Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Bara en gång i veckan?

Registrerad: 2003-03-06

Jag har tränat ett halvår.  Under denna "uppbyggnadsfas" har jag kört hela kroppen varje gång i ung. 1.5h. 3 ggr/vecka.
Detta för att få en bra grund och stärka muskelfästen och bli van att belasta kroppen.

Sedan ett par veckor kör jag delat på tre dagar.
En totalt ovetenskaplig split som jag kallar "Ben,baksida,framsida" och som syftar på överkroppens fram och baksida.
(Jag har inget shema så det blir lättrare att komma ihåg om man kör det som sitter fram eller det som sitter bak :)

Två frågor:
- Bör jag ändra något i mitt shema, är det ok att köra med tre "zoner" som jag gör?
- Ska jag bara köra varje del en gång i veckan för massa?
Jag vet att man bygger bäst under vila så att säga, men är det verkligen optimalt att vänta 6(!) dagar innan man ger sig på samma muskel igen?

Jag har tränat upp bra grundstyrka under min uppbyggnadsperiod och kör nu så tungt jag orkar och det känns att kroppen pallar med den belastningen.
Varje muskelgrupp körs med 2-3 olika övningar 3*8 på ett kanonbra gym med alla tänkbara maskiner och frivikter.

Mån: Ben: Framsida/baksida lår, vader

Ons: "Baksidan": Rygg, Axlar, Triceps

Fre: "Framsidan": Mage, Bröst, Biceps

Jag cyklar även en del mountainbike eller kör spinning på helgerna.

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-21

Att man delar upp kroppen på tre är vanligt och fungerar bra tycker jag. Jag personligen skulle inte köra bröst och triceps olika dagar. Detta pga av att man använder triceps i nästan alla bröst övningar. Och om du då kör triceps gången innan bröst är risken att du har träningsvärk och är trött i triceps stor och orkar därför inte lika mycket och risken är också att du övertränar triceps. För mig fungerar det mycket bättre om jag kör dom samma dag. Men prova och se om det fungerar.

Angående vilan på 6(!) dagar är jag ingen expert men jag känner att jag verkligen är helt återhämtad och kan ta ut mig till max nu. Förut tränade jag varje muskel 2 ggr i veckan och det fungerade sämre. Men det beror mycket på vilken intensitet du kör med.

Hoppas du fick lite att fundera på nu.

//Christian

Registrerad: 2003-03-06

Tack för svaret.

Jo jag känner att jag har en hel del mer att ge nu motför när jag tränade hela kroppen 3ggr/veckan.
Känns bara så tungt att vänta!!! Träning är ju kul och jag vill åt endorfinerna :)
Nu kör jag iofs. mycket tyngre och då behövs väl vilan mer än när jag grundtränade.

Ska testa att byta plats på biceps och triceps träningen.
Lägger triceps tillsammans med framsidan och biceps tillsammans med rygg & axlar.
Du har rätt, jag körde ett framsidapass idag och triceps är pumpad utan att ha varit en muskel på dagens program.

Från: Stockholm
Registrerad: 2003-07-21

Bra att man kan vara till lite hjälp iallafall.

//Christian

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB