Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Tränar jag fel?

Registrerad: 2003-05-16

Hej..
Det är så att jag tränat på gym i kanske 3 månader eller lite mer. Och jag fokuserar mej på överkroppen och kör , triceps,bröst,biceps,rygg, vingar ,mage  (inte o den ordningen). Och det är vad jag kör, och jag tränar 4-5 gånger i veckan. Men jag har itne sett så stora resultat på dne tiden jag tränat, har lagt ner myycket tid nu, och anser att jag borde se mer resultat än vad jag gör. Så min fråga är alltså om jag tränar samma muskler för ofta, så att dom bara bryts ner och inte hinner byggas upp..har hört folk säga att det blir så, medans andra säger att det är en myt och att det är bra att träna samma muskler mycket..glad för alla svar, vill inte träna mer i onödan.
MVH Jonas

Registrerad: 2003-04-29

du ska definift INTE skippa benen, du kommer se helt otroligt rolig ut annars.

det är inte bra att träna samma musklgrupper så nära på varandra, om du vill köra 4 dagar i veckan kan du göra något sähär

mån styrke
tis styrke
ons vila
tors styrke
fre styrke
lör vila
sön vila

inte så säker på vilka muskler dessa vingar är som du nämner :p

sen brås det på hur du äter, kan vara en stor anledning till att du inte sett så mycket resultat!

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

"Vingar".

Jag tror han menar Latissimus dorsi, alltså lats. :))

Registrerad: 2003-10-08

Tja, Jag har lagt upp mina pass så att jag kör en muskel grupp per dag.
tex.

Måndag. Bröst
Tisdag.   Biceps / Triceps
Onsdag. Ben / Mage
Torsdag Axlar
Fredag.  Rygg
Lördag.  Kondition / hård biceps, lite bröst
Söndag  Vila

Har funkat för mig och resultaten har kommit.
Bänkade 35kg när jag började bänkar 95kg nu, curlade 15kg tar 30kg nu med hantlar (en gång alltså) har tränat i 6månader.

Vänta 3 månader till så ska du se att resultaten kommer.
Träna inte samma muskel 2 dar i rad vila minst 1dag i mellan. Fuska inte med utförandet. Ät ordentligt sov ordentligt.
Ta foton på dig själv varje månad så ska du se att det blir skillnad .

Mvh
cMc

Ja, med vingar menar jag latsen..
Men om ja ska träna en muskelgrupp per da tex biceps, så kör jag en övning med 3x8 , sen blir man ju trött och musklerna orkar ingenting, ska man sänka vikten då så att man orkar? lr hur ska man göra för att få bästa resultat då om man ska träna bara en muskel ett helt pass.
MVH Jonas

Men om ja ska träna en muskelgrupp per da tex biceps, så kör jag en övning med 3x8 , sen blir man ju trött och musklerna orkar ingenting, ska man sänka vikten då så att man orkar? lr hur ska man göra för att få bästa resultat då om man ska träna bara en muskel ett helt pass.

Tja, Det jag skrev var ett ex. på hur jag tränar, jag menar inte att du ska träna som jag, anpassa ditt tränings schemat som du tycker passar dig.

Men om du ska träna en muskel per dag tex bicpes så lägger jag upp det som följande:

Börjar alltid med ett tunga basövningar. Tex bicepscurl.
Antingen med z stång eller rak stång . 3set 7rep,
i sista rep ska du vara helt slut i armarna.
Säg att du kör på 25kg så ska du inte orka lyfta en gång till
när det sista repset (?) :) är slut, orkar du, höj vikten.
När du känner att du klara 3 strikta reps utan problem eller fusk
så ökar du vikten en anning.

Sedan brukar jag gå på hantel curl. 3set 7reps där med.
Självklart kan du inte lassa på hur mycket som helst, eftersom du är trött efter första övingen, plocka upp dom hantlar du känner
att du klara 3*7 med.
Sen blir det isolerings övningar etc för hela slanten, brukar bli en 4 övningar tot på biceps. Tränar ca. 45-50min varje pass.

Om du går på detta schema kommer det vara j*ligt tungt i början
men musklerna anpassar sig så småning om, men se upp, du måste stuva om i ordning och hitta nya
övningar så att musklerna inte anpassar sig för mycket.

Mvh
cMc

Det ni har sagt har varit till stor hjälp, tack för tipsen. Ska testa det och om nån månad komma tebax och säga hur det gick;)

Registrerad: 2003-09-08

köp kreatin.

vet var du kan köpa 400g för 60 spänn messa mig pm.

Registrerad: 2003-09-01

zmz; det är otroligt bra/mkt att hantecurla 30 kg när du bänkar 95, och så mkt på bara ett halvår? Och tvärtom bänkar du lite för att hantelcurla så mkt. Och 15 kontra 35 är också starkt i biceps kontra svagt i bröst.

Från: Oskarshamn
Registrerad: 2003-09-19

köp kreatin.

vet var du kan köpa 400g för 60 spänn messa mig pm.

PM är avaktiverat på forumet utav någon skum anledning.. är nämligen intresserad av dedär kreatiner.
Skulle du kunna höra av dig på antingen icq ell msn om du använder de?
MSN: Kimball_7@msn.com

zmz; det är otroligt bra/mkt att hantecurla 30 kg när du bänkar 95, och så mkt på bara ett halvår? Och tvärtom bänkar du lite för att hantelcurla så mkt. Och 15 kontra 35 är också starkt i biceps kontra svagt i bröst.

Har alltid varit hyfsad stark i armarna värre med bröst, men
jag har ökat med över 100% på det halvåret jag tränat så man får
ju vara nöjd. Ska tillägas att jag väger 76kg så det är ganska mycket över min kroppsvikt. Siktar på 100kg i bänk
inom 1månad... får se om man klara det.

Mvh
cMc

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Yo! ;)

ZmZ skrev:

Hmm,,,antingen är jag bara petig eller bara inte fattar något. Med en basovning menas väl Knäböj, Marklyft och Bänkpress, alltså övningar som aktiverar flera stora muskelgrupper. Jag själv skulle kanske möjligen räkna Chins till en basövning, men Bicepscurl är inte en basövning, desto mindre är den "tung". :))))

Yo! ;)

ZmZ skrev:

Hmm,,,antingen är jag bara petig eller bara inte fattar något. Med en basovning menas väl Knäböj, Marklyft och Bänkpress, alltså övningar som aktiverar flera stora muskelgrupper. Jag själv skulle kanske möjligen räkna Chins till en basövning, men Bicepscurl är inte en basövning, desto mindre är den "tung". :))))

Ok förlåt.. dock tycker jag den är tyngst av alla övningar för bicpes plus att den aktiverar andra kroppsdelar förutom biceps, det beror väl hur mycket man lassar på.. fjutar man på 10kg så räknas den väl knappast som tung. Biceps curl med stång bygger massa !

mvh
cMc

Registrerad: 2003-10-17

För att komplettera herrarna tidigare så skulle jag säga:

1) ÄT! (Mer än du tror)

2) Variera! Kör inte ett schema mer än tre veckor. Växla övningar och dess ordning. Tungt, lätt, men ALLTID MAX.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB