Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag tycker de är gott att gegga ner frysta hallon, för de tinar i gröten och man behöver inte vänta på att gröten ska svalna eftersom den blir ljummen av hallonen. Annars är kanel och honung i gröten mums oxå, fast ja vet inte hur nyttigt de är med honung=)
brukar köra i med kastrul när jag har tid men annars blir det micron, brukar nt ha något till utan häller bara på kall mjölk så det svalnar fort den äter jag det snabbt och enkelt.
Måste få fråga. Lägre GI efter att havregryn blivit gröt? Brukar ju vara precis tvärtom. Ju mer man mosar ihop något och förstör dess struktur dessto högre GI får det. Potatis -> Potatismos, Pasta -> Kokt Pasta... Borde inte kroppen kunna bryta ned gröten snabbare än själva grynen då ju gröten redan har "brutits ned" en aning av att kokas. I så fall borde GI:t öka.
Herr Paulún (eller hur han nu stavar) skrev i någon av alla sina böcker att till och med tuggande av mat ökar GI:t. Sedan är väl inte han den mest pålitliga just nu kanske... :)
Men någon som vet får gärna svara...
Vad jag har hört är gröt ett undantag. Ju längre det kokar, desto lägre blir GI. Har dock ingen källa på det.
Det stämmer. Kokta havregryn har lägre GI än okokta. Men det spelar typ ingen roll.