hälso.info
Projektarbete: Banta min föräldrar! - Printable Version

+- hälso.info (http://www.halso.info/forum)
+-- Forum: Kost (/forum-3.html)
+--- Forum: Näringslära (/forum-8.html)
+--- Thread: Projektarbete: Banta min föräldrar! (/thread-12820.html)

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Bengan - 2005-04-17 22:06

Hejsan

Jag hade tänkt att jag skulle sätte min föräldrar på träning och bättre kost under två månader som mitt projektarbete.
Dom ska gå ca en timme varje dag och simma två-tre dagar i veckan.
Jag tänkte att jag skulle testa två olika dietar och sedan gemföra dessa med varandra. Nu skulle jag vilja ha lite tips på vilka olika dietar som skulle kunna vara bra att använda, även andra tips uppskattas.
Kanske också ska säga att mina föräldrar är smått överviktiga.

Tacksam för svar/ Bengan

Projektarbete: Banta min föräldrar! - mick - 2005-04-17 22:08

Det är väl ändå ditt projektarbete och inte vårt? ;)

Projektarbete: Banta min föräldrar! - ErikSvensson - 2005-04-17 22:13

Prova GI och Atkins, det är väl dom som många kör av, eller atkinsliknande dieter som är modifierade.

Är föräldrarna med på idéen då så du inte "tar dom på sängen" och säger " nu ska ni bantas!" ;-)

//Erik

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Bengan - 2005-04-17 22:15

Tack för ditt svar mick.
Jag skulle vilja ha lte tips ex ifall jag ska välja en diet där dom bara äter ex frukt, mycket protein osv

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Bengan - 2005-04-17 22:17

Tack för ditt svar Erik.
Dom är med på det men farsan är ganska ovillig så han äter extra mycket nu istället.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - ErikSvensson - 2005-04-17 22:24

Citat:Tack för ditt svar Erik.
Dom är med på det men farsan är ganska ovillig så han äter extra mycket nu istället.
'
Då är det lugnt. Kör på och svält inte ut dom :-) En kort snabbförklaring av GI och Atkins (om du inte redan vet vilka dom är):

- GI, Glykemiskt index, ett mått på hur fort kolhydraterna tas upp i blodsockret, under 70 är långsamt, 70-90 mellan och över 100 är snabba (enbart intas efter träning). Ät lagom med protein, fett och kolhydrater, långsamma.

- Atkins, Protein och fettdiet, i princip ska inga kolhydrater intas under denna. max 10-20 gram / dag om jag inte minns fel.

Om något ovanstående inte stämmer får någon rätta mig.

//Erik

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Thompah - 2005-04-18 14:22

jag skulle ha satt dem på en atkinsdiet då det är den mest okomplicerade dieten. Svårt att göra fel

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Anna75 - 2005-04-18 14:43

Jag skulle inte ha satt dem på någon typ av diet alls! De människor som jag stött på/känner som påbörjat någon form av idiotisk diet som media bombaderats oss med har aldrig fullföljt eller lyckats gå ner i vikt eller behålla den.
Be dem i stället köpa en bok om grundläggande kost och näringslära och en kokbok med nyttiga och hälsosamma recept. Tipsa dem även om att titta på program som t ex Toppform som på en enkelt sätt förklarar hur man skall bära sig åt föratt förändra sin livsstil genom att äta nyttigare och röra på fläsket. Programet är även väldigt motiverande.
För det handlar ju faktiskt om att förändra sin livsstil genom sunda kostvanor och motionsvanor om man vill ha en bestående viktnedgång.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - david86 - 2005-04-18 15:26

Köp ett hänglås och lås kylskåpet :)
Hehe, nä men kasta alla kakor, bullar och annat sött som finns i huset, så kan du vara säker på att dem inte går o småäter nåt sånt (om dem inte har någon egen gömma?). Se till att ni har mycket frukt och grönsaker hemma.
Inga onödiga såser till midda lr lunch. Om dem vill ha något gott på helgen så är nötter ett bra alternativ.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Linnea - 2005-04-18 16:34

hej!

jag tycker du ska låta dem vara vegatarianer istället! Och minska på mjölkkonsumtionen - låglaktos går bra! Dock är det ju viktigt att de får i sig allt ändå - men vill du ha en drasktisk skillnad skulle jag rekommendera detta. Speciellt att ta bort mjölk - det är det bästa för att leva sundare och få en bättre mage!

Projektarbete: Banta min föräldrar! - N0PE - 2005-04-19 00:58

Citat:hej!

jag tycker du ska låta dem vara vegatarianer istället! Och minska på mjölkkonsumtionen - låglaktos går bra! Dock är det ju viktigt att de får i sig allt ändå - men vill du ha en drasktisk skillnad skulle jag rekommendera detta. Speciellt att ta bort mjölk - det är det bästa för att leva sundare och få en bättre mage!

Hehe, var du allvarlig där?

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Linnea - 2005-04-19 08:58

Citat:

Ja - faktiskt! Jag är själv vegetarian sen 10 år och mår mkt bättre sen dess. Och jag har haft mkt problem med magen för att vegetarian kompenserar gärna med möjlkprodukter vilket slammar igen tarmarna. Jag rensade magen under ett år på mjölkprodukter och är mkt bättre sen dess. igenslammade tarmar kan man få även av kött men inte på samma sätt. har man slam där kan kroppen inte ta upp vitaminer och mineraler. så ja jag var såklart seriös - det är jag alltid. det passar inte alla att sluta äta kött men jag önskar att fler testade - speciellt om man har problem av olika slag, - mkt förkylningar, infektioner, viktproblem (övervikt), halsinfektioner - jag hade alltid halsfluss förr (två gånger om året) - men har inte haft det sen jag slutade äta kött. Och har man problem med magen ska man abosolut testa att utesluta mjölk - jag garanterar att man känner skillnad efter bara två veckor! =)

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Gildarius - 2005-04-19 09:44

Frederic Paulun berättade på Tv4+ om hur nyttigt mjölk är. Det visar sig att människor som dricker mjölk har starkare skelett och är generellt sett smalare. Kalciumet binder en del av fettet i kosten som helhet och underlättar viktminskning, bra vid exempelvis bantning.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Thompah - 2005-04-19 10:34

Citat:
Citat:

Ja - faktiskt! Jag är själv vegetarian sen 10 år och mår mkt bättre sen dess. Och jag har haft mkt problem med magen för att vegetarian kompenserar gärna med möjlkprodukter vilket slammar igen tarmarna. Jag rensade magen under ett år på mjölkprodukter och är mkt bättre sen dess. igenslammade tarmar kan man få även av kött men inte på samma sätt. har man slam där kan kroppen inte ta upp vitaminer och mineraler. så ja jag var såklart seriös - det är jag alltid. det passar inte alla att sluta äta kött men jag önskar att fler testade - speciellt om man har problem av olika slag, - mkt förkylningar, infektioner, viktproblem (övervikt), halsinfektioner - jag hade alltid halsfluss förr (två gånger om året) - men har inte haft det sen jag slutade äta kött. Och har man problem med magen ska man abosolut testa att utesluta mjölk - jag garanterar att man känner skillnad efter bara två veckor! =)

Skämtar du eller? Så du påstår att kött//mjölkpordukter är skadligt för människan?

Jojo visst, påven var muslim också....?

Tycker fortfarande att atkins hade varit bäst för dem. Under tiden så ska du lära dem hur man äter nyttigt och vad som är nyttigt. När de fått den insikten så tror jag dem klarar sig rätt så bra, du ska dock ha bra koll på vad som står i kylskåpet!

Grymt bra idé för övrigt! ;)

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Chrillo - 2005-04-19 10:58

Förstår inte överhuvudtaget hur atkins kan funka. om kroppen behöver något så är det ju kolhydrater. hjärnans bränsle. tror det är farligt att ge sig in på sånt under för lång tid. GI-metoden känns för mig iaf som den som funkar bäst i längden. ett sätt att förändra sin livsstil.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - .:ToKa:. - 2005-04-19 21:53

Citat:jag tycker du ska låta dem vara vegatarianer istället! Och minska på mjölkkonsumtionen - låglaktos går bra! Dock är det ju viktigt att de får i sig allt ändå - men vill du ha en drasktisk skillnad skulle jag rekommendera detta. Speciellt att ta bort mjölk - det är det bästa för att leva sundare och få en bättre mage!

Ja a du Linnea du är bra rolig du, men visst ge dom bara grönsaker och frukt och ta bort den enda chansen att behålla dina muskler när du är vegetarian GENOM ATT DRICKA MJÖLK!! Låter helt idiotiskt enligt mig. Kaloriunderskott utan protein är som gjort för att skapa en Auschwitz-jude-look.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Linnea - 2005-04-20 09:26

att det här var ett öppet forum på det sättet att man diskuterade - inte såg ner på andras ideer! Jättetrist stämning tycker jag! Antagligen för att jag är ny och står för andra ideal. Jag trodde att detta var ett hälsoforum där man skulle kunna lära sig mer och har utbyte av varandra!

Vill ni driva med mig och vara sarkastiska - go for it - i slutändan är det iallafall inte jag som mår dåligt.

Mjölk och kött kan vara dåligt ja! Men man måste alltid känna efter och testa sig fram till sitt egna sätt att leva. Jag är emot mission och tror på att diskutera inte övertala. MItt förslag var just bara ett förslag och jag förstår att mina nya ideer inte passade på det här forumet för det är som på alla andra ställen - att man ska vara precis exakt som alla andra!

Projektarbete: Banta min föräldrar! - The Wolf - 2005-04-20 10:15

Citat: MItt förslag var just bara ett förslag och jag förstår att mina nya ideer inte passade på det här forumet för det är som på alla andra ställen - att man ska vara precis exakt som alla andra!

Nu är det väl inte så här att en person utgör hela forumet...

Projektarbete: Banta min föräldrar! - .:ToKa:. - 2005-04-20 20:08

Men problemet i det här forumet är att folk ofta ger dåliga råd som resulterar i seriösa problem till slut, och visst är man nybörjare så tycker jag att man ska ta sig tid och lära sig på forumet innan man gör några inlägg som kan påverka någons liv mer eller mindre radikalt.

Inget illa menat men jag känner folk som är vegetarianer och inte dricker mjölk, och det är verkligen inte hälsosamt på något vis. Bara tär på kroppen.

Projektarbete: Banta min föräldrar! - Linnea - 2005-04-21 08:59

Ja a du Linnea du är bra rolig du, men visst ge dom bara grönsaker och frukt och ta bort den enda chansen att behålla dina muskler när du är vegetarian GENOM ATT DRICKA MJÖLK!! Låter helt idiotiskt enligt mig. Kaloriunderskott utan protein är som gjort för att skapa en Auschwitz-jude-look.[/quote]

Ja du - du är ännu roligare eftersom du hittar på saker själv!
Jag har inte någonstans sagt att man ska äta bra frukt och grönsaker! Det gör inte jag heller - och ja jag äter faktiskt mjölkprodukter självv- fast inte så mkt och framförallt låglaktos eller laktosfri eftersom jag inte tål vanligt mjölk. jag menar inte att man måste vara vegan! jag äter ägg, jag äter bröd, potatis och andra kolhydrater, jag äter mkt böner, ärter, linser, osv. Det är fullvärdigt protein som man kan bygga muskler med. det finns bodybuilders som är veganer t o m. Jag menar inte att man måste sluta tvärt med allt som heter kött och mjölk. Men att testa och dra ner på det för att se hur man mår då! Sen om man vill fortsätta att äta fisk och så där det är ju en smaksak! MIn poäng var inte att omvända - utan bara att tillföra en ny tanke. Det är bara kreativitet och kunskap som hämmar utveckling och hämmar sin egen utveckling! I slut ändan måste var och en hitta sin egen väg att gå!