Du är inte inloggad.

Sidor: 1 … 3 4 5 6  

Programförslag 2, 3, 4 split samt länk till helkroppsprogram

Registrerad: 2006-12-06

Keep_On_Pumpin skrev:

Dr Nick skrev:

Fearik skrev:

Nja, men jag e inte direkt någon jättebiff, 187cm 76kg, har inte tänkt att gå upp i vikt så jättemycket mer heller, målet ligger på 82kg deffad o klar =D, så tror att med lite tung utförsåkning så klarar jag mig.

Om du skall vara deffad och hård vid 82kg så måste du upp väldigt mycket i vikt under en lång tid.

att väga 82 kg och vara verkligen stenhård är väldigt mkt faktist.

verkligen... jag tyckte 82kg lät lagomt ja, har kanske inte så stor koll på vad 6kg gör ;P

Registrerad: 2007-03-29

Har svårt att välja mellan dessa träningsprogram:

Måndag: Ben, Mage

Tisdag: Axlar, Triceps

Onsdag: Innebandy Träning

Torsdag: Rygg, Vader, Underarmar

Fredag: Vila

Lördag: Vila           

Söndag: Bröst, Biceps och Innebandy Match

Måndag: Bröst, Triceps, Mage

Tisdag: Ben, Vader, Underarmar

Onsdag: Rygg, Axlar, Biceps och Innebandy Träning

Torsdag: Bröst, Triceps, Mage

Fredag: Vila

Lördag: Vila           

Söndag: Rygg, Axlar, Biceps och Innebandy Match

Jag vill snabbt få resultat men vill samtidigt känna att det inte börjar bli jobbigt och tungt att dra till gymmet. Jag är 198cm och väger enbart 76kg så behöver verkligen gå upp flera kg genast. Vilket träningsprogram anser ni är bäst eller passar mig bäst?

Tack på förhand!

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Flytta söndagens pass till lördag så gillar jag den första bäst. Sista spliten innehåller 5 dagar styrka i rad. Något som jag tycker är slitsamt.

Honn skrev:

Flytta söndagens pass till lördag så gillar jag den första bäst. Sista spliten innehåller 5 dagar styrka i rad. Något som jag tycker är slitsamt.

Okej, testar att köra på det :)

Senast redigerat av Skogen (2007-10-23 23:36)

Tjabba igen!

Nu är det så att vi även ska börja träna innebandy på fredagar och nu vet jag inte riktigt hur jag ska ha mitt träningsprogram bara för jag hade min enda riktiga vilo dag på fredagar och är nu rädd att jag ska bli övertränad. Så här ser mitt träningsprogram ut just nu:

Måndag: Ben, Mage

Tisdag: Axlar, Triceps

Onsdag: Innebandy Träning 1,5 timme

Torsdag: Rygg, Vader, Underarmar

Fredag: Innebandy Träning 1 timme

Lördag: Bröst, Biceps           

Söndag: Vila/Innebandy Match (Match varannan/var tredje Söndag)

Är 18år, 198cm lång och väger 76kg och är väldigt energisk av mig

Ska jag strunta i att oroa mig så mycket och testa att köra på och se om min kropp säger ifrån eller inte?

Tack på Förhand

Senast redigerat av Skogen (2007-10-26 13:21)

Från: Sundets pärla
Registrerad: 2006-07-30

Så du har kört så här innan alltså.
Du kan testa, iofs får du inte vila på fredagar men jag tror du fixar det om du kört likadant innan och nu lägger till 1h innebandy.

Vill du en vilodag så splita upp en gymdag.
T.ex lördagen, lägg bröst på måndagen och biceps på torsdagen kanske så har du en fri dag.

_henkee skrev:

Så du har kört så här innan alltså.
Du kan testa, iofs får du inte vila på fredagar men jag tror du fixar det om du kört likadant innan och nu lägger till 1h innebandy.

Vill du en vilodag så splita upp en gymdag.
T.ex lördagen, lägg bröst på måndagen och biceps på torsdagen kanske så har du en fri dag.

Okej, jo för dessutom så kör vi ingen fys på innebandy träningarna utan det är mest några övningar och sedan två mål så det tar mest på benen och konditionen.
Har alltid vart energisk av mig och gillar verkligen att röra på mig men samtidigt så vill man ju inte bli övertränad, jo det skulle kanske funka med en 3 split istället för 4split.

Men testar nog först att köra på med 4 spliten och får hoppas att kroppen fortsätter att känna sig pigg och fräsch :)

Senast redigerat av Skogen (2007-10-26 14:42)

Registrerad: 2007-10-27

Honn, jag undrar om du har något förslag till ett 6-split-program. Jag brukar inte vara så noga med att räkna seten utan kör tills det börjar bli segt i muskeln. Brukar bli det efter ca 10 set på samma muskel.
Repsen vill jag ska ligga på runt 12 då jag tränar för inryck till lumpen (jan 08).
Vill också kasta in simning och löpning ett par gånger i veckan precis efter avslutat styrkepass.

Från: Övik
Registrerad: 2005-09-12

Smoking_T skrev:

Honn, jag undrar om du har något förslag till ett 6-split-program. Jag brukar inte vara så noga med att räkna seten utan kör tills det börjar bli segt i muskeln. Brukar bli det efter ca 10 set på samma muskel.
Repsen vill jag ska ligga på runt 12 då jag tränar för inryck till lumpen (jan 08).
Vill också kasta in simning och löpning ett par gånger i veckan precis efter avslutat styrkepass.

Vad rycker du in som, och var? I övrigt så tycker jag personligen att 6 styrkepass i veckan är överdrivet om du tränar inför lumpen. Satsa mer på löpning och simning (om du gör någon utbildning där man måste kunna simma bra).

Registrerad: 2007-10-27

Nejdå, det är ingen fara att köra 6 pass i veckan. Här mesas det inte!
Jo, jag kör löpning en del.

Registrerad: 2007-03-06

Honn skrev:

Fyller på med ytterligare en 3 split som jag själv tänkt köra ett tag framöver

Måndag-onsdag-fredag
Pass 1
Axlar, triceps och biceps.

Pass 2
Framsida lår, baksida lår och vader.

Pass 3
Bröst, rygg och mage.

Skulle det funka att köra

dag 1
Bröst, rygg och mage

dag 2

dag 3

dag 4
vila

dag 5
börjar om

tänker mest på om det kolliderar med vilotider mellan muskelgrupperna, tex är det ju inte helt lysande att köra bröst dagen efter triceps, då triceps träning känns lite bortkastad. Skulle uppskattta tips om annat upplägg om det är bättre.

-Tack på förhand

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-08-07

Honn skrev:

Måndag-onsdag-fredag
Pass 1

Pass 2

Pass 3
Bröst, rygg och mage.

Funkade denna split bra för dig?
tänkte lämna min 5-split:

Måndag: Rygg
Tisdag: bröst, mage
Torsdag: Axlar, Biceps
Fredag: Knäböj
Lördag/Söndag: Bröst(hantelpress),Triceps

Hur långa blev dina pass på den spliten?

Registrerad: 2006-11-25

razor skrev:

Honn skrev:

Måndag-onsdag-fredag
Pass 1

Pass 2

Pass 3
Bröst, rygg och mage.

Funkade denna split bra för dig?
tänkte lämna min 5-split:

Måndag: Rygg
Tisdag: bröst, mage
Torsdag: Axlar, Biceps
Fredag: Knäböj
Lördag/Söndag: Bröst(hantelpress),Triceps

Hur långa blev dina pass på den spliten?

tycker det ser för mkt disco ut, ingen baksida lår eller vader? Sen att köra bröst innan triceps, när du bara har en triceps dag och 2 bröst, så kommer du ej kunna orka så mkt på triceps. Axlar efter bröst, tror jag inte heller är en så bra ide.

Måndag: Rygg/mage(underarmar, om du vill)
Tisdag: Axlar/triceps(traps)
Torsdag:Lår/vader
Fredag: Bröst/biceps
lördag/söndag: ?

hehe, kallar du det disco! =/ va kallar du dem som aldrig kör böj eller mark? Tycker både fram och bak lår får tillräckligt med stryk av knäböj och marklyft, men kalla det vad du vill. =P

Men det var inte mitt nuvarande schema jag egentligen ville diskutera. Utan det honn körde på ett tag.
Det är så att jag har stannat av lite i min viktuppgång, funderar på om jag har för kämpigt schema? Börjat fundera på om en 3-split skulle göra susen?

Senast redigerat av razor (2007-11-13 14:36)

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Spliten fungerade bra för mig. Passen blev runt 2h korta.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Om det inte var så att du inte längre har tid för din 5-split, och vill ha en annan trevlig 3-split med lite kortare pass och lite fler träningstillfällen, så brukade jag köra och öka bra på:
dag 1: bröst/axlar/triceps
dag 2: övre rygg(chins, latsdrag, roddar osv)/mage/biceps
dag 3: ben/korsrygg (med andra ord ett pass främst för knäböj och marklyft, och lite vadträning om man känner för det)
dag 4: vila
dag 5: börja om från dag 1.
ca 3 övningar om 3 set var per muskelgrupp och tillfälle, 2 övningar på biceps/triceps i och med att de får rätt bra med stryk i andra övningar på samma pass. Det går dock att gå upp mot ganska höga setmängder utan att bli övertränad, jag låg ett par månader i sträck och körde bulgaren (en serie om 8 set) i både böj och mark på varje benpass. Detta ger ivf lite mer att göra än bara en 3-split med 3 stycken 2-timmarspass en gång i veckan, eller hur ofta Honn nu menade att man skulle köra igenom hans program=)
Dessutom ville jag skriva upp den här i vilket fall så jag kan länka till den här posten i framtiden;)

Edit: Ordningen borde vara tydligare nu :P

Senast redigerat av Lajne (2007-11-13 15:13)

Honn: 2 h, det innebär 2.5h för mig. Mina pass ligger nu på ca 1-1.5.

Lajne skrev:

Om det inte var så att du inte längre har tid för din 5-split, och vill ha en annan trevlig 3-split med lite kortare pass och lite fler träningstillfällen, så brukade jag köra och öka bra på:
dag 1: triceps/bröst/axlar
dag 2: biceps/övre rygg(chins, latsdrag, roddar osv)/mage
dag 3: ben/korsrygg (med andra ord ett pass främst för knäböj och marklyft, och lite vadträning om man känner för det)
dag 4: vila
dag 5: börja om från dag 1.
ca 3 övningar om 3 set var per muskelgrupp och tillfälle, 2 övningar på biceps/triceps i och med att de får rätt bra med stryk i andra övningar på samma pass. Det går dock att gå upp mot ganska höga setmängder utan att bli övertränad, jag låg ett par månader i sträck och körde bulgaren (en serie om 8 set) i både böj och mark på varje benpass. Detta ger ivf lite mer att göra än bara en 3-split med 3 stycken 2-timmarspass en gång i veckan, eller hur ofta Honn nu menade att man skulle köra igenom hans program=)
Dessutom ville jag skriva upp den här i vilket fall så jag kan länka till den här posten i framtiden;)

tiden är nog inget problem. Problemet kan vara återhämtningen. Känns som mitt CNS tar sjukt mkt stryk av mitt nuvarande program, kommer hem svimfärdig och måste däcka på hallgolvet 5-10 minuter för att orka göra något vettigt.

ang. ditt program, så tycker jag att det låter väldigt tufft. Vågar inte ens tänka mig hur jag kommer att må efter ett pass med både mark och böj. Hur orkar du? Hur går hantel-/bänkpressen efter du kört triceps? sedan fylla på med ytterligare en basövning, dvs. militärpress/push-press efter det.

Från: Malmö
Registrerad: 2007-01-12
Webbsida

Man börjar inte med triceps, min ordning kanske var otydlig. I princip körde jag det som: bröstövning-axelövning-tricepsövning-bröstövning-axelövning-tricepsövning-bröstövning-axelövning. Likadant varierat på pass 2 och 3. Det handlar inte riktigt om hur hantelpress kommer gå efter bänkpress+militärpress+skullcrushers; det handlar om att ge allt i varje set. Man lär sig regenerera efter bara några pass. Dessutom är brösten rätt fräscha efter 6 set av vila=)
Både mark och böj erkänner jag dock är rätt tungt, det kräver en del cojones. Man kan ju t.ex. köra böj+raka mark ena passet och mark+frontböj andra passet, också antingen fyller man på med fler set i de två övningarna eller lite lättare komplement typ benspark eller lårcurl.

just det, du kör på det viset ja.  Kan inte säga att det inte är ngt för mig utan att testa, men jag tycker om att avsluta en muskelgrupp innan en annan.

razor skrev:

hehe, kallar du det disco! =/ va kallar du dem som aldrig kör böj eller mark? Tycker både fram och bak lår får tillräckligt med stryk av knäböj och marklyft, men kalla det vad du vill. =P

Men det var inte mitt nuvarande schema jag egentligen ville diskutera. Utan det honn körde på ett tag.
Det är så att jag har stannat av lite i min viktuppgång, funderar på om jag har för kämpigt schema? Börjat fundera på om en 3-split skulle göra susen?

hmm, jo tänkte inte på marken, men tycker iallfall du ska ha med liggande/sittande lårcurl, sen så har du ej vader som sagt

Jag tycker knäböj 5x5 bygger bra, personligen behöver jag inga komplementövningar. Jag håller därimot med dig ang vader, vilket är dax för mig att lägga in.

Registrerad: 2007-08-26

Vad tror ni om att köra så här?

Måndag: Axlar Triceps
Tisdag: Rygg Mage
Torsdag: Bröst Biceps
Fredag: Ben Vader

Eller är det bättre om man byter plats på biceps och vader? Tänk att övningarna är likvärdiga med Honn's förslag, 3-5 set per övning och 8-12 rep / övning.

Från: GYM COMET
Registrerad: 2005-12-15

Peppelino skrev:

Eller är det bättre om man byter plats på biceps och vader?.

Spelar ingen större roll.

Peppelino skrev:

Vad tror ni om att köra så här?

Måndag: Axlar Triceps
Tisdag: Rygg Mage
Torsdag: Bröst Biceps
Fredag: Ben Vader

Eller är det bättre om man byter plats på biceps och vader? Tänk att övningarna är likvärdiga med Honn's förslag, 3-5 set per övning och 8-12 rep / övning.

Brukar du ej köra på helger? För axlar nära rygg är ju inte det bästa för bakre axlarna, med de här dagarna skulle jag kört:

Mån: Axlar/Triceps
Tis: Lår/Biceps
Tor: Bröst/Vader
Fre: Rygg/Mage

Registrerad: 2006-07-24

Kanske inte rätt tråd att fråga i, men, hur många sets och reps bör man göra för att öka i muskelmassa? Och är det bättre att träna med med maskiner eller med lösa vikter för att öka i muskelmassa?

Senast redigerat av ronaldo (2007-12-06 22:55)

Sidor: 1 … 3 4 5 6  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB