Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Sportdryck

Registrerad: 2003-09-29

Hallå på er alla glada där ute..

Det är som så här...
Jag och tre kompisar har precis börjat med vårt projektarbete som man gör sista året i gymnasiet. Projektet är att skapa en bra återhämtningsdryck som man kan ta efter ett tufft träningspass.
Vi har redan kollat upp lite vad vi eventuellt kan ha med men det är ju alltid bra med lite flera åsikter. Så om ni har något bra att tilllägga åt oss som vi kan blanda ner så vore vi tackasamma...

//robban

Från: Umu
Registrerad: 2003-05-21

Intressant projekt :)
Tja, svårt att veta vad ni redan vet!?
Men basalt är väl kolhydrater (snabba) och protein.
Sedan ska mängderna av det vägas av, jag rekommenderar 30g protein, tror det räcker för de flesta och sen kanske 60-70g kolhydrater.
Ska ni sätta ihop det av redan "färdiga" produkter på marknaden eller hur "avancerat" är projektet?

Registrerad: 2003-09-29

vi har väl tänkt oss att det ska bli nått slags miniföretag.
ska lägga upp en hemsida sedan också.
men vi har inte lyckats få svar från någon av de strörre tillverkarna om dom kan hjälp oss med tillverkning å så.
vi har däremot fått lite fakta som verkar bra från pripps..

men så basalt å proteiner...

Registrerad: 2003-07-14

Kan tipsa om en intressant länk: http://www.carbamyl.se/Svensk/Vitargo/Sportdryck.htm

För att göra en grov uppskattning av hur effektivt en sportdryck kommer att fungera vid aktivitet börjar man med att titta på innehållsförteckningen. Ju mindre molekylstorlek kolhydraten har, desto svårare blir det att tillgodogöra sig energin då sportdrycken kommer att uppehålla sig längre i magsäck och tarm och även binda vatten till sig och förhindra kroppens vätskeupptag. Med andra ord, står socker eller dextros först i innehållsdeklarationen betyder det att lägre sockerarter är den största beståndsdelen i sportdrycken.Detta ökar sannolikheten för magproblem och ger fördröjd passage genom magsäcken.

Intressant text som går emot det mesta jag trodde mig veta om kolhydrater.

Registrerad: 2003-05-11

Obs! Obs! Obs! och Obs! igen: en sportdryck får vara hur bra och nyttig som helst men smakar den pest eller är svår att få i sig gör den ingen nytta. Glöm därför inte bort den goda smaken. Och det gäller inte vid en snabb provsmakning utan efter en eller två eller tre timmars svettig tränig eller tävling där många sportdrycker i dag växer i munnen och till slut är helt hopplösa att få i sig.

ap:>> Kolla denna abstract:

Muscle glycogen resynthesis rate in humans after supplementation of drinks containing carbohydrates with low and high molecular masses.
Piehl Aulin K, Soderlund K, Hultman E.
Department of Medical Sciences, University of Uppsala/LIVI, S-791 88 Falun, Sweden.

The rate of muscle glycogen synthesis during 2 and 4 h of recovery after depletion by exercise was studied using two energy equivalent carbohydrate drinks, one containing a polyglucoside with a mean molecular mass of 500 000-700 000 (C drink), and one containing monomers and oligomers of glucose with a mean molecular mass of approximately 500 (G drink). The osmolality was 84 and 350 mosmol. l(-1), respectively. A group of 13 healthy well-trained men ingested the drinks after glycogen depleting exercise, one drink at each test occasion. The total amount of carbohydrates consumed was 300 g (4.2 g. kg(-1)) body mass given as 75 g in 500 ml water immediately after exercise and again 30, 60 ad 90-min post exercise. Blood glucose and insulin concentrations were recorded at rest and every 30 min throughout the 4-h recovery period. Muscle biopsies were obtained at the end of exercise and after 2 and 4 h of recovery. Mean muscle glycogen contents after exercise were 52.9 (SD 27.4) mmol glycosyl units. kg(-1) (dry mass) in the C group and 58.3 (SD 35.4) mmol glycosyl units. kg(-1) (dry mass) in the G group. Mean glycogen synthesis rate was significantly higher during the initial 2 h for the C drink compared to the G drink: 50.2 (SD 13.7) mmol. kg(-1) (dry mass). h(-1) in the C group and 29.9 (SD 12.5) mmol. kg(-1) (dry mass). h(-1) in the G group. During the last 2 h the mean synthesis rate was 18.8 (SD 33.3) and 23.3 (SD 22.4) mmol. kg(-1) (dry mass). h(-1) in the C and G group, respectively (n.s.). Mean blood glucose and insulin concentrations did not differ between the two drinks. Our data indicted that the osmolality of the carbohydrate drink may influence the rate of resynthesis of glycogen in muscle after its depletion by exercise.

Mean muscle glycogen contents after exercise were 52.9 (SD 27.4) mmol glycosyl units. kg(-1) (dry mass) in the C group and 58.3 (SD 35.4) mmol glycosyl units.

Betyder det här att de hade olika startvärden eller vad menas? Jag är inte kungen av att läsa fakta texter på engelska. :/

Mean glycogen synthesis rate was significantly higher during the initial 2 h for the C drink compared to the G drink: 50.2 (SD 13.7) mmol. kg(-1) (dry mass). h(-1) in the C group and 29.9 (SD 12.5) mmol. kg(-1) (dry mass). h(-1) in the G group.

De "längre" kolhydraterna fyllde på glykogen lagren snabbare de två första timmarna?

During the last 2 h the mean synthesis rate was 18.8 (SD 33.3) and 23.3 (SD 22.4) mmol. kg(-1) (dry mass). h(-1) in the C and G group, respectively (n.s.).

Marginell skillnad de två sista timmarna?

Mean blood glucose and insulin concentrations did not differ between the two drinks.

Hur? Jag trodde det var högre blodsocker som gjorde att glykogenet snabbare kunde lagras in?

Betyder det här att de hade olika startvärden eller vad menas? Jag är inte kungen av att läsa fakta texter på engelska. :/

Det är värdena efter intag av drycken. Den med mindre molvikt hade högre glykogen värde.

De "längre" kolhydraterna fyllde på glykogen lagren snabbare de två första timmarna?

Ja

Marginell skillnad de två sista timmarna?

Den skillnaden gör nog en del på två timmar ändå.

Hur? Jag trodde det var högre blodsocker som gjorde att glykogenet snabbare kunde lagras in?

Det är just det dom undersöker i undersökningen. Och det verkar som att osmolariteten (hur osmotiskt aktiv en molekyl är).
Blodsockret är förmodligen lika på dem för att de molekylerna som är snabba in i blodet också är snabba ut i vävnaderna.

Okej.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB