Diskussionsforum om näringslära, styrketräning och kosttillskott
Regler | Sök | Registrera dig | Logga in
Du är inte inloggad.
Man har ju hört att man ska äta inom 1-2 h efter träning. Problemet är att jag inte får i mig så mycket mat efter den tiden. Jag blir nämligen otroligt mätt av min 600 kaloriers gainer.
Ska jag tycka i mig mat iaf?
Några tips.
//Christian
din gainer är juh en måltid i sig, men det är nog bra att käka nåt inom 2timmar efter träning ändå.. jag äter även om jag inte är hungrig... kroppen behöver maten..
efter träningen brukar jag ta en banan diirekt efter...
sen när jag kommer hem så har jag en gainerdrink..
cirka 10-20 minuter efter så tar jag mig 2 rågmackor o 2 sesamfröknäckebröd med keso på alla...
sen efter 10 minuter så tar jag apelsinjuice med kreatin i...
låter det som det är bra eller? eller är det för lite?
Conne:>> Är kreatin bra att blanda i juice? Vet att för några år sedan sas det att man inte skulle göra det. Kreatin är syra känsligt, vet dock inte hur det är med kreatinmonohydrat. Kanske bara är i kreatinform.
Juice är ganska syrarikt och gör magen ännu surare än vad den redan är.
??
Man har ju hört att man ska äta inom 1-2 h efter träning. Problemet är att jag inte får i mig så mycket mat efter den tiden. Jag blir nämligen otroligt mätt av min 600 kaloriers gainer.
Ska jag tycka i mig mat iaf?
Några tips.
//Christian
Det är bra att få i dig långsamma kolhydrater så kroppen har energi att ta av efter det att de från Gainern har "förbrukats". Känner du dig inte hungrig är det väl ingen idé att pressa i sig mat tycker jag. Det gäller att känna sin kropp så att man vet när man ska äta eller inte. Om du kommit så långt är det ingen idé att oroa sig, ät lite senare när du blir hungrig i stället.
För min del slår det direkt på min träning om jag inte äter ordentligt. Men det har tagit mig några år att veta hur jag reagerar och hur min kosthållning måste se ut även dagarna innan träningspassen för att kunna dra några växlar. Exprimentera och testa så lär du dig. Ett matschema ska vara en ledtråd och hjälp på vägen och inte vara en belastning som du slaviskt måste följa.
Tack mighty för ditt utmärkta svar.
//Christian
Styx: hade jag ingen aning om faktiskt... ska genast sluta med det :) tack för tipset :) vill inte riskera att slösa pengar på inget ifall nu kreatinet förstörs av syran... :(
På min kreatinburk rekomenderar dom att man ska ta den med juice. Eftesom upptaget ökar om man tar det tillsammans med snabba kolisar.
//Christian
hehe jaha :P så tog jag nyss med vatten...
hehe nu ska vi få det uppklarat här...
kreatin med eller utan juice? :P vilket är bäst?
hmm det står: Frukt, Sportdryck, dextros.
men man kan ju endå inte blanda ner pulver i en frukt? :( och sportdryck är inget jag vill lägga pengar på. blir för dyrt i längden om jag ska ta kreatin 2 ggr om dagen.
Som jag skrev så är jag inte alls säker, minns bara att det sas för några år sedan att man inte skulle ta med juice. Nu är jag inte så insatt i kreatin överhuvudtaget.
Vet dock att det ska tas med snabba kolhydrater.
Du kan ju gardera genom att undvika juice och ta med andra snabba kolhydrater. Men står det juice på förpackningen är det förmodligen rätt att göra det.
"Creatine Degradation
Although creatine (as monohydrate) has been shown to be a very effective substance, it is important to note that creatine is susceptible to cyclization (acid hydrolysis). It has been clearly shown that creatine has a propensity to form creatinine under acidic conditions (Fig. 2).
In acidic aqueous solutions, the formation of creatinine from creatine is nearly total and irreversible. From this, one can see that a great deal of creatine can be transformed irreversibly into creatinine, when exposed to the stomach's acidic conditions. Once creatinine is formed, it is no longer of any physiological benefit."
saxat från: http://www.doctorphyto.com/Library/Edit … _Facts.htm
hmm ja fatta inte riktigt va dom mena där med den engelska texten... mena dom att kreatinet är bra med syra eller dåligt?
Att kreatinet är syrakänsligt.
Sura miljöer förstör kreatin.
ahaa okey, men då ska jag genast sluta med det :( tack för tipset iaf :)
Men det är fortfarande konstigt för det borde tillverkaren känna till och då inte skriva att man ska ta det med juice!?
Vad säjs om att använda äpplejuice? Bättre än apelsinjuice på alla fronter och är inte lika syrahaltigt.
Ja det låter väl bra,
snabba kolhydrater?
Annars kan man väl ta kreatinet med sin gainer.
kan man det? blanda i kreatinet i gainern? låter förträffligt isofall ;)
Ja det kan man väl, låt det inte stå i vätska allt för länge bara eftersom det bryts ner i vätska. Men det handlar om timmar.
Kreatinmonohydrat smakar väl inget heller så det kan man ha i gainern,
andra sorter tror jag kan ha bismak så man kanske inte vill förstöra smaken i gainern. Man kan ju ta det samtidigt som gainern annars, utan att blanda ner det tillsammans med den.