Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Frukost: cirka 100 gram sojayoghurt med en skivad apelsin och en 1 dl fullkornsflingor.
Lunch: Ett libabröd med ungefär 100 gram kidneybönor med sallad och lite olivoljesprut.
Mellanmål: Ett äpple och ett päron.
Middag: Två tofubiffar med 200 gram potatis och ketchup.
Träning: Powerwalk i ungefär 40 minuter.
Bodypump i 75 minuter.
Har gått ner från 64 kg till 48 sedan i höstas. Och det beror inte på att jag blivit vegan (det har jag varit i två år nu). Jag tränar runt fem gånger i veckan och har byggt muskler på det. Bodypumpen var underbar, instruktören är cool och jag har ökat på vikterna.
Jag har mitt mål klart. Ska bli muskulös. Mina armar är redan snygga, de ser muskulösa ut och känns snyggare. Axelpartiet är ju klart roligast att träna.
Idag har det inte blivit så mycket träning, jag gick i snabb takt ner till stan (tar ca en timme). Efter det och en kopp kaffe blev det ett yogastretchpass. Jag har alltid tyckt att yoga verkar lite mesigt, men faktiskt märker jag skillnad i min kropp efter några veckor redan, känns lite smidigare och musklerna får sträcka ut sig rejält. Rekomenderas! Dessutom är det jobbigare rent fysiskt än man kan tro.
Mat hittills:
Frukost: En portion råggrynsgröt med en matsked äppelmos och två dl sojamjölk i.
Mellanmål: En halv banan
Lunch: 80 gram fullkornspasta med ganska mycket sojafärssås och rårivna morötter och ruccolasallad.
Jag är 160 cm lång(kort) och väger alltså 48 kg. Jag mäter 63 cm runt midjan. Har en rätt "kvinnlig" kropp vilket är lite synd, eftersom jag inte strävar efter att se sånhär ut. Alltså, jag är ju tjej - jag förstår att jag inte ska se ut som en man. Men jag har en stor byst trots midjan. Den är ivägen för all träning och irriterar. Har försökt träna ner den lite med chest-övn, samt breda armhävningar. Någon som har något bra tips att "tona ner" brösten med?
Tyvärr så fungerar inte punktförbrännig. Det enda som gäller är att bli av med fett från hela kroppen. Men med tanke på att du är nere på 48Kg så tror jag inte det är någon höjdaridé att tappa mer fett.
Här har du förresten en hyffsat billig proteinkälla om du inte redan upptäckt den.

Jo det där med punktförbränning vet jag. Att det inte funkar. Men jag har fått för mig att man ändå kan tona ner brösten med hjälp av musklerna. Men det kanske inte funkar. Synd i så fall.
Jag är ju inte så inne i sådant här. Är det proteinpulver eller?
Åt ett äpple nyss och om cirkus tre timmar blir det middag. Undrar vad. Jag är rätt "duktig" på att äta samma sak flera ggr i veckan bara för att jag tycker en maträtt är så god t. ex. Man ska väl variera maten har jag förstått?
Jag äter väldigt mycket ketchup, jag tror beror på att jag är så "bortsaltad" (överkonsumerar salt). Jag kan praktiskt taget dränka mat i ketchup. Det låter ganska vidrigt men jag älskar. Hm, det är ju väldigt mycket socker i ketchup, är det dåligt att äta mycket av det?
Idag hittills: Jag klev upp kvart över sex, och gick med stavar (känner mig lite som en tant) till simhallen, det tog cirka 35 minuter i snabb takt. Sedan simmade jag 30 längder (1,5 km) och stretchade, jag duschade och gick hem med stavarna samma väg. Då var klockan kvart över nio när jag kom hem. Jag åt en och en halv portion råggrynsgröt, med 2 dl sojamjölk och äppelmos på. Väldigt gott. Jag drack en hel del vatten med. Jag har svårt med mängderna mat, vet inte hur mycket jag kan äta, behöver äta. Dålig på att uppskatta hur mycket jag behöver.
Senare idag ska jag gå en promenad och ikväll blir det bodypump. Tränade noll i helgen + igår eftersom jag har premiär med teatern nästa helg, vi repar i princip halva dygnet så jag hinner inte. Men idag är det ledigt. Och det var helt underbart imorse.!
sojaprotein.... smackar forj*vla ackligt!
Testade just den dar en polare som hade den.. holl pa att spy..loste sig inte vidare bra heller, stora plumpar blev det bara.
Okej då struntar jag i sojaproteinet då!
Men jag har svårt att få i mig tillräcklig mängd protein, bönor funkar ju, men de innehåller ändå bara runt 10% protein..
Jag käkar cirkus 1600-1700 per dag och vet inte om jag bör äta mer eller mindre.
Det går ner med en dos kanel. Sen efter några hundra drinkar så slutar man tänka på smaken ;) .
Klev upp vid åtta, gick ut en halvtimme bara, menmen. Till affären, köpte 200 gram frysta hallon/blåbär. Det är ju lördag, så jag lyxade till det med bär och sojayoghurt till frukost. Till det åt jag Rustikknäckebröd med vegomargarin på.
Vid elvatiden var det boxpass på gymmet, ansträngde mig grymt mycket. Åt därefter en väldigt liten banan och en timme efteråt åt jag ett grovt libabröd med sojabitar och sallad+en liten sojayohurtsås med vitlök.
Just vart ute och powerwalkat i 45 minuter, och ätit ett äpple och ett päron.
Till middag senare hade jag tänkt mig två små sojakorvar med grovt korvbröd och min hangup Ketchup. Sedan efterätt (yeah det är lördag), en liten bit på den morotskakan som finns ett recept på härinne. Gött mos.
Kommentera någon, käkar jag helt åt helvete fel?
Idag: Gick upp runt sju, gick en långpromenad med stavar i 1 timme och 25 minuter. (jag vet tantvarning). Stavar är underskattade, faktiskt. Faktum är att tar man i ordentligt när man trycker bak så bränner man upptill 40% fler kalorier och jag kan säga att mina triceps har blivit jävligt muskulösa sedan jag började ta ut stavarna. Jag går cirkus 3 mornar i veckan med dom och någon eftermiddag. Nu känner jag mig som en blåst bimbo, men jag har sett vissa ryggar här på forumet, alltså efterbilder som ser ganska läskiga ut i mina ögon, tjurryggar-aktiga. (no offense). Och jag tränar rygg och axlar ganska mycket, finns risken att jag kommer se ut sådär?
Jag är 160 centimeter som sagt och pendlar alltjämt mellan 47-48 kilo. Har tappat väldigt mycket i fett och byggt muskler, jag undrar hur jag ska köra benmusklerna utan att dom sväller, alltså blir större.
iallafall: Rörigt inlägg men. Till frukost åt jag 1,25dl fiberhavregryn (gjord till gröt) med 1,5 dl sojamjölk och en halv apelsin, efter promenaden.
Till lunch åt jag en potatis/purjolökssoppa gjord på en mellanstor potatis och en stor bit purjolök och buljong, hade i 70 gram kidneybönor och åt två stycken 100%fullkornsmackor till det, med paprika på.
Om ett par timmar ska jag ut och jogga 8-9 km och styrketräna triceps, biceps, axel, rumpa och mage. Därefter ska jag käka 1/4 delsbanan och sedan göra mat: potatismos (jag vet, man ska äta Hel potatis och jag brukar göra det) och en sojakorv med 15gramprotein. Jag har 50-80 gram kidneybönor till det och vatten.
Några timmar senare tänkte jag gå en liten promenad på 30-40 minuter och käka sockerfri hallonkräm (60 kcal på 3 dl) och någon macka och lite sojamjölk.
Hur ser min dag ut? ok?
Kan man gå ner i fettvikt och samtidigt bygga muskler, det ger ju en kick nu att se alla resultat efter 7 månaders träning, alla kilon jag gått ner men samtidigt fått sjukt muskulösa armar, önskar bara att resten av kroppen var mer fit.
Nu känner jag mig som en blåst bimbo, men jag har sett vissa ryggar här på forumet, alltså efterbilder som ser ganska läskiga ut i mina ögon, tjurryggar-aktiga. (no offense). Och jag tränar rygg och axlar ganska mycket, finns risken att jag kommer se ut sådär?
Bara om du aktivt kämpar för det.
Jag har alltid tyckt att yoga verkar lite mesigt
Tycker det verkar rätt coolt
Men jag har svårt att få i mig tillräcklig mängd protein, bönor funkar ju, men de innehåller ändå bara runt 10% protein..
Jag käkar cirkus 1600-1700 per dag och vet inte om jag bör äta mer eller mindre.
groddar innehåller mer protein än man tror! =)
1600-1700 vaddå? Protein? Baljväxter totalt? mg? gram?
Jag käkar cirkus 1600-1700 per dag och vet inte om jag bör äta mer eller mindre.1600-1700 vaddå? Protein? Baljväxter totalt? mg? gram?
Förmodar att hon menar kalorier.
Jag käkar cirkus 1600-1700 per dag och vet inte om jag bör äta mer eller mindre.1600-1700 vaddå? Protein? Baljväxter totalt? mg? gram?
Förmodar att hon menar kalorier.
Ja, det är klart.. dumt av mig. Om du försöker gå ner i vikt kanske det är lagom, men om du, som du skriver, vill bli mer muskulös är ett kaloriöverskott att föredra, eller åtminstone att du ligger på plus minus noll gällande energiintag mot energiutgift. Du kan ju alltid försöka räkna ut ungefärlig energiförbrukning på uppladdningen.nu eller caloriesperhour.com och lägga upp kosten efter det. Tränar du nån styrketräning? Har du något träningsschema?
Ja det kanske var lite osammanhängande skrivet. Jag syftar på kalorier ja.
Idag: Gick upp klockan halv sex och powerwalkade mig svettig i 1 h och 20 minuter, sedan gick jag direkt till gymmet och cyklade en mil på träningscykel, sedan körde jag hantlar för biceps, triceps och axlar, sedan tränade jag ryggen med stång med vikter.
Gick hem, klockan var då 08.30
Frukost (efter morgonmotionen): En stor portion fiberhavregrynsgröt med kanel och lite sojamjölk+omega3tablett och kalcium.
Lunch: Lite kidneybönor, ögonmåttat kanske 60 gram, ungefär 100 gram pasta, ketchup och riven vitkål.
Jag gick av några hållplatser tidigare hem från skolan och gick snabbt 40 minuter.
Mellanmål: en macka (det där extrem-brödet, 170 kcal per 100 gram), gott, men säkert inte GI-korrekt.
Middag: En tortilla med kikärtsbiff och sallad samt sojayoghurt-sås.
Kvällsmål (snart): Upptinade hallon med 0,5 dl risgrynsgröt.
Säkert käkat 2000 idag iaf.. :S
Jag vet inte, försökt öka på kalorierna till 1800 de senaste veckorna. Jag har något litet i mig som vill bli smalare, fast jag motarbetar min kropp - eftersom min kropp inte vill väga mindre, eller bli smalare. Muskler har jag byggt, och utan att ens lyfta särskilt tungt. Det känns som om jag fuskar mig till muskler nästan. Särskilt armarna har blivit muskulösa, tyvärr mer "manligt" muskulösa, alltså större, men med snygga streck och så.
Magen har jag tränat upp genom att göra hoovern några minuter varannan morgon, och det har gett resultat.
Igår tränade jag box och joggade.
Mat:
Frukost: en proteinmuffins (receptet på morotskaka fast med 0,5 dl sojamjöl och mindre nötter och russin samt sötningsmedel istället för socker. Och 200 gram hallon.
Lunch: Stor tallrik grönsakssoppa och en liten grov smörgås.
Middag 1: En tallrik med råggrynsgröt och mycket lågkalorilingonsylt (25kcal/100gram) och ungefär 3 dl sojamjölk.
Middag 2 (efter träning kl 21.00): Två extrem-mackor med 100 gram mixade kidneybönor och lite mjölkfritt margarin på.
Jag joggade innan frukost en timma, och jag boxades mellan 19.30 - 20.45.
Hur ser dagen ut?
Gah, jag är sjuk.. blää. Så där irriterande vårförkyld så att man inte kan träna. Jag blir verkligen rastlös av att inte "få" röra på mig. Ingen rörelse igår, och ingen idag, fast jag gick hem några hållplatser, kanske 30 minuter i vårsolen, underbart. Jag snorar och snorar och snorar och tårarna rinner av sig själva. Fy och usch för förkylningar. Och det är jobbigt att känna att man inte kan äta likadant när man är sjuk, eftersom man inte gör av med kalorierna som "blir över" eller hur man ska uttrycka sig.
Jag har idag ätit:
Frukost: en tunn skiva surdegsbröd med paprika på + ett äpple och en apelsin samt kaffe med lite sojamjölk.
Mellanmål: Ett äpple.
Lunch: Några matskedar ris och en ugnsbakad morot med kanske 50 gram kidneybönor och någon deciliter rivna morötter och tre knäckebröd (wasa) utan margarin.
Mellanmål 2: ungefär en deciliter osockrad hallonkräm (20kcal/100 gram) och likamycket sojayoghurt. En halv deciliter fullkornsflingor på det.
Några förslag på middag? Jag vet inte hur mycket jag ska äta nu iom att jag är sjuk då.
Gah, jag är sjuk.. blää. Så där irriterande vårförkyld så att man inte kan träna. Jag blir verkligen rastlös av att inte "få" röra på mig. Ingen rörelse igår, och ingen idag, fast jag gick hem några hållplatser, kanske 30 minuter i vårsolen, underbart. Jag snorar och snorar och snorar och tårarna rinner av sig själva. Fy och usch för förkylningar. Och det är jobbigt att känna att man inte kan äta likadant när man är sjuk, eftersom man inte gör av med kalorierna som "blir över" eller hur man ska uttrycka sig.
Jag har idag ätit:
Frukost: en tunn skiva surdegsbröd med paprika på + ett äpple och en apelsin samt kaffe med lite sojamjölk.
Mellanmål: Ett äpple.
Lunch: Några matskedar ris och en ugnsbakad morot med kanske 50 gram kidneybönor och någon deciliter rivna morötter och tre knäckebröd (wasa) utan margarin.
Mellanmål 2: ungefär en deciliter osockrad hallonkräm (20kcal/100 gram) och likamycket sojayoghurt. En halv deciliter fullkornsflingor på det.
Några förslag på middag? Jag vet inte hur mycket jag ska äta nu iom att jag är sjuk då.
Ät som vanligt, du behöver energin för att bli frisk.
Det märks att jag inte var sådär väldigt aktiv här ju. Hm.
Träningen har gått ok för mig. Inte mer än Okej tyvärr. Konditionen förbättras, det märks. Men styrketräningen är det värre med. Går på ett eller två bodypump-pass i veckan, men man "bygger" ju inte så mycket där, snarare får uthålligare muskler.En gång i veckan försöker jag träna på egen hand, tyvärr är jag en liten latmask och pallar inte driva mig själv till att klara flera repetitioner osv utan blir snarare mer och mer "lam". Den bekväma typen i mig lutar sig tillbaka och säger "chilla, ta det lugnt, du behöver inte anstränga dig sååå mycket". Blä på latmasken i mig.
Men som sagt, kondtitionen går bättre, köpte nya löp-skor, asics gel kayano (jag vet - en sucker för reklamkampanjer är jag). De kostade 1700 och var värda varenda krona, eftersom mitt löpsteg är inåtvinklat behöver jag bra dämpning i skorna, det hade kayano. Ok löpkänsla på det och inte übersvettiga fötter efter en runda gör skorna till de bästa jag haft.
Sprang milen i skatås på 55 minuter i går- det kan tyckas ganska segt för de flesta, men för mig som började "gå-jogga" 2 kilometer för ett år sedan och då var helt slut, tömd och redo att DÖ efter den rundan så är jag nöjd med mil-tiden. Jag klarar av att springa iaf 14 km utan att dö, men då på något segare tid. Jag vet att jag kan förbättra mig avsevärt i milen, men frågan är om jag behöver mer motivation, typ en pulsklocka eller ngt. Tyvärr förstår inte mina kamrater min nya religion och vägrar alltså dyrka spåren i skatås i alla väder, faktum är att de vägrar skatås i alla väder. synd.Då hade jag ju haft någon som drev på mig iaf.
Någon som vet ngt om pulsklockor? Priser? Hur de funkar osv?
Maten: Har gått ok, var hos en dietist för några veckor sedan. I och med att jag inte fått min mens sedan i slutet av förra sommaren är det nog något som är fel i min kost, troligtvis att jag äter för lite. Min mor har bestämt att jag måste börja äta demivegetariskt om jag inte har fått mensen i juli. Så det är liite små-bråttom nu att den kommer, eftersom jag inte vill äta dött kadaver och dylikt. :S
Tips`?
sojaprotein.... smackar forj*vla ackligt!
Testade just den dar en polare som hade den.. holl pa att spy..loste sig inte vidare bra heller, stora plumpar blev det bara.
Sojaprotein kommer ju i massor av olika former, inte bara pulver.
Jag käkar massor av torrto sojaprotein som jag kokar snabbt och steker på. Betydligt godare än kött, allt sitter ju i kryddningen.
Som tur är.
Jag är själv vegan, har varit i ja... fyra år snart.
Jag har tyckt att jag hållit mig med ett bra proteinintag, men reflekterade inte riktigt över att jag borde öka det när jag började träna.
Jag började nämligen röra på mig för att bli av med fett, inte i första hand för att bli muskulös - tanken slog mig helt enkelt aldrig.
Men så började det bli mer och mer styrka eftersom jag insåg att muskler förbränner fett, och dessutom är en svag kropp inte snygg i mina ögon.
Men så slog det mig när jag läste någon artikel häromsistens att jag verkligen inte får det resultat jag är värd med tanke på hur väldigt mycket tid och energi jag faktiskt lägger på träningen. Så jag dubblade, nästan tredubblade proteinintaget och plötsligt börjar resultaten komma.
Dessutom ökade jag mitt kaloriintag efter att ha legat på ett underskott väldigt länge. När jag äter mer, och i synnerhet mer protein, försvinner mitt sötsug och jag småäter inte (de där smygkalorierna jag förr fick i mig när kroppen ville ha energi och jag inte kunde stå emot, har nu ersatts av näringsriktig mat istället). Men det var ett väldigt stort och svårt steg att öka kaloriintaget, efter att under så lång tid levt med tanken att kalorier är elaka.
Man får inte bra träningsresultat om man inte får i sig energi nog, och du bygger inte de där musklerna du jobbar för om du inte får i dig proteinet att bygga dem "på". Det är vad jag kommit fram till senaste tiden.
(tack för föregående svar). Det är precis som du skriver, väldigt svårt att bestämma sig för att öka på kalorierna. Själv har jag en beslutsamhet att lyckas med maten så mycket att jag kunnat "hålla diciplinen" och inte småäta, och legat lågt i kalorier vilket resulterat i en väldig massa tappade kilon samt säkerligen en del muskler nu "i slutet", har iaf bestämt mig för att följa skolläkaren, samt dietistens råd, att öka på kalorierna rejält nu. Skolläkaren var jag hos i torsdags och hon sa att jag skulle trappa ned på träningen tills min "hormonbalans" är återställd. (oh nej). Jag behöver mina löprundor. Jag ska få i mig 2500 per dag. Det är en ofantlig summa kalorier. Men jag tycker om mat. Det kan gå.
I veckan tränade jag:
måndag: vila.
Tisdag: Jag sprang 1,7 mil på 1 h och 33 minuter. (bästa hittills)
Onsdag: En timma powerwalk innan frukost
Torsdag: 75 minuter bodypump
fredag: 1 timma skolidrott (handboll) samt 1,5 mil löpning.
Lördag: Ett pass bodycombat och 1,5 h promenad.
Idag: 1,5 timmes promenad och 1 timmes styrketräning, rygg med stång, biceps, triceps, mage, bröst.
På skoldagarna har jag också gått i nästan en timme varje dag till skolan, det gör jag alltid.
Det du skrev om proteiner kan ja gmycket väl tänka mig stämmer. Hittade sojabitar på ica som hade näringsvärdet: Kcal: 136 per hundra gram. Protein: 29 gram per hundra gram, fett: 1,2 gram per hundra gram samt kolhydrater som jag inte minns i huvudet. Låter det bra? Käkar ganska mycket sånt nu. Det och fullkornspasta är väl ganska bra återhämtningsmat?
Hur mycket bör man vila för att bygga en stark kropp? Jag är ju ganska "slank", men muskler o.s.v. Någon som kan det?
man bör väl sova 8 timmar per natt iaf. Och ta små naps ifall de gånger man är trött. Powernaps är underskattade =)
Och för att köra tung styrketräning tycker jag att träningsvärken i den muskel du ska träna ska ha försvunnit. Lättare träning kan du köra även fast du har träningsvärk. Oftast hjälper den bara till att förkorta återhämtningstiden. Jag brukar köra på taktiken att alltid lyssna på kroppen. Så länge man kan skilja på latmasken/bra träningsvärk
och då man riskerar att bli övertränad/har skada så funkar det utmärkt att lyssna på kroppen.