Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
en konstig fråga kan tyckas men jag undrar:
jag spelar fotboll så jag skulle vilja få en bra och stabil kondition.
samtidigt så tränar jag på gym, och då är jag ute efter att bygga muskler.
men det e så här att jag kan känna till exempel mina magmuskler men det ligger ett väldigt irriterande lager av fett som döljer mina muskler. jag vill få dom att synas.
vilket är det bästa sättet att göra det på. är det äns möjligt att få bort det där onödiga fettet, samtidigt som man försöker öka musklernas volym ??
och en annan fråga
jag tränar fotboll på mån,ons,fre. och då tränar jag kondition men också explosivitet. sen tränar jag på gym, och då tränar jag alla muskler plus lite kondition. det gör jag på tis, tors och sön. men jag vet att man ska vila musklerna 48 timmar så är det är mer onyttigare än det e nyttigt för kroppen ?
vilket är det bästa sättet att göra det på. är det äns möjligt att få bort det där onödiga fettet, samtidigt som man försöker öka musklernas volym ??
Det kan bli lite svårt att kombinera de båda målen, eftersom synliga magmuskler kräver, i alla fall hos de flesta personer, att man har väldigt lite kroppsfett. Att bygga muskler och samtidigt försöka sänka sin fettvikt är mål som går ut på två helt olika saker och du bör därför välja ett av dem som du prioriterar under en eller två månader.
det gör jag på tis, tors och sön. men jag vet att man ska vila musklerna 48 timmar så är det är mer onyttigare än det e nyttigt för kroppen ?
Det är indviduellt och beror på faktorer som intensitet på styrketräningspassen och din återhämtningsförmåga. Om du känner att du själv klarar av det kan du fortsätta, själv skulle jag nog dela upp kroppen i två eller tre olika pass.
hmmm... kan du ge mej ett tips hur jag ska dela upp kroppen ???
skulle verkligen vara tacksam för det.
Men om jag förstår dej rätt tycker du att jag ska gå in för att förlora vikt 2 månader och sedan börja styrketräbna finss det inget sätt jag kan få bort det där irriterande fettet o samtidigt bygga muskler ?
hmmm... kan du ge mej ett tips hur jag ska dela upp kroppen ???
tisdag - rygg, axlar
torsdag - bröst, biceps
söndag - Triceps, ben
Typ. Spelar inte så stor roll.
Men om jag förstår dej rätt tycker du att jag ska gå in för att förlora vikt 2 månader
Ja, men du bör fortsätta med styrketränandet. Annars kommer du att förlora en massa muskelmassa, vilket leder till lägre förbränning, vilket i sin tur kommer att leda till att det tar längre tid att bli av med fettet.
finss det inget sätt jag kan få bort det där irriterande fettet o samtidigt bygga muskler ?
Fettsugning. Eller droger. Eller så kan du be dina föräldrar föda dig på nytt, med bättre gener (vissa har synliga muskler året runt utan att behöva tänka på träning eller kost). ;)
haha okej det skulle väl vara droger.... nej men tack för alla svar och så. måste säga att jag e imponerad av hur väl gjord hemsidan är. och hur bra fakta det finns i den...
men alltså jag måste göra av med mer kcal än jag tar in och fortförande styrketräna så att ja ginte förlorar så mkt muskler och sedan läste jag ngt om att äta mkt proteiner??
min plan e att få bort det där fettet då är din lösning att jag äter lite mindre under en längre och sedan efter det börjar styrketräna mer och äta mer ??
men alltså jag måste göra av med mer kcal än jag tar in och fortförande styrketräna så att ja ginte förlorar så mkt muskler
Jepp. "Use it or lose it" - om du inte styrketränar kommer du att förlora en massa muskelmassa och så kommer det att bli svårare att bli av med fettet. Många som går ner i vikt är jätteglada över att de tappar flera kilo per vecka och sedan efter viktminskningsperioden undrar de varför de nu går upp i vikt så lätt - jo, för att de lyckats bli av med massa muskler då de gick ner i vikt.
Det slutar med att de går upp i vikt, men istället för att gå upp i muskelmassa lägger de långsamt på sig fett.
Sedan upprepar de ofta processen, bränner muskler, lagrar fett och till slut har de knappt några muskler på kroppen men en massa fett. Inte direkt vettigt. Ofta brukar samma personer säga att "de inte bryr sig om muskler", utan vill "gå ner i vikt", det de inte förstår är att styrketräning är en viktig del av träningen om man vill gå ner i vikt.
Sedan kan det kanske vara kul att ha lite muskler under huden när man väl lyckats bli av med fettet.. :)
min plan e att få bort det där fettet då är din lösning att jag äter lite mindre under en längre och sedan efter det börjar styrketräna mer och äta mer ??
Japp, det låter vettigt.
En mycket intressant metod är ABCDE-metoden, som har en muskelbyggande fas och en fettförbrännande fas.
Den innebär att du överäter i tolv dagar för att sedan äta mindre i tolv dagar.
Du måste först räkna ut hur många kcal du bör få i dig/dag, och sedan plussa det extra du skall få i dig, vet ej den exakta mängden.
Efter 12 dagar minskar du till det åt före.
Under uppbyggnadsperioden kan du köra hårda styrketräningspass, och under förbränningsperioden kan du köra lite mer fettförbränningsträning.
Ett tips är morgonpromenader innan frukost.
En annan sak är Glykemiskt-index, alltså långsamma och snabba kolhydrater. Mycket användbart för fettförbränning.
Mer om dettta snart.
mvh
Anders