Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Träning - hur länge och i vilken ordning?

Registrerad: 2003-10-30

Hej!

Jag undrar hur man tränar bäst. Jag brukar köra 3-4 ggr i veckan. Förösker variera så det blir jämt mellan övre och nedre delen av kroppen.

Det jag undrar är hur länge man bör hålla på? Ska man styrke träna i 1h eller kanske upp till 2 för att få maximalt ut av träningen?
Och när bör man konditionsträna, om man som jag, ibland brukar springa lite också. Är det bättre att köra lite löpning (20-30 min) efter styrketräning eller före? Eller borde man utföra dessa olika träningar på olika dagar?

Mvh

Jakob

Registrerad: 2003-10-18

Man ska helst inte styrketräna längre än under en timme, då man efter ungefär den tiden har tappat såpass mycket fokus och ork, att styrketräningen inte blir optimal.
Vad det gäller ordningen styrka, kondition, beror det lite på vad du är ute efter med din träning, men jag har uppfattat det som att det är smartare att köra konditionsträning efter styrkan för en optimal fettförbränningseffekt, har dock ingen artikel som kan stödja mitt påstående till hands just nu.

Registrerad: 2003-10-30

Glömde att nämna att jag äter gainer för tillfället. Är det ändå lämpligare att konditionsträna efter styrketräningen?

Från: Oskarshamn
Registrerad: 2003-09-19

Glömde att nämna att jag äter gainer för tillfället. Är det ändå lämpligare att konditionsträna efter styrketräningen?

Varför skulle de inte? :) Men ta gainern efter all träning.

Registrerad: 2003-10-28

Jag har inget att tillägga här mer en fråga, om det går bra? =)

bollan: Varför är det bättre att kondistionsträna efter ett styrkepass?
Du hade ingen artikel om detta sa du men något du kan komma med själv? Jag är bara nyfiken!

Men säg att jag kör ett styrkepass för ben å vader en dag, efter det styrkepasset kör jag kondtion, tex motionscykel eller löpning där jag tröttar ut benen en hel del! Hur påverkar detta styrketräningen? Är det bara bättre eller bränner jag ut musklerna?
Iofs så är det bra kämpigt att börja springa efter att tränat benen! Eller hmm... man kan ju helt klart skita i konditionen efter ett träningspass för ben! Jaja...
Men har du någon egen tanke om detta? Vore kul å höra...!

Jag själv har börjat styrketräna nu, men har inte kommit på något bra sätt att kombinera kondition och styrketräning så jag kör varannan vecka styrketräning och den andra veckan kondition, passar bra ihop med mitt jobb dessutom. Men det vore faktiskt bra om jag kunde köra allt på samma vecka, vet bara inte vad som är rätt å fel när det gäller kombinationen, så att säga!

Mvh // Peter

Registrerad: 2003-09-01

Att variera styrketräning och kondition är inte det optimala direkt. Gå upp tidigt på morgonen :D

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB