Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Hur ofta bör man ta gainer? 2 gånger om dagen eller?
Finns det någon risk att man blir fet av gainern?
Själv tar jag bara gainer efter tränigen. andra dagar dricker jag proteindrinkar. Gainer innehåller mycket snabba kolhydrater och är bra efter träningen, men risken är stor att man går upp i vikt av gainers, men det är det som är hela poängen.
Men om du nu ska äta gainer varje dag, så tänkt efter hur mycket "vanlig" mat du äter och räkna ut hur mycket extra kalorier du behöver.
//Christian
vadå är inte gainer en proteindrink typ?
vilket program rekomenderar du att räkna ut det med då?
en gainer innehåller både protein och kolhydrater, oftast massa energi (kcal)
en proteindrink är just bara det, protein + vatten/mjölk, vad du än vill blanda med
edit: ett bra program för att ta reda på hur mycket du äter är hälsovakten finns en 7 dagars gratis demo version du kan pröva
Jag skulle rekomendera kosttränare som enligt mig är ett bra program. Fungerar för mig iaf
//Christian
okey man tackar :) men av gainern... så går man upp i vikt... om man äter det 2 ggr om dagen.... kommer man då gå upp i vikt i fett eller muskler?
så går man upp i vikt... om man äter det 2 ggr om dagen
Inte nödvändigtvis. Om du går upp i vikt eller ej beror på ditt totala kaloriintag. Om du äter dåligt så kan du dricka två gainers och ändå inte gå upp ett gram.
kommer man då gå upp i vikt i fett eller muskler?
Både och.
Gainer = mat
proteinpulver = mat
jaha okey.... så man måste äta bra plus att ta gainern så kommer man gå upp i vikt? är det rätt?
ja, det är också rätt om du äter bra och mycket, så kan man skippa gainern :)
dock är det ju mycket bekvämare att få i sig energi direkt efter träningen i form av en gainer, istället för ett mål mat i dushrummet :p
ahaa okey :) men då får jag nog ta gainern 2 gånger om dagen om jag vill uppnå det jag vill ;)
va inte rädd för o bli fet, då kommer du aldrig öka nått
hmm ja det är sant, man kan ju alltid träna bort fettet sen om det nu blir något fett.