Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Man bör äta något med snabba kolhydrater direkt efter träningen.
Det är viktigt att äta inom 90 minuter efter träning.
Men hur är det där med proteinpulver som många klämmer i sig?
Är det bra det?
Varför?
Hur mycket ska man ta?
Bara efter styrketräning, men inte efter ex spinning?
Vad är det bra för eller mot?
Får man inte i sig tillräckligt med proteing vid vanlig kost?
vill man få optimal muskeltillväxt så ska man få i sig 2-3 gram per kilokroppsvikt utöver den mat man får i sig.
sen kan man ju givetvis äta extrem proteinrik mat som kyckling,tonfick osv med det blir svårt att komma upp i den mängden som man gör med protein i pulverfrom
när man tränar så bryter man ned musklerna efteråt vill korppen repareara och göra muskeln ännu starkare för att göra detta behöer kroppen protein eftersom det är det muskeln är gjord av.
typ :D
Tackar, så för min del skulle det handla om ca 120-190 gram extra protein?
Ska det tas direkt efter träningen, som jag ser att en del gör, i omklädningsrummet?
Allt på en gång?
Vad ska man köpa? Märken, priser osv?
Ska man ta nåt som även innehåller lite kolhydrater?
Nja, 120-190 gram extra utöver det du äter i vanliga fall blir nog lite väl.
Totalt proteinintag bör nog ligga runt 2g/kg kroppsvikt. Det är nog den bästa och vanligaste rekommendationer. Men det är komplicerat för att kroppen vänjer sig vid högt proteinintag.
Nja, 120-190 gram extra utöver det du äter i vanliga fall blir nog lite väl.
Totalt proteinintag bör nog ligga runt 2g/kg kroppsvikt. Det är nog den bästa och vanligaste rekommendationer. Men det är komplicerat för att kroppen vänjer sig vid högt proteinintag.
Jag anade det. Det är svårt att veta hur mycekt man får i sig via den vanliga kosten. Jag äter ju hälsosamt, men inte extremt på något sätt.
Så vad kan tänkas i tillskott?
Tja, två proteindrinkar om dan borde täcka upp ganska bra om du äter hyffsat normalt.
En efter träning och en till, på morgonen kanske, eller mellanmål´.
Tja, två proteindrinkar om dan borde täcka upp ganska bra om du äter hyffsat normalt.
En efter träning och en till, på morgonen kanske, eller mellanmål´.
Och hur mycket ska den innehålla då?
har precis börjat träna och känner att jag kommer få svårt att få i mig mat å proteiner inom 90min efter träning, jag skulle alltså behöva ett tillskott som jag kan ta direkt efter träningen, vilket e bäst?? Å vilka använder ni? etc...
Daniel, nybörjare
Bruse: Kanske runt 30-40g protein, runt 40-50gram pulver.
Bruse: Kanske runt 30-40g protein, runt 40-50gram pulver.
Tack, nu börjar vi snacka här!
Nåt speciellt märke att rekomendera? Ska man ha med lite kolhydrater i åxå?
de flesta på forumet verkar köra med whey80 från star nutrition tror jag ?
aldrig prövat själv och kör med 100% whey från optimum nutrition. vet inte riktigt vad skillnaderna är pris/kvalitetsmässigt
Jag kör med whey-80, mest för att det är billigt. Man har ju ändå ingen möjlighet att själv kontrollera kvaliten i det man köper.
har kört med star nutritions whey 80 det funka bra tyckte jag, tills det tog slut =) köpte whey 100 för några dagar sen.. men jag tror inte skillnaden är så stor.. men jag ville testa... vi får väll se om ett tag =)
vad kostar det ??