Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

gå ner i vikt

Registrerad: 2002-11-16

Tjena! Mitt problem är att jag alltid har haft en stor mage, äntligen har jag bestämt mig för att göra mig av med den. Mina kompisar tränar på ett gym och jag har börjat träna med dem. Men det är en sak jag har läst: att om man vill gå ner i vikt så ska man ha ett kaloriunderskott och börja träna kroppen för bästa resultat. Det har jag gjort men ändå så går jag upp i vikt  :?  ,mina kompisar säger att det är för att jag får större muskler. Nu var ju mitt problem att jag ville gå ner och inte upp, men jag vill fortfarande få större muskler. Hur gör jag??

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Hej,

vågen är värdelös eftersom den inte berättar om det är fett eller muskelmassa man lägger på sig / blir av med. Bry dig inte alltför mycket om den. Dina kompisar har med stor sannolikhet rätt - viktuppgången beror på nog på ökad muskelmassa.

När man börjar styrketräna är är det vanligt att man går upp i muskelmassa och förlorar kroppsfett samtidigt. Det kan alltså vara så att du har förlorat en del fett, men eftersom du också fått större muskler visar vågen att du har gått upp i vikt.

Istället för att enbart titta på vågen bör du också kolla hur du ser ut i spegeln, använda måttband för att kolla hur stor magen är eller använda kaliper för att mäta andelen kroppsfett. En kaliper är en slags tång som används för att mäta andelen underhudsfett på ett ställe, oftast har man 3 till sju mätställen där man använder kalipern.

Med hjälp av de värden man får kan man sedan räkna ut sin fettprocent. Fett-% berättar helt enkelt om ungefär hur mycket av ens kroppsvikt består av fett. För att en man ska ha synliga magmuskler krävs det t.ex. en fettprocent på ungefär 8-10%.

En kaliper kostar inte mer än ett par hundralappar så det är en väl värd investering. Det går även att mäta andelen kroppsfett man har med vissa speciella vågar som skickar en elektrisk impuls genom kroppen, men de är dyrare och kan ibland ge konstiga resultat.

Oavsett vilken mätmetod du använder - måttband, kaliper eller en bioimpedansvåg är det viktigt att mätförhållandena är likadana varje gång. Om du använder måttband kan det t.ex. vara smart att mäta varje söndag morgan, innan frukost. Om magmåttet har minskat men vågen visar en viktuppgång kan du vara ganska säker på att du har minskat i fett men ökat i muskelmassa.

Det kan även vara vettigt att ta en helkroppsbild på sig själv en gång i månaden - då syns resultaten ganska tydligt. Digitalkamera rekommenderas om man inte orkar springa och framkalla hela tiden.

Efter ett tags träning är det väldigt svårt att få större muskler och gå ner i vikt samtidigt. Det blir lite som att gasa och bromsa med en bil samtidigt, det tar väldigt lång tid innan man når sitt mål. För att få större muskler måste man äta mer än man förbrukar, och för att gå ner i vikt måste man äta mindre än man förbrukar (kaloriunderskott). Det är därför bäst att koncentrera sig på en grej i taget.

Hur länge har du tränat? Jag skulle nog fortsätta som du gör nu, och kanske lägga till 20-30 min konditionsträning (motionscykel, löpband?) efter styrketräningen (eller på en helt separat dag). Försök att läsa så mycket du kan om näringslära också, Fredrik Paulúns böcker är bra.

Tack så mycket för svaret..Jag har tränat lite mer än en månad.När jag tränar brukar jag börja med 15 min på en motionscyckel och avsluta träningen med 5min-så länge jag orkar,på en gåmaskin/joggingmaskin.Jag vill inte gå upp mer så jag ska satsa på att gå ner istället.Men då när jag har tränat ett tag och det inte sker så mycket med värderna på kroppen,hur gör jag då??Ska jag sluta träna och banta istället,det vill jag inte..

Administrator

Ska jag sluta träna och banta istället,det vill jag inte..

Nej, det är bara idioter som "bantar".

Hur äter du? Undvik all skräpmat, förutom någon gång på helgen kanske. Ät 5-6 små måltider per dag. Drick mycket vatten. Få i dig runt 2 gram protein per kilo kroppsvikt. Se till att få i dig omega-3 från fet fisk, kosttillskott eller linfrön. Ät mat med lågt glykemiskt index.

Tack  igen..Jag äter väll inte så bra om jag ska vara ärlig..men jag har börjat trappa ner på skräpmaten..Jag har också börjat äta 5 gånger små mål om dan.Vatten dricker jag knappt.Jag äter dock omega-3 i typ piller som jag köpt på nån hälsoaffär.Men det med kosttillskott eller linfrön äter jag inte..Måste man äta kosttillskott.Glykemiskt index vad är det,är det sånt som gör att man inte blir sugen på sötsaker?Var kan man köpa Fredrick Pauluns böcker?

Administrator

Jag äter väll inte så bra om jag ska vara ärlig..

Bra, då har du hittat problemet. :) Det krävs som sagt ett kaloriunderskott för att gå ner i vikt, och om du inte går ner i vikt är det troligt att du äter för mycket (det är även möjligt att man äter så lite så att kroppen inte vill bli av med mer fett men det tror jag inte är ditt problem).

Jag har också börjat äta 5 gånger små mål om dan.Vatten dricker jag knappt.Jag äter dock omega-3 i typ piller som jag köpt på nån hälsoaffär.

Bra!

Jag äter dock omega-3 i typ piller som jag köpt på nån hälsoaffär.Men det med kosttillskott eller linfrön äter jag inte..Måste man äta kosttillskott.

Nej, om du redan får i dig omega-3 finns det inget behov av andra kosttillskott.

Glykemiskt index vad är det

http://www.halso.info/visa/kolhydrater

Var kan man köpa Fredrick Pauluns böcker?

Kolla den här sidan för boktips. Du hittar de flesta böckerna på bokus.se

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB