Du är inte inloggad.

Sidor: 1  

Ja, det är jag igen ;) Men jag fick en vision..Synpunkter!!

Registrerad: 2003-06-23

Hej alla!

Jo,det är samma kille som postade ang sitt träningsprogram för ca 1 vecka sen =)

Jag var nöjd och så, men idag fick jag en vision.

Mina mål är att förlora fettmassa, och samtidigt öka i muskelmassa, det är möjligt, ta "Julbingo" som exempel.

Det är som såhär att jag just nu kör på två scheman, A, och B.

Schema A: Bakre överkroppen + biceps (Ca 1,5 timmar)
Schema B: Främre överkroppen + triceps (Ca 1,5 timmar)

Just nu är det son följande:
DAG 1: Schema A + löpning 45 min innan styrketräningen
DAG 2: Schema B + löpning 45 min innan styrketräningen
DAG 3: Total vila, ingen träning.

Som jag ser det, svart på vitt, så får jag 48 timmars vila för musklerna på varje schema mellan träningspassen.

En nackdel som jag fann idag med denna variant är att mina depåer av muskeglykogen antagligen är tömda eller nästan helt tömda efter 45 minuters löpning, följden blir antagligen att kroppen använder muskelmassa (protein) som främsta energikälla under styrketräningen efter.

Mitt andra alternativ, som jag fann idag är som följande:

Dag 1: Schema A
Dag 2: 45 min löpning
Dag 3: Schema B
Dag 4: 45 min löpning
Dag 5: Schema A
Dag 6: 45 min löpning
Dag 7: Schema B

Denna variant har inga vilodagar, men å andra sidan så finns det alltid muskeglykogen att "go around" varje gång jag tränar.
Dessutom ger denna variant 72 timmars vila för musklerna i respektive schema mellan träningspassen.
Nackdelen är att det inte finns någon total vilodag, samtidigt som det blir färre träningstillfällen, 4/3 eller 3/4 per veckan (löpning/styrka)

Så, vad tror ni, några förslag på ändringar kanske? Jag vet varken ut eller in och jag är tacksam för snabba svar (dock motiverade) så att jag så snabbt som möjligt kan komma fram till "the right way" :)

Tack på förhand!

Från: Boden
Registrerad: 2003-09-07

Du skriver att du vill öka i muskelmassa samtidigt som du tappar fett. Jag tycker det verkar som ditt andra program fungerar bättre men du måste lägga in vilodagar, träning handlar om mer än glykogen!! Du kommer annars att bryta ner kroppen och bli sjuk, kör istället.
Per Elofsson som är en elit-skidoåkare har 2 hela vilodagar i veckan!

Dag 1:Pass A
Dag 2:Löpning
Dag 3:Pass B
Dag 4:Löpning
Dag 5,6: vila

Eller så kör du en 3-dagars splitt så det blir

Dag 1:Styrke
Dag 3:Styrke
Dag 5:Styrke
Dag 6,7: Vila

Jag vet inte hur mycket du har tränat tidigare men man skall akta sig för att öka träningsmängden allt för mycket under en kortare tid.

Det här är ju iof bara mina synpunkter och så jag skulle ha tränat, men förhoppningsvis så kanske du får någon annnans synpunkter.

Registrerad: 2003-06-23

Eller så kör du en 3-dagars splitt så det blir

Dag 1:Styrke
Dag 3:Styrke
Dag 5:Styrke
Dag 6,7: Vila

Jag vet inte hur mycket du har tränat tidigare men man skall akta sig för att öka träningsmängden allt för mycket under en kortare tid. .

Låter iofs bra med 3 spliten, jag behöver nog inte oroa mig för att skada mig, sprang 7-10 gånger i veckan förut i 8-10 månader och gjorde sit ups/armhävningar och chins varje dag. (vägde 102 kg en gång i tiden, nu 74 kg)

Men men, låter bra, jag ska fundera över det!

Tack så mycket jella!!!! Jag uppskattar det

Från: Uppsala
Registrerad: 2003-08-18

Var medveten om att det är jobbigt att både köra cardio och bulka på samma gång..!

Sidor: 1  

Sidfot

Drivs med hjälp av PunBB