Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Vad jag förstår så går man ner i vikt om man under en längre tid gör av med mer än man förbrukar.
Då skulle man alltså inte behöva träna nåt alls om man bara vill gå ner i vikt om man bara har koll på hur mycket man sätter i sig?
Eller är det ända effektivare att springa, cykla eller promenera om man vill gå ner i vikt snabbare.
Att styrketräna och äta mycket protein ska ju vara bra för att gå ner i vikt samt behålla musklelmassan, några andra råd eller kommentarer??
du behöver som sagt inte träna för att gå ner i vikt, gäller bara att du äter nyttigare och mindre än vad du förbrukar.
dock så tycker jag som själv gått ner 15 kilo att styrketräning är kanon!
just nu så kör jag styrke 3 dagar i veckan
cyklar 3 dagar i veckan i 1h30 min (funkar lika bra med vilken cardio aktivitet som helst)
och vilar helt på lördagar samt äter lite onyttigare på lördagen
annars äter jag ca 1400 till 1600 kcal, det är väl ganska lite, men sätter i mig ca 2 gram protein per kilo och ibland kan man lägga på lite mer vikt i gymmet :)
Du kan gå ner i vikt utan att träna alls men det är mycket jobbigare. Du måste då lägga dig på ett ganska lågt kaloriintag. Om du tränar mycket kan du också äta mer och samtidigt gå ner.
Sedan får man ju bättre hälsa och snyggare kropp av att träna plus att man blir piggare och gladare.
jo....jag tränar styrketränar ju nu men när det är dags för att deffa kanske man ska lägga in lite mer kondition.
Är det sant att man ska lyfta lika tungt som förut med samma reps o sets om man vill behålla muskelmassan samtidigt som man går ner??
Ja, om du kan behålla de vikterna du ligger på nu är det bra. Förvänta dig inga ökningar bara, att försöka ligga kvar på en hög nivå är en bra målsättning.
Kör helt enkelt alltid så tungt du orkar.
Dock är det vanligt att man minskar något i styrka under deffen.