite för hårt visade det sig sedan, trots lindning och säckhandskar var knogarna lite blodiga. Det är inget man märker i stridens hetta, så att säga, då är man för adrenalinstinn. Man arbetar så att säga i en smärt-skuld till kroppen. Efter träningspasset driver kroppen in skulden.
Jag avslutade med "punch-out"-drills. Det ser ut såhär:
http://www.rossboxing.com/heavybagdrills.wmv
Tänk att kunna hålla den här intensiteten genom en hel match? Rocky Marciano kunde det (nästan). Han slog i alla fall dubbelt så många slag per rond som en genomsnittlig boxare. Det är bra att avsluta med punch out drills när man är trött och verkligen inte orkar mer. Då ger man fan i tröttheten och kämpar lite till. En hel minut varade det. Jag gjorde två sådana set med en minuts vila emellan. Kallas också för "tabata"-set. Man vilar lika länge som man jobbar. Det är ett slags HIIT-träning utvecklad av nån Doktor Tabata...
Därefter slog jag på päronbollen tills det brände i axlarna av mjölksyra och så hoppade jag hopprep i en minut så intensivt jag kunde. Nu gör det förbaskat ont i smalbenen...
Jag avslutade med skuggboxning och stretching.
Tog inga kolhydrater varken före eller efter. Jag behöver inte gå upp i vikt. Ligger nu på 86 kg. 84-85 vore nog idealt om man boxas i min viktklass (81-91 kg).
Jag hoppas min sparringpartner kommer imorgon, för sparring är den bästa träningen.
Nu ska jag äta lite chili con carne och fullkornspasta. Ha det bra alla, godnatt.
Detta ska jag följa när jag börjar på boxning :> riktigt fint tränat och bra upplagt! Keep it up! :D
frågan är om detta fungerar om man vill bygga samt gå ned i fett% ?
Senast redigerat av Dami (2006-08-15 22:43)
Hej Dami! kul att du gillar upplägget.
Du kan bygga genom den här träningen, men det är inte det huvudsakliga målet. Jag tror du skulle nå snabbare resultat genom annan slags träning om du är ute efter större muskelmassa. Jag styrketränar nästan ingenting nu utan fokuserar bara på boxningen. Det bränner definitivt fett i alla fall, och har du väl byggt upp mycket muskelmassa genom annan slags träning och sedan börjar följa mitt upplägg så kommer du definitivt få en deffad, muskulös kropp.
Senast redigerat av T-Rex (2006-08-16 10:08)
Jag fattar bara inte hur du pallar med ditt upplägg!
Riktigt tungt.
Men det kan bero på att jag är lite halvlat och gillar att köra mina set med ett par rep och sedan vara nöjd med det. Är inte mycket för uthållighets idrotter :)
Förresten, jag hoppas att du förstår att du måste posta upp ordentliga bilder (alltså inte gryniga och suddiga)
Det blir ditt uppdrag till helgen ;)
Senast redigerat av mick (2006-08-16 10:15)
Mina smalben och mina leder gör ont hela tiden - känns som att jag håller på att gå sönder - så jag ska inte påstå att jag tycker träningen är en dans på rosor. Men jag har tränat kampsport tidigare och när jag tränar på gym så tränar jag intensivt med kort vila mellan seten, så jag är van vid höga reps och högt tempo. Mitt träningsprogram just nu är dock på gränsen för vad jag pallar fysiskt och psykiskt, men det går framåt i alla fall.
Bilderna togs av mitt ex som är den enda bland mina vänner och bekanta som jag hade lust att fråga, och ingen har tillgång till bättre kamera. När det blir tävlingsdags, dvs. efter jul, så kommer t o m ett hard core träningsmontage. En polare som håller på med film har lovat ställa upp. Du får bärga dig till dess ;-)
Träningsmontaget blir som en liten hype inför de tävlingar som jag kommer ställa upp i. Självklart talar jag om var och när så att du, och alla andra som vill, kan se vad min träning lett fram till!
Låter kanon!
Men jobbigt att det ska dröja till efter jul!
Nästan så att någon forum medlem får palla sig hem till dig och fota lite ,)
Ja du Mick, det är bara att pallra sig bort till AIF på Bråvallagatan i Sthlm med en bra kamera ;-) Jag tränar där varje dag. You can't miss me.
Idag kände jag mig lite som Jake LaMotta. Jag har en lång hals, och det gör det lite jobbigt att hålla in hakan. Jag ska nog skuggboxas med någonting mellan hakan och bröstet så att jag är tvungen att hålla in hakan för att hålla fast föremålet. Sparringpartnern var där, jag känner att jag har utvecklats, men jag är fortfarande lite spänd. Jag måste öva på att hålla in hakan och rulla in axeln mot kinden vid slag samt också hålla upp garden lite längre upp, handsken vid tinningen ungefär.
Handleden gör ont vid högerkrokar.
Fotarbetet är bättre, det gick jättebra att hoppa idag.
Jag passade på att träna magen lite idag: ca 30 russian twists på lutande bänk med en 10 kg viktskiva, 8 dragon flags och abwheel roll-outs från stående (5).
Avslutningsvis hoppade jag rep i tabata-intervaller - 1 min intensivt, 1 min vila, 1 min intensivt, 1 vila tills jag gjort tre sådana 1-min set.
Matcher och tävlingar känns avlägset. Jag skulle kunna gå upp och kanske rentav vinna på ren djävulskap. Som en Jake LaMotta. Resa mig och resa mig och resa mig tills domaren avbröt matchen. Men det är inte så jag vill boxas. Jag vill boxas elegant, med stil, som Muhammad Ali.
T-Rex skrev:
Smärtan sitter i muskeln på framsidan av smalbenet
Låter exakt som benhinne inflamation. Ta det lugnt!
vajolent skrev:
T-Rex skrev:
Ja, jag antar det. Men nu har det gått över lite. Kändes hur bra som helst i benen idag. Bara lite ont efteråt. Mitt motto har varit att så länge smärtan inte förvärras så kör jag på, och nu har den t o m avtagit.
vajolent skrev:
T-Rex skrev:
Njae, jag tycker snarare det låter som en irriterad tibialis anterior. Möjligtvis en muskelinflammation. Benhinneinflammation brukar kännas på insidan av smalbenen från fotknölen och upp mot vadmuskeln (smärtan kan även stråla upp mot knät). Det brukar göra särskilt ont vid belastning i form av löpning, hopp osv, när man sitter på huk och går upp på tå samt vid direkt tryck. Oavsett anledning till smärtan kan det nog vara klokt att ta det lite lugnare en period så att kroppen får en chans att återhämta sig. Det är inte kul att dra på sig långvariga skador i onödan. Stödstrumpor kan också vara en bra grej, det avlastar rätt duktigt. Kostar runt en hundring på Apoteket.