Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

reps och set..

Registrerad: 2003-10-18

Hur många reps och set kör ni?
Nu kör jag 10*3 men jag har hört att om man vill ha
fylligare muskler så ska man köra färre set.. stämmer detta..?

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-21

6x4

//Christian

Registrerad: 2003-10-26

Jag kör bara 1 set. Antal reps är max 12 och då med så tunga vikter som muskelstyrkan tillåter. Jag går aldrig under 8 reps. Det funkar kanon! Man blir stark som ett djur och stor som ett hus.

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Samma som Hermes, fast ofta blir det 6 eller t o m 4 reps :) Kör i cykler, ibland 8-10 reps, ibland 4-6.

Samma som Hermes, fast ofta blir det 6 eller t o m 4 reps :) Kör i cykler, ibland 8-10 reps, ibland 4-6.

Jaså! Det där med 4-6 reps låter intressant. Leder det till resultat (större muskler)? Kör Du 4-6 reps, kan Du ju ladda på rejält med vikter. Bra mycket mer än om Du siktar på att köra 8-12.

Från: angered 424

kör 4 set. då jag kör så många set jag orkar eller vanligt vis 20 med det tyngsta

Registrerad: 2003-04-29

3 x 8

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-09-26

Jaså! Det där med 4-6 reps låter intressant. Leder det till resultat (större muskler)? Kör Du 4-6 reps, kan Du ju ladda på rejält med vikter. Bra mycket mer än om Du siktar på att köra 8-12.

Javisst kan man ladda på mkt mer! :) Min personliga erfarenhet är att det bevisligen leder till större muskler!!

Man kan väl säga att färre reps bygger mer explosiv styrka, och den styrkan är ju oftast större muskler.

Fördelen med att köra fler reps än exempelvis 4 är att man utmattar de muskelfibrer som alltid brukar komma ta på sig hela bördan först, och de mindre använda fibrerna också få träda in och bli tränade (dvs ge de stimulans att växa också). Detta sammanhänger med att muskeln funkar så, att om ett visst antal muskelfibrer räcker att lyfta en viss given vikt, säg 70 st. fibrer av 100, så ligger resterande 30 st. och inte gör nämnvärt mycket. Därför, om man kör fler reps, så utmattar man de första 70 så att även de resterande 30 kopplas in. På så sätt arbetar du igenom de flesta muskelfibrerna i en muskeln. Fördelen med låg antal reps och tyngre vikt är att de första 50, 60, 70 eller vad det nu kan vara (beror på vikten) som brukar involveras först, att dessa första belastas hårdare och bli starkare till nästa gång (läs: större)

När man vet det, så brukar jag göra så här för att få det bästa av världarna - dvs det goda från fler reps och det coola från färre:

För att slippa köra separa typ 3 veckor få, några veckor medel, och några veckor hög antal reps, så brukar jag göra så att jag tar en vikt som jag max kan göra 4 reps med, och ökar antalet reps succesivt vid varje träningstillfälle. Alltså om jag nu kan köra dips med 15 kg påhängda x 6 reps, så skall jag på nästa träning försöka göra 7 reps med samma vikt, 8 på nästa träning, 9 osv tills jag kan göra 10 reps. Sedan ökar jag vikten igen så att jag max kan köra 4 reps. Detta har funkat väldigt bra för mig hittills.

Från: Göteborg
Registrerad: 2003-07-02

5x5 / 3x8

Registrerad: 2003-10-05

Hej!

Jag har lagt om min träning lite efter lonesome_flame´s teori. Förre set per övning som ger samma resultat. och hittills tycker jag att det fungerar tillfredsställande.
Fast jag gick inte ner till ett set per övning utan kör 2st.

Fakta om mig : 75.5Kg, 178cm lång, 28år.
Tränat mycket när jag var yngre men nu jag jag börjat igen och kanske tränat hårdare sista 3 månaderna.

