Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
En kalori är en kalori om man kan ta upp den. I det här fallet tar vi bara upp ca 50%. Gå ut på pubmed så ser du hur gammal studien är.
Varför kan man inte ta upp den då? jag förstår att man inte kan ta upp exempelvis fibrer, på grund av det hårda "skalet". detta är ju vanligt, relativt snabbt, protein även om du steker, koker eller äter det i rå form!
//Gustav
Läs studien.
Jag sa ju att jag inte förstod den helt och hållet. kan du inte förklara?
//Gustav
Här kommer en riktigt god Advokado-smoothie
1 advokado
1 banan
2-3 msk kvarj eller kesella
lite mjölk för att kunna mixa runt det
(valfritt om man vill ha i lite vaniljglass för att lyxa till det)
Denna smoothie blir riktigt mättande och är perfekt vid mellanmål eller kvällsmål
Mystra skrev:
Jag sa ju att jag inte förstod den helt och hållet. kan du inte förklara?
//Gustav
Nä(jag förstår inte helt heller). Det är dock andra jag litar på som säger att den är ok och det räcker för mig. Om du vill läsa mer så står det en hel massa mer om du läser hela studien och inte bara abstractet jag postade.
Mystra skrev:
Jag läste igenom den och förstog inte allting, men jag fattade helheten. Detta går ju emot vad man har sagt hur länge som helst. exempelvis att en kalori är en kalori.
jag tror inte jag förstår hur det kan vara möjligt över huvud taget? vart tar de andra 50% vägen? tillgodogör man sig 100% av kalorierna från proteinet fortfarande eller bara 50%? finns de andra kvar i onedbruten form? isåfall varför? och till sist... hur gammal är studien?
//Gustav
proteiner är uppbyggt i olika sorts strukturer. Dessa strukturer och jag trorr att det är den "tertiära"-strukturen går sönder vi tillagning! Dvs ett nytt protein bildas, detta protein är lättare för kroppen att tas upp än det andra proteinet. Precis som människan inte är kapabel till att ta upp alla kolhydrater så är människan inte heler kapabel till att ta upp alla sorters proteiner. Dessutom tar man upp vissa saker bra och andra saker lite sämre antar jag.
Nu läste jag inte honns studie, men antar att detta borde vara ungefär rätt?
finns det nått riktigt bulkrecept som inte blir så trögflytande och inte innehhåller bitar i form av mixade havregryn?