Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Jag har styrketränat i 1 månads tid nu,
och allt verkar gå som det ska.
Men när jag ska göra sittups övningen så känns det som jag arbetar med ryggen istället för magen.
Ska det vara så, eller är det jag som sittupsen fel ?
hur gör du situpsen?.. liggande eller i nån lutande bänk eller nåt?.. låser du benen osv?
Jag gör sittupsen liggande på en matta med benen böjda.
en vän gjorde samma sak, dock såg jag då att han var helt stel i rygg och mage när han gjorde dem, han "rullade inte upp". Kan vara de? Hoppas du förstår va ja menar.
När jag har kört "magmaskiner" har jag upplevt att man känt lite i ryggen. Kan ju bero på att man inte kan rulla upp som Kimball säger så det kan nog ligga lite i det. Eller så är det jag som gör fel, men jag gillar dom inte ialf.
Gör crunches istället för situps om det kärvar.
Du kan tänka på att lägga armarna i kors över bröstet. Det förhindrar dig att använda dom för att dra igång ett moment i själva övningen. Som Kimball säger kan du tänka på att rulla upp, dvs lyfta skulderbladen först och sedan fortsätta rullningen uppåt.
jag kände det när jag började med mage...nu känns inte ett skvatt i ryggen eller ialla fall inget som stör / irriterar
Ok, ska försöka göra som du säger Mighty.
Tack för alla svar.
jag kände oxå i ryggen förut men det försvann rätt fort efter man kört resten av kroppen några veckor.. jag tror det är för att ryggen tar lite stryk när man gör situps och juh mer ryggmuskler man har desto mindre känns det...
Hoppas ryggontet försvinner ^^
Kan slänga in och fråga lite snabbt om någon här fått ont precis i slutet av revbenen efter att ha kört situps och benlyft? O_o
lyckades med de igår nämligen.
Prova att köra ryggresningar för att stärka ryggen!!!
jao dom lär göra en hel del för situpsen faktiskt..
vad är rygressningar för något ?
vad är rygressningar för något ?
rätta mig om ja har fel, men är inte de "good mornings"?
Good mornings: http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovn … rnings.asp
Rygglyft: http://www.exrx.net/WeightExercises/Ere … nsion.html
Tror även det heter "rygglyft" när man ligger på marken och lyfter ryggen.
gah, menade "hypersträck" ju, blandar alltid ihop dem :(