Tex bröst :
Plan Bänk (stång) 2set 4-6 reps  (75kg)
Lutande Bänk (stång) 2set 4-6 reps  (55Kg)
Lutande bänk (hantelpress och lite starkare lutning) 2set 4-6 reps (20Kg hantlar)

Japp .. jag vet att jag är klen i lutande övningarna. Men jag har inte kört dem så länge.

Sen kör jag lite anrolunda än andra. Funkar bra för mig men någon kanske har några invändningar. För jag tränar varannan dag. Jag tycker att det känns jättebra att kroppen får vila en dag mellan varje pass för tex axlar som lätt blir inblandad i varje pass. Indirekt då.

Jag kör då tex :
Mån : Bröst, biceps, triceps, mage
Tis : Vila
Ons : Ben, rygg, axlar.
Tors : Vila
Fre : Bröst, biceps, triceps, mage
Lör : Vila
Sön : Ben, rygg, axlar.
Mån : Vila

Någon som har några invändningar?

Registrerad: 2003-10-29

Hej hej! Jag har tränat i snart två månader nu, och kör så här:

Mån: Biceps, triceps, bröst, axlar.
Tis: Rygg, mage, ben.
Ons: Vila.
Tors: Biceps, triceps, bröst, axlar.
Fre: Rygg, mage, ben.
Lör: Vila.
Sön: Vila.

På varje muskelgrupp kör jag 10*10. Jag har inte så jättetunga vikter, men är rätt slut efter 10 reps.
Tänkte bara höra om nån tycker jag gör fel eller har nåt tips! Alla verkar ha olika åsikter och jag skulle bli jätteglad om nån verkligen vet vad de snackar om ;-)

Just det, jag glömde säga att efter varje pass kör jag step up-maskin i 10 min så att jag blir lite lagom trött och stretchar sen. Påverkar det här min benträning på nåt sätt? Borde jag ändra nåt? Tack........

Just det, jag glömde säga att efter varje pass kör jag step up-maskin i 10 min så att jag blir lite lagom trött och stretchar sen. Påverkar det här min benträning på nåt sätt? Borde jag ändra nåt? Tack........

Har lite svårt att se att det skulle påverka din benträning när du inte verkar köra ben :)

Eller har du bara glömt att skriva det?

Hur långa är din pass Mån resp Tors? Ganska långa om du ska köra allt det där....

Har lite svårt att se att det skulle påverka din benträning när du inte verkar köra ben :)

Eller har du bara glömt att skriva det?

Hur långa är din pass Mån resp Tors? Ganska långa om du ska köra allt det där....

Joo, jag kör ju ben på tisdag/fredag!
Och passen blir inte längre än en timme.. det går snabbt om man inte vilar så mycket.

Från: Vänersborg
Registrerad: 2003-09-12

3-5set och 4-6reps ibland 1:or oxå

Registrerad: 2003-08-30

då kör ni med andra ord MAX-OT!?

maxa -> 1-3 set   , 4-8 rep

Registrerad: 2003-10-27

Jag kör efter MAX-OT schemat...
men jag är bara inne på 5e veckan, tycker det redan gett en del.

Började nu i höst, inte kört styrka på ett tag. Började med 1-2 månader för att vänja in mig igen, med övningar och körde ganska många rep med lägre vikter. Nu har jag gått över på MAX-OT och tycker det funkar riktigt bra... Ska fortsätta med den.

exempel på MAX-OT pass (axlarv& triceps)

Övning/set/reps

Hantelpress  3  4 till 6   
Militärpress 2 4 till 6
Hantellyft åt sidan 2 6 till 8

Liggande tricepspress 3 4 till 6
Triceps-pushdowns 3 4 till 6
Sittande, hantelpress 1 4 till 6

Registrerad: 2003-10-04
Webbsida

Brukar köra 4set 8reps o avsluta varje övning med 1set med lite tyngre vikter bara för att köra slut på musklerna totalt.

sen finns det ju alltid undantag där man använder kroppen som tyngd eller dylikt då kan det bli lite fler repetitioner bernoende på övning

mvh // Lund

Registrerad: 2003-07-17

2*10-12      så tungt jag orkar

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB