Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Välkommen tillbaka! Undrade faktiskt lite var du tog vägen. Visst fick du benhinneinflammation? Är det bra nu?
Maila admin om du vill byta topic på dagboken.
machine gun skrev:
Välkommen tillbaka! Undrade faktiskt lite var du tog vägen. Visst fick du benhinneinflammation? Är det bra nu?
Maila admin om du vill byta topic på dagboken.
Ja, jag fick en hel massa problem, bland annat inflammationen... Men allt känns bra nu, håller dock fortfarande på med att försöka få höger ben att bli lika starkt som vänster. Har gått så långt att man ser stor skillnad på benen!
Får spara topicen som en liten sporre:D
Får man fråga hur du fick bukt med inflammationen? Har själv dragit på mig en benhinneinflammation nämligen, måttligt spännande..
Jobbigt med muskelobalansen där, går du hos sjukgymnast eller nåt?
Det är bra med höga målsättningar :)
machine gun skrev:
Får man fråga hur du fick bukt med inflammationen? Har själv dragit på mig en benhinneinflammation nämligen, måttligt spännande..
Jobbigt med muskelobalansen där, går du hos sjukgymnast eller nåt?
Det är bra med höga målsättningar :)
Jag har framförallt RÄTT kläder... varmt på benen... rätt skor. Jag tänker på HUR jag springer mer än var jag springer. Rulla på foten, rak i ryggen och en bra pendel på armarna. Gjorde susen för mig.
Jag jobbar med det själv, så gott det går. Men jag försöker mest bara tänka på att jobba lika med benen. När jag kör på gym, kör jag alltid bara höger ben, så förhoppningsvis kommer det ifatt nån gång...:D
Höga målsättningar med en ödmjuk attityd.
Jaha, så var det då tredje dagen på det nya året, och Markus har varit ute på det första passet! Tänkte jag skulle inleda året med en mellanjogg(som för övrigt jag och min far brukar kalla det). Innebär en medellång distans i medelfart.
Dagsinfo: Jobb 10-18
Mellanjogg, ca 1 timme runt 11km. Snitt puls: 160
Jag tror inte jag kommer hålla någon direkt koll på min diet, har ändå ingen direkt koll på, eller ork att tänka på den faktiskt...:D Viktiga är kvaliten blandat med kvantitet i träningen. God kondition här kommer jag!
Jag läste någonstans att när man tränar, speciellt träning där man kör till man inte orkar mer, som styrketräning ökar testosteronet. Övertränar man så bildas istället östrogen i högre nivår och istället för att bygga muskler och gå ner i fett går man upp i fett och ner i muskler.
Då har jag en fråga, stämmer detta? Gäller samma sak för löpare(Distanslöpare)? När är man övertränad? Kan man vara övertränad utan att egentligen märka det?
För varje pass man tränar bryter man ned kroppen, efter passet byggs kroppen upp (med mat och vila) så att den blir något starkare än den var innan. Återhämtningen går allt snabbare desto mer tränad man är. När man blir övertränad hinner inte kroppen längre byggas upp i samma takt som man tränar och man blir svagare istället för starkare. Lyssnar man på kroppen samt övervakar den träningen man gör är det svårt att låta bli att märka om man blir övertränad, men det finns personer som är så insnöade i sig själva och sin träning att de inte märker det, när de, trots att de tränar hårt ändå gör sämre resultat så tolkar de det som att de tränar för lite och börjar träna ännu mer. Lite variation är naturligtvis normalt, det är snarare om man tappar en halv minut/km vid samma puls. Får man svårt att sova på kvällen, tappar matlusten, är ordentligt seg på träningarna, får svårt att koncentrera sig kan det röra sig om överträning. En bra kost och bra vila mellan passet hjälper hur mycket som helst. Då jag tränar hårt så att jag blir lite övertränad bygger jag inga muskler, men blir inte fetare heller.
"Får man svårt att sova på kvällen, tappar matlusten" känner jag igen. Lägesen jag fick en hel natts god sömn. Drömmer alltid eller vaknar av något annat. Men jag gör bra resultat, seg känner jag mig, men aldrig när jag tränar... tar en 5-10 minuter sen känns det som man hade kunnat "riva världen" med all sin energi och kraft, springa hur länge som helst.
Dagsinfo: Ledig
Tvättat 10-22!!!!
Träning: 40min stepmaskin. 204watt snitt(maskinen räknar ut det, vet inte om man ska bry sig så mycke. Tänker mer på motståndet) 20 min styrka, armar, mage, axlar, höger vad och fot.
Läste någonstans om stressfraktur på dig.. Vilket ben? (dah, står säkert i tråden, men har skummat sid 1 och sid 4 och orkar inga fler :p ) Fick du det bekräftat med MR? Hm, how ever, frakturer har jag haft några stycken och löpning is my thing, så om du vill bolla nåt så är du välkommen! :)
Kör smart, bli snabb
/Floppix
Väntar fortfarande på MR, men det verkar som jag inte är så viktigt, för det är nu över 4 månader sen jag var där sist. Och sist jag var där var det för att berätta att jag fortfarande inte hade fått någon räkning och att ingen ringt mig. Så jag gav upp på dom servicemänniskorna på IMC och läste lite om mina problem, gjorde dom övningar som jag skulle för mitt svaga ben(håller fortfarande på med det) plus att jag fortfarande har problem med höger ben, precis ovanför anklen. Speciel när jag springer på vänster sida av en väg, när jag har höger ben inåt.
Dagsinfo: Jobb 10-17
Träning: Vila(det är jag bra på, kan jag göra hur länge som helst:D)
Ska ner o handla cola och choklad sen blir det film för hela slanten:D Najz!
Till Floppix: Vad har du för bästa tips att öka farten? Vad tycker du om byggarstyrketräning som ett komplement till löpträning?(säkert en knassig fråga, men jag tycker mig känna mig lite friskare av ett sådant pass)
Pregart skrev:
Väntar fortfarande på MR, men det verkar som jag inte är så viktigt, för det är nu över 4 månader sen jag var där sist. Och sist jag var där var det för att berätta att jag fortfarande inte hade fått någon räkning och att ingen ringt mig. Så jag gav upp på dom servicemänniskorna på IMC och läste lite om mina problem, gjorde dom övningar som jag skulle för mitt svaga ben(håller fortfarande på med det) plus att jag fortfarande har problem med höger ben, precis ovanför anklen. Speciel när jag springer på vänster sida av en väg, när jag har höger ben inåt.
Träning: Vila(det är jag bra på, kan jag göra hur länge som helst:D)
Ska ner o handla cola och choklad sen blir det film för hela slanten:D Najz!
Till Floppix: Vad har du för bästa tips att öka farten? Vad tycker du om byggarstyrketräning som ett komplement till löpträning?(säkert en knassig fråga, men jag tycker mig känna mig lite friskare av ett sådant pass)
Se hos MachineGun, har skrivit lite "öka-farten-tips" där! Sen kan du fråga mer specifikt igen om så önskas... Efter att kroppen fått lite fart, i doserade portioner, kommer ju de klassiska fartlekarna. Dvs. uppvärmning, sedan gasen i botten över spontana sträckor (gärna i sällskap med en "hare" ;-) ex. "uppför hela backen" "fram till den där lyktstolpen" osv. Alternativt klassiska 60/30, gasen i botten 60s - återhämtningsjogg 30s - sen gasen igen. Men som sagt, vet inte riktigt om dessa farter är något du kommer behöva för ditt Gbg-varv, det är trots allt en halvmara. Kör 3min/1min kanske snarare, något lägre fart så du håller i 3 min...:-)
"Problem"? Beskriv! Smärta? Beskriv smärtan, så detaljerat du kan; när, hur, hur länge, osv...?
Har bara kört "byggarträning" en gång, efter stressfrakturen, och då var det sjukgymnasten som tvingade mig att köra tungt bara för att pressa på mig när jag kryckade runt resten av dygnet. Körde då enbart det "hela" benet, för att sedan ägna ytterligare 3 månader åt att träna ikapp det sjuka benet när frakturen var läkt. Visst, lite muskelmassa blev det, vilket senare formades tillbaka till löpmuskler så sakteliga.. Vet inte mycket om tung styrka och löpning ihop, men fråga Englund eller Mirrranda, de kör mer styrka ihop med löpningen. Tror det verkar funka bra för dem. Jag är bara liten tanig senig seg (och tjej :P ) men jävligt stark i gymnastiska övningar med BW (ex-gymnastik/konståkning innan löpningen tog över, så det är min grund...)
Hoppas du fått nån nytta av svaren! Ska följa din väg mot varvet :-)
Efter att jag läst om MachineGuns problem, så får jag väl säga att det inte är ett problem. Mer något som stör. Det gör ont när jag står på höger fot, precis som något ligger fel, men jag kan springa utan problem, har vant mig.
Pregart skrev:
Efter att jag läst om MachineGuns problem, så får jag väl säga att det inte är ett problem. Mer något som stör. Det gör ont när jag står på höger fot, precis som något ligger fel, men jag kan springa utan problem, har vant mig.
Du kan ju inte jämföra dig med andra. Anser du att du har ett problem så har du det. Det ska inte göra ont när man står, så antagligen är nåt fel på ett eller annat sätt. Skönt att det inte gör ont när du springer iaf :)
Haha, jamen det är ju perfekt, att få springa hela dagarna för att det inte gör ont, som medicin typ ;-P
Nej men allvarligt, som sagt, inte ska det göra ont när man står heller. Som din sjukgymnast kanske redan sagt, så är varje liten påminnelse i form av smärta och värk i kroppen (långvarig oförklarlig sådan, alltså) ett tecken på en felbelastning av någon form och ju mer löpning utan åtgärd, destom mer av "felstegen..".
Kört med klassikerna balansplatta på ett ben och blunda 5-6 min varje dag (bygga upp) och anatomiska inlägg från ortoped (stödja)? Tyvärr har jag också jävligt dåliga erfarenheter av felgjorda och för hårda inlägg, men ortopeden på Runners Store gör HIMMELSKA saker. Nu bor ju du i Gbg, men om du skulle behöva ngt liknande så kanske du kan fråga om de görs på fler ställen (finns säkert, men är inte så jättevanligt...)
Jag har kanon inlägg från rehband.. kanon grejer. Jag ska nog ändå inte klaga... Har sällan ont numera. Allt e frid och fröjd.
Träning: 1h 16min löpning, snittpuls 162. Kändes bra, ingen aning om sträckan. Ska kolla på googleearth senare. Sträcka: Runt 12km, inte helt säker då jag sprang fel och kan inte riktigt hitta vägen jag sprang på:D
Senast redigerat av Pregart (2007-01-06 21:34)
ser bra ut me löpningen! hoppas de håller i sig så du kan få en fin tid på varvet
questan skrev:
ser bra ut me löpningen! hoppas de håller i sig så du kan få en fin tid på varvet
Ja man tackar, det känns väldigt bra också. Ska bara försöka hålla mig lugn, så jag inte stressar iväg med träningen och drar på mig en förkylning eller något annat. 3 veckor kvar sen åker jag till Cervinia i en vecka för att åka skidor:D Ska bli nice! Kanske tar med mig löpardojjorna:DNOT!
Idag har varit årets längsta dag.... Segt som F # N på jobb! Usch trivs inte alls:(, men vad ska man göra, bara att gilla läget. Tacka Gud för löpningen!!! Hade jag inte kunnat springa vet jag inte hur mitt humör hade sett du nu! Idag tänkte jag bara ut en kort runda, men den korta rundan kändes så bra att det fick bli en längre istället:D Höll dock igen bra på tempot! Det känns så bra att man bara kan sticka ut nu, inte planerat en exakt runda, utan bara vilket håll man ska börja åt:D Sen springer man bara. Hade nog kunnat springa en timme till med lätthet! Känns såååå sjukt skönt. Ville bara krama alla jag sprang förbi för att jag var så glad!!
Träning: löpning 1h 23min, snitt puls 157, 1150 Cal. Sträcka: 13km ungefär.
Senast redigerat av Pregart (2007-01-08 14:11)
Inte mycket att säga om dagen, faktiskt varit ganska så nyttig idag.
Dagsinfo: Jobb 10-20
Träning: Kände för att vila idag.
Dagsinfo: Jobb 10-20
Träning: Ingen.
Pregart skrev:
Jag hörde någonstans att man bör klara cykla ensam i minst 6 timmar annars blir det svårt med VR, vad säger du om det?
Jag säger: Det är ju nästan en hel arbetsdag!!!!!! Vem f-n orkar det????????????:O
Är du meveten om att en IM är mer än dubbla den tiden. Svenska varianeten startar 7 på morgonen i slutet av juli och 13 timmar innebär att solen börjat gå ned...
Ironwoman skrev:
Pregart skrev:
Jag hörde någonstans att man bör klara cykla ensam i minst 6 timmar annars blir det svårt med VR, vad säger du om det?
Jag säger: Det är ju nästan en hel arbetsdag!!!!!! Vem f-n orkar det????????????:OÄr du meveten om att en IM är mer än dubbla den tiden. Svenska varianeten startar 7 på morgonen i slutet av juli och 13 timmar innebär att solen börjat gå ned...
vadå då? förhoppningsvis cyklar du inte själv i 13 timmar då...
Pregart skrev:
Ironwoman skrev:
Pregart skrev:
Jag säger: Det är ju nästan en hel arbetsdag!!!!!! Vem f-n orkar det????????????:OÄr du meveten om att en IM är mer än dubbla den tiden. Svenska varianeten startar 7 på morgonen i slutet av juli och 13 timmar innebär att solen börjat gå ned...
13 timmar får man inte cykla i..., maxtiden på simningen+cyklingen är 9,30. Jag tycker cyklingen var lite ensam, men gillar att vara ensam, det går ganska snabbt och man hinner knappt se vem man möter. Löpningen blev inte lika social som under en mara där man brukar prata med varandra om man slutat sikta på pers, under en IMmara orkar man inte prata så mycket. Långtråkigt tyckte jag dock inte att det var en endaste sekund.
Ironwoman skrev:
Pregart skrev:
Ironwoman skrev:
Är du meveten om att en IM är mer än dubbla den tiden. Svenska varianeten startar 7 på morgonen i slutet av juli och 13 timmar innebär att solen börjat gå ned...
13 timmar får man inte cykla i..., maxtiden på simningen+cyklingen är 9,30. Jag tycker cyklingen var lite ensam, men gillar att vara ensam, det går ganska snabbt och man hinner knappt se vem man möter. Löpningen blev inte lika social som under en mara där man brukar prata med varandra om man slutat sikta på pers, under en IMmara orkar man inte prata så mycket. Långtråkigt tyckte jag dock inte att det var en endaste sekund.
Ja det där med IM har jag lagt ned för längesen. Hade en dröm om att göra det, men ja, inte längre:D Lägger min energi på löpning istället, mest för att det är skoj! Börjar jag tycka det är tråkigt också, slutar jag med det också. Är förövrigt hockeytränare, och det räcker gott och väl för mig. Stå och skrika på ungarna vad dom ska göra, blir bra motion det också:D
Senast redigerat av Pregart (2007-01-10 12:31)
Dagsinfo: Ledig
Träning: 40 min lätt jogg, 30 min stepmaskin och styrka, armar, mage och höger ben.
Ska på "date" nu, önska mig lycka till:D Är nog bara en tidsfråga innan hon inser att hon är alldeles för bra för mig och går vidare, men jag är glad så länge hon inte inser:D(Första träffen idag)