Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hejsan.!
Har 2 frågor här som jag behöver hjälp med.
1. Ska investera i en sk kaliper som folk rekomenderar.
Frågan är om nogrannheten i resulatatet med en elektronisk bättre eller tvärtom?
2. kan man ha olika resultat, beroende på var på magen man mäter.
oftast så har man mer fet under naveln och lite mindre längre upp.
Om det är så, kommer först de övre mag musklerna att synas först, än dem undre som är under naveln?
Hejsan.!
Har 2 frågor här som jag behöver hjälp med.
1. Ska investera i en sk kaliper som folk rekomenderar.
Frågan är om nogrannheten i resulatatet med en elektronisk bättre eller tvärtom?
2. kan man ha olika resultat, beroende på var på magen man mäter.
oftast så har man mer fet under naveln och lite mindre längre upp.
Om det är så, kommer först de övre mag musklerna att synas först, än dem undre som är under naveln?
Jag köpte en elektronisk, det är behändigt och man behöver inte räkna själv.
Bra eller dåligt? Tja det är väl upp till en själv.. Det beror ju på hur nogrannt man mäter.. en elektronisk räknar ju inte fel i alla fall..
Ja, man kan ha olika resultat, och får oftast olika resultat.. Det skiljer inte så mycket men ett par decimaler är det nästan alltid.. i början mätte jag typ tio ggr sen tog jag ett medel.. Man blir dock bättre med tiden på att mäta väl..
Och Ja! Magmusklerna överst på magen synas först, i alla fall på mig..
Hoppas det hjälpte..
Seven.
Jag har en "manuell" så jag får räkna själv. Tycker iofs att det svåra är att mäta på samma sätt varje gång så om man väljer en elektronisk eller ej är nog mer en bekvämlighetsgrej.
Men jag har en annan fundering. Har tillgång till både kaliper, bioimpedansmätning via handhållen mätare och bioimpedansmätning via digitalvåg och de ger inte precis samma resultat.
Kaliper: 14%
Handhållen: 24%
Digitalvåg: 19%
Vem ska man lita på?
Jag har en "manuell" så jag får räkna själv. Tycker iofs att det svåra är att mäta på samma sätt varje gång så om man väljer en elektronisk eller ej är nog mer en bekvämlighetsgrej.
Jo jag menade båda typerna, inte elektronisk speciellt. Det är svårt att att mäta med båda, det krävs lite träning..
Men jag har en annan fundering. Har tillgång till både kaliper, bioimpedansmätning via handhållen mätare och bioimpedansmätning via digitalvåg och de ger inte precis samma resultat.
Kaliper: 14%
Handhållen: 24%
Digitalvåg: 19%
Vem ska man lita på?
Kroppen nedsänkt i vatten (kommer inte i håg vad den metoden heter) är den bästa typen av mätning om jag inte minnns fel..
Men av dom andra är nog kalipern bäst (manuell eller ej spelar ingen roll)
Faktum är att kaliper slår vattenmätning under vissa kroppsfett% kommer inte ihåg vilket värde dock.
Men man skall vara noggrann med mätning, mäta på rätt ställe med samma hand grepp osv, kanske till och med mäta flera ggr och ta ett medel i början...
Men, om man använder sig av samma mätteknik hela tiden så får man ju ett värde att följa, alltså skall man ju inte kolla en bioinpendans mätare på gymmet och jämföra den med en kaliper hemma.. det funkar inte så bra..
kör på det du känner bäst för uppskattningsvis den som ger snällast resultat.. ,-)
/seven..
Måste erkänna att jag har alla tre mätarna hemma, är man prylbög så är man.... så mätningarna görs samtidigt. Har dock konstaterat att kalipern visar förändringar bättre än impedansmätarna, det som syns i spegeln brukar även visa sig vid kalipermätningen.
Har märkt att framförallt digitalvågens fettmätare är väldigt känslig för hur mycket vätska jag har druckit, efter en kväll på krogen med ett antal öl i kroppen så når jag rekordlåga nivåer på digitalvågens fettmätare!
Det får bli kalipern i fortsättningen, den ger ju som sagt det bästa resultatet :-))