Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8  

Göteborsvarvet 2007 under 1h 30 min

Från: Malmö
Registrerad: 2006-05-24

Kass uppdatering, men har så sällan tid, o när jag har tid så glömmer jag att skriva! O hockeyspelare som jag är i grunden så är jag väldigt vidskeplig. Sist jag hade kontinuitet i dagboken blev jag skadad:P
Men i alla fall, sprungit totalt 4 mil denna veckan, fart och distanspass. Känns bra, men tog helt slut igår när jag var ute. Tänkte ta och åka lite rullskridskor imorgon istället för att springa... I'll be back:D

Tog förövrigt vilopuls för ett par dagar, med pulsklocka och räknade själv över 3 minuter. Vilopulsen sätter jag till 40.

Nu närmare det sig med stormsteg, och jag sitter hemma i en grym förkylning. Tack och lov har febern släppt. Tips hade varit underbart, hur jag ska gå tillväga så fort jag blir frisk... långt pass? kort, snabbt eller bara ut och gå kanske?

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Du kommer inte vinna mycket på att träna så här nära inpå loppet. Det mesta av den träning din kropp kan tillgodogöra sig ska redan vara gjort. Vila ut förkylningen ORDENTLIGT, sen vilar du en dag till. Sen jogg/distans och lite "skaka på benen". It's it.

Ja... blev inte riktigt som jag tänkt mig. Startade i grupp 7. Start nr 26637. Målgång 1:51. Kände mig pigg hela loppet, var tillochmed ute på kvällen, men jag antar att det har mycke med erfarenhet. Bara sprungit själv, och detta var den andra gången jag sprang i tävlingssammanhang. La väl ribban lite högt kan jag tänka mig. Känner mig till trotts stark, pigg och frisk. Nu börjar träningen inför nästa års gbg var. Så the headline stays. Under 1:30 ska det bli!

Registrerad: 2006-08-28

Klart man kan vara ute efter en halvmara, går bra efter maror med ;)

Nån snällis kanske hade kunnat ändra topicen till Göteborgsvarvet 2008 1:29

Registrerad: 2006-03-08

Hur går det med träningen då?

Från: Helsingborg
Registrerad: 2004-01-31

Pregart skrev:

Det tror jag att du gör själv genom att editera ditt första inlägg och ändrar rubriken där.

Lycka till med nästa varv.

Senast redigerat av chaas (2007-05-23 14:39)

Registrerad: 2006-03-08

chaas skrev:

Pregart skrev:

Det tror jag att du gör själv genom att editera ditt första inlägg och ändrar rubriken där.

Lycka till med nästa varv.

Tror inte att det funkar.

Från: På jobbet
Registrerad: 2007-02-05
Webbsida

1,30 är ett högt satt mål, men absolut inom räckhåll. Göteborgsvarvet är dock inte ett lopp att sätta pers i, alldeles för mkt folk och en lite orytmisk bana. Jag tror det kan slå 5-6 minuter mot ett öppnare, flackare lopp. Träna själv är nyckelträningen för distanslöpningen, det handlar om en inre balans och inre kontroll.
Mitt tips är att du håller i träningen och kör ett nytt lopp redan i år, varför inte St Eriksloppet i sthlm i september. Ta sikte mot 1,40 och gör 1,38. Ge järnet!

Med regelbunden träning, inkl intervaller och långpass är säkert 1,30 inom räckhåll om du sprang på 1,51 detta år.

Förra året sprang jag ju på 2:17, så jag behöver ju i princip bara fortsätta i det tempot:D
Ska försöka köra lite mer intervaller, men har haft lite problem med att benen inte orkar:) Får ont när jag springer osv... men misströsta ej, jag kör på. Funderade på att springa ett till denna somaren, förhoppningsvis lite närmare Malmö än Stocktown.

Går ju att köra lite lugna intervaller, i 5 min/km tempo för dig. Alla intervaller behöver inte gå jättasnabbt. De långsammaste intervallerna jag har kört är marafart, som då var 5,06-5,12/km, jämfört med distanspass på 5,30.

Ironwwoman: Har du några bra tips till att återhämta sig snabbt? Eller hur man ska lägga upp träningen så man orkar träna mer än 3-4 ggr i veckan? För efter ett intervallspass brukar jag vara helt off dagen efter.

Alla: Nån som har bra övningar till att stärka och öka stabiliteten i sitt löpsteg?

Från: Gamla synder på "Webbsida"
Registrerad: 2006-08-27
Webbsida

Pregart skrev:

Ironwwoman: Har du några bra tips till att återhämta sig snabbt? Eller hur man ska lägga upp träningen så man orkar träna mer än 3-4 ggr i veckan? För efter ett intervallspass brukar jag vara helt off dagen efter.

Isbad :)

Isbad.

Detta är en metod som många långlöpare håller väldigt kär och en del säger att de aldrig skulle klara att träna så hårt som de gör utan isbad. Undersökningar som gjorts visar också på goda effekter på avlägsnande av slaggprodukter och lindrande av den stelhet man känner efter tuffa träningspass om man följer ett bestämt schema.

Allt man behöver är ett badkar och tillgång till is eftersom vanligt kranvatten ofta inte är kallt nog. Häll upp så mycket vatten så att det täcker benen och lägg i 15-20 plastmuggar med is från frysen. Temperaturen behöver komma ner till 4-6 grader för att man ska få max effekt. Om man klarar att stanna i så länge som 8-10min så är det bra. Det kalla vattnet gör att blodkärl drar ihop sig (s.k. vasokonstriktion) och blod trycks ut ur muskeln. Onödiga blodansamlingar kring små mikroskador på muskelfibrer hålls till ett minimum och svullna leder lindras. Den akuta inflammationsfasen direkt efter passet kortas ner och de återuppbyggande processerna kan komma igång mycket snabbare. Efter isbadet kan man med fördel duscha eller bada varmt igen för att öppna upp blodkärlen igen och låta nytt blod pumpas in i musklerna.

Har man inte tillgång till ett badkar kan man använda en vanlig dusch och skölja benen med så kallt vatten det går i 30 sek och sen så varmt vatten man klarar i 2 min. Denna procedur kan man upprepa 3-4ggr för att få blodkärlen att kontrahera och utvidgas om vart annat för att få en pumpande effekt som trycker bort slaggprodukter.

Från min coach sida http://www.fleetrunner.se/ träningstips - maximera din återhämtning.

Annars är det att pressa sig själv att träna mer. Öka försiktigt. Hösten 2004 låg jag på 4 timmar i veckan (löpning + Friskis & Svettis) + lite cykel som transport och promenader och hade fullt upp med det (provade att träna 5 dagar på raken och fick överansträningsinflammationer i båda fötterna). Våren 2005 4-5 mil löpning/vecka. Hösten 2005 7-8 mil löpning/vecka. Vintern 2005-2006 10-12 timmar triathlonträning i veckan.

Tack!
Isbad känns som det kan göra riktigt ont... men jag ska testa...tack för tipsen!

Isbad är inte lika hemskt som det låter. Första gången jag provade efter att coachen konsaterat att jag hade för lång återhämtningstid efter långpassen (en dag vila, en dag med lugn träning, tredje dagen med normal träning, fast tunga ben och hög puls, fjärde dagen normal efter ett ca 30 km pass). Men med isbad räckte en dag med lugn träning innan jag kunde träna normalt. Jag var nervös flera dagar innan mitt första isbad, och det var inget vidare att hoppa i. Men helt ok att sitta där, jag brukar äta samtidigt så jag får fokusera på något annat. Jag brukar sitta i badkaret med vatten till midjan, men som man finns det flera som fuskar och inte sänker ner känsliga delar i vattnet;)

Ironwoman skrev:

men som man finns det flera som fuskar och inte sänker ner känsliga delar i vattnet;)

Det var just precis det jag tänkte på... Gäller att flickvännen inte är hemma efter ett sånt bad...:|
Har ett par hektiska dagar kanske tillochmed veckor framför mig... men jag återkommer med uppdatering om träning, och isbad:D

Om man vill btw, så går det att delvis se bilder från loppet. Gå in på photomotion.se väl göteborgsvarvet och skriv nummer 26637. Ett under att det fick plats:D Så finns där bilder, för den som... ja... det var skoj för mig varje fall att se dom:D

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Du ser väldigt glad ut iaf! :)

Men alltså, vad mkt kläder alla har på sig. Jag hörde att det var varmt den dagen?

nja, det regnade o var blåsigt fram till typ 15:30, så ungefär lagom till start kom solen o det blev varmt.. Därför jag har långa ärmar på understället... blev väldigt varmt i solen kan jag säga.

Hur förbättrar man snabbast sin kondition, eller rättare sagt hur förbättrar man lättast sin tid på milen och två mil? Långt o länge eller kort o snabbt? Alla råd och förslag är välkomna.

Sikar du på att förbättra din tid till nästa år och inte bryr dig så jättemycket om resultaten fram till dess ska du börja med långt, lugnt, spring många km varje vecka. Nu till dess att snön försvinner efter vintern, sedan sista 3 månaderna ska du springa massa intervaller.

Annars en kombination. Ett lite längre pass i lugnt tempo, kanske 15 km. 1-2 distanspass och 1-2 intervall/snabbdistans eller liknande.

Eller det du tycker är roligt, då är det störst chans att det blir av att träna.

Sidor: 1 … 4 5 6 7 8  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB