Du är inte inloggad.

Sidor: 1 2 3  

Är gröt bra eller dåligt?

Från: Stockholm
Registrerad: 2005-12-30

Dami skrev:

uhm...det där med linnfrön, är det dåligt på något sätt? såg att det innehöll rätt mycket kolhydrater.

Äter du dem hela passerar de i stort sett rakt genom kroppen och tas inte upp, däremot får de igång magen. Äter man dem krossade kan man visserligen ta upp en större del av innehållet, men i gengäld är halterna av cyanid relatict höga varför man bör äta max 2 msk/dag.

Registrerad: 2006-08-11

Tack så mycket, kanske va onödigt att köpa linnfrön då... suck :'(
*letar vidare efter nyttiga protein recept*

Dami skrev:

Nejdå, det är fortfarande nyttigt och så är det ju gott (några blir ju trots allt söndertuggade).

Från: Halmstad
Registrerad: 2005-03-09

Äter man linfrön hela, utan att krossa dem så tar inte kroppen upp de olika näringsämnena, vare sig fettet eller kolhydraterna. Hela använder man enbart för att hålla magen igång. Krossar du dem däremot så får du i dig bl.a. de nyttiga fetterna. Det man då bör tänka på är att inte köpa färdigkrossade, då fettet i linfrön härsknar väldigt snabbt. Utan krossa dem själv efterhand och överstig inte dagsransonen på c:a 2 msk, då kroppen bildar blåsyra av linfröna.

Registrerad: 2006-09-13

Prova med denna frulledrinken:
Havregryn,banan,kanel,minimjölk.Mängd efter behov.Mixa och ha i en msk hela linfrön efter det.Rör om o drick:Går fort att göra och mättar bra...man kan även ha i vetegroddar men kanske inte under deff.

Registrerad: 2006-10-02

Ska börja äta gröt varje morron äter de ibland nu, kan man ta 2dl mjölk med proteinpulver istället för vatten?

Senast redigerat av Christoffer89 (2006-10-02 22:41)

Registrerad: 2006-09-13

Gröt är underbart gott dessutom en riktigt bra näringskälla, jag mosar ner en hel banan i och lägger ner russin och dessutom en portion whey80! då får jag en komplett måltid innan träning!

Från: olika, variation är ju viktigt
Registrerad: 2006-09-14

javisst kan man det christoffer89, jag tkr till o med att de ä bättre med mjölk

Från: Lund
Registrerad: 2006-01-18

Jag kör på 1 dl mjölk 1 dl fiberhavregryn 2 min på full effekt (750).

/Bohgard

Registrerad: 2003-11-04

Jag brukar köra på ½ vatten ½ mjölk när jag kör i micron. Blir lite godare.

Registrerad: 2006-12-19

Bohgard skrev:

Jag kör på 1 dl mjölk 1 dl fiberhavregryn 2 min på full effekt (750).

/Bohgard

Hur blir havregrynsgröt kokad på mjölk? Det låter som en bra idé.

Jaakka skrev:

Hur blir havregrynsgröt kokad på mjölk? Det låter som en bra idé.

Det blir gott, rundare smak och mer mättade :)

Registrerad: 2007-01-11

Något mer tips på vad man kan ha på gröten? Sylt är ju inte det bästa alternativet men jag har haft så svårt att få ner gröten utan min goda blåbärs/lingonsylt.

Sen tänkte jag lite på det där med shakes, kan man göra i ordning en sådan och sen ta med på skola/träning och trycka i sig eller blir det lätt att det blir blaskigt om den inte dricks på en gång?

Moderator
Från: Umeå och Sporthallen
Registrerad: 2004-11-25

Jag har för mig det finns lättsockrade sylter. Bär är iofs också en möjlighet, även om det inte finns så mycket att plocka just nu.

Registrerad: 2006-12-30

machine gun skrev:

Dami skrev:

Nejdå, det är fortfarande nyttigt och så är det ju gott (några blir ju trots allt söndertuggade).

som machine_gun sa så är det fortfarande nyttigt, själv tycker jag de är rätt smaklösa så jag brukar tillsätta dem i lite allt möjligt. hursomhelst vill du få i dig protein så kan du till exempel äta ägg, quorn, soja produkter, bönor,kött eller linser.

Registrerad: 2006-08-17

På gröten kan man ha frysta bär (tinade) om man inte hittar färska. AAnnars är banan eller rivet äpple gott på. Fungerar säkert med kiwi eller mango eller andra frukter också.

Registrerad: 2006-08-07
Webbsida

Banan och kanel har jag köde jag med förut. Helt OK.

Registrerad: 2006-10-08

Honn skrev:

Jag har för mig det finns lättsockrade sylter. Bär är iofs också en möjlighet, även om det inte finns så mycket att plocka just nu.

Japp, både hallon och jordgubb finns ifrån Önos som helt osockrade sylter. Jag kör det på morgongröten, smakar mumma!
Kolhydrat 10g/100g, varav sockerarter 6g (läser på min hallonsyltburk =))

Registrerad: 2006-04-21

Vill man ha det mer kalorisnålt så funkar sockerfri kräm också bra. Ekströms har hallon (20 kcal/100g) och aprikos (25 kcal/100g).

Från: Helsingborg
Registrerad: 2006-04-05

2 dl rågflingor med 3,25dl vatten å lite salt
samt en sylt med mycket fruktbitar i och mellanmjölk =)

och ja råg är 1000ggr godare än fiberhavregryn

Registrerad: 2006-04-21

Iggle skrev:

och ja råg är 1000ggr godare än fiberhavregryn

Håller med!

Registrerad: 2006-01-17

1/2 dl linfrön :O  oj de va mycke om man kollar hur mycke jag tar :) de står på packetet att man ska ta en och en halv TSK om dagen... så ja har kört på de ett tag nu..

Registrerad: 2007-02-17

Brukar slänga i proteinpulver i gröten, ca 30g  det är välldans gott & så lite nötter :)

Från: Campushallen - Linköping
Registrerad: 2007-02-07

Jag blandar alltid i en till två dl vetegroddar vilket ger en god smak och gör gröten ännu nyttigare.

Fixar alltid gröten i micron, full effekt i 8 minuter men i en extra stor skål för att få plats med 4 dl havregryn, 2 vetegroddar och 9 dl vatten.
Mätt blir man :)

Registrerad: 2006-02-23

erixone skrev:

Jag blandar alltid i en till två dl vetegroddar vilket ger en god smak och gör gröten ännu nyttigare.

Fixar alltid gröten i micron, full effekt i 8 minuter men i en extra stor skål för att få plats med 4 dl havregryn, 2 vetegroddar och 9 dl vatten.
Mätt blir man :)

4 dl havregryn och två dl vetegroddar? du ær fanimig ett monster om du kækar det till frukost!

Sidor: 1 2 3  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB