Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Swedbank Malmö Cityloppet på lördag 10 km. Siktar på 45 min. Men med den här värmen kanske man istället ska sikta på att komma i mål i första hand.
45:03 efter deras tidtagning, 43:15 efter egen klocka. Stod väldigt långt bak, trodde det var samma sorts tidtagning som på göteborgsvarvet. Vilket fall, det kändes bra och jag känner att träningen faktiskt ger resultat. *Fortsätter köra hårt*
Amen hallå Markus! Haha...it´s a small world =)
Lämnade cyklen på service idag, får tillbaka den på torsdag hoppas jag. Ska bli spännande!:D
Det har blivit riktigt snabb nu, cyklen menar jag:D
Någon som har bra tips på att hålla sig frisk. Några råd om kost som man kan tänka på eller något annat som gör att man bibehåller imunförsvaret även när man kör som hårdast i säsongen?
Pregart skrev:
Någon som har bra tips på att hålla sig frisk. Några råd om kost som man kan tänka på eller något annat som gör att man bibehåller imunförsvaret även när man kör som hårdast i säsongen?
Käka mycket zink...det ska tydligen vara bra för att förebygga förkylningar. Men annars är det sömn och bra mat som är A och O, samt en glad och positiv inställning till livet i allmänhet, stress gör kroppen otroligt sårbar. En sak att tänka på är återhämtningen efter hårda träningspass, tiden precis efteråt är kroppen som mest utsatt och behöver därför vila och näring.
Igår sprang jag eftr mitt intervall-pass, med en kille på 140kg på ryggen:D 2 gånger i en liten backe på kanske 50 meter... jag väger 74kg. Såg roligt ut bakifrån när man såg han och mina taniga ben under!
Pregart skrev:
Igår sprang jag eftr mitt intervall-pass, med en kille på 140kg på ryggen:D 2 gånger i en liten backe på kanske 50 meter... jag väger 74kg. Såg roligt ut bakifrån när man såg han och mina taniga ben under!
Men jiises! Försöker du bryta ryggen eller?
det var ingen som trodde jag skulle klara det, så jag var tvungen:D
Hehe, I know that feeling =P
gjorde 70 km på cyllan idag... 2:21 gav runt 31km/h i snitt... jag är nöjd, men fortsätter jobba.
Något som gjort Lidingöloppet?
Kan man trycka på dom förstatvå milen?
hur jobbig är sista milen?
Vad ska man tänka på när man springer?
när är det lätt att ta i lite för mycket?
Jag har tittat på banprofilen... och ser väl egentligen bara ett hot och det är nästsista backen? tacksam för guiding:D
Kul att du också ska springa :)
Jag räknar med att det är sjukt mkt jobbigare än man tror och min taktik är att ta det ganska lugnt i början, för att förhoppningsvis slippa släpa mig fram sista milen. Tror jag tjänar mer tid på det än att tokrusa i två mil och sedan få tvärstopp nånstans mellan 20-25 km... Backen du nämner är den berömda Abborrbacken, där har många brutit...
LIte tips:
http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=312543
http://www.marathon.se/news/Article.cfm?NewsId=310871
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=7180
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=307101
Film över hela banan: http://se.running.adidas.com/lidingoloppet.asp
Team Kolozzeums skitsnackstråd om loppet :D
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95996
Senast redigerat av machine gun (2007-09-27 15:20)
machine gun skrev:
Jag räknar med att det är sjukt mkt jobbigare än man tror och min taktik är att ta det ganska lugnt i början, för att förhoppningsvis slippa släpa mig fram sista milen. Tror jag tjänar mer tid på det än att tokrusa i två mil och sedan få tvärstopp nånstans mellan 20-25 km... Backen du nämner är den berömda Abborrbacken, där har många brutit...
fast jag tror att flest bryter med 10 km kvar där det också finns en grym backe och alla varnar för abborrbacken fast de är rel jämna, dessutom när man passerar målet och alla närstående står där.
fast bryta ska man inte prata om, det är iget man pysslar med.
Jag tycker annars 15-20 är värsta biten, massor av små små, men riktigt branta backar, där ska man ta det lugnt och gå i de värsta, så man har ork att jogga hela biten efter abborrbacken där det är rel lättsprunget (minus en backe näst sista km).
Jag tokrusade 25 km och knäcktes i abborrebacken... så den är inte bara en myt. Men det var nog alla andra småbackar som tog musten ur mig, aborren var bara grädden på moset.Men jag sate iaf pers på första 20 :)
Och sista 5 var nytt bottenrekord...
Senast redigerat av Endag (2007-09-27 09:36)
Ironwoman skrev:
fast jag tror att flest bryter med 10 km kvar där det också finns en grym backe och alla varnar för abborrbacken fast de är rel jämna, dessutom när man passerar målet och alla närstående står där.
fast bryta ska man inte prata om, det är iget man pysslar med.
Jag tycker annars 15-20 är värsta biten, massor av små små, men riktigt branta backar, där ska man ta det lugnt och gå i de värsta, så man har ork att jogga hela biten efter abborrbacken där det är rel lättsprunget (minus en backe näst sista km).
Nej, bryta ska man ju inte syssla med. Då ska man verkligen ha en god anledning, typ ett brutet ben eller nåt. Nej, men jag skulle bryta om jag fick allvarliga skadekänningar och bedömde att jag skulel kunna paja flera veckor av träning om jag fortsatte. Inte annars. Under SM hade jag aldrig en tanke på att bryta, konstigt nog, med tanke på att jag kraschade ganska tidigt pga värmen. Men jag var totalt fokuserad på att till varje pris ta mig i mål :D
Vid hur många km ca passerar man målområdet? Jag försöker komma på ett bra ställe att placera mina anhöriga på :) Vore ju kul om de kan se både en bit av loppet och målgången utan att behöva trekka flera km genom skogen ;)
2543 70638 Markus Pregart Malmö 02:45:04
Kändes ganska bra faktiskt, trodde jag sprang bättre än jag gjorde. Har fortfarande problemet med att jag tror inte jag ska orka distansen. Jag viker lätt ner mig och springer långsammare än jag behöver, säkert bara en träningssak, men ack så retligt. Jag tror ändå jag lyckades ta ut mig till max. Siktar på nästa års LL.
Senast redigerat av Pregart (2007-09-30 13:03)
btw. där var en man som stod i aborre backen och skrek och hejade.
Ganska roligt: Kom igen gubbar!! Nu jobbar vi! Håll inte igen, vi har ställt in träningspasset ikväll...
Grattis till ett väl genomfört lopp!
Grattis till ett fint lopp och en riktigt bra tid!! 2:45 på LL är faktiskt en grym tid, det kräver sin löpare... Många ställer upp och tror dom ska få den och den tiden, men just på Lidingö är det tuffare än man är van vid, och några minuter försvinner lätt.
Pregart skrev:
Jag önskar nästan jag gick upp för nån backe igår... Har en sjuk träningsverk i låren.
Bra jobbat! Speciellt genomförd klassiker. Jag började min väg igår... allt kvar*pust*
Hihi, jag har också träningsvärk, ändå sprang jag bara drygt hälften. Tungur backur... Lycka till med den fortsatta resan mot en Svensk Klassiker, det är egentligen inga problem om man är såpass grundtränad som du verkar vara! Se bara till att träna mycket långa cykelpass inför Vättern, ät timmar på vägarna. 30 mil är ganska långt, även om man är van att springa, man måste bli hemtam på cykeln. Minst 100 mil innan, då går det bra. Skidåkningen kan bli lite besvärligt i.o.m. att du bor i Malmö, men springer du bara ordentligt, och åker iväg några helger till snön för att samla ett antal mil, så går det bra. Rullskidor kan vara ett alternativ, men enligt mig inget krav. Kör hårt, ska bli spännande att följa din träning!
Syrran började också sin klassiker igår. :-)
Tack tack:D det var uppmuntrande ord.
Jag är tyvärr lite dålig på att uppdatera min dagbok, men försöker varje fall skriva in milstolpar i träningen. Har lovat så många gånger att jag ska bli bättre, men men... Det viktiga är ju egentligen framstegen, inte historian:D
Tänkte köra på gym nu under vinter säsongen, bygga upp lite och stärka leder osv... köra mycke löpband för fart i benen... känna av 16km/h osv...
Sen tänker jag nog köra engelbrektsloppet då det "bara" är 6 mil... men jag hittar ingen anmälningssida?? nån som kan hjälpa en stackars sate med det?
Blir vilodag idag och lättare löp på tisdag. Bandy på onsdag torsdag. Sen får vi se om gymtiden börjar på fredag. Ciao så länge
ingen träning... gjorde 8 km igår... men kan knappt gå idag. Har ordentligt ont i smalbenet som inte vill släppa:(
Har väldigt ont i hälen, som strålar upp i vaden på insidan. På hälens utsida börjar det liksom. Gör inte ont när jag går. Hoppar jag eller försöker springa så känns det som benet ska trilla av, gör sjukt ont. Någon som känner igen eller hört något liknande?
Tänkte ge det till efter helgen... har varit såhär nu i 2 veckor... så efter helgen blir det uppsökning.
Börjat träna igen... Känns ganska bra.
Har tagit på mig uppdraget som hjälptränare för U-14 och U-15 i Lunds hockey förening. Mycket roligt!!!