Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Nybörjare, allmäna frågor.

Registrerad: 2003-10-28

Hej!

Jag har tänkt över mitt liv i nu dagarna och kommit på att jag är på tok för spinkig, så jag har tänkt börja träna lite. Egentligen har jag alltid haft det i baktanken men aldrig blivit av helt enkelt.
Jag är är iaf 180 cm lång och väger 65 kg, är 19 år. Har en ganska god fysik ändå för att vara så liten, klarar tex 50 st "ärliga" armhävningar! =) Fast jag väger juh iofs inget.. Konditionen är inget fel på heller... å inget underhudsfett typ, eller lite finns juh alltid! =)

Men jag tänkte först börja på gym två dagar i veckan. Överkropp en dag och underkropp den andra. I början iaf!
Men tyvärr har jag väldigt ont om tid (jobbar mycket nu) och gymmets öppetider passar mig inte alla veckor.
Så va tror ni om att man köper sig en träningsbänk, tex: "Skip Sport 360 bänkpress" och skivstång, hantlar och tyngder?!
Men vad tror ni? Det är väl de redskap man använder mest på gymmet?
Har även en Ab Slide hemma! hehe... =)
Eller ska jag fixa tid till att sticka iväg till gymmet ändå?

Mitt mål är att få en fin kropp till sommarn! Och en ännu finare till sommarn efter den! =) Fast jo, självklart, jag vill bli mycket starkare, inte bara för syns skull! =)
Vill alltså även gå upp i vikt, ungerfär 10-20 kg extra muskler. De får ta den tid de tar! Tänkte iofs fråga hur lång tid de tar men jag vet svaret, de beror på gener, mat, hur ofta och hur jag tränar och lever osv.

Fast en fråga om sprit kan vara på plats! =)
Om jag tränar och dricker sprit någon freda, lörda kväll då det är fest.
Hur påverkar det mitt utvecklande? Alltså, kan jag lika gärna ge upp tränandet som en del säger eller påverkar det mig bara ytterst lite?
Kan vara bra å veta! =)

Tänkte även fråga en sak till! Finns det någon bra sida där det står hur alla övningar går till och vad de kallas som ni kan rekomendera?! Gärna en svensk sida!

Tack på förhand! =)

Mvh // Peter

Finns det ingen som vill svara? Snyft....

// Peter

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Eller ska jag fixa tid till att sticka iväg till gymmet ändå?

Helst, ja.

Hur påverkar det mitt utvecklande? Alltså, kan jag lika gärna ge upp tränandet som en del säger eller påverkar det mig bara ytterst lite?

Något mellanting mellan "ytterst lite" och "ge upp tränandet". Du skulle givetvis få bäst resultat om du inte drack alls, men du kan fortfarande få ganska bra resultat även du dricker. Drick på. Samtidigt behöver du kanske inte dricka dig stupfull varje gång du är ute.

Finns det någon bra sida där det står hur alla övningar går till och vad de kallas som ni kan rekomendera?!

http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html

Tack för svaren Matti!

Från: Vänersborg
Registrerad: 2003-09-12

jag kan väll erkänna att jag dricker en hel del å blir ofta ganska borta... å jag får väll ändå påstå att min muskelbyggnad har varit lika bra kanske till och med bättre än kompisar som inte dricker..

Registrerad: 2003-08-30

Alkohol innehåller mycket energi (7kcal/gram), dvs mindre än fett, men mer än proteiner och kolhydrater. Av dessa 7kcal/gram omvandlas det mesta till kroppsvärme, vilket gör att man inte går upp i vikt, man blir varmare. Omkring 25% av alkoholens kalorier stannar kvar i kroppen.

Nått som händer är att aptiten ökar när du dricker alkohol, vilket kan leda till ökad kroppsvikt.

Alkohol innehåller mycket energi (7kcal/gram), dvs mindre än fett, men mer än proteiner och kolhydrater. Av dessa 7kcal/gram omvandlas det mesta till kroppsvärme, vilket gör att man inte går upp i vikt, man blir varmare. Omkring 25% av alkoholens kalorier stannar kvar i kroppen.

Nått som händer är att aptiten ökar när du dricker alkohol, vilket kan leda till ökad kroppsvikt.

Jag tackar för ditt svar dmighty!
Men jag förstår inte riktigt allt... Vad innebär 7kcal/gram? Hört detta uttryck förr, inte just 7 men "kcal/gram". Har inte riktigt förstått de. Du kanske känner till någon bra sida med mer info om du inte orkar skriva något kort!? =)

En sak till som jag inte riktigt förstod är det du det du sa om att 25% av alkoholens kalorier stannar kvar i kroppen?! Vad innebär det? Bra, dåligt, fruktansvärt?

Tänkte på en grej till, som faktiskt inte behöver vara dåligt, tolkar jag de som! =)
Jo, om nu aptiten ökar så Kan det leda till ökad kroppsvikt, men det behöver inte de, jag manar att om man på ett eller annat sätt äter så nyttigt man kan under fylle stadiet! Alltså, senare på kvällen, då man börjar förstå saker och ting igen brukar juh oftast apptiten komma. När man ändå insett att man är hungrig kan man oxå inse att man inte ska trycka i sig värsta feta pizzan?! Eller räcker inte de?

Nu när jag läser mitt svar till dig så låter det hel dumt! hehe! Men men... Du får rätta mig där jag inte förstått, om du orkar!! =)

Mvh // Peter

Registrerad: 2003-08-30

1kcal = 4.2 KJoule = energi
kcal = kilokalori

Om det är bra eller dåligt, kan man nog inte avgöra sisådär.

När du är full då struntar du nog i vad du får i dig :D
Men supande en gång i veckan ska nog inte vara särkilt farligt, men tanka ner programet Hälsovakten, så får du bättre koll på din kropp och vad du äter. Några få procent av kcal skadar inte om det kommer från alkohol

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB