Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ryggmusklerna!!!

Registrerad: 2003-10-26

Jag har gymat hårt och seriöst i snart 4 månader... hela min överkropp har blivit mycket större, men RYGGEN hänger inte med i utvecklingen!!! Så fort jag smackar på lite tyngre vikter (ej överdivigt tungt) så sträcker jag nacken eller ryggen!

Vad tycker ni att jag ska göra?
Ska jag köra på ännu lättare vikter, så att man måste göra typ 30 rep. innan det tar?
Kommer ryggmusklerna bli lika explosiva som mina andra muskler på överkroppen, eller kommer det ta flera år innan det ger resultat?
Eller kan ryggen typ bli emun mot sträckningar?

Registrerad: 2003-09-01

Du har nog inte tränat hårt och seriöst om du tror att 30 reps kommer ge någonting ;)

Det som ger resultat är helt enkelt belastning, vilka övningar kör du?

Och det där med att du sträcker nacken/ryggen låter väldigt konstigt.

jag kör:
Roddmaskin, uppvärmning 10 min sedan

Hantelrodd 12*3
Lastdrag 10*3
Lastdrag med v hantag 15*3 eller Sittande kabelrodd 15*3

Sen på morgonen kan jag typ inte röra mig!!!

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-08-08

Det är stor skillnad om du inte kan röra dig pga att musklerna är uttröttade av träningen, och om du inte kan röra dig pga att du har sträckt dig. Stretchar du ordentligt efter passet?

Citat:
Du har nog inte tränat hårt och seriöst om du tror att 30 reps kommer ge någonting ;)

JAG VET...DET ÄR DÄRFÖR JAG UNDRAR HUR JAG SKA TRÄNA FÖR ATT FÅ SNYGGA RYGGMUSKLER, utan att hela tiden sträcka mig!

Registrerad: 2003-07-14

Eh, det är inte så att det du känner är träningsvärk då? ...

Nej... det är ren smärta! (tro mig)

.......det där med stretchningen är jag inte så noga med, kanske är därför..Men alla andra muskler som jag tränar Stretchar jag inte så nogrant,  men dom har jag inte ont i...

Vad kör du för övningar???

Alltså du ska inte ha ont, då gör du något fel.. Be om hjälp av någon instruktör på gymmet eller något. Du kanske ha ökat för fort i vikt eller något sådant? Prova vila någon/några veckor och se om det går över. Svårt att ge några råd såhär över internet. Hjälper inte det så är det läkaren som gäller..

Undrar du vad jag kör för övningar?

Japp..om du har lust?

Ev. så kan du ju kolla min träningsjournal: http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-1349.html

Men i princip så: marklyft, chins, latsdrag, kabelrodd, latsdrag med V handtag, T-bar rowing och hantelrodd. Typ de övningarna använder jag, brukar variera lite mellan övningar. Brukar väl köra mellan 3-5 st.

Smärta är en signal från kroppen att något inte står rätt till. Hur lång tid tar det innan smärtan försvinner?

Jag förutsätter att du har sett till att få hjälp med hur du ska utföra övningarna. Om inte är det något du borde gjort för länge sedan. Annars ska du bege dig iväg till en Naprapat och få din rygg undersökt.

Smärta är en signal från kroppen att något inte står rätt till. Hur lång tid tar det innan smärtan försvinner?

Ja..typ i 4-10 dagar.
Jag har besökt en naprapat...han sa att musklerna var överbelastade och hade blivit sträckta.

Så veckan efter besöket körde jag samma övningar fast lite lättare och lite fler reps, och min tränignskompis instruerade... Men ta mig FAN så hade jag ont i ryggen dagen efter!

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Eee,,, bara undrar en sak,,, om jag förstod dig rätt,, så kör du ca 12 set per övning, va? ;) Och RIKTIGT tungt, bara 3 reps,,, Inte undra på att du har ont,,,,

Chrisse skrev:

jag kör:
Roddmaskin, uppvärmning 10 min sedan

Hantelrodd 12*3
Lastdrag 10*3
Lastdrag med v hantag 15*3 eller Sittande kabelrodd 15*3

Hantelrodd - 12 set x 3 reps
Latsdrag - 10 set 3 reps
Latsdrag 15 set x 3 reps
Kabelrodd - 15 set x 3 reps

:))))

Det är ju lite mer brukligt att ange seten först, och repsantalet sedan, t ex 3 x 8

Ingen personligt, bara ville skämta lite :))

Ja..typ i 4-10 dagar.
Jag har besökt en naprapat...han sa att musklerna var överbelastade och hade blivit sträckta.

Så veckan efter besöket körde jag samma övningar fast lite lättare och lite fler reps, och min tränignskompis instruerade... Men ta mig FAN så hade jag ont i ryggen dagen efter!

Låter som för kort vila och för tungt. Vila ännu längre och börja ännu lättare... Jag skulle tippa på att du behöva vila ett par veckor iaf. Sa inte naparaten något om hur lång tid du borde vila?

Naprapaten sa att jag skulle vila tills jag inte hade ont längre...då kunde jag börja träna igen. MEN om jag kulle få ont i ryggen under själva övningen skulle jag såklart sluta direkt!

Troligtvis har jag väl gjort någon övning fel...det kan vara sittande kabelrodd som jag har kört mycket, typ att jag inte har svankat tillräckligt med ryggen?!

Jag ska träna rygg imorgon, får se om det funkar!!!

Tänk på att spänna magmusklerna något för att stabilisera kroppen när du kör rygg.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB