hälso.info
Varning för jordgubbar! - Printable Version

+- hälso.info (http://www.halso.info/forum)
+-- Forum: Kost (/forum-3.html)
+--- Forum: Näringslära (/forum-8.html)
+--- Thread: Varning för jordgubbar! (/thread-36571.html)

1 2 3

Varning för jordgubbar! - Vårdarjäveln - 2010-06-18 17:25

Aftonbladet och fettdoktorn gör det igen...

http://www.aftonbladet.se/sommarisverige/temasommarfest/article7325963.ab

Stort fett LOL!!
Läs gärna kommentatorsfältet också

RE: Varning för jordgubbar! - kentan - 2010-06-18 17:57

Håller med!

Själv tänkte jag bara köra vodka och grädde på midsommar, no carbz for the win!

RE: Varning för jordgubbar! - T.Mani - 2010-06-18 23:20

Jag såg rubriken och underrubriken tidigare idag...:
"Fettdoktorn: Ät inte jordgubbar - Så undviker du extrakilon – enligt fettdoktorn Annika Dahlqvist: "Man ska äta mycket grädde"...
... men bestämde mig för att inte läsa skiten med tanke på hur dum bara rubriken är.

Men så poppade den upp här med ett stort "lol" och jag blev tvungen att läsa den ändå. Tack för det. 3min bortkastad tid av mitt liv :-P

RE: Varning för jordgubbar! - Lajne - 2010-06-18 23:21

Det är väl klart som fan jordgubbar är onyttiga. De är ju goda. Lulz.

RE: Varning för jordgubbar! - zartok - 2010-06-18 23:49

MENSVÄRK!!!

RE: Varning för jordgubbar! - 22Ti - 2010-06-18 23:55

"Fettdoktorn: Ät inte jordgubbar..."

HA!....try and stop me! Imorgon bär det av för att bunkra upp med några kilo! :D
För f*n, när man väl kan njuta av dessa underverk ska det göras!

RE: Varning för jordgubbar! - Seb2 - 2010-06-19 08:28

Fan jordgubbar innehåller ju inga kcal alls nästan...kan ju äta ett halvt kg nästan utan att det märks i kaloribudgeten :D
Skulle folk börja skyffla i sig grädde istället och hoppas på viktnedgång blir det ju hur mycket som helst...kanske dricka olja till också, nä vafan :D

RE: Varning för jordgubbar! - Crocker - 2010-06-19 22:01

Det står ju i aftonbladet, och är skrivet av en fettdoktor!
Då måste det ju vara sant. :O

RE: Varning för jordgubbar! - Mersault - 2010-06-20 16:15

edit...

RE: Varning för jordgubbar! - Crocker - 2010-06-22 17:18

Missvisande? :D
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article7317758.ab

RE: Varning för jordgubbar! - T.Mani - 2010-06-22 17:36

Crockkudde Skrev:Missvisande? :D
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vik...7317758.ab
Annika Dahlqvist håller nog inte med den artikeln. Man blir ju såååå fet av jordgubbar

RE: Varning för jordgubbar! - Speedgirl - 2010-06-29 09:40

Jag tror jag dör av irritation! inte konstigt att folk som försöker äta rätt (och har dålig koll på vad som är bra osv) inte lyckas gå ned i vikt när en sån kärring skriver en sån artikel. visst ska man inte utesluta fett (bra fetter) men hon kan ju för fan inte påstå att grädde är bättre än jordgubbar för att gå ned i vikt.

det här med kolhydrater har blivit rent hysteriskt. hjärnan lever på kolhydrater så om man vill bli trög så uteslut det.

RE: Varning för jordgubbar! - Englund - 2010-06-29 11:49

Speedgirl Skrev:det här med kolhydrater har blivit rent hysteriskt. hjärnan lever på kolhydrater så om man vill bli trög så uteslut det.
Att man blir seg i huvet av att inte äta kolhydrater är väl en sanning med modifikation. Det är inte hela sanningen. Till en början, ja, hos de flesta.

RE: Varning för jordgubbar! - Crocker - 2010-06-29 18:49

Ketonkroppar fungerar också sg.

Hur qoatar man?

RE: Varning för jordgubbar! - savonit - 2010-06-29 23:27

Men snälla tank efter nu, jordgubbar är socker, socker är inte jätte nyttigt sist jag kollade. Visst ät ni jordgubbar, men hon har ju inte fel.

Sedan känns det som om folk överlag inte tänker kreativt när de äter kolhydrater. Sorry men hjärnan lever inte av kolhydrater, hjärnan jobbar endast med glykos eller ketoner och glykos, 70% av hjärnan använder utan problem ketoner som bränsle de resterande andelen glykos behöver inte ens komma ifrån kolhydrater utan lika väl ifrån fett eller protein.

Att man skall bli seg av att inte äta kolhydrater stämmer inte, Visst till en början första veckorna när kroppen ställer om sig.

Men att äta kolhydrater verkar göra vissa väldigt slöa på att tänka självständigt och det visar sig i visas inlägg ovan.

RE: Varning för jordgubbar! - Crocker - 2010-06-29 23:52

savonit: Vilka hälsorisker löper man om 10% av sitt GDA kommer från raffinerade kolhydrater(socker)?

RE: Varning för jordgubbar! - Englund - 2010-06-30 06:57

Savonit Skrev:Men snälla tank efter nu, jordgubbar är socker, socker är inte jätte nyttigt sist jag kollade.
Allting och ingenting är ett gift. Endast mängden avgör.
Savonit Skrev:Sorry men hjärnan lever inte av kolhydrater, hjärnan jobbar endast med glykos
Sist jag kollade var glukos en kolhydrat iallafall :)

RE: Varning för jordgubbar! - Cybercowboy - 2010-06-30 08:03

savonit Skrev:Men snälla tank efter nu, jordgubbar är socker, socker är inte jätte nyttigt sist jag kollade. Vist ät ni jordgubbar, men hon har ju inte fel.

Sedan känns det som om folk överlag inte tänker kreativt när de äter kolhydrater. Sorry men hjärnan lever inte av kolhydrater, hjärnan jobbar endast med glykos eller ketoner och glykos, 70% av hjärnan använder utan problem ketoner som bränsle de resterande andelen glykos behöver inte ens komma ifrån kolhydrater utan lika väl ifrån fett eller protein.

[Bild: facepalm1.jpg]

RE: Varning för jordgubbar! - Speedgirl - 2010-06-30 09:08

Savonit: om hjärnan behöver kolhydrater för att jobba är det väl i princip samma sak som att den behöver det för att leva? Om hjärnan lever men inte jobbar kan man ju nästan inte använda den ändå.

hur som helst handlar det ju inte om att man ska utesluta kolhydrater utan att man ska välja rätt kolhydrater vid rätt tillfälle.

att som Fettdoktorn sitta och predika att grädden är bättre än jordgubbarna ger en skev bild till folk som inte riktigt vet nåt om näringslära.

RE: Varning för jordgubbar! - Lajne - 2010-06-30 09:23

Citat:Men snälla tank efter nu, jordgubbar är socker, socker är inte jätte nyttigt sist jag kollade. Vist ät ni jordgubbar, men hon har ju inte fel.

Jordgubbar innehåller 4.15g fruktos per 100g (varav 1.15 från sackaros). Det innebär att om du normalt sett äter kring 4l jordgubbar dagligen kommer din hälsa förmodligen påverkas något; annars kan du vara lugn ;)
Edit: Det förutsätter dessutom energiöverskott.

RE: Varning för jordgubbar! - Cybercowboy - 2010-06-30 09:49

4l grädde ger ju bra mycket mer TRÖCK än 4l jordgubbar. Så vad man ska välja är ganska självklart.

RE: Varning för jordgubbar! - Vårdarjäveln - 2010-06-30 09:50

Jordgubbar är ju ganska kaloritunga på 38 kcal/100 g. Vilket innebär ca 180-200 kcal/liter. Bra mättnadsratio alltså.
Grädde innehåller ju 370/100 g nånstans. Och en dl grädde mättar sämre än jordgubbar.

Men kalorier räknas ju inte om man ska gå ner i vikt. Så länge man sätter i sig obegränsat med fett kommer ju vikten att rasa, det vet ju alla. Eller hur det nu var...

RE: Varning för jordgubbar! - Speedgirl - 2010-06-30 10:12

haha ja vårdarjävel! tro mig jag vet! när jag åt obegränsat med fett hade det nog varit bättre att äta lite jordgubbar B)
då hade jag sluppit gå upp 16 kilo (14 kilo borta igen wohoo)

så ikväll ska det bli lite jordgubbar efter middagen :)

RE: Varning för jordgubbar! - savonit - 2010-06-30 10:32

Men helt ärligt verkar men inte bli helt 100 av kolhydrater.
om mera än hälften av hjärnan använder sig av ketoner likaväl som glykos och resterande del är så pass liten att glykolmolekylerna i fett och protein räcker till mera än väl för att täcka hela behovet av glykos kan i alla fall inte jag se hur man skulle bli trög.

Men man fattar inte att man inte behöver äta en massa kolhydrater far att kunna tänka, verkar man aningen trögare.

SG väldigt många lyckas leva fantastiska lättare och mindre hätsätande liv utan kolhydrater, merparten av de som tar bort kolhydrater går ner i vikt.
Många blir av eller minskar sin diabetes, epelepsi, adhd ect.
Många fungerar bättre i samhället och de flesta klarar av att tänka och även tänka kritiskt.

Men kan man inte tänka med kh kan man inte tänka utan

RE: Varning för jordgubbar! - Lajne - 2010-06-30 10:49

För att vara en person som kritiserar folk för att inte kunna tänka har du en minst sagt intressant uppfattning om svensk grammatik och stavning...