Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hej,
en kompis säger att man får stora bulliga muskler om man kör tungt och att man ska köra många reps med låga vikter för att få snygga synliga muskler. Stämmer det?
Nej :)
Antingen så växer muskeln eller så växer den inte. Den blir inte "bullig" om du kör med tunga vikter och få reps. Den växer eller så växer den inte. Formen på muskeln bestäms av dina gener.
Hur synliga dina muskler är beror på din fettprocent. Lite fett på kroppen = musklerna syns bra.
Har faktiskt att göra med hur tunga och antal reps du kör ta mig inte på orden nu inte säker på att det här stämmer är inge tränings proffs men antalet reps och hur tunga dom är bestämmer vilka delar av muskel som aktiveras eller rättare sagt vilka muskel fibrer i muskel som aktiveras tunga reps aktiverar de djupa fibrerna medans många lätta reps aktiverar du yttersta fibrerna kan vara tvärtom längesedan jag läste artikeln men du kan ju gräva lite djuper i det om du vill. beträffande att musklerna utseende skulle sitta i genarna skulle jag vilja ha förklarat för mig hur det kan finnas kvinnliga bodybuilders då ? det kvinnliga släktet har iof varit starkare än nu men de hade knappast 50cm biccar. sen är det klart att man har olika gentiska fördelar då det gäller att bygga massa.
beträffande att musklerna utseende skulle sitta i genarna skulle jag vilja ha förklarat för mig hur det kan finnas kvinnliga bodybuilders då ?
Öh? Att man inte kan ändra på musklernas form innebär inte att det inte går att få dem att växa.
så det är absolut ingen skillnad på om man gör 25 lätta rep eller om man gör 10 tunga, men någon sort måste väll ge starkare muskler än den andra
så det är absolut ingen skillnad på om man gör 25 lätta rep eller om man gör 10 tunga
Musklernas form kommer inte att ändras (musklerna blir inte "bulliga" av en sorts träning och "slanka" av en annan sorts träning).
Se tråden: biffig eller ej för mer info (fjärde inlägget).
"Öh? Att man inte kan ändra på musklernas form innebär inte att det inte går att få dem att växa." Förlåt uttryckte mig kanske lite luddigt men de kvinnliga bodybuilders som finns idag skulle inte rent gentiskt sett kunna få sådan muskler som dom har nu i sånna fall.