Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

förbränning

Registrerad: 2003-02-13

Hejsan, jag är ny på detta forum..har ett par frågor jag vore tacksam om jag kunde få hjälp med=) Har sedan en tid tillbax börjat träna ganska hårt inför mönstringen om ca 6-7 månader, vill försöka komma i god form, lägga på mig lite muskler men framför allt tappa lite underhudsfett. min fysik är rätt god, jag tränar styrke 3ggr i veckan (ganska hårt) mån ons fre, efter det kör jag mellan 15-30 min på en s.k. Stepp-maskin (ganska/väldigt) högt tempo för förbränningens skull. Jag idrottar även tis och tors men då inget styrke, enbart kondition/förbränning
Mina 2 frågor är om det är bra att köra så pass hårt på stepp-maskinen efter ett styrkepass eller bör jag köra lugnare men längre tid >30min?
Efter ett sådant pass, vad bör jag äta för någonting? jag bor ganska långt därifrån så middag måste jag vänta på i ca 2h innan jag kan äta, mina funderingar ligger kring gainers men jag vill ju inte lägga på mig underhuds fett. Bör jag ta en gainer endå efter ett pass eller finns någonting annat att rekomendera?

Tack på förhand
MVH Petter

Administrator
Från: Stockholm
Registrerad: 2002-02-23

Tjohej och välkommen till forumet

quote]Mina 2 frågor är om det är bra att köra så pass hårt på stepp-maskinen efter ett styrkepass eller bör jag köra lugnare men längre tid >30min?

Det beror lite på vem du frågar. Just i det här fallet kan jag inte se att det skulle vara till någon skada.. konditionsträning efter styrkan är rätt vanligt bland folk som vill gå ner i fettvikt. Personer som däremot är mest är intresserade av maximal muskelmassa brukar ofta dela upp styrketräningen och konditionsträningen med motiveringen att konditionsträningen kan göra det svårare att bygga muskler eftersom det kräver en del extra energi precis då musklerna man tröttat ut behöver den.

Om man inte är nybörjare kan det vara svårt att gå ner i fettvikt (kräver kaloriunderskott) och gå upp i muskelmassa (kräver kaloriöverskott) samtidigt. Därför kan det kanske vara en bra idé att först koncentrera sig på fettnedgång, genom att äta lite mindre / nyttigare än vanligt, under en period på ca 2-3 månader (lämpligt inför badstranden.. ;) ).

Sedan när du blivit av med oönskat fett kan du öka kaloriintaget till en sådan nivå att du långsamt går upp i [muskel]massa utan att lägga på dig alltför mycket fett (viss fettuppgång är oundviklig).

Efter ett sådant pass, vad bör jag äta för någonting?

Snabba kolhydrater (ca 1 g / kg kroppsvikt) och protein (ca 0.5 g / kg kroppsvikt).

Glykemiskt index - tabell (snabba kolhydrater = högt GI)

, mina funderingar ligger kring gainers men jag vill ju inte lägga på mig underhuds fett.

En gainer i sig innehåller bara snabba kolhydrater och protein. Det som avgör om du lägger på dig underhudsfett eller inte är ditt totala kaloriintag under dagen. Efter ett träningspass behöver du just det som finns i en gainer, men om du vill gå ner i vikt behöver du kanske inte ta en jättestor portion. Med din träningsmängd skulle i alla fall inte jag att oroa mig för att lägga på mig fettvikt. 

Annars funkar väl t.ex. banan och mjölk efter träningspasset okej, även om kolhydraterna i bananen kanske inte är de snabbaste. Vitt bröd har ju även det ett högt GI. Det spelar allvarligt talet inte stor roll vad du äter - huvudsaken är att du inte går och svälter i timmar efter ett pass.

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB