Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej,
Ny här, upptäckte till min glädje detta forum för någon vecka sedan - det passar mig perfekt när jag sent omsider har tagit tag i kropp och mathållning igen. Har läst gamla trådar med stort intresse, men är man inte helt insatt är det svårt att skilja på myt och fakta...
En enkel fråga - jag tränar kondition 2-3 ggr/vecka och sedan någon månad styrketräning. Praktiska förhållanden gör att jag bara kan köra styrka en gång/vecka. Med tanke på att det är så sällan antar jag att basövningar bör prioriteras. Eller?
VILKA övningar är basövningar? Bänkpress (plan) och skivstångscurl räknas väl dit, men vilka mer?
Precis som du säger så ska du prioritera basövningarna. Det är väldigt lite att bara köra en gång i veckan, passet kommer ta lång tid om du planerar att köra varje muskel. Några större ökningar kan du nog inte räkna med, men självklart är det bättre än inget.
Kör mycket knäböj, det är väl så mycket basövning det kan bli. Även marklyft även om det kan vara svårt med tekniken, bänkpress som du säger och skivstångscurl. Liggande tricepspress, skivstångsrodd och olika latsdrag kan du köra.
Kännetecknet för basövningar är att de involverar många muskelgrupper. Precis som S3loks säger är knäböj, marklyft och bänkpress typiska basövningar.
Ja, en gång i veckan känns tyvärr för lite, men just nu finns det inte utrymme för mer. Har först och främst satsat på att springa bort lite överflödiga kilo och i takt med att de rasat har jag insett att musklerna också var på väg bort - därför tog jag mina första styrketräningstag någonsin i slutet av augusti. Tycker dock att resultaten så smått börjat visa sig nu när de sista fettresterna försvinner - kanske önstetänkande, men det har framträtt en viss spänst som inte fanns där förut.
Tack för tipsen - jag fortsätter med de övningarna ett tag till och hoppas på mer tid i framtiden.
Chins och Dips är även bra basövningar.
Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Chins
Dips
Marklyft
Militärpress
skivstångscurl
skivstångscurl
Gränsfall.
ja men den bästa o tyngsta övningen för iceps iaf...
Skivstångscurl är väl ingen basövning? Inte ens som gränsfall tycker jag :)
word.
Som nybörjare har jag tagit intryck av den info som ligger på nätet, bl.a. detta forum. När jag tittade på de länkar som Matti lagt upphittade jag följande sida www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_gu … gscurl.asp
Där hävdas att skivstångscurl är en basövning. Rätt eller fel är jag inte rätt man att avgöra...
Intressant däremot att det finns så många åsikter om vad som är basövningar. Man skulle tro att det basala var så grundläggande att det finns ett visst antal övningar som faller inom någon slags allmän definition. Nu får jag intryck av att det är mera subjektivt, var och en har sina egna basövningar.
För mig låter Mightys beskrivning korrekt, "Kännetecknet för basövningar är att de involverar många muskelgrupper." Jag jobbar vidare efter den principen.
Varför är det den bästa övningen för biceps? och på vilket sätt är det den tyngsta?
Och varför kan den inte klassas som en basövning?
och på vilket sätt är det den tyngsta?
Det är väl som att jämföra bänkpress med hantelpress. Där anses väl bänk som tyngre då man kan lasta på med mer vikt än i hantelpress, även om hantelpress ger längre rörelselängd.
Som jag skrev ovan kännetecknas basövningar av att de involverar flera muskelgrupper. Jag anser inte att skivstångscurl involverar speciellt många muskelgrupper om den utförs på rätt sätt. I basövningar får de sekundära/stabiliserande muskelgrupperna kvalitativ belastning. I skivstångscurl får de inte det i samma utsträckning.
Därför anser jag inte skivstångscurl vara en basövning.
och på vilket sätt är det den tyngsta?
Det är väl som att jämföra bänkpress med hantelpress. Där anses väl bänk som tyngre då man kan lasta på med mer vikt än i hantelpress, även om hantelpress ger längre rörelselängd.
I pullups kan man hantera mer vikt än i skivstångscurl ;)
Som jag skrev ovan kännetecknas basövningar av att de involverar flera muskelgrupper. Jag anser inte att skivstångscurl involverar speciellt många muskelgrupper om den utförs på rätt sätt. I basövningar får de sekundära/stabiliserande muskelgrupperna kvalitativ belastning. I skivstångscurl får de inte det i samma utsträckning.
Därför anser jag inte skivstångscurl vara en basövning.
Kan jag hålla med om.
Den enda basövning för biceps som jag kan komma på är pullups.
Den enda basövning för biceps som jag kan komma på är pullups.
Det håller jag med om är en basövning. Kommer inte heller på någon annan för biceps...