Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Har kännt mig allmänt slapp medans jag har tränat ..beror säkert påa tt jag inte får tillräckligt med kolhydrater innan..så kan ni tipsa om nåt som inne håller hög-kolhydrat halt?!:) ?!?!?
Pasta, ris, potatis, bröd etc. Ät någon timme innan du ska träna.
aa eller en gainer
En gainer innehåller väl ändå mest snabba kolhydrater och borde därför inte vara optimal att ta innan träning. Riktigt mat med långsamma kolhydrater är bättre. Rätta mig om jag har fel.
//Christian
Dilated:
Det beror lite på HUR du känner dig slapp. Är det musklerna som inte orkar riktigt eller blir du trött och lite snurrig, lättirriterad osv?
Om det är musklerna som inte orkar beror det på att du inte intagit tillräckligt med kolhydrater 24-48 timmar innan passet. Kolhydraterna tar nämligen ett till två dygn från måltiden innan de har omvandlats till glukos i musklerna. Först då kan de användas som bränsle.
Om du känner dig hängig, trött, lite yr, lättirriterad, darrig osv beror det på lågt blodsocker. Då är "boten" ,som tidigare inlägg sade, att äta ordentligt med kolhydrater en till ett par timmar innan träning.
Du får själv känna dig för vilket alternativ som gäller din upplevda orkeslöshet. Bäst är ju att se till så att båda behoven är uppfyllda inför ett pass :)
24-48 timmar?
Ja
Tycker du det verkar konstigt?
Här är ett exempel på kolhydratladdning. Visserligen till Vasaloppet, men principen är ju densamma fast med mindre mängd kolhydrater:
http://www.carbamyl.se/Svensk/Vitargo/V … t_2003.htm
Det kanske inte alls är kosten som är dålig. Möjligen kan det vara brist på vila mellan dina träningar... Priva minska styrketräning till 2 ggr i veckan - visst låter det kanske som kätteri, vissa verkar träna dygnet runt 24h/7dgr, men inte vanliga människor. Prova att innan nästa träning inte träna någonting alls för under 4 dagar - det kan verkligen göra underverk! :)
Om det är musklerna som inte orkar beror det på att du inte intagit tillräckligt med kolhydrater 24-48 timmar innan passet. Kolhydraterna tar nämligen ett till två dygn från måltiden innan de har omvandlats till glukos i musklerna. Först då kan de användas som bränsle.
Det är inte sant.
Äter du en kolhydratkälla så kommer den tas upp i blodet ganska snabbt (GI-beroende) och lite beroende på vad det är för monosackarid så kommer den kunna gå in i musklerna och kan användas i princip omedelbart.
Glukos: Kommer in från tarmarna som glukos= blodsocker. Sen beror det lite på vilken fas man befinner sig i. Efter träning kommer levern släppa förbi allt till musklerna och låta glukoset bygga upp glykogen där. Är det inte under träningen kommer glukosen att tas upp i levern och lagras där, det som inte "behövs som blodsocker". Hjärnan slukar en hel del.
Galaktos omvandlas i levern till glukos, likaså fruktos. Sedan kan det lagras där som glykogen eller släppas ut för att höja blodsockret.
Styx:
Tack för ditt svar. Tydligen har man blivit vilseledd av diverse "experter" på näringslära i flera år, senast förra helgen av en föreläsare som jobbar på Bosön. Tråkigt att denna information inte gått fram till dem :(
Jag skrev bara vad jag har fått lära mig av föreläsare samt vad som skrivits om kolhydratladdning. Så du menar alltså att kolhydratladdning dagarna innan prestation är helt meningslöst?
Kan du ange någon källa till detta? Det skulle vara bra att kunna redogöra för det nästa gång någon annan föreläsare eller liknande förespråkar kolhydratladdning dagarna innan tävlingen (eller vad man nu ska göra). Det omkullkastar nog ganska många människors uppfattning om uppladdning genom mat så det gäller att ha på fötterna om man inte vill bli lynchad ;)
:)
Du ska inte missförstå mig helt. Kolhydratladdning funkar och jag skummade igenom sidan du länkade till och det verkade ju stämma.
Det var just det du skrev om att kolhydrater inte kan användas förrän efter 24-48h som var fel. Om du hört någon säga det så är det absolut fel! Som jag skrev kan kolhydrater användas i princip direkt de finns i blodet efter en måltid.
Kolhydratladdning har väl inte riktigt med det att göra? Principen där är väl att tömma glykogendepåerna helt för att sen inta massiva mängder kolhydrater och då superkompenseras glykogenlagret. Man kan lagra in mer än man haft tidigare. Men hur hänger det ihop med att man inte kan använda kolhydraterna förrän efter 24h? :/
Du får gärna utveckla.
Jag missförstod kanske dig och du missförstod kanske mig? :)
I Vasaloppet eller Vätternrundan som tar många timmar måste du tillföra kolhydrater längs vägen för att inte gå in i den s.k. väggen. Men det hade ju varit rätt trist att måsta stanna och vänta i 48 timmar efter att ha ätit en banan innan du kan köra igen:)
Styx:
Så du menar att kolhydraterna man äter både kan användas direkt efter upptag OCH lagras i depåerna för flera dagar framåt (överskottet såklart)? Då skulle det ju vara lite mer förklarligt, då stämmer båda teorierna.
Vilka två teorier är det vi talar om egentligen?
Muskler och lever har möjlighet att lagra glukos som glykogen.
Detta sker i princip alltid.
Äter du kommer det mesta av kolhydraterna att lagras som glykogen.
Musklernas lagringsfunktion är helt enkelt att ha snabb tillgänglig energi när det behövs. Leverns lager fyller funktionen att kunna höja blodsockret så att glukos blir tillgängligt för de vävnader som inte har lagringskapacitet.
När du äter en måltid, oavsett om du tränat eller inte, så kommer musklerna mer eller mindre, beroende på hur fyllda de är, att ta upp glukos och lagra det. Allt glukos i muskelceller lagras som glykogen om det inte omedelbart bryts ner till energi, inget ligger och flyter runt inne i cellen. Men lagringen innebär inte att det kan "användas direkt".
Musklerna tar alltså allt in i förrådet, där de kan ligga till det behövs. Kan vara en timme efter måltid eller 4 dagar efter när du åker vasaloppet.
När du kolhydratladdat har du på ett smart sätt "överfyllt" glykogenlagrena så att de ska räcka längre än normalt.
Hmm, hoppas det blev någorlunda förståeligt, lite rörigt kanske.
Styx:
Ja, tack så mycket för svaret, det var förståeligt.
Kul, man lär sig något nytt varje dag!! :D
Kolhydraterna räcker som bränsle i 90 minuter eller kanske två timmar om du jobbar i tävlingsfart på Vasaloppet. Om du i stället beslutar dig för att fasta och börjar NU! tror jag att förrådet av kolhydrater räcker ca. 24 timmar under förutsättning att du inte tränar eller står i utan bara går omkring och är hungrig. Det brukar i alla fall vara då som det snurrar till i huvudet och känslan av vad f-n håller jag på med infinner sig under en fasta.
När det gäller kolhydratuppladdning gillas principen av alla tillverkare av kolhydratrika produkter. Många forskare talar sig också varma i ämnet. Kanongrej! Andra är dock mera skeptiska. Funkar bara för elitidrottare. Funkar inte alls! Det är kanske inte självklart att kolhydratuppladdning är att rekommendera för alla. Som vanligt när det gäller träning/kost/motion finns det en massa om och men som gör att det är svårt att klämma till med några absoluta sanningar.