Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ultimat övning för Latsen?

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Ja vilken är det?

Registrerad: 2003-09-01

Skivstångsrodd är grym, fast jag brukar faktiskt känna mest av hantelrodden :S

Registrerad: 2003-09-04

Tycker också skivstångsrodd är bra. I många filmer bla Pumping Iron med Arnold Swarchenegger,ghaa(hur han nu stavar) så "peppar" dom mycket. Det är ungefär som hantelrodd fast tvåhandsövning. Har inte provat det men det är säkert bra.

Från: Linköping
Registrerad: 2003-02-20
Webbsida

Jao ska börja köra den med.. nu kör jag skivstångsrodd i nån slags ställning och hantelrodd är inte med på det här schemat men kommer på nästa.. nästa schema kommer kabelrodden med igen oxå och den har jag saknat!

Registrerad: 2003-03-06

Hur ser skivstångsrodd ut?
Jag kör latsen med (ursäkta nybörjartermerna) en sån maskin man sitter ned med benen förankrade under en "bygel" och drar en en stång ned mot bröstet lätt bakåtlutad.

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-08-08

Hur ser skivstångsrodd ut?
Jag kör latsen med (ursäkta nybörjartermerna) en sån maskin man sitter ned med benen förankrade under en "bygel" och drar en en stång ned mot bröstet lätt bakåtlutad.

Latsdrag kallas den övningen.

Skivstångsrodd är när du står framåtlutad med en skivstång i händerna och drar upp den mot magen.

Tack, ska prova på skivstångsrodd och känna hur det känns.

Ursäkta om jag gåt off topic, men jag skulle vilja inflika två små frågor :)

1. Traps, vad är det? Är det muskeln som sitter mellan halsen och axeln?

2. Hur tränar man bäst den muskeln? Jag kör med en maskin där man står upprätt på golvet och drar en stång från golvet upp under hakan. Tar på axlarna också....(Fan vad amatör man känner sig som inte kan termerna :)

1. Traps, vad är det? Är det muskeln som sitter mellan halsen och axeln?

Japp :-)  Traps är den allmänna slangen för Trapezius som muskeln egentligen heter.

2. Hur tränar man bäst den muskeln? Jag kör med en maskin där man står upprätt på golvet och drar en stång från golvet upp under hakan. Tar på axlarna också

Det beror på hur brett du håller i den stången. Ju smalare grepp du har, desto mer tar det på trapezius. Den bästa övningen för just trapezius är annars "shruggs". Du håller en hantel i varsin hand och "trycker upp axlarna".
http://www.exrx.net/WeightExercises/Tra … Shrug.html

Ahh, det är ju så sant!
Vilket forum!!

Jag har ju gjort shrugs utan att veta vad det hette :)
Brukar köra det för axlarna, tillsammans med denjag beskrev innan.
Som tredje axelövning brukar det bli sittande med en skivstång som går på räls bakom huvudet.

Tack för de snabba och Uberklockrena svaren! Uppskattat!

har ju gjort shrugs utan att veta vad det hette :)

Det är inte alltid lätt att veta namnen på övningarna. Det finns även flera namn på samma övning, beroende på vem man frågar :-)

Tack för de snabba och Uberklockrena svaren! Uppskattat!

Inga problem, det är ju vad forumet är till för :-)

Jag har rekommenderat den här siten för många som har funderingar kring näringslära och träning.
Trevlig stämning och många bra tips....

Kanske jag ska börja tipsa om lite övningar Haha:

sittande med en skivstång som går på räls bakom huvudet.

Solklart eller hur :)

sittande med en skivstång som går på räls bakom huvudet.

Solklart eller hur :)

hehe.. jag förstod vad du menade iaf :-)
Den maskin där skivstången går på räls kallas för Smith-maskin, så nu vet du det :-)
Man ska vara försiktig med att köra pressar och drag mot nacken. Det är inte bra för axlarna. Är skonsammare för lederna att köra framför huvudet i stället.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